می‌گویند فرقی ندارد چه کسی و کجا باشد، ملاکمان تنها اصلح بودن نامزد است! این استراتژی است که پایداری‌ها برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم آن را تدوین کرده‌اند. جبهه پایداری که حسابش را از همان ابتدا از سایر گروه‌های اصولگرا جدا کرده بود، ظاهراً سنگ بنای خود را بر همین اصل بنا نهاده است.

پایداری‌ها این روزها به دنبال اصلحی هستند که اگر هم نخواهد، باید بنا بر تکلیف بیاید و وظیفه دوستانش است تا فضا را برایش مهیا کنند!
آیت‌الله مصباح یزدی، اخیراً در همایش این جبهه که به مناسبت 9 دی برگزار شده بود، می‌گوید: «همه موظفند تحقیق کنند، اصلح را بشناسند و تعارف، همشهری‌گری، رفاقت و این حرف‌ها را فراموش کنند.»
وی همچنین تأکید می‌کند: «مسئله اصلی تکلیف، شناسایی و انتخاب اصلح است که همه در این زمینه مسئولند!»
پدر معنوی پایداری‌ها خطاب به ایشان تصریح می‌کند: اگر ما هم قرار است شیوه سیاستمداران فریبکار را انتخاب کنیم و به مردم دروغ بگوییم، بهتر است که این کار را نکنیم، چرا که مثل آنها خواهیم بود و خدا ما را به حال خودمان واگذار می‌کند.
خدا کند أصلحی هم وجود داشته باشد!
اما شیوه‌ای که جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری سال 92 در پیش گرفته خیلی به مذاق اهالی سیاست آن هم از نوع اصولگرایش، خوش نیامده است. چنانچه غلامعلی حداد عادل، مرد پیشتاز ائتلاف 3 نفره که معتقد است انتخابات ریاست جمهوری شخص‌محور است و نه گروه‌محور، در این خصوص می‌گوید: جبهه پایداری اصرار دارد که به دنبال نامزد اصلح است، ما هم می‌گوییم خدا کند اصلحی وجود داشته باشد که مورد قبول همه باشد، اما اگر یک اصلحی بود که رأی نداشت، آن‌وقت چه کار کنیم، نکند هیچ اصولگرایی در هیچ سطحی از اصولگرایی موفق نشود!
چه اصلحی مد‌نظر پایداری‌ها است؟
اما در این میان سؤالی که پیش می‌آید، این است؛ این اصلحی که پایداری‌ها از آن سخن می‌گویند، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ وابسته به کدام جناح باشد؟ چه مرام و مسلکی را دنبال می‌کند؟ و... در یک کلام چه اصلحی مد‌نظر پایداری‌ها است؟ دبیرکل جبهه پایداری با تشریح شاخص‌های مورد نظر در انتخاب نامزد این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌گوید: فردی که در ارتباط با خدا خالص باشد، در ارتباط با مردم صادق باشد و در ارتباط با ولایت مطیع باشد، از نظر ما نامزد اصلح است و برایمان فرقی ندارد که چنین فردی خارج از جبهه پایداری باشد یا داخل! مرتضی آقاتهرانی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است حدادعادل به عنوان یکی از گزینه‌های جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری دهم بررسی شود یا خیر، تصریح می‌کند: آقای حداد انسان خوبی است و در شرایط فتنه هم ساکت نبوده و موضعگیری‌هایی کرده است. جبهه پایداری به دنبال این است که فرد اصلح را در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند، اما وقتی آقای حداد با دیگران نشسته و ائتلاف کرده، چطور می‌توان او را به عنوان گزینه بررسی کرد!
دلیلی ندارد با اصلح دولت مخالفت کنیم
در حالی که کامران باقری لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری تأکید می‌کند که نامزد مشترکی با دولت نخواهیم داشت، اما مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل این جبهه در گفت‌و‌گو با رجانیوز خاطرنشان می‌کند: اگر دولت واقعاً کسی را معرفی کند که اصلح و از همه بهتر باشد، دلیل ندارد که مخالفت کنیم. دولت و غیر‌دولت ندارد! حالا یک نفر هم هست که هیچ‌کسی او را نمی‌شناسد، ولی بینی و بین‌الله از همه بهتر است. حال چون دولت نگفته است او را کنار بگذاریم؟ چون در ائتلاف نیست بگوییم نه؟ می‌توانیم؟ اینها بازی نیست؟ پس دلیلی ندارد که ما با کسی یا چیزی ببندیم. تا حالا هم نبسته‌ایم و در آینده هم نمی‌بندیم!
