حسن روحانی: "ما نمی‌خواهیم در مذاکرات کسی را شکست دهیم" اظهار داشت: اشتباه نشود ما دنبال باخت کسی نیستیم، ما دنبال احقاق حقوق خودمان و دنبال مذاکراتی هستیم که برد ــ برد باشد که هم به‌نفع ما و هم به‌نفع جهان باشد.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته ای، ضمن تبریک به‌مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س) و ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، گفت: امروز روز بزرگی برای ملت بزرگ ایران در مسیر توسعه، علم، دانش و پیشرفت است
وی افزود: البته امسال روز فناوری هسته‌ای با ایام ولادت بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه کبری(س) و ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام راحل مقارن و همراه شده است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه کشور هرجا که اراده و تصمیمی را گرفته با همت جوانان و دانشمندان و با ایثار و فداکاری شبانه‌روزی آنان و به‌لطف خدا به نتیجه رسیده است، گفت: قدرت‌های دنیا چه موافق بوده‌اند و یا مخالف، تأثیری در اداره این ملت نداشت.
روحانی تصریح کرد: می‌خواهم مثالی بزنم و آن این است که ما در زمان جنگ در سیستم پدافندی موشکی زمین به هوا در لامپ قدرت دچار مشکل شدیم؛ معمولاً این طور گفته می‌شد که لامپ‌های قدرت قابل احیای مجدد نیست و ما باید آن را کنار بگذاریم و لامپ نو خریداری کنیم، البته این سیستم آمریکایی بود و در بازار سیاه هم کسی حاضر نشد این لامپ را به ما بفروشد.
وی در همین زمینه ادامه داد: یکی از کشورهای منطقه که مشابه آن سیستم را در اختیار داشت و تصمیم گرفته بود تعدادی از این لامپ‌ها را به ما بدهد، این کشور را نیز از فروش این لامپ‌ها به ما منع کردند.
رئیس‌جمهور با بیان "برای تولید این لامپ از عده‌ای از اندیشمندان این رشته که اتفاقاً تعدادی از آنها نیز در همین سازمان انرژی اتمی فعالیت می‌کردند دعوت کردیم و موضوع را برای آنها شرح دادیم" افزود: آنها گفتند که ما قادریم این لامپ را احیا کنیم و 3 الی 4 ماه وقت می‌خواهیم و کارگاهی نیز با تجهیزات لازم نیاز داریم که ما کارگاه و تجهیزات لازم را ظرف مدت یک هفته برای آنها ایجاد کردیم و همه این دانشمندان وقتی مشغول کار شدند، گفتند: کنار این سوله بزرگ یک تخت‌خواب هم برای ما ایجاد کنید، ما دیگر به خانه برنمی‌گردیم.
روحانی اضافه کرد: برای بنده خیلی در آن روز تکان‌دهنده بود که این دانشمندان گفتند ما از اینجا به خانه نمی‌رویم تا لامپ قدرت را احیا کنیم تا از این طریق از آسمان ایران و از فضای کشورمان دفاع کنیم.
وی ادامه داد: ظاهراً این طور به‌نظر می‌رسید که این کار شدنی نباشد، هیچ‌یک از آنها به خانه نرفتند و شبانه‌روز ماندند و در کمتر از 3 ماه اولین لامپ قدرت احیا شد و ما آن را به سیستم بردیم و دیدیم که درست است؛ البته این لامپ با لامپ قدرت نو کمی متفاوت بود اما ما می‌توانستیم سیستم را برای دفاع از کشور آماده نگه داریم.
رئیس‌جمهور با تأکید بر "ما به دانشمندی که در زمان دوران دفاع مقدس در احیای لامپ قدرت به ما کمک کرد، پیشنهاداتی دادیم و خواستیم به او خانه و ماشین بدهیم، اما او قبول نکرد" گفت: این دانشمند گفت: "فقط یک چیز می‌خواهم و آن این است که به زیارت حضرت امام بروم" که این کار انجام شد و امام نیز در این دیدار پیشانی او را بوسید و این دانشمند وقتی آمد گفت: "من این بوسه را با دنیا عوض نمی‌کنم".
روحانی ادامه داد: ملت و دانشمندان ما از آغاز این مسیر را انتخاب کردند. ما روزی که به دنیا گفتیم سوخت و غنی‌سازی و فناوری غنی‌سازی برای سوخت می‌خواهیم، اگر این فناوری را به ما می‌دادند شاید هیچ بحثی نبود، اما گفتند "این فناوری را نمی‌دهیم" البته تا اینجا هم مهم نبود اما نکته دیگری گفتند و مطرح کردند که "نمی‌گذاریم که ایران در کشور خودش به غنی‌سازی برسد" که این حرف دوم حرفی بود که ملت ما زیر بار آن نرفت.
