رئیس‌جمهور با بیان اینکه مکالمه تلفنی با اوباما تقاضای کاخ سفید بود، گفت: هنگام حرکت به سمت فرودگاه از طرف اوباما با موبایل نماینده ما تماس گرفته و مکالمه با رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از بازگشت از سفر 5 روزه از نیویورک دستاوردهای این سفر را در جمع خبرنگاران مستقر در فرودگاه مهرآباد تشریح و توضیحاتی درباره تماس تلفنی با اوباما ارائه کرد.

رئیس‌جمهور گفت: ما همان زمان که عازم نیویورک بودیم اولین اخبار درباره اظهار تمایل آمریکایی‌ها برای ملاقات اوباما با من مطرح شد.

روحانی افزود: وقتی وارد نیویورک شدیم این بحث بیشتر مطرح شد اما زمان کافی برای انجام دیدار به صورت دلخواه و مفید و بیان کامل نظرات نبود و لذا این دعوت را نپذیرفتم.

وی تصریح کرد: البته رسانه‌های آمریکایی سر و صدا کردند که آمریکا تحقیر شد و ما دعوت آنها را رد کردیم اما علت هماهنگ نشدن برنامه‌ها بود.

رئیس‌جمهور گفت: بین ایران و آمریکا مسائل فراوانی وجود دارد و 60 سال است آمریکایی‌ها به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ایران تنش‌ها و تخاصم‌هایی دارند.

روحانی افزود: مسائلی هم در منطقه نسبت به ایران از سوی آمریکایی‌ها وجود داشته است و اینکه بین دو رئیس‌ جمهور بخواهد ملاقاتی صورت گیرد، نیازمند مقدماتی است و چون این زمینه وجود نداشت، ملاقات انجام نشد.

*مکالمه تلفنی با اوباما تقاضای کاخ سفید بود

وی ادامه داد: دیروز در لحظه‌ای که آماده حرکت به سمت فرودگاه بودیم کاخ سفید تماس گرفت و نسبت به تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با من ابراز تمایل کرد که چند دقیقه تلفنی صحبت کنیم.

روحانی گفت: «در مسیر حرکت با موبایل سفیر ما تماس گرفته شد که عمدتا محور بحث ما مسئله هسته‌ای بود.»

روحانی افزود: من گفتم بحث 1+5 و حل و فصل مسئله هسته‌ای باید سرعت یابد و تاکید کردم که هر گونه فعالیت در عرصه خارجی بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هر جا که ضرورت بدانم برای مصالح نظام و حقوق ملت و رفع مشکلات اقدام خواهم کرد و این نکته را تاکید کردم که فشارهای وارده بر مردم ما غیرقانونی و نادرست بود که باید برداشته شود.

*از اصول و آرمان‌های عزت ملی عدول نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور گفت: باید در عرصه سیاست خارجی انعطاف حکمت‌آمیز داشت که همان نرمش قهرمانانه‌ای است که مقام معظم رهبری فرمودند و ما از اصول و آرمان‌ها و عزت ملی عدول نمی‌کنیم.

روحانی افزود: احساس کردم کسانی که در سفر به نیویورک حضور داشتند و همه دنیا به ملت بزرگ ایران و نقشی که در منطقه دارد، اعتراف دارند و هیچ مقامی نبود که در ملاقاتش از عظمت ملت ما حرف نزند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم به پشتوانه و حمایت ملت و در سایه رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری مسائل را هر چه که پیچیده‌تر باشد حل و فصل کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: در این سفر احساس کردم که زمینه حل مسائل در دنیا وجود دارد اما باید گام به گام حرکت کنیم و مسائل یک شبه حل و فصل نمی شود.

روحانی با اشاره به بازپس دادن یکی از آثار باستانی کشورمان که سال‌ها در آمریکا توقیف شده بود، اظهار داشت: ‌جام شیردال یک اثر تاریخی بسیار ارزشمند است که به دو هزار و 700 سال قبل تعلق دارد.

وی افزود: این شی بسیار ارزشمند از سال 2003 دست آمریکایی‌‌ها بود و با وجود تلاش‌ها برای بازپس‌گیری به ما پس نداده بودند اما روز پنجشنبه آمریکایی‌ها تماس گرفتند و گفتند برای شما هدیه‌ای داریم.

«آنها این اثر را با تشریفات خاص به ما تحویل دادند و گفتند که این هدیه به ملت ایران است و خوشحالیم که این اثر نفیس و گرانبها را همراه خود آورده‌ایم».

روحانی تصریح کرد: این اثر تاریخی ارزشمند نشان از تمدن کهن ایرانی دارد که متعلق به ملت بزرگ ایران است که امیدواریم آفریننده علم و دانش در دنیا باشیم.

*در سخنرانی‌ها و دیدارها پیگیر مطالبات ملت ایران در سطح جهانی بودم

رئیس‌جمهور در آغاز سخنانش به سخنرانی‌هایش در سازمان ملل و اجلاس منع سلاح و نشست وزرای خارجه عضو جنبش عدم تعهد و همچنین 17 ملاقات خود با مقامات و رؤسای مجامع و نهادهای بین‌المللی اشاره کرد و محور این سخنرانی‌ها و دیدارها را پیگیری مطالبات ملت ایران در سطح جهانی عنوان کرد.

روحانی افزود: ‌تقریبا مقامات تمام کشورهای اروپایی برای ملاقات با ما اعلام آمادگی کردند که این ملاقات‌ها انجام شد و در کنار آنها جلسه مفصلی با صاحب‌نظران شورای روابط خارجی آمریکا و جامعه آسیا و مدیران پژوهشکده‌ها و مدیران رسانه‌های آمریکایی داشتیم.

وی همچنین به دیدارش با رهبران اسلامی و ایرانیان مقیم آمریکا اشاره کرد و گفت: دیدار با ایرانیان از پرشورترین برنامه‌ها بود و همان نشاطی که در جامعه ایرانی احساس می‌کنیم ایرانیان خارج از کشور دارند و ما از آنها روحیه گرفتیم.

رئیس‌جمهور به گفت‌وگوهایش با یک روزنامه معتبر آمریکایی و برگزاری یک نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف دنیا اشاره کرد و گفت: در دیدارها و گفت‌وگوهایی که داشتیم درباره مهمترین مسائل روز مربوط به ایران و منطقه سخن گفتیم.

وی ادامه داد: در سخنرانی‌هایمان درباره مسئله هسته‌ای ایران و موضوع سوریه و فلسطین صحبت کردیم و در صحن سازمان ملل پیشنهاد طرح مبارزه با خشونت و افراط و ائتلاف برای صلح را ارائه کردم که با استقبال خوبی مواجه شد.

رئیس‌جمهور گفت: در این سفر مباحث خوبی درباره سوریه با مقامات کشورهای اروپایی و عربی داشتم و درباره مسئله هسته‌ای بیشتر با اروپایی‌ها گفت‌وگو کردیم و اولین جلسه 1+5 در سطح وزرا که از سال 2005 متوسط بود، برگزار شد.

روحانی تصریح کرد: این جلسه گام اول برای حرکت برای سرفصل مسئله هسته‌ای بود که گام درست و خوبی بود که برداشته شد.