سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به راهپیمایی‌های روز ۱۳ آبان، گفت: سابقه عمیقی از بی‌اعتمادی وجود دارد، اما طرفین این هفته امیدوارانه به ژنو پا می‌گذارند.

«مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در واکنش به راهپیمایی روز 13 آبان، به وجود سابقه عمیق بی‌اعتمادی اشاره کرد، اما گفت طرفین امیدوارانه مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند.

هارف که در نشست خبری هفتگی سخن می‌گفت، در پاسخ به این سؤال که «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران اعلام کرده است به مذاکرات خوش‌بین‌ نیست، گفت: خوب، فکر می‌کنم پیش از این هم گفته‌ایم که این مذاکرات دشوار است و سابقه عمیقی از بی‌اعتمادی وجود دارد. فکر می‌کنم امروز دیدید که تظاهرات‌هایی در ایران انجام شد. با این حال، ما اعلام کرده‌ایم که به مذاکرات جدی و واقعی متعهدیم. دفعه قبل که در چارچوب 1+5 در ژنو بودیم، ما بار دیگر بحث‌هایی جدی و واقعی داشتیم. این هفته با امیدواری به آنجا بازمی‌گردیم و امیدواریم بتوانیم این روند رو به جلو را تداوم بخشیم.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ آخر این هفته در ژنو پیگیری می‌شود. ایران در آخرین دور این گفت‌وگوها طرحی را ارائه کرده که چارچوب اصلی آن مورد توافق طرفین قرار گرفته است. سید «عباس عراقچی» معاون وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای ابراز امیدواری کرده است که طرفین بتوانند در دور جدید مذاکرات وارد بحث‌های محتوایی شوند.

هارف دیشب در مورد هدف آمریکا در این مذاکرات هم گفت: هدف ما تغییری نکرده است. ما کاملا بر توقف پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، دستیابی به شفافیت بیشتر در مورد برنامه هسته‌ای آن‌ها و همچنین مذاکره برای دستیابی به راهکاری جامع و بلندمدت برای این موضوع، متمرکز هستیم. بنابراین، مشخص است که کار آسانی در پیش نداریم، اما موقعیتی داریم و ما هم متعهدیم که مسیر دیپلماتیک را بیازماییم، چراکه پیش‌فرض ما این است که این موضوع را می‌توان از طریق دیپلماتیک حل کرد.

وی در مورد درخواست «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از کنگره برای توقف بررسی طرح افزایش تحریم‌های ایران، گفت دولت معتقد است که «تحریم‌ها باید با راهبرد مذاکرات ما هماهنگ باشد». هارف افزود واشنگتن متعهد است که «صدای محتاطانه دلگرم‌کننده‌ای را که از جانب دولت جدید ایران شنیده می‌شود»، بیازماید. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که دولت به رایزنی با کنگره برای متوقف کردن طرح تصویب تحریم‌های جدید ادامه می‌دهد.

هارف در مورد احتمال برداشته شدن بخشی از تحریم‌های ایران هم گفت فعلا برای صحبت در این مورد خیلی زود است. وی از ایران خواست پیش از بحث در این مورد، گام‌هایی معتبر و قابل تأیید بردارد. با این وجود وی تأکید کرد که فعلا قرار نیست هسته اصلی تحریم‌های ایران دست بخورد و این تحریم‌ها فعلا پابرجا هستند.