«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز در ادامه این کنفرانس خبری گفت: توافق با ایران را نباید معاهده‌ای با طول دوام 10 سال توصیف کرد بلکه باید آن را توافقی دائم با ایران در مراحل ابتدایی دانست.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ سخنگوی کاخ سفید و وزیر انرژی آمریکا در کنفرانس خبری مشترک به اظهارنظر درباره مسائل مختلف مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پرداختند.
«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: هنوز درباره جزئیات لغو تحریم‌ها توافقی صورت نگرفته است.
ارنست با اشاره به اینکه هیچ گاه سخن از «برداشتن یک‌شبه‌ همه تحریم‌ها علیه ایران» نبوده است، تاکید کرد: «دولت آمریکا کنار گذاشتن تحریم‌ها از همان روز اول را عاقلانه نمی‌داند.»
سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت: «تا بر سر این موضوع که چگونه می‌توان همه راه‌های رسیدن ایران به سلاح اتمی را بست، به توافق نرسیده باشیم نمی‌توانیم در مورد تعلیق تحریم‌ها صحبت کنیم.»
وی افزود: هیچ گاه موضع ما این نبوده که تمام تحریم‌های ضدایرانی باید در روز اول برداشته شوند.
رفع محدودیت‌ها به صورت مرحله‌ای، پس از جلب اعتماد از سوی ایران
«ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا نیز در ادامه این کنفرانس خبری گفت: توافق با ایران را نباید معاهده‌ای با طول دوام 10 سال توصیف کرد بلکه باید آن را توافقی دائم با ایران در مراحل ابتدایی دانست.
مونیز در ادامه گفت در صورتی که ایران از طریق اجرای تفاهم‌نامه لوزان موفق به جلب اعتماد شود، محدودیت‌ها علیه این کشور به صورت مرحله‌ای رفع خواهند شد.
به گزارش فارس، وزیر انرژی آمریکا با اشاره به سندهای متفاوت منتشر شده ایران و آمریکا درباره بیانیه لوزان گفت: ما داریم درباره یک توافقنامه، منتهی با میزان تأکیدهای متفاوت (بر بخش‌های مختلف آن) صحبت می‌کنیم.
اعتراف اوباما به ناتوانی در تغییر نظام ایران
در همین حال، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با«رادیو ملی آمریکا» (NPR) به ناتوانی آمریکا برای تغییر نظام ایران اعتراف کرد و درخواست رژیم صهیونیستی که خواستار به رسمیت شناختن این رژیم از سوی ایران در توافق نهایی هسته‌ای شده بود را رد کرد.
اوباما گفت: این ایده که ما عدم دست‌یابی ایران به بمب در قالب یک توافق قابل راستی‌آزمایی را به شناسایی اسرائیل منوط کنیم واقعا مثل این است که بگوییم ما با ایران توافق امضا نمی‌کنیم مگر اینکه ماهیت رژیم ایران کاملاً دگرگون شود؛ و این به عقیده من، یک سوء قضاوت بنیادین است.
وی افزود: اینکه ایران، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، امکان‌پذیر نیست.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: این توافق هسته‌ای برای آمریکا، متحدانمان در منطقه و صلح جهانی توافق خوبی برای پیگیری است. اگر شما فکر می‌کنید که ایران آماده برای تغییر است این یک توافق خوب است و از سوی دیگر اگر شما فکر می‌کنید که ایران همچنان مخالف ارزش‌های آمریکا و متحدانمان است، ‌هم این یک توافق خوب است.
اوباما تصریح کرد: ایران با بازرسی‌های بی‌سابقه و راستی‎‌آزمایی‌ها روی برنامه هسته‌ای خود موافقت کرده است. این موضوع نه تنها در 10 سال ابتدایی به طول می‌انجامد بلکه بازرسی‌ها و راستی‌آزمایی‌هایی که بی‌سابقه هستند برای یک دهه بعد از آن هم فراتر می‌رود.
وی افزود: من فکر می‌کنم تندروهایی داخل ایران هستند که فکر می‌کنند کار درست برای انجام دادن مخالف با ما،‌ جستجو و تلاش برای نابودی اسرائیل و ایجاد خرابی در مکان‌هایی چون سوریه یا یمن و لبنان است!
رئیس جمهور آمریکا افزود: فکر می‌کنم دیگرانی در داخل ایران هستند که فکر می‌کنند این کار غیرسازنده است و ممکن است اگر ما این توافق هسته‌ای را امضا کنیم،‌ ما دست (توان)آنهایی که نیروهای میانه‌روتر داخل ایران هستند را تقویت کنیم. اما موضوع کلیدی که می‌خواهم مطرح کنم آن است که توافق (هسته‌ای) این موضوعات را در نظر نمی‌گیرد. حتی اگر این تغییرات رخ ندهد، باز هم بسیار بهتر است که ما توافق را داشته باشیم.