وی تصریح کرد: امروز هم در هر فناوری برای توسعه اگر دنیا بگوید که در برابر این فناوری به‌خلاف مقررات بین‌المللی و با منطق زور می‌خواهم در برابر ملت ایران بایستم، بنده تردید ندارم که تمام قدرت‌های جهان در برابر ملت ایران شکست خواهند خورد و من هیچ شکی ندارم که به همان دلیلی که تمام قدرت‌های دنیا پشت سر صدام ایستادند تا ملت ایران را شکست دهند اما موفق نشدند، شرق و غرب عالم به عفلقیان و صدامیان کمک کردند.
رئیس‌جمهور ابراز کرد: در دوران دفاع مقدس انواع هواپیماها، موشک‌ها، انواع سلاح‌های شیمیایی و انواع تانک‌ها و موشک‌های زمین به زمین با برد بلند را به صدام دادند، اما نتوانستند یک چیز را از ما بگیرند و آن اراده، انگیزه و ایمان ملت ایران برای ایستادگی و مقاومت بود.
روحانی با بیان "ما در دوران دفاع مقدس در برابر عراق و همه حامیان آن پیروز شدیم و نگذاشتیم یک میلی‌مترمربع از خاک این سرزمین در اشغال اشغالگران قرار گیرد" گفت: در این فناوری هم اکثریت قاطع کشورهای دنیا با فناوری صلح‌آمیز ایران همراه بوده‌اند و ده‌ها بار در مجامع بین‌المللی، اجلاس غیرمتعهدها، آن را اذعان کرده‌اند، اما تعدادی محدود زورمند قدرتمندی که فکر می‌کنند اراده و منطق زور آنها باید بر دنیا حکومت کند تلاش کردند تا ملت ایران را در برابر خواست خودشان تسلیم کنند.
وی ادامه داد: آنچه در این مذاکرات هسته‌ای به دست آمده این نیست که بیانیه‌ای منتشر شده، آنچه در این مذاکرات و در طول 15 تا 16 ماه گذشته با تلاشی پیگیر به دست آمده، این است، همان که رئیس‌جمهور آمریکا در همین روزها به‌صراحت گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که ملت ایران در برابر فشار، تحریم و زور تسلیم نمی‌شود.
رئیس‌جمهور ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا اذعان کرده که نظام ایران قابل سرنگونی نیست و ماهیت نظام ایران که نظام مردم‌سالار دینی است، قابل تغییر نیست. ایران به‌عنوان یک کشور تأثیرگذار و مهم در منطقه مورد پذیرش همگان است. شما بالاتر از این می‌خواستید؟ ملت ایران چه می‌خواست؟!
روحانی اظهار داشت: این نکته به ما نشان می‌دهد که اگر ملتی ایستاد و مقاومت کرد که همین نکته را نیز رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد که ملت ایران غرور ملی خودش را با تمام توان حفظ خواهد کرد، در برابر فشار تسلیم نخواهد شد. ما در 8 سال دفاع مقدس این واقعیت را مبرهن کردیم.
وی با تأکید بر اینکه امروز نیز تقریباً حدود 14 سال و از سال 81 تا 94، ملت ما ایستادگی و مقاومت کرده است، اظهار داشت: امروز به‌اعتقاد بنده روزی است که دانشمندان هسته‌ای ما، یعنی اقتدار علمی و سرداران بزرگ خط دیپلماسی ما، یعنی اقتدار سیاسی، اقتدار علمی و اقتدار سیاسی کنار هم قرار گرفته‌اند و شما امروز می‌بینید این دو اقتدار بزرگ ملی ما را آفریده است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: ما امروز به جهانیان می‌‌گوییم مسیر ایران و منطق مذاکره صلح، آرامش، کرامت انسان‌ها و ثبات منطقه بر افراطی‌گری و منطق خشونت و تحریم غلبه کرد و پیروز شد؛ ما این را به‌عیان می‌بینیم، دنیا امروز مسیر تکریم ملت ایران را شروع کرد و مسیر تحریم، فشار و تهدید را قدم به قدم در حال کنار گذاشتن است.
روحانی با بیان "ما نمی‌خواهیم در مذاکرات کسی را شکست دهیم" اظهار داشت: اشتباه نشود ما دنبال باخت کسی نیستیم، ما دنبال احقاق حقوق خودمان و دنبال مذاکراتی هستیم که برد ــ برد باشد که هم به‌نفع ما و هم به‌نفع جهان باشد.
رئیس‌جمهور با اعلام "ما نمی‌خواهیم به دنیا بگوییم در یک مذاکراتی قدم گذاشتیم که ما پیروز مذاکرات هستیم و روبه‌روی ما شکست خورده مذاکرات است" تصریح کرد: اگر دیگران نمی‌دانند ما می‌