پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید که چون این را خداوند گفته و یا روایتی است که پیغمبر فرموده است، خود را مسئول اجرای اسلام بداند. بی‌خود، خود را به مخمصه نیندازیم و مردم را گرفتار نکنیم، وظیفه پلیس اجرای قانون است؛ به هر حال برخی از احکام شرع در قانون آمده و برخی هم مجلس مطابق با شرع تصویب می‌کند.

روز گذشته بیستمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا، امنیت را از نعمت‌های بسیار بزرگ الهی دانست و گفت: قرآن مجید یکی از آثار ایمان و اسلام را امنیت می‌داند و اساساً ایمان از همان ریشه امن است و ایمان به خداوند هم برای روح انسان امنیت می‌آفریند و هم برای زندگی اجتماعی ما امنیت آفرین است.
بودجه‌های نیروهای مسلح را ۱۰۰ درصد پرداخت کرده ایم
وی اضافه کرد: دولت یازدهم در کنار همه برنامه‌هایی که بر دوش خود داشته و متعهد به اجرای آن بود و همه آنچه را که در انتخابات به مردم وعده داده، در پی آن بوده و هست و آنها را دقیقا اجرا و عمل می‌کند.
روحانی با بیان این مطلب که در بودجه سال ۹۴ وابستگی ما به نفت از همیشه تاریخ ایران پایین‌تر بوده و این یکی از افتخارات دولت است، تصریح کرد: علی رغم همه این مشکلات اگر بودجه دستگاه‌های اجرایی تا مرز ۹۵ درصد پرداخت شد، بودجه‌های نیروهای مسلح را ۱۰۰ درصد، هم درسال ۹۲ و هم سال ۹۳ پرداخت کردیم که در این بین حتی بودجه نیروی انتظامی در برخی از بخش‌ها بیش از ۱۰۰ درصد پرداخت شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این مطلب که برخی امروز به ما ایراد می‌گیرند که بنا بود (به تعبیر آنان) این دولت یک دولت پلیسی نباشد و فضای امنیتی را کم کند پس چرا بودجه نیروهای مسلح را دولت هر سال اضافه می‌کند، اظهار داشت: مخصوصاً در سال ۹۴ که بودجه نیروهای مسلح با تصمیم دولت افزایش بیشتری داشته یکی از اشکالاتی که در ذهن برخی‌ها مطرح می‌شود، این است، اما جامعه پلیسی با جامعه دارای پلیس خوب دو مقوله جداست. امنیت جامعه با امنیتی کردن جامعه دو مقوله جدا است.
پلیس موظف به اجرای اسلام نیست!
رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از سخنانش فقر و بیکاری را از عوامل مهم ناامنی در جامعه عنوان کرد و گفت: برخی چسبیدند به دو الی سه فرع اسلام و فکر می‌کنند که همه معروف و منکر آنجاست. درحالی که دنیای معروف و منکر بسیار وسیع است.
وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: پلیس موظف به اجرای اسلام نیست، هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید که چون این را خداوند گفته و یا روایتی است که پیغمبر فرموده است، خود را مسئول اجرای اسلام بداند. بی‌خود، خود را به مخمصه نیندازیم و مردم را گرفتار نکنیم، وظیفه پلیس اجرای قانون است؛ به هر حال برخی از احکام شرع در قانون آمده و برخی هم مجلس مطابق با شرع تصویب می‌کند.
روحانی با بیان اینکه پلیس تنها جایی می‌تواند وارد شود که اولاً مصوبه قانون باشد و دوماً آن قانون صریح، روشن به او ابلاغ شده باشد، به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: نمی‌توان با نصب یک علامت رانندگی پشت یک درخت در شهر، راننده‌ای را مجاب به رعایت قانون کرد و سپس بخواهیم که چون آن راننده آن علامت را ندیده او را جریمه کنیم. باید در اجرای قانون دقت داشته باشیم و بدانیم که آن قانون را شفاف، صریح و اعلان شده اجرا کنیم و یا در اصطلاح حقوقی ابلاغ شده باشد که آنجا پلیس می‌تواند وارد عمل شود و اجرا کند.