ملاک اجرای مجدد تحریم‌ها نظر آژانس است
به گزارش فارس، اوباما در ادامه گفت: ما کاملا متقاعد شده‌ایم که می‌توانیم باز هم تحریم‌ها را بازگردانیم. ما در حال ایجاد مجوزهایی برای بازگشت فوری (تحریم‌ها) هستیم،که به طور کامل بر اتفاق آرا در شورای امنیت سازمان ملل وابسته نخواهد بود. به عنوان نمونه، این (بازگشت تحریم‌ها) در صورتی که آژانس تشخیص دهد که یک مسئله بسیار مهم رخ داده و اغلب کشورهای مربوطه و دخیل هم آن را یک مسئله جدی تلقی کنند، صورت می‌گیرد.
اوباما ادامه داد : ما قصد نداریم این موضوع (بازگرداندن تحریم‌های ایران) را به شورای امنیت بفرستیم که در آنجا یک کشور در برابر آن مقاومت کند و اجازه ندهد شما این کار را پیش ببرید. اما به هرحال اینها جزئیاتی هستند که باید روی آن کار شود بنابراین من نمی‌خواهم این تصور غلط به وجود بیاید که تمامی این موضوع حل شده است.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد که ایران نقش مهمی در بی‌ثباتی در منطقه، علی‌الخصوص یمن و سوریه دارد.
اجرای موقت پروتکل بدون تصویب مجلس!
به گزارش خبرگزاری‌ها، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: ایران در قالب برنامه مشترک اقدام جامع ۱۳ هزار سانتریفیوژ خود را حذف و از دور خارج خواهد کرد.
هارف افزود: در صورت عزم ایرانیان برای بازراه‌انداری 13 هزار سانتریفیوژ از کار افتاده، این کار 2 سال طول می‌کشد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با دخالت آشکار در امور داخلی ایران مدعی شد: ایران در ابتدا باید پروتکل را به صورت موقت اجرا می‌کند و سپس آن را به تصویب مجلس می‌رسانند.
وی در ادامه با اشاره به موضوع تحریم‌ها گفت: سرعت کاسته شدن از تحریم‌ها به سرعت برداشته شدن گام‌های متقابل از سوی ایرانیان بستگی دارد.
هارف همچنین مدعی شد: ما می‌خواهیم روابطمان را با مردم ایران گسترش دهیم ولی دلیلی نداریم که بر سر مسائل جاری بین‌الملل، خود را به موضع رژیم ایران نزدیک کنیم.
لغو فوری تحریم‌ها
اهرم فشار آمریکا را
از بین می‌برد
روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی نوشت: اوباما اذعان کرده است که بخشی از جزئیات بسیار مهم، شامل چگونگی پیوند بین برداشتن تحریم‌ها و عمل ایران به تعهداتش،‌ هنوز حل نشده‌اند. فکت‌شیت منتشر شده توسط دولت‌های آمریکا و ایران، به صورت نگران‌کننده‌ای، در این نکته با یکدیگر متفاوت است. در حالی که نسخه آمریکایی می‌گوید تحریم‌های ایران پس از اینکه آژانس تأیید کرد که تهران تمام گام‌های هسته‌ای کلیدی را برداشته است، تعلیق خواهد شد، در مقابل، ایران می‌گوید در همان زمان که فعالیت‌های مرتبط با تعهداتش را آغاز کرد، تمام تحریم‌ها در یک روز به صورت خودکار ملغی خواهند شد.
در ادامه گزارش آمده است: فاصله بین این دو سناریو بی‌نهایت مهم است. حقیقت این است که در صورتی که آمریکا و شرکایش برداشتن تحریم‌ها را منوط به عملکرد ایران نکنند، اهرم فشار خود را از دست خواهند داد.
قطعنامه جدید سازمان ملل
تحریم‌ها را لغو نمی‌کند
از سوی دیگر، «بن رودز» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به مسئله تحریم‌ها گفت: رفع تحریم‌ها، گامی است که ایرانی‌ها باید آن را «به دست آورند».
رودز افزود: رئیس‌جمهور آمریکا از اختیار تعلیق یا حذف آن دسته از تحریم‌هایی که با حکم اجرایی تصویب شده‌اند برخوردار است اما تصمیم‌گیری درباره تحریم‌هایی که در کنگره به مصوبه تبدیل شده‌اند تنها در اختیار قوه مقننه است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: به جای قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل نیز یک قطعنامه جدید صادر خواهد شد که تعیین می‌کند کدام تحریم‌ها پابرجا بمانند.(+)
"Our President, analytical news site"