این ویِژه نامه که ضمیمه رایگان روزنامه همشهری سه شنبه ۱۸ خرداد ۸۹ است با آثار و گفتارهایی از چهره های شاخص سیاسی و رسانه ای جریانات سیاسی کشور به مرور جزئیات و تک تک وقایع انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و حوادث فتنه پس از آن می پردازد.

چهره هایی که در میان آنها نامه های آشنایی چون علیرضا پناهیان، احمد توکلی، مهی فضائلی، مرتضی طلایی، عباس سلیمی نمین، علی اکبر پرورش، رسول منتجب نیا، الیاس نادران، ابراهیم فیاض، اسماعیل کوثری، محمد صادق کوشکی، محسن رضایی، علی زاکانی، عماد افروغ و محمد باقر قالی باف و… دیده میشود.

مطالب این ویژه نامه ۲۰۸ صفحه ای در ۱۰ پرده از فتنه ۸۸ دسته بندی و منتشر شده است. بعد از خواندن سرمقاله ای که با تیتر: “گذر از فتنه در ده پرده” صفحه اول را به خود اختصاص داده. این ده پرده را به تفصیل بررسی شده که عبارتند از: تدارک، رقابت، حضور، ادعای تقلب، اعتراض، اغتشاش، هتک حرمت، خروش ملت، بصیرت و پرده آخر.

شیوه پرداخت به این ده پرده به صورت ترتیب زمانی انتخاب شده که در ابتدای هر فصل پس از ارائه یک نمای کلی از محتوای آن ابتدا در یک نمودار خطی به مرور روز شمار وقایع پرداخته و سپس وارد روایت و تحلیل مسائل رخ داده در آن بازه شده است.

۱٫ در پرده اول که “تدارک” نام دارد با یادداشتی از مجتبا شاکری آغاز میشود. گفتگو های ویِژه با علی اکبر پرورش، احممد توکلی، منوچهر محمدی و حسین فدایی محور اصلی ان را تشکیل می دهد.

۲٫ پرده دوم با عنوان “رقابت” هم یادداشت عباس سلیمی نمین را بر پیشانی خود دارد. و عناوین اصلی آن “انفجار انتخاباتی” به قلم مهدی فضائلی، “جنگ رنگ ها”، و دو مصاحبه با محسن رضایی و محمد خوش چهره است که اولی عنوان جالبی دارد:”آقای هاشمی در دام احمدی نژاد افتاد.”

۳٫ پرده سوم کوتاه است. اما پر از آمار. این چند صفحه که “حضور” لقب گرفته، مروری است بر وضعیت آرای ۴ نامزد انتخابات در استان های کشور که به صورت نمودار های دایره ای درج شده اند. و البته نامه هاشمی به رهبر انقلاب که دو روز قبل از انتخابات منتشر شد در آن قسمت همچنان خواندنی است.

۴٫ “ادعای تقلب”‌نام پرده چهارم است. پاسخ به ۲۱ شبهه انتخاباتی، مقاله ی محسن حسام مظاهری با تیتر “تهران ایران نیست” و گفتگو با عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی و مرور نظر سنجی های پیش از انتخابات عناونین اصلی ان است. این قسمت هم در مراجعه به آرشیو قسمتهایی خواندنی در خود دارد که در راس انها گفتگوی تاریخی همسر موسوی با بی بی سی فارسی است. گفتگویی که استدلال ماندگار داماد لرستان و عروس آذربایجان در آن مطرح شد.

۵٫ در پرده ی “اعتراض” با گفتار علیرضا پناهیان و علیرضا زاکانی آغاز می شود و وقایع رخ داده در هفته اول پس از انتخابات را مرور می کند. عناوینی نظیر: حمله به پایگاه بسیج در راهپیمایی سکوت، خس و خاشاک چه بود؟، دو تجمع و زور آزمایی خیابانی، حمله به کوی دانشگاه در زمره آنهاست.

۶٫ پرده ششم اما ماجرای “اغشاش” است. از شنبه ۳۰ خرداد تا ۱۶ آذر ۸۸٫ وقایع رخ داده در این دوره بسیار زیاد است. از نماز جمعه هاشمی تا بمب گذاری در حرم امام، و ماجرای روز قدس، معاون اولی مشایی، تجمعات پراکنده اغتشاش گران، قتل ندا آقا سلطان، ماجرای کهریزک و پروژه ناکام ۷۲ کشته. مصاحبه بی پرده با یک مقام آگاه درباره پشت پرده فتنه و گفتگو با سردار همدانی فرمانده سپاه تهران بزرگ در این بخش آمده. ماجرای ادعای کروبی و هتک حرمت جمهوری اسلامی هم در موضوعات بررسی شده این قسمت قرار دارد. مقاله جالبی هم در باره “مبانی نظری حرکت های پس از انتخابات” در این بخش گنجانده شده است.

۷٫ پرده هفتم به “هتک حرمت” اختصاص دارد که با یادداشت پرویز سروری آغاز می شود. مقاله ای از امید حسینی نویسنده معروف وبلاگ آهستان در این قسمت جالب توجه است. روزنگار ۱۶ آذر تا هفتم دی به اضافه دو مطلب درباره گنجی و سروش و بعد از آن مصاحبه مفصل با آیت الله تسخیری در باره ابعاد جنگ نرم پرده هفتم را به پایان می برد.

۸٫ “خروش ملت” روایت پرده هشتم است. از نهم دی تا بیست و دوم بهمن. مصاحبه با سردار باقر زاده و دو موضوع فرعی ساندیس و اسب تراوا نیز در این قسمت درج شده.

۹٫ مصاحبه مفصل با حجه الاسلام پناهیان، یادداشت محمد مهدی تهرانی، گفتگو با منتجب نیا و تحلیل محمد باقر قالیباف عناوین اصلی پرده ی “بصیرت”را تشکیل میدهند.

۱۰٫ پرده دهم همان “پرده آخر” است. “اگر موسوی رئیس جمهور میشد” عنوان مقاله محمد صادق کوشکی است. ابراهیم فیاض “جنبشی برای در جا زدن” را در این قسمت نوشته. “درس ها و عبرت های ۸۸″ هم به قلم دکتر حسین سبحانی در این پرده آمده. گزارش ویژه با تیتر “پیروزی های فراموش شده” بازخوانی برخی موفقیت های سی ساله نظام است که زیر سایه فتنه دیده نشده. دو نوشته از حمید رضا ابک و سید امیر حسین مهدوی را تنها به خاطر نام نویسندگان آن باید خواند. ۷ دروغ بزرگ فتنه ۸۸ هم به بازخوانی دروغ های بزرگ جنبش سبز در آن مدت پرداخته است. مطلب “شهید از این مظلوم تر هم میشود؟” مربوط به شهدای گم نام فتنه است. دکتر یدالله جوانی نیز کارگزاران اصلی جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی را معرفی کرده. این ویژه نامه با گفتار هایی از عماد افروغ و سید محمد دعایی و صادق خرازی و مرتضی طلایی به پایان می رسد.