وی با بیان این‌که ما اول تلاش می‌کنیم که تنور انتخابات گرم باشد، چون آقا می‌خواهند و فکر درست و معقولی هم هست، تصریح می‌کند: سعی می‌کنیم وحدتی ایجاد شود و همه به یک سمت بروند. اگر توانستیم این کار را می‌کنیم، اگر نرسیدیم و نتوانستیم، وظیفه نداریم.
آقاتهرانی همچنین می‌گوید: چند نفری که مد‌نظر ما هستند، با هر کدامشان صحبت می‌کنیم اما اهل آمدن نیستند و می‌گویند نمی‌آییم. یکی‌شان که می‌گفت: من از آخرتم می‌ترسم! در توانم نیست! یکی‌شان می‌گفت گفته‌اند رئیس نشوید و دنبال این کارها نروید. البته اگر طرف برسد به این که وظیفه‌اش هست، می‌آید!
معیارهایمان ارزشی است
محمدجواد ابطحی از اعضای جبهه پایداری در خصوص دوگانگی که بین سخنان سخنگو و دبیرکل جبهه پایداری وجود دارد می‌گوید: ممکن است آقای لنکرانی عناصری مدنظرشان باشد که اکثریت جبهه پایداری هم نظرشان این است که مثلاً این فرد خاص نباید بیاید در صحنه، ولی عناصر دیگری اگر از دولت باشند اشکالی ندارد. ابطحی در گفت‌وگو با با بیان اینکه ما معیارهایمان، معیارهای ارزشی است، خاطر نشان می‌کند: وقتی که بنا را بر چنین معیارهایی بگذاریم و گفتیم که مصادیق باید منطبق بر آن معیارها باشد، حالا فرقی نمی‌کند، هر کجا و هر کسی که می‌خواهد باشد، مهم ملاک و معیارهای مدنظر است.
ابطحی در گفت‌و‌گو با با تأکید بر این نکته که جبهه پایداری، جبهه گفتمانی است، می‌گوید: بحث جناح‌بندی‌های سیاسی معمول را قبول نداریم. از اول هم با دوستان حال حاضر جبهه پایداری طی کردیم ما نمی‌خواهیم مانند احزاب سیاسی عمل کنیم که هر کسی با ما باشد قبولش کنیم و هر کسی نباشد قبولش نداشته باشیم.
در غیر این صورت جبهه پایداری فلسفه وجودی‌اش را از دست می‌دهد و مثل احزاب و جریانات دیگر می‌شود! ابطحی با بیان اینکه این موضوع را با آموزه‌های دینی‌مان منطبق نمی‌دانیم، خاطرنشان می‌کند: خیلی از این احزاب را احزاب شیطان می‌دانیم، چرا که تنها منیت‌ها را مدنظر قرار می‌دهند و در جهت منافع باند و حزبشان قدم برمی‌دارند.
اظهارات حداد فضاسازی است!
این عضو جبهه پایداری همچنین با اشاره به ادعای حداد عادل مبنی بر اینکه 60 درصد آرا متعلق به اعضای ائتلاف سه نفره 1+2 است می‌گوید: اظهارات آقای حداد تنها فضاسازی است!
محمد جواد ابطحی معتقد است در مسابقه‌ای که تنها 3 نفر شرکت کننده دارد، یکی طلا می‌گیرد و یکی نقره و نفر سوم هم برنز! آن وقت می‌توانیم بگوییم مسابقات انجام شد و این هم نتایجش!
وی با بیان اینکه صحبت‌های آقای حداد برای این است که دیگران را وادار کند که به این ائتلاف بپیوندند، خاطرنشان می‌کند: ما از لحاظ قواعد نظرسنجی هم خلاف این ادعا را می‌بینیم.
سکوت قالیباف علامت رضا نیست!
ابطحی با اشاره به سکوت آقای قالیباف در خصوص ائتلاف 1+2 با بیان اینکه این سکوت علامت رضایت نیست می‌گوید: اتفاقاً این سکوت دلیلی بر رد ائتلاف تلقی می‌شود.
وی می‌افزاید: این سکوت در مسائل اجتماعی و سیاسی ناشی از ناراحتی و نگرانی فرد است و الا می‌آمد و نظراتش را بیان می‌کرد.
ابطحی با اشاره به شواهد و قراین موجود خاطرنشان می‌کند: آقای قالیباف به هیچ وجه به نفع دیگری کنار نمی‌رود. برای انتخابات آمده است. تازه هم شروع نکرده، از 8 سال قبل کلنگش را بر زمین زده و در 3 سال اخیر هم فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی‌اش را تشدید کرده است!
کسی را در طراز احمدی‌نژاد نداریم!
