حسن روحانی: دولت در هیچ یک از مسائل اجتماعی خودش نمی‌تواند مسائل را حل کند، از مسئله اقتصادی گرفته تا دین مردم دولت نمی‌تواند تمامی آنها را حل کند. دولت می‌تواند تسهیلات لازم را مهیا کند و این کار مردم است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم هفته جهانی محیط زیست، با بیان اینکه در اولین جلسه دولت یازدهم مصوبه‌ای راجع به دریاچه ارومیه به تصویب رساندیم، گفت: خوشحالم که دولت کارش را با مسئله محیط زیست شروع و آغاز کرد.
وی افزود: معنا این نیست که در مسئله محیط زیست دولت قادر است معضلات را حل کند. دولت در هیچ یک از مسائل اجتماعی خودش نمی‌تواند مسائل را حل کند، از مسئله اقتصادی گرفته تا دین مردم دولت نمی‌تواند تمامی آنها را حل کند. دولت می‌تواند تسهیلات لازم را مهیا کند و این کار مردم است.
روحانی با بیان اینکه دولت دینی خوب است، اظهار داشت: دین دولتی را نمی‌دانم باید بحث کنیم. دین را نباید دست دولت دهیم، دین دست کارشناسان، علما، صاحب‌نظران و دلسوزان است و آنها باید تبلیغ دین را انجام دهند.
وی ضمن گرامیداشت ماه شعبان، گفت: ما شعبان ماه پیامبر اعظم است و باید روح خود را برای عبادت واقعی در ماه مبارک رمضان آماده کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در آستانه روز محیط زیست هستیم، محیط زیست را بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و یادآور شد: روزگاری بود که بشر در آغاز صنعتی شدن و مشکلات و پیامدهای صنعتی شدن قرار داشت و آثار و عواقب آن را به خوبی لمس نمی‌کرد و افتخار هم می‌کرد که در طبیعت مداخله می‌کند و مدعی بود مداخلاتش زیبایی‌آفرین است.
روحانی خاطرنشان کرد: در گذشته برای اینکه آب خوردن منزل تامین شود باید کوزه را برمی‌‌داشتند و به لب چشمه می‌رفتند، اما الان شیر آب در منزل است.
وی با بیان اینکه این اقدامات در گذشته باعث می‌شد طرف تحرک داشته باشد، افزود: خداوند بدن را برای پشت میز نیافریده، بلکه برای تحرک و راه‌ رفتن آفریده اما الان شرایط متفاوت شده است.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: وقتی که ماشین آمد مردم خوشحال شدند و گفتند راحت شدیم تا کی باید در چهارپا سوار می‌شدیم. ماشین سوار می‌شویم. در همان ابتدا ماشین‌هایی بود که به آنها ماشین‌های چوب‌کبریتی می‌گفتند.
روحانی تاکید کرد: وقتی که سوار ماشین می‌شویم باید پیاده‌روی را به نحوی جبران کنیم، اما این برنامه حذف شده است.
وی اضافه کرد: باید بهترین مکان را پیدا کنیم تا کمترین صدمه را به محیط زیست بزنیم. ضمن اینکه باید در محیط زیست جنگل، مراتع، دریاچه و رودخانه فعال باشند و رودخانه‌ای خشک نشود.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ایران سازمان محیط زیست نبود، افزود: مقررات مربوط به شکاریابی و صید بود و اسم سازمان محیط زیست در سال 1350 درست شد و اگر ذهن من یکی، دو سال خطا می‌کند شما آن را تصحیح کنید.
روحانی با بیان اینکه در محیط زیست نباید تخریب و آلودگی صورت گیرد، اظهار داشت: آلودگی و تخریب دو معضل محیط زیست هستند که این محیط را تهدید می‌کند.
روحانی با تاکید بر اینکه باید مردم برای نجات اقتصاد و خارج شدن از وضعیت رکود به صحنه بیایند، گفت: باید موانع را از پیش‌رو برداریم. چارچوب‌هایی که آینده اقتصاد را ترسیم می‌کند برعهده دولت است، اما آنهایی که باید به صحنه بیایند، مردم هستند.
