احمد ابو الغیط وزیر امور خارجه مصر در دوره ریاست جمهوری محمد حسنی مبارک طی مصاحبه ای از دیدار خاتمی پس از ریاست جمهوریش با حسنی مبارک فرعون مصر خبر داد.

وزیر خارجه مبارک در برنامه ''الحدث المصری'' تلویزیون ''العربیه الحدث" با اشاره به این مبارک با ایران مشکل داشت، بیان کرد: این مشکل بعدی امنیتی داشت چرا که از تشیع و گسترش آن در مصر بیم داشت

ابو الغیط در ادامه این گفتگو افزود: ایران در گذشته بارها خواهان برقراری روابط گردشگری با ایران بود اما دستگاه های امنیتی مصری نمی پذیرفتند چرا که بیم آن داشتند که مبلغانی برای مذهب تشیع در میان گردشگران به مصر اعزام شوند!

بر پایه گزارش العربیه وی ادامه داد: مبارک به خاطر ترس از پیامدها، در یکی از نشست ها با احمدی نژاد دیدار نکرد.

وی افزود: هنگامی که به مبارک پیشنهاد دیدار با احمدی نژاد در یکی از نشست های سران کشورهای اسلامی داده شد، او استقبال نکرد و برای جلوگیری از هرگونه دیداری ناخواسته، می خواست به نشست نرود، حتی پس از آن دیر به جلسه رفت و بلافاصله پس از پایان جلسه آن را ترک کرد.

وزیر امورخارجه اسبق مصر در ادامه محمد خاتمی رئیس جمهور دوران اصلاحات را فردی معتدل خواند و افزود : خاتمی پس از پایان دوره ریاست جمهوری اش با مبارک دیدار کرد و این دیدار تاثیر مثبتی بر مبارک گذاشت.

ابو الغیط افزود : در این دیدار مبارک از راه خاتمی به احمدی نژاد پیام داد که برنامه اتمی ایران می تواند باعث مشکلات احتمالی با اروپا و جهان خارج شود.

وی در ادامه داد با باین این نکته که این دیدار تاثیر بسیار مثبتی در نزدیکی روابط و نزدیک شدن دیدگاه ها در بسیاری از مسائل داشت اظهار داشت: البرادعی پیشنهاد اعزام فرستاده ای کهنه کار به ایران داده بود تا مساله از سرگیری روابط میان دو کشور بحث شود.

وزیر خارجه دوران مبارک افزود: به پیشنهاد البرادعی توجه شد و مصطفی الفقی به عنوان فرستاده مقبول به ایران با توجه به تجربه سیاسی اش انتخاب شد.

وی در بخش دیگر از این مصاحبه مدعی شد: مصر آن دوره نمی خواست با موضع غرب همراه شود و با ارائه پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالف بود.

ابو الغیط در ادامه با استدلالی خوشمزه مدعی شد: طرف های آمریکایی و غربی از مصر خواستند که در کنار آنها علیه ایران بایستد و این گونه بود که مصر به ارسال پرونده ایران به شورای امنیت رای داد زیرا فعالیت های اتمی محرمانه ای کشف شد که می توانست به فعالیت های اتمی اسرائیل بدون این که در معرض تحریمی قرار بگیرد، کمک کند!

وزیر خارجه دوران مبارک در ادامه به نکته قابل تاملی اشاره کرد و افزود: مصر در همه کشورهای اسلامی و شمال آفریقا سفارتخانه دارد و فعالیت های ایران در گسترش مذهب تشییع و تاسیس مراکز اسلامی برای تبلیغ اندیشه ایرانی شیعی را زیر نظر گرفته است!

ابو الغیط در ادامه با بیان اینکه مصر و ایران در چند سال گذشته اقدام به اعزام هیئت هایی به کشورهای یکدیگر کردند که برجسته ترین آن ها سال ۲۰۰۷ بود افزود: تمایل برای از سرگیری روابط وجود دارد اما یکی از موانعی را که در دیدارها مورد بحث قرار می گرفت، نام خیابان خالد اسلامبولی قاتل انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر دانست که قاهره خواهان تغییر آن بود.

وی خاطرنشان کرد :مصر از ایران خواست کسانی که دست به اقدام های تروریستی زده اند و در خاک ایران زندگی می کنند را اخراج کند اما تهران همواره پاسخ می داد که نخست باید روابط از سر گرفته شود و پس از آن مسائل امنیتی به بحث گذاشته شود.

وزیر امور خارجه اسبق مصر در ادامه نیز مدعی شده است که ایران خواستار آزادی افرادی شده که به تلاش برای ترور ملک عبد الله بن عبد العزیز پادشاه سعودی دستگیر شده بودند. این افراد را معمر قذافی رهبر پیشین لیبی اجیر کرده بود.

گفتنی است برخی تحلیلگران چنین اظهار نظرهای را از طرف مقامات رژیم سابق مصر تلاشی برای تحت تاثیر قرار دادن و کند کردن ارتقا روابط کنونی میان ایران و مصر عنوان می کنند.