«آمریکایی ها باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران براساس قرارداد الجزایر هرگز مداخله نخواهند کرد، ثانیا تمام حقوق حقه ایران مانند هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند»

رئیس جمهور منتخب روز دوشنبه در گفتگو با رسانه ها 3 شرط برای مذاکره با آمریکا مطرح کرد.

 

دکتر حسن روحانی به خبرنگار"ان بی سی" گفته بود: « هرگونه سخن گفتن با آمریکا باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد اما آمریکا باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران براساس قرارداد الجزایر هرگز مداخله نخواهند کرد، ثانیا تمام حقوق حقه ایران مانند هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند در این شرایط زمینه متفاوت می‌شود اما همه باید بدانند که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد. آماده‌ایم تنش‌ها کاهش یابد.

 

در همین رابطه آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به شروط ایران مبنی بر "عدم دخالت درکشورمان، به رسمیت شناختن حقوق ایران و عدم سیاست های زورمدارانه" به رادیو فردا گفت که "شرط گذاری راجع به مذاکرات ما را به جايی نمی‌برد"

 

 

وی در اینباره می گوید: « شرط گذاری راجع به مذاکرات در مورد روابط دو سويه ما را به جايی نمی‌برد. ما آماده‌ايم با ايران وارد مذاکره شويم بر مبنای حسن نيت، جديت و احترام متقابل و خارج از اين ما در امور داخلی ايران اصلا دخالت نمی‌کنيم»

 

 

پیشتر نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با بی بی سی از پاسخ به این سوال که آیا آمریکا شروط ایران را برای مذاکره قبول می کند یا خیر طفره رفت.

 

اما نامور حقیقی در گفتگو با بی بی سی فارسی با اشاره به سخنان دکتر روحانی می گوید آمریکا برخلاف قرارداد الجزایر، طی بیش از بیست سال گذشته بارها در مسائل ایران دخالت کرده است.