این عضو جبهه پایداری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با با بیان این که کار اجرا، کار مشکل و طاقت‌فرسایی است می‌گوید: قوی‌ترین مجری در سال‌های پس از مشروطه به تعبیر مقام معظم رهبری، آقای احمدی‌نژاد بود که به قول آقای محمدی گلپایگانی خستگی را خسته کرده است!دیدید که چه بر سرش آوردند و چه موانعی را برای خدمتگزاریش فراهم کردند. واقعاً کار در این عرصه، کار دشواری است و آدم‌هایی که عافیت‌طلبند و سازشکارند و یا به هر دلیل، دویدن شبانه‌روزی و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر را ندارند نباید وارد این عرصه شوند!
ابطحی معتقد است کسی را که در طراز احمدی‌نژاد دونده باشد نداریم! اتفاقاً مردم هم دوست دارند در آینده شخصی روی کار بیاید که اقدامات آقای احمدی‌نژاد را دنبال کند، سفر استانی برود و تلاش‌های شبانه‌روزی را دنبال کند!
وظیفه شرعی‌مان است!
این عضو جبهه پایداری درخصوص سخنان حداد که گفته بود امیدواریم کاندیدای اصلحی که پایداری‌ها به دنبال آن هستند، وجود داشته باشد نیز تصریح می‌کند: چه کسی گفته اصلحی وجود ندارد.
وظیفه شرعی ما این است که اصلح را شناسایی کنیم و از وی دعوت کنیم که حضور پیدا کند و تلاش کنیم که مقبول بیفتد. نه این که بیاییم و بگوییم کسی وجود ندارد!
ابطحی در پایان با بیان این که اگر کسی واقعاً پایبند به احکام شرعی باشد باید همین مسیر را دنبال کند، تأکید می‌کند: رفاقت‌بازی و قبیله‌گرایی جایگاهی در اسلام ندارد.
این 8 سال تجربه خوبی بوده است
همچنین یک عضو دیگر شورای مرکزی جبهه پایداری تأکید می‌کند: در انتخابات 92 چاره‌ای جز بازگشت به گفتمان اصیل 84 وجود ندارد و این کار با رجوع به نیروهای اصیل شدنی است.
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند باید به گفتمان سال 84 بازگشت و عده‌ای به دلیل عملکرد مصداق آن این گفتمان را زیر سؤال می‌دانند و معتقد به عبور هستند، خاطرنشان می‌کند: قطعاً به دلیل تجربه‌ای که در طول این سال‌ها داشته‌ایم، این گفتمان زیر سؤال نیست و این 8 سال با همه نواقص و مشکلاتش و تحولاتی که در اشخاصی که مسئولیت و پیشتازی این تفکر را داشته‌اند پیش آمد، با برکت بوده است.
وی تأکید می‌کند: مردم در این 8 سال طعم عدالت را بیشتر چشیده‌اند و فاصله طبقاتی بین دولت و ملت بشدت کاسته شد و طبقه‌ای که احساس می‌کرد نژاد برتر است که بر مردم حکومت می‌کند، دیگر وجود ندارد.
حسینیان در ادامه می‌افزاید: برخی که خیال می‌کردند به دلیل زحماتی که کشیده‌اند انقلاب اسلامی ارث پدری آنهاست، دست‌شان قطع شده است؛ بنابراین این 8 سال با همه فراز و نشیب‌ها و مشکلات کشور بشدت رشد داشته و مردم با همه انتظارات فزاینده‌ای که از لحاظ رفاه برای آنها ایجاد شده بیشتر در رفاه هستند بنابراین معتقدم این سال‌ها تجربه خوبی بود.
دیدارهای غیررسمی پایداری‌ها
اما در این میان یک عضو جبهه پایداری که نخواسته نامش فاش شود، در گفت‌وگو با فارس، از دیدارهای غیررسمی این جبهه با سعید جلیلی و پرویز فتاح خبر داده و گفته این افراد از نظر گفتمانی به ما نزدیک‌تر از سایر گزینه‌ها هستند.
وی درخصوص اظهارات حجت‌الاسلام آقاتهرانی مبنی بر بررسی مصادیق در جبهه پایداری می‌گوید: ما در حال بررسی مصداق‌های مختلفی هستیم اما به جلیلی، ‌لنکرانی و فتاح اعتقاد بیشتری داریم و آنها را از نظر گفتمانی به جبهه نزدیک‌تر می‌دانیم.
این عضو جبهه پایداری با اشاره به دیدارهای غیررسمی جبهه با این افراد خاطرنشان می‌کند: فعلاً نهایی نشده، اما از لحاظ گفتمانی با آنها رابطه نزدیکی داریم.
وی همچنین درباره حمایت پایداری‌ها از دکتر الهام تصریح می‌کند: وی خودش تصمیمی ندارد و در دولت دارای مسئولیت است، از این رو بحث دکتر الهام در جبهه مطرح نیست.