سخنان رئیس جمهور محترم در حالی است که اولا براساس قانون اساسی قوانین عادی نمی تواند مخالف ضوابط شرعی واسلامی بوده و با آن منافاتی داشته باشد و لذا تفکیک بین وظایف قانونی پلیس با شرع مقدس اسلام عجیب و تامل برانگیز است. از سوی دیگر نخستین انتظار هر مسلمان آگاه و دلسوزی از پلیس یک کشور اسلامی ، اجرای احکام ومقررات اسلامی است . اگر پلیس جمهوری اسلامی هم مجری احکام شریعت مقدس نباشد، پلیس کدام کشور مجری حکم الله است!؟ طبیعتا پلیس آمریکا و اسرائیل غاصب ، چنین جایگاهی ندارد و مردم از آنها چنین انتظاری ندارند. از دیگر سو به تصریح قرآن کریم،از جمله نشانه های مومنان آنست که چون به حکومت در زمین می‌رسند؛«نماز به پا می‌دارند، زکات می دهند و امر به معروف ونهی از منکر می کنند» نفی این تکلیف مصرح در قرآن مجید از سوی رئیس محترم جمهور سوال برانگیز است. البته ممکن است گفته شود ایشان در پی تاکید بر منکرات بزرگ‌تر و اصلی‌تر بوده‌اند کما اینکه خود به فقر و بیکاری هم اشاره کرده‌اند. اگر چنین است باید گفت : اولا اجرای برخی احکام الهی مانعی بر اجرای برخی دیگر نیست و هرکدام در جای خود مهم وقابل اعتناست و ثانیا به جز مسئولان دولتی، چه کسی مسئول مستقیم ریشه کن کردن فقر و بیکاری است!؟ بنابر این بهتر است به جای سخنانی قابل تاویل و ایجاد حاشیه هایی تازه،دولت در عمل به جنگ این منکرات رفته ومبارزه عملی با منکرات را به مردم نشان دهد.
اقتدار غیراز زور است
رئیس جمهور با بیان اینکه اقتدار غیراز زور است و زور مقوله‌ای جدا از اقتدار است، اظهار داشت: اقتدار یعنی قدرت مشروع مقبول؛ ما می‌دانیم در برخی صحنه‌های اجتماعی اجرای برخی موارد سخت و مشکل می‌شود که اینجا آموزش و دقت مهم است و حسن خلق می‌خواهد.
روحانی تصریح کرد: یادمان نرود که صاحبان کشور مردم هستند و این را از ذهن‌مان دور نکنیم که تنها ملت ایران صاحب این کشور هستند و هیچ کس دیگری نیست و همه ما باید نوکر مردم باشیم و غیراز این نباید باشد، همه کارگزاران نظام نوکر ملت هستند و هیچ سمتی بالاتر از نوکری برای مردم نیست و پلیس باید این افتخار را داشته باشد که خادم مردم است.
پلیس نسبت به دو طبقه جوانان و زنان دقت بیشتری داشته باشد
وی اخلاق حسنه، روی خوش، تواضع و ادب را از وظایف همه مسئولین و به خصوص پلیس دانست و عنوان کرد: پلیس باید نسبت به دو طبقه جوانان و زنان دقت بیشتری داشته باشد. این دو طبقه، حساس هستند و وظیفه ما سنگین‌تر است و بیاموزیم از امیرالمومنین(ع) که به سربازان خود فرمودند که اگر یک زنی به شما فحش داد، حق نداری جواب او را بدهی باید در برابر فحاشی زنان سکوت کنید و حتی فرمودند که در جاهلیت اگر کسی با زنی برخورد کند در آن طایفه تا آخر عمر منفور می‌شود حالا آن آدم به تعبیر امروزی انسان نامردی بود که با یک زن برخورد می‌کرد؛ می‌خواهم بر این مطلب تأکید کنم که حساب زن فرق می‌کند؛ جوانان با بقیه مردم فرق می‌کنند، درست است که قانون برای همه مساوی است اما نحوه اجرای آن و ادب و اخلاق در اجرای قانون نیز مهم است که این نیاز به آموزش دارد.
رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر موضوع اولویت بندی ناجا در انجام وظایف خود، اظهار داشت: گاهی نیروهای مسلح و حتی خود دولت تمام فکر و ذهنش به سراغ تهدید می‌رود که اصلاً تهدید نیست و عده‌ای آن را بافته و درست کرده‌اند. اگر زمانش باشد، در جایی خواهم گفت که در ۵ -۶ مورد، ما کشور را از جنگ نجات دادیم اما زمانی یک تحلیل و اطلاعات غلطی می‌دهند که می‌گویند فلان جمعیت می‌خواهد حمله کند، فلان جمعیت می‌خواهد امنیت شهر را برهم بزند فلان دسته می‌خواهد، خرابکاری کند که گاهی اینها اغراق و مبالغه می‌شود شاید درصدی از آن درست باشد اما در موارد بسیار بر مبنای غیرصحیح است.
تهدیدات خیالی ما را گرفتار نکند
وی، دستورات و هدایت‌های فرمانده کل قوا در اجرای امنیت را یک نیاز برای اداره کشور دانست و بر لزوم ایجاد فضای فرهنگی برای کاهش موارد ضد امنیتی تأکید کرد و گفت: بر این نکته توجه کنیم که امنیت، فقط مسائل انتظامی نیست بخش‌های فرهنگی اجتماعی و محیط زیست هم به امنیت مربوط می‌شود. اجرای بخش نرم افزاری امنیت سخت‌تر از بخش سخت افزاری‌اش است.
