به جرات میتوان گفت که چهره ای قدرتمند از ما دیده نشده است/ دولت یازدهم بیشتر نگاهی حال محور دارد تا آینده محور/ هنوز ادبیات تهدید آمیز تغییر نکرده است/ كسي تصور نكند كه ما راه سازش با جهانخواران را نمي‏دانيم/ سطح تنش های بین المللی کمی کمتر شده است/ ما به تمام خواسته ها و آنچه که برخی از دولتمردان میگویند نرسیده ایم

 

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، متن گفتگوی «برای مردم» با دکتر"کیانی" پیرامون پیامدهای ژنو به شرح ذیل می باشد.

برای مردم: نزدیک به دو ماه از توافق ایران با 5+1 میگذرد. این قرارداد پیامدهای گوناگونی داشته است که ما در گفتگو با دکتر کیانی استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در پی بررسی پیامدهای جهانی توافقنامه ژنو هستیم که متن آن برای مردم منتشر میشود.

 

برای مردم: قرارداد ژنو چه پیامدهای بین المللی را برای ما داشته است؟ آیا از ایران چهره‌ای قدرتمند نشان داده؟

خیلی زود به سراغ اصل مطلب رفتید. قبل از اینکه به بررسی قرارداد ژنو و پیامدهای جهانی آن بپردازیم باید به پیامدهای قرارداد ها و توافقات بین المللی و توقعات خود از این قرارداد ها بپردازیم. اساسا باید ببینیم که چه انتظاری از اینگونه قراردادها داریم. آیا در پی تاثیر گزاری بر مردم جهانیم و میخواهیم چهره‌ای قدرتمند از خود در اذهان مردم نشان دهیم و خود را در سیاست های جهانی صاحب اختیار بدانیم یا در پی سازش با دولت های دیگریم و در پی امتیازگیری و رفع مشکلات معیشتی خود هستیم.

 

با توجه به این دو رویکرد باید به پیامدهای عمل خود نگاه کنیم و ببینیم آیا به خواسته های خود رسیده ایم یا نه. در نگاه اول به جرات میتوان گفت که چهره ای قدرتمند از ما دیده نشده است. دلیل مدعای من این است که قرارداد زنو چنانچه در متن توافقنامه هست برای طرفین مساوی نبوده و آنها امتیازات بیشتری گرفته اند، در واقع از ما چهره ای ضعیف متبادر شده است.

در نگاه دوم اوضاع کمی بهتر است. بلاخره اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع بپردازیم باید گفت که امتیازاتی گرفته ایم و در کوتاه مدت بازه بیشتری دارد. صحیح است که انرژی هسته ای آینده کشور ماست اما اکنون چنان به چرخه اقتصاد کمک نمیکند.

 

برای مردم: بلاخره این توافقنامه چه پیامدهای داشته است؟

در قبل هم گفتم! بستگی به نوع نگاه و انتظارات شما دارد، اگر در پی قدرت نمایی هستید باید گفت که این مقصود حاصل نشده است و اگر در پی بهبود وضعیت حال هستید کمی اوضاع بر وقف مراد است.

 

برای مردم: فرمودید دو نگاه وجود دارد، دولت یازدهم کدام نگاه را برگزیده؟

آنچه که از ظواهر رفتارها و گفتار های دولتمردان دیده میشود این است که آنها در پی نگاه دوم بوده اند. دولت یازدهم بیشتر نگاهی حال محور دارد تا آینده محور. برای آنها مهم است که چرنده حال صنعت بچرخد و آینده چندان اهمیتی ندارد.

 

برای مردم: نگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به کدام نقطه معطوف است؟

بسیار واضح است که نظر امام با نگاه اول بوده، اگر به گفتار امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب نگاه کنید همیشه ادبیاتی محکم و اقتدار آمیز مشاهده میکنید. این جمله از امام خمینی بسیار راهبردی و کلیدی است: كسي تصور نكند كه ما راه سازش با جهانخواران را نمي‏دانيم. در واقع معیشت گزینه دوم در تفکر امام بوده. و نگاه رهبری نیز همین است. ایشان در یکی از بیانات خود فرمودند که ما برای رفع شر مذاکره میکنیم و به این معنا نیست که مستأصل شده ایم.

 

برای مردم: اما عده ای معتقدند که ما با این توافق حسن نیت خود را ثابت کرده ایم و چهره مثبتی در اذهان مردم جهان نشان دادیم؟

خیر اینگونه نیست! قبلا به وجه احسن حسن نیت خود را نشان داده ایم. ما در مذاکراتی که رئیس جمهور محترم نماینده ایران بودند نشان دادیم در پی فعالیت های صلح آمیز هستیم اما این غرب بود که با زیاده خواهی خود اوضاع را بهم ریخت. اما اینکه مردم جهان و غرب چهره ای مثبت دیده‌اند اینگونه نیست.

 

یک جانبه نگاه نمیکنیم بله کمی افکار عمومی مثبت شد اما ما به تمام خواسته خود و آنچه که برخی از دولتمردان میگویند نرسیده ایم. هنوز ادبیات تهدید آمیز تغییر نکرده و رسانه های غربی نیز ایران هراسی را در دستور کار دارند. البته قضاوت کامل نمیتوان کرد. قرارداد ژنو یک سطح مقدماتی است و باید ببینیم که در ادامه آیا میتوان کار را به نقطه نهایی رساند یا نه!

 

برای مردم: آقای روحانی فرمودند که این توافقنامه بر دیوار تحریم ترک انداخت و ما در پی راه حل نهایی هستیم؟ آیا امکان توافق کامل وجود دارد؟

اینجا اختلاف نظر رئیس جمهور با مبانی انقلاب مشخص میشود. ما معتقدیم که امریکا شیطان بزرگ است و اکنون نبرد حق و باطل در جریان است. قبلا جمله ای از رهبری را عرض کردم، ایشان معتقدند که برای رفع شر شیطان میتوان مذاکره کرد اما اینکه جمهوری اسلامی به عنوان قطب مقاومت با جبهه استکبار به توافق کامل برسد وجود ندارد.

مذاکره منتفی نیست چنانچه بارها این اتفاق افتاده است و محاسنی نیز داشته، بلاخره سطح تنش ها کمتر شده اما معتقدم که دوباره و در آینده به وضعیت قبل باز میگردیم.