وزیر امور خارجه آمریکا در پایان مذاکرات هسته ای وین در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران حاضر شد و به توضیح روند مذاکرات و دلایل تمدید گفت‌وگوها پرداخت./کری: محمد جواد ظریف سخت و با حسن نیت کار کرد تا این مذاکرات به نتیجه برسد!

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در پایان دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، در جمع خبرنگاران حضور یافت.
وی در ابتدای این نشست به تمجید و تقدیر از دیگر وزرای خارجه، «کاترین اشتون» نماینده اتحادیه اروپا تقدیر کرد. وی همچنین گفت محمد جواد ظریف سخت و با حسن نیت کار کرد تا این مذاکرات به نتیجه برسد.
وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات بسیار زمان‌بر و پیچیده است، گفت 1+5 در تلاش است تا به یک توافق خوب دست یابد.
وی افزود: «در روزهای اخیر در وین، ما پیشرفت واقعی و چشم‌گیری داشتیم و دیدیم که ایده‌های جدیدی ظهور کرد، به همین جهت هم بود که ایران و گروه 1+5 مشترکا مذاکرات را 7 ماه تمدید کردیم تا ظرف 4 ماه به چارچوب توافق دست یابیم... در پایان چهار ماه، اگر به توافقی نرسیدیم، آنگاه بررسی می‌کنیم که باید چطور ادامه داد.»
وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به وضعیت برنامه هسته‌ای ایران پیش از توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، گفت در آن زمان «برنامه هسته‌ای ایران با تمام سرعت در حال پیشرفت بود»، اما برنامه مشترک اقدام توانست ذخایر اورانیوم 20درصد این کشور را به صفر برساند، ساخت نیروگاه اراک را متوقف کرده و بخشی از برنامه این کشور را به عقب بازگردانده است.
وی با بیان اینکه «قرار نیست برای همیشه پشت میز مذاکره باشیم»، گفت «اکنون زمانی نبود که بخواهیم مذاکرات را رها کنیم... ما به زودی، در دسامبر بار دیگر دیدار کرده و سخت تلاش می‌کنیم تا این روند را پیش ببریم.»
کری افزود: «هدف ما در این مذاکرات محرمانه نیست، هدف ما سیاسی نیست، ایدئولوژیک نیست، بلکه یک هدف عملی و دست یافتنی است. گروه 1+5 که البته همیشه در همه موارد هم نظر نبوده‌اند، در این مسئله هم عقیده‌اند که یک توافق پایدار، توافقی است که تمام مسیرهای ایران برای رسیدن به مواد ساخت بمب را مسدود کند، توافق پایدار توافقی است که امکان شفافیت و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران را بدهد. در مقابل، توافق تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با هسته‌ای ایران را لغو می‌کند.»
وی با تصریح بر اینکه قطعا مذاکرات شاهد پیشرفت بوده است، گفت اطمینان دارد طرفین در مسیری قرار دارند که می‌تواند به یک توافق دست یابند. کری افزود: «این توافق، مانند هر توافق دیگری، به خصوص آن‌هایی که مرتبط با مسائل امنیتی است، در توافق، بحث اعتماد مطرح نیست، بلکه بحث راستی‌آزمایی است.»
وزیر خارجه آمریکا با ادعای اینکه «جهان هنوز سوالات جدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دارد»، گفت تنها راه حل این است که ایران گام‌هایی بردارد که نشان دهد برنامه این کشور صرفا صلح‌آمیز است.
جان کری در ادامه به مسئله موضع کنگره در قبال مذاکرات پرداخت و گفت دولت آمریکا همواره مشورت و رایزنی فشرده‌ای با کنگره داشته است و حالا خواهان حمایت کنگره از تمدید است. وی سپس خطاب به «بدبین‌ها به مذاکرات»، گفت: «یک سال قبل هم بسیاری می‌گفتند که توافق نقض می‌شود و ایران به توافق پایبند نمی‌مانند و رژیم تحریم‌ها از میان می‌رود، اما حالا چه اتفاقی افتاد؟ توافق نقض نشد، ایران به تعهدات خود پایبند ماند و رژیم تحریم‌ها نیز نقض نشد.»
وی از ارائه جزئیات درباره دارایی‌های مسدود شده ایران که بر اساس تمدید توافق آزاد خواهد شد، خودداری کرده، و گفت: "بر اساس برنامه اقدام مشترک به نتیجه رسیده‌ایم و با همان توافق ادامه خواهیم داد و چیزی فراتر از آن انجام نخواهیم داد."
وزیر خارجه آمریکا درباره واکنش کنگره به تمدید مذاکرات گفت: "امیدواریم که آنها به ما یک فرصت متوازن بدهند که بدون ارسال پیام‌هایی که ممکن است برداشت نادرستی از آنها بشود به کارمان ادامه داد. ما با کنگره همکاری کرده و به تمام توصیه‌های آنها گوش فرا خواهیم داشت."

منبع
"Our President, analytical news site"