به گزارش تسنیم روحانی با بیان اینکه توجه کنیم که تهدیدات خیالی ما را گرفتار نکند، تاکید کرد: حقوق شهروندی برای همه یکسان است قانون برای همه مساوی است همه ما ایرانی هستیم و در حقوق شهروندی از حق مساوی برخورداریم و پلیس نیز به این نکته توجه داشته باشد که توریست‌هایی که در کشورمان هستند در پناه قانون جمهوری اسلامی ایران و امنیت برقرار شده توسط پلیس به سر می‌برند. همه را باید یکسان ببینید و یکسان برخورد کنید تا مقبولیت کار شما در جامعه بیشتر شود.
بستن مرزها با جدیت دنبال شود
در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش اظهار داشت: باید آرامش و امنیت اجتماعی را ایجاد کنیم چرا که تامین امنیت اجتماعی سنگ بنای توسعه و پیشرفت کشور است؛ ما مرزهای آبی و خشکی زیادی داریم که هر دوی این مرزها می‌تواند سرمایه‌ای برای ما باشد، باید متناسب با شرایط کشورهای همسایه بتوانیم مرزهای کشور را سامان دهیم.
وی افزود: در شرق کشور مشکلات امنیتی برای کشورهای همسایه ما به وجود آمده و به نظرم در سال 94 ثقل آن غلیظ‌تر می‌شود،‌موج‌های تروریستی در این کشورها وجود دارد که باید ساماندهی شوند.
ایران با ثبات‌ترین کشور منطقه است
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: ما در این شرایط بسیار داغ منطقه که پر از مسائل و مشکلات ضدامنیتی است و تقریبا اکثر کشورهای منطقه ما با مشکل امنیتی مواجه هستند اما ایران باثبات است و این دستاورد مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است، کمتر کشوری در منطقه داریم که در این بحران ضدامنیتی وضعیت منظم و ثابتی داشته باشد اما جمهوری اسلامی ایران از ثبات امنیتی معقولی برخوردار است و این امر جز با طراحی درست و حضور منظم گروه‌های مسلح پرتلاش امکان‌پذیر نیست، نیروی انتظامی در این سال‌ها توانسته در انضباط در راهنمایی و رانندگی تا حد زیادی توفیق داشته باشد و کار در این بخش منضبط‌تر شده است ولی هنوز باید روی این بخش کار شود،‌البته در شرایط فعلی باید از سرمایه به وجود آمده بیشتر استفاده کنیم چرا که ناجا یک شرایط اختصاصی دارد و هیچ یک از نیروهای مسلح ما به اندازه ناجا در حل و فصل مسائل و مشکلات مردم تا این حد در هم تنیدگی با مسائل روزمره مردم ندارند.
گفتنی است، در پایان این مراسم با حضور رئیس‌جمهور از خانواده‌های شهیدان جمشید دانایی‌فر و محمد هاشمی از شهدای نیروی انتظامی و جانباز امیر غفاری تقدیر شد.
سردار اشتری : شاخص‌های امنیتی در سال ۹۳ در تمام ابعاد بهبود یافت
فرمانده کل ناجا گفت: در سال 93 با مجموعه اقداماتی که انجام شد شاهد بهبود شاخص‌های امنیتی در تمام ابعاد و بخش‌ها از جمله حوزه کشف مواد مخدر و کشف جرم بودیم.
سردار حسین اشتری فرمانده کل ناجا در بیستمین همایش سراسری فرماندهان ناجا اظهارداشت: ما در سال 93 با مجموعه اقداماتی که انجام شد شاهد بهبود شاخص‌های امنیتی در تمام ابعاد و بخش‌ها از جمله حوزه کشف مواد مخدر و کشف جرم بودیم.
وی با تاکید بر اینکه طرح نوروزی با بسیج امکانات و با همکاری سایر دستگاه‌ها برای ایجاد فضای امن اجرا شد، افزود: حاصل اجرای دقیق این طرح کاهش 12 درصدی تصادفات و 11 درصدی تلفات جاده‌ای بود در حالی که میزان سفرهای نوروزی در سال جاری نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش داشت.
رئیس‌پلیس ناجا با اشاره به نامگذاری سال 94 توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان دولت و ملت همدلی و همزبانی گفت: با توجه به شعار سال پلیس در نظر دارد با حمایت دولت پاسخ مناسبی به دغدغه‌های امنیتی مردم بدهد.
اشتری خاطرنشان کرد: از پشتیبانی دولت به ویژه وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت تشکر کرده و امیدوارم با افزایش کمک‌ها در سال جاری بتوانیم ابعاد مختلف امنیت را در کشور و جامعه توسعه دهیم.
در ابتدای این مراسم از تعدادی از خانواده‌های شهدای نیروی انتظامی از جمله خانواده شهید جمشید دانایی‌فر، محمد هاشمی و امیر غفاری تجلیل به عمل آمد.(+)

"Our President, analytical news site"