وزیر امور خارجه عربستان در جدیدترین اظهارنظر ضد ایرانی، همگرایی کشورهای عربی با کشورهای آمریکای جنوبی را در منزوی کردن ایران موثر دانست.«عادل احمد الجبیر» وزیر خارجه عربستان که یکی دو ماه است از هر مناسبتی برای بیان اظهارات ضدایرانی بهره می‌گیرد، در جدیدترین سخنان، ایران را «ضعیف» توصیف کرد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عربی و آمریکای لاتین در «ریاض» (پایتخت عربستان)، به شبکه العربیه گفت که کشورهای آمریکای لاتین همیشه آرمان‌ها و مسائل مهم عربی را تائید کرده‌اند و ایران که درصدد برقراری رابطه با این کشورهاست به دلیل ضعف موقعیت بین‌المللی‌اش است، زیرا دوستان بسیاری در میان کشورهای جهان ندارد.

الجبیر نزدیکی کشورهای عربی به کشورهای آمریکای جنوبی را سبب «انزوای» بیشتر ایران در دنیا ارزیابی کرد و ادعا کرد که «تهران ضعیف شده» و «دوستی ندارد برای همین تلاش می‌کند دوستی هر کشوری را که شده، جلب کند».

الجبیر افزود: معمولا دوستان ایران کشورهایی هستند که کسی به آنان رغبتی ندارد. روابط ایران با کشورهای عربی خطری برای کشورهای عربی است اما بالعکس، افزایش روابط کشورهای عربی با آمریکای لاتین، سبب انزوای بیشتر ایران می‌شود.

مقابله کشورهای عربی با ایران به رهبری ملک سلمان

از طرفی دیگر، «خالد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین که جا پای همتای سعودی خود می‌گذارد، بار دیگر ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای عربی متهم کرد و خواستار توقف آن شد.

خالد آل خلیفه به العربیه گفت، «تهران اگر می‌خواهد روابط خوبی با کشورهای عربی داشته باشد، باید دست از دخالت در امور داخلی آنان بردارد». کشورهای عربی باید از خودشان در مقابل این دخالت‌ها دفاع کنند و این نقشی است که به رهبری ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم الحرمین الشریفین انجام می‌گیرد.

همچنین «ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین به العربیه گفت که «وزرای خارجه عرب که در اجلاس سران عرب با سران کشورهای آمریکای لاتین شرکت کرده‌اند در جریان تحولات اخیر فلسطین قرار داده شدند».

او گفت که چند اقدام در دستور کار قرار داده شده که از جمله آن تحرک در شورای امنیت سازمان ملل و درخواست از آن برای حمایت بین‌المللی از فلسطینی‌هاست.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/Ll8vT