"فرهنگ جهانپور" استاد علوم سیاسی دانشگاه اکسفورد: «بنده خیال می کنم که عکس العمل انگلیس و امریکا نسبت به انتخاب آقای روحانی، آنطور که باید "گرم" نبود. اینها باید از این موقعیت استفاده کنند و واقعا برای حل مشکلات، باز به طرف ایران دستی دراز بکنند.»

تلویزیون فارسی صدای امریکا (VOA) شامگاه یکشنبه -دوم تیر- نظر "فرهنگ جهانپور" استاد علوم سیاسی دانشگاه اکسفورد را در خصوص انتخاب آقای دکتر "حسن روحانی" به ریاست جمهوری ایران جویا شد.

 


وی در پاسخ گفت: «با در نظر گرفتن کاندیداهای موجود، ایشان بهترین امکان بود؛ زیرا هم با جناح های دست راستی ارتباط دارد، هم با جناح های میانه رو و هم با اصلاح طلب ها؛ به این ترتیب می تواند بین هر سه اینها نوعی گفتگو و دیالوگ ایجاد کند.»

 

جهانپور با ترسیم فضایی مخاطره آمیز از وضعیت کنونی ایران ادامه داد: «در فضای فعلی که مملکت با مخاطرات بسیار بزرگی روبروست، بهترین کار این است که یک جوری به یک نوع وحدت ملی برسند و به فکر حل مشکلات جامعه باشند و ایشان شاید از این نظر بهترین انتخاب بود.»

 

 

صدای امریکا: «در سال 1376 هم ایران با مشکلات عدیده ای روبرو بود، به خصوص از لحاظ اقتصادی که نفت به قیمت حدود بشکه ای 7 دلار رسیده بود، و در آن زمان آقای خاتمی انتخاب شد که به وجهه ایران در جامعه بین المللی جلا ببخشد و در عین حال پاره ای آزادی ها را به مردم إعطا کند. با توجه به اینکه آقای روحانی طبق گفته ناظران، نه اصلاح طلب است نه دموکرات، فکر می کنید بتواند آن کاری را که خاتمی سال 76 کرد، اکنون برای ایران انجام بدهد؟»

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه اکسفورد جواب داد: «این دفعه باید متوجه باشند که اوضاع به قدری خطرناک است که اگر بخواهند باز اشکال تراشی و ایجاد مانع بکنند بر سر راه ایشان، خودشان لطمه می بینند و مملکت لطمه می بیند. خیال می کنم که هم دست راستی ها و هم اصلاح طلب ها کمی معتدل تر شده اند و از گذشته درس گرفته اند. إنشاءالله که این بار اجازه بدهند واقعا تغییراتی بنیادی در مملکت صورت بگیرد، چون الآن دیگر با روتوش و ظاهرسازی[!] کار مملکت پیش نمی رود و احتیاج به تغییرات بسیار بنیادی دارد.»

 

 

 

 

صدای امریکا: «وزارت امور خارجه انگلیس بعد از انتخاب آقای روحانی، بیانیه ای صادر کرد و از ایشان خواست که از این فرصت برای رفع نگرانی های بین المللی نسبت به مسأله هسته ای ایران استفاده کنند، با سایر کشورها روابط سازنده داشته باشند، به حقوق بشر احترام بگذارند و وضعیت داخلی ایران را بهبود ببخشند. فکر می کنید آقای روحانی بتوانند این گام هایی را که غرب از ایشان می خواهد، در کوتاه مدت یا درازمدت بردارند؟»

 

 

جهانپور اظهار داشت: «بنده خیال می کنم که عکس العمل انگلیس و امریکا نسبت به انتخاب آقای روحانی، آنطور که باید "گرم" نبود. اینها باید از این موقعیت استفاده کنند و واقعا برای حل مشکلات، باز به طرف ایران دستی دراز بکنند. البته اینها با ایران مشکلاتی دارند؛ خود مردم هم از نظر وضع داخلی مشکل دارند و اگر آقای روحانی می خواهد که در ریاست جمهوری موفق باشد، باید هر دو مشکل را حل کند. هم به خواسته های مردم ایران -مثل آزادی های بیشتر و حل مسائل اقتصادی و حل پرونده هسته ای- رسیدگی کند و هم به غرب نشان بدهد که در فکر ساختن اسلحه اتمی نیست.»