آمریکا به طور تلویحی پذیرفته حدود ۹۰۰۰ ماشین نسل اول در حال فعالیت در نطنز، به کار خود ادامه بدهد اما فقط به اندازه ۶۰۰۰ سو غنی سازی کند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ یک روزنامه صهیونیستی از نزدیک شدن دیدگاه های ایران و امریکا در مذاکرات هسته ای خبر داده است.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی که روز ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ (۲ فوریه ۲۰۱۵) منتشر شده نوشته است: «دیپلمات های اروپایی به مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر گفته اند آمریکا و ایران به سمت توافقی که به جمهوری اسلامی اجازه می دهد شمار زیادی از سانتریفیوژهای خود را در ازای تضمین ثبات منطقه ای حفظ کند، نزدیکتر می شوند».
این مطلب را رادیو ارتش اسرائیل گزارش داده است.
بنابه گفته مقامات اتحادیه اروپا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش، بر سر افزایش شمار سانتریفوژها که ایران حق دارد نگهدارد، بحث و گفت وگو کرده اند.
این روزنامه ادعا کرده در عوض ایران پذیرفته از نفوذ خود برای تضمین آرامش در عراق، افغانستان و سوریه استفاده کند.
برخی منابع در گفت وگو با «ایران هسته ای» این موضوع را تایید کرده اند که بحث های جدیدی درباره ظرفیت غنی سازی میان ایران و امریکا مطرح شده اما این موضوع را که دیدگاه امریکا بهتر شده باشد را رد می کنند.
این منابع ضمنا می گویند به طور مطلق هیچ توافقی درباره مسائل منطقه ای میان ایران و امریکا رخ نداده است.
شنیده های «ایران هسته ای» حکایت از آن دارد که امریکا به طور تلویحی پذیرفته حدود ۹۰۰۰ ماشین نسل اول در حال فعالیت در نطنز، به کار خود ادامه بدهد اما فقط به اندازه ۶۰۰۰ سو غنی سازی کند.
منابع فنی به «ایران هسته ای» گفتند این به هیچ وجه یک پیشنهاد خوب به حساب نمی آید چرا که در این حالت ماشین ها باید زیر ظرفیت اسمی خود کار کنند و این آسیب های جدی به تأسیسات هسته ای وارد خواهد کرد.
اتفاق بدتر این است که برای محدود شدن غنی سازی به ۹۰۰۰ سو، زمان کار ماشین ها محدود شود.
کارشناسان می گویند خاموش و روشن کردن مستمر تاسیسات امکان crash ماشین ها را بسیار زیاد می کند.
مهم تر از این، منابع دیپلماتیک به «ایران هسته ای» گفتند در مورد اصلی ترین موضوع مورد اختلاف، یعنی موضوع جدول زمانی لغو تحریم ها، دیدگاه امریکا تغییر نکرده و همچنان بر لغو تدریجی تحریم‌ها طی حداقل ۱۰ سال تاکید دارند.
به این ترتیب، بر خلاف آنچه گفته می شود امکان رسیدن به یک توافق سیاسی تا روز ۴ فروردین (۲۴ مارس) وجود ندارد.

"Our President, analytical news site"