در حالی که رفته رفته فضای انتخاباتی کشور رنگ و بوی جدی تری به خود می گیرد، بازار نطق های سیاسی جریانات مختلف سیاسی نیز رونق خاصی گرفته است. اما آنچه انتخابات دهم ریاست جمهوری را حتی با انتخابات دوره پیشین در سه سال و نیم پیش متمایز می کند، فضای غالب و حاکم بر جهت گیری ها، سخنرانی ها و موضع گیری های جریانات فعال در عرصه انتخابات است.

هر چند در انتخابات پیشین با وجود رویکردهای سکولاریستی حاکم، اغلب کاندیداهای حاضر، با تصور تغییر ذائقه افکار عمومی به شعارهای غربگرایانه برای جلب آرای مردم روی آوردند تا جایی که حتی برخی از کاندیداها با وجود سوابق مبارزاتی و روحانیتی از شیوه های نامتعارف در جامعه دینی ایران برای تبلیغات انتخاباتی خود سود جستند.

اما به نظر می رسد موفقیت به وجود آمده پس از 3 سال حاکمیت دولت نهم بر عرصه اجرایی کشور در احیای گفتمان اصیل انقلاب اسلامی و استفاده از ادبیات حضرت امام(ره)، فضای سیاسی کشور را درچار آنچنان تحولی کرده است که اینک و در آستانه انتخابات دهم ریاست جمهوری اغلب گروه‌های سیاسی در فعالیت های انتخاباتی خود در تلاش هستند تا خود را با این ادبیات نزدیک تر نشان دهند.

به نحوی که دراقدامی کم سابقه یکی از تندروترین گروه های اصلاح طلب که به اتخاذ مواضع ساختارشکنانه در عبور ازمرزهای اندیشه ای انقلاب اسلامی مشهور است و به دلیل اتخاذ این مواضع از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نامشروع اعلام شد، به دفاع از حرکت حضرت امام(ره) در ایجاد انقلاب اسلامی و دفاع از اندیشه های ایشان پرداخت.

بهزاد نبوی عضور شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که از وی به عنوان یکی از اصلی ترین طراحان بحران هایی همچون تحصن نمایندگان مجلس ششم و طرح 3 فوریتی تصویب پروتکل الحاقی وهمچنین طراحی نامه به رهبر انقلاب با مضمون سرکشیدن جام زهر از سوی ایشان و پذیرش شروط امریکا یاد می شود، در اظهاراتی که به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایراد می شد، از اندیشه های حضرت امام(ره) سخن گفت.

وی که تلاش می کرد از شعارهای انقلاب اسلامی به نفع جریان سیاسی اصلاح طلب نیز بهره ببرد، گفت: "شعارهای اصلاحات، شعارهای اصیل انقلاب ما است كه برای تثبیت و نهادینه كردن جنبش اصلاحی شكل گرفت."

وی به ویژگی‌‏های انقلاب اسلامی نیز اشاره كرد و با بیان اینكه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی ضداستبدای واستعماری بود اظهار داشت: «انقلاب ایران مردمی‌‏ترین انقلاب جهان بود و همه مردم یك صدا در جهت پیروزی انقلاب تلاش كردند.»

نبوی در حالی اتكا انقلاب به ایدئولوژی اسلامی را از ویژگی‌‏های انقلاب اسلامی برشمرد و "رهبری استثنایی و انحصاری امام بر انقلاب اسلامی" که با "درایت ، صلابت، شجاعت و قدرت " ایشان همراه بود را عامل منحصر به فرد بودن این انقلاب دانست، که در دوره حاکمیت تفکر اصلاح طلبانه رسانه  های همسو با این جریان از لزوم به موزه رفتن اندیشه های حضرت امام(ره) سخن به میان آورده بودند.

اما جالب ترین بخش سخنان نبوی جایی بود که وی مدعی صیانت از انقلاب برای فروغلیتدن در دست نااهلان شد. وی گفت: "نباید تحت تاثیر این تبلیغات، امام و انقلاب را به دست كسانی بسپاریم كه هیچ ارتباطی با امام و انقلاب نداشتند و خودمان را از این پشتوانه نیرومند و حامی شعارهای اسلامی بی‌‏بهره كنیم."

بهزاد نبوی در پایان نیز علی رغم تاکیدات حضرت امام(ره) براینکه صاحبان اصلی این انقلاب مستضعفین هستند، به نوعی هدف خود از بیان این نوع مباحث را آشکار کرد: "اگر امام و انقلاب بخواهد سهم كسی باشد مطمئناً سهم جریان اصلاحات است و حركت اصلاحی ما دنباله انقلاب اسلامی و حركت امام است نه در مقابل آن."

به نظر می رسد تلاش اصلاح طلبان برای همراه نشان دادن این جریان با اندیشه های اصیل انقلابی که در ماه های اخیر و با نزدیک شدن به انتخابات، پررنگ تر از گذشته به چشم می آید صرف نظر از فضای گفتمانی حاکم به دلیل نگرانی از سابقه ای که این جریان بواسطه مسئولیت خود در قوای مجریه و مقننه داشته و نوع نسبتی که در این دوره با گفتمان اصیل انقلابی برقرار کرده است باشد.

و این درحالی است که با توجه به اظهارات یکی از اعضای برجسته همین سازمان درجمع یاران خود که نتیجه شکست در انتخابات آتی را تبدیل شدن به گروهی همچون نهضت آزادی در صحنه سیاسی کشور دانسته بود، گروه های تندرو اصلاح طلب در تلاش هستند که علی رغم مواضع متعدد و آشکار ساختارشکننانه خود در سالیان گذشته، با اتخاذ چنین مواضعی از تبدیل شدن به یک گروه بی تاثیر و اوپوزیسیون در داخل فضای سیاسی کشور جلوگیری کنند.

جرج بوش رئیس جمهور امریکا به عنوان دشمن اصلی انقلاب اسلامی، در سال ها اخیر به صراحت از اصلاح طلبان ایرانی حمایت کرده بود.