وی افزود: در صنعت هر چه صنعت به مردم واگذار شود و دولت حمایت کند ما با سرعت بیشتر به سمت هدف حرکت خواهیم کرد. محیط زیست در راس همه اولویت‌ها قرار دارد. محیط زیست زمانی امری تشریفاتی بود و هنوز به این باور نرسیده بودند که محیط زیست مهم است و آن را در حد تشریفات و برای قشنگی می‌دانستند، اما وقتی جلو رفتند بیشتر گرفتار شدند.
روحانی با بیان اینکه بهداشت نیز زمانی که به صحنه آمد خیلی‌ها فکر کردند تشریفات است، گفت: زمانی که تصمیم گرفته شده بود شکل حمام‌ها را عوض کنند و آن را به شکل دوش درست کنند چه بساطی به پا شد و عده‌ای می‌گفتند که نصف دین با این کار از بین می‌رود. در قم دو حادثه خیلی جالب رخ داد که یکی حمام بود که وقتی خواستند دوش آن را عوض کنند عده‌ای آن را فاجعه‌ای بزرگ می‌دانستند و دیگری زمانی بود که می‌خواستند ساعت را عوض کنند و معتقد بودند که تغییر ساعت در تابستان و زمستان به نماز خواندن لطمه می‌زند.
"بعضی از مردم بیکارند و کار ندارند، شغل ندارد و دچار توهمات می‌شوند. مدام غصه آخرت و دین مردم را می‌خورند اما نه دین را می‌فهمند و نه آخرت را و مداوم غصه می‌خورند."
رئیس جمهور ادامه داد: آن زمان فکر می‌کردند که بهداشت یک امر تشریفاتی است و سپس متوجه شدند که تشریفات نیست و این به زندگی مردم مرتبط است و نمی‌دانستند که اگر بهداشت رعایت نشود سلامت و زندگی مردم به خطر می‌افتد.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسائل زیست محیطی نیز با نگاه تشریفاتی دیده می‌شد اما حال متوجه اهمیت آن شده‌ایم افزود: هوای تهران به نقطه‌ای رسیده بود که راه رفتن بسیار سخت بود. گرد و غبار و ریزگردها معضل بزرگی بودند و دولت اگر در این زمینه‌ها توفیقی داشته است اولا به دلیل حضور مردم بود و ثانیا لطف خدا بوده است.
به گفته رئیس جمهور، دولت مسئله محیط زیست را به عنوان یک مسئله اصلی برای سلامت و زندگی سالم مردم به عنوان اولویت بسیار مهم می‌داند و بر آن تاکید می‌کند.
وی با بیان اینکه در جهت استفاده از بنزین مناسب تلاش‌های زیادی هم از سوی وزارت نفت و هم از سوی سرکارخانم ابتکار که حقیقتا در این زمینه احساس مسئولیت سنگینی می‌کنند، صورت می‌گیرد، تصریح کرد: خانم ابتکار هر چه در این باره سخن می‌گویند سخن دلشان است و نه اینکه به عنوان مسئول سازمان حرف بزنند. بحث بنزین مطرح شد و حال می‌بینیم که آثار بنزین مناسب چگونه است. البته ممکن است باد هم کمکی کرده باشد که ما از باد هم تشکر می‌کنیم. (با خنده)
رئیس جمهور با بیان این مطلب که امیدواریم رحمت‌های الهی ادامه داشته باشد و مردم ما بتوانند زندگی راحتی داشته باشند گفت: معضلات زیست محیطی کم نیست. مشکلات زیست محیطی زیادی را هم امروز و هم فردا خواهیم داشت. جدا از تصویب لوایح و اقدامات دولت اولین قدم فرهنگ است و در این راستا وزارت آموزش و پرورش مسئولیت سنگینی برعهده دارند. همه باید یاد بگیرند زندگی با زیست سالم و محیط سالم را بیاموزند.
