حالا که دغدغه نحوه مصرف بیت المال در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و در انتهای دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد هم هستیم، مناسب است گزارشی به همراه جزئیات از نحوه استفاده رئیس جمهوری از بیت المال تهیه شود.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، به تازگی گزارشی منتشر کرده است از سفر برخی از اعضای خانواده رئیس جمهوری و معاونانش به نیویورک و گفته است که به خاطر هزینه از بیت المال برای سفر این اشخاص ، شکایتی هم از این کمیسیون به قوه قضائیه در حال تنظیم است. پس از انتشار این گزارش، معاونت اجرایی ریاست جمهوری سفر برخی اشخاص نام برده شده در این گزارش را قویا تکذیب کرد. ضمن اینکه مشخص نیست سایر اشخاص نامبرده شده در این گزارش با هزینه خودشان در سفر نیویورک حضور داشتند یا با هزینه از بیت المال. با این حال به نظر می رسد، این گزارش حاکی از دغدغه دسته ای از نمایندگان مجلس در مورد نحوه هزینه از بیت المال است.

یکی از رویه های مثبت در مجلس شورای اسلامی، امضای نامه های تقدیر از عملکرد مثبت دستگاهها و مسئولان است. حالا که دغدغه نحوه مصرف بیت المال در مجلس شورای اسلامی وجود دارد و در انتهای دوره ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد هم هستیم، مناسب است گزارشی به همراه جزئیات از نحوه استفاده رئیس جمهوری از بیت المال تهیه شود و در انتها از ایشان تقدیر شود. برای کمک به تهیه این گزارش، اطلاعاتی که در ادامه می آید به ذهن نگارنده می رسد:

آقای احمدی نژاد، 8 سال است که رئیس جمهور است. بنا به گفته خود ایشان و نیز گواهان موثق، رئیس جمهوری در این 8 سال، حقوقی بابت ریاست جمهوری خود دریافت نکرده است و زندگی اش با حقوقی که از دانشگاه علم و صنعت دریافت می کند می گذرد. چه اینکه عضویت ایشان در هیئت علمی این دانشگاه و نیز تدریس ایشان در این دانشگاه (البته به نحوی محدودتر از قبل از سال 1384) هنوز ادامه دارد. خوب است در این گزارش، حقوق 8 ساله رئیس جمهور ایران که دریافت نکرده است محاسبه شود.

آقای احمدی نژاد تاکنون فقط در داخل کشور، بیش از 100 سفر استانی چند روزه داشته است که طبیعتا شامل حق ماموریت می شوند. ایشان در این سالها، دهها سفر خارجی هم داشته است. مناسب است در این گزارش، مبلغ حق ماموریت تمام سفرهای داخلی و خارجی رییس جمهور هم محاسبه شود.

رییس جمهوری زمانی گفته بود به معاونان و وزرایم توصیه کرده ام بابت اضافه کاریهایشان، دستمزدی دریافت نکنند. روشن است که خود ایشان وقتی حقوق ثابت خود را دریافت نمی کند، اضافه کاری هم دریافت نمی کند. همگان می دانند که ایشان در طول 8 سال گذشته، کم و بیش هر روز تا پاسی از شب در نهاد ریاست جمهوری یا هر جای لازمی، به رتق و فتق امور کشور مشغول بوده است. لازم است در این گزارش، مبلغ این اضافه کاریها نیز محاسبه شود.

رئیس جمهوری، هدایای ارزشمندی را که در طول سالهای گذشته از سران کشورهای مختلف دریافت کرده است یکبار در سال 1390 و یکبار در سال 1391 در اختیار سازمان بهزیستی گذاشت تا به حراج گذاشته شوند و مبلغ حاصل از فروش آنها در اختیار مددجویان بهزیستی گذاشته شود. خبر نداریم روسای جمهور قبلی با اینگونه هدایا چه کرده اند. اما هدایایی که در سال 1390 به حراج گذاشته شد به مبلغ 370 میلیون تومان و هدایای سال 1391 به مبلغ 475 میلیون تومان به فروش رفتند. مناسب که این مبالغ هم در گزارش پیشنهاد شده در نظر گرفته شود.

علاوه بر آن خودروی شخصی پژو 504 فرسوده رئیس جمهور نیز از فهرست اموال وی خارج و به نفع مسکن مددجویان بهزیستی به مزایده گذاشته شد.

مسلما، حتی اگر سفر برخی همراهان رئیس جمهور به نیویورک با هزینه از بیت المال صورت گرفته باشد، که خود این موضوع نیاز به بررسی دارد، هزینه این سفر، در برابر فقط 8 سال حقوقی که ایشان نگرفته است، رنگ می بازد. شایسته است حالا که در انتهای دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد هستیم به خاطر اینکه ایشان در حد حق خودش هم از بیت المال، جیبی برای خود ندوخته است از ایشان تقدیر شود. چه خوب است در این روزهای آخر، کمی حرمت چشمهای خسته و بی خواب او را پاس بداریم و از آنها شرم کنیم.

حامد فتاحی

منبع: آرمانشهر