روحانی در ادامه به ذکر مثالی در خصوص استفاده مناسب و نگهداری از محیط سالم پرداخت و گفت: حالا برخی هم که سیگار می‌کشند باید محیط آن را مورد توجه قرار دهند. متاسفانه برخی‌ها اینکه ته سیگار خودشان را به خیابان پرت کنند جزو فخر خودشان می‌دانند. زمانی عرب‌های جاهلی لباس خود را خیلی بلند می‌دوختند و نیم متر به زمین کشیده می‌شد و آن را جزو اشرافیت می‌دانستند که آشغال را به آن محلی که می‌روند حمل کنند. امروز هم بعضی‌ها اولا سیگار را تا آخر نمی‌کشند و ته سیگارشان را به خیابان پرت می‌کنند که گویا همه عالم بشریت زیر پای تفخر خود قرار داده‌اند.
وی با بیان اینکه اساس کار فرهنگ است و باید فرهنگ را از دبستان‌ها و دبیرستان‌های خود شروع کنیم گفت: جوان‌ها باید یاد بگیرند. دل جوان‌های ما پاک است آنها حتی می‌توانند پدر و مادرانشان را هدایت کنند و همه باید احساس مسئولیت کنند.
چند سال پیش متوجه شدیم که بر روی سد کرج عده‌ای خانه‌های شناور ساخته‌اند. ما همان موقع تذکر به محیط زیست دادیم و آنها گفتند که ما حریف‌شان نمی‌شویم و ما نیز فهمیدیم که واقعا حریف آنها نمی‌شوند و خودمان در شورای امنیت دست به کار شدیم و رفتیم و دیدیدم که 24 خانه شناور بر روی سد کرج تاسیس شده بود حال نمی‌گویم که این خانه‌ها برای چه کسانی بود، اما رفتیم و همه را جمع کردیم. همه رستوران‌ها تخریب شدند، به دفتر که بازگشتیم تلفن‌های ما زنگ خورد و اعتراض کردند. به هر حال ما یک سال خون دل خوردیم تا این اتفاق جمع شود. بنابراین اصل فرهنگ است و باید فرهنگ را درست کنیم و همه رسانه‌ها، روزنامه‌ها، مجله‌ها و سایت‌ها باید به صحنه بیایند که مسئله محیط زیست، مسئله مهمی است.
رئیس قوه مجریه با تاکید بر حضور و مشارکت مردم در رفع مشکلات زیست محیطی، گفت: کار باید به دست مردم انجام شود. نظام، حکومت و کشور مال مردم است و دین همه زندگی مردم است. دولت وظیفه دارد تسهیلات لازم را فراهم کند و باید مردم در صحنه حاضر باشند.
به گفته روحانی مشارکت مردمی می‌تواند محیط زیست را درست کند.
روحانی گفت: حال من این سخن را می‌گویم، بعضی‌ها می‌گویند فلانی همه‌اش از غرب تعریف می‌کند گفت: در کشورهای اروپایی اگر کسی آشغالی به دریاچه‌ای بیندازد مردم چه برخوردی با او می‌کنند خود مردم می‌آیند و اعتراض می‌کنند و فریاد می‌زنند و این برخورد مردم موجب می‌شود آن کسی که آشغال را ریخته یا از کرده‌اش پشیمان شود و یا او را وادار می‌کنند که اشغال را جمع کند هر دوی این حالات صورت می‌گیرد نهی از منکر نیز همین است یعنی عمل غیر شایسته و غلط منکر و عمل شایسته و صحیح معروف می‌شود. همه گروه‌های مردم‌ نهاد نیز کارشان همین امر به معروف و نهی از منکر باشد.
رئیس جمهور، فرهنگ، حضور مردم و سازمان‌های مردم نهاد و حضور همراه با قدرت دولت را سه عامل مهم در رفع مشکلات زیست محیطی عنوان کرد و افزود: شورای عالی محیط زیست تشکیل شده، لوایح لازم در دولت را داریم و یک لایحه هم در جلسه پیش راجع به محیط زیست بحث شد ما باید دنبال توسعه مداوم برویم به هر حال توسعه دو مدل است یا یک جا را آباد می‌کنیم و جای دیگر را خراب.
وی افزود: یک‌سری مینی‌بوس‌هایی در همین شمال شهر تهران داریم که از تمام قسمت های خودشان دود تولید می‌کنند این چطور مینی‌بوسی است که ضمن اینکه مسافران را جابجا می‌کنند هوا را هم آلوده می‌کنند و این همان سرمه‌ای است که چشم را کور می‌کند باید به دنبال توسعه پایدار باشیم که اگر به توسعه پایدار برسیم محیط زیست اصول می‌شود نه تشریفات.
روحانی با بیان اینکه در جنوب کشور آمادگی اجرای طرحی را داریم که یک نیروگاه خورشیدی را درست کنیم که هم برق را تولید کنیم و هم محیط زیست را و هم آب شیرین‌کن را و این قدم بعدی دولت است. البته معضلات بزرگ داریم. تالاب‌ها و ریزگردها به تنهایی قابل حل نیستند.
به گفته رئیس قوه مجریه مسئله محیط زیست از مرز سیاسی فراتر رفته است و در ملاقات با نخست وزیر عراق نیز بیشترین بحث در خصوص ریزگردها بود و چیزی در حدود 25 دقیقه راجع به زیرگردها بحث شد.
وی گفت: زمانی که نخست وزیر عراق با من در خصوص ریشه تروریست‌ها صحبت می‌کرد من به او گفتم با تروریست ریزگرد چه کنیم؟ باید معضلات چشمه‌های جوشان خاک را حل کنیم و در این زمینه نیاز به همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی است.
روحانی با اشاره به سفر خود به افغانستان و ملاقاتش با رئیس‌جمهور این کشور، گفت: از دیدار دو جانبه‌ام با رئیس‌جمهور افغانستان راجع به هیرمند و هامون بحث کردیم. گفتیم که باید کاری کنیم که هامون زنده شود که اگر هامون زنده شود منطقه زنده شده است. ارومیه اگر زنده شود خطر بزرگ از منطقه رفته است.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: محیط زیست مسئله مهمی است و یک وظیفه دینی است. اگر زیرگردها توام با نمک شوند بزرگ‌ترین خطر برای باغداری و کشاورزی است.
وی با بیان اینکه از رسانه‌هایی که وقتی مشکلی در محیط زیست می‌بینند فریاد می‌زنند تشکر می‌کنم، گفت: باید مردم را آموزش دهیم. بنده اطمینان می‌دهم دولت یازدهم محیط زیست را جزو برنامه‌های اولویت‌دار خود قرار داده و خواهد داد.
در بخش پایانی سخنان روحانی فردی از میان جمعیت خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: اگر امکان دارد به موضوع جنگل زاگرس هم اشاره کنید که روحانی نیز در پاسخ به او گفت که بله جنگل زاگرس نیز بسیار مهم است و این جنگل در حیات زیست ما مهم است.
رئیس‌جمهور افزود: من در سفر به ایلام نیز مشکلات جنگل بلوط را دیدم که امیدوارم این مشکلات با همت سازمان محیط زیست برطرف شود که من همانجا هم گفتم باید کار را به مردم واگذار کنیم و سازمان محیط زیست نقش همیاری داشته باشد.
روحانی با بیان اینکه مشاهده شده آنجایی که سیم خاردار کشیده شده بیشترین صدمه به جنگل وارد شده، گفت: باید کار را به مردم واگذار کنیم که با کمک و حضور مردم مشکلات قابل حل است و برای جنگل زاگرس هم باید مردم به صحنه بیایند. مشکلات جنگل زاگرس جزو معضلات مهم است که امیدواریم مشکلات آن برطرف شود.
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان از ابتدای دولت یازدهم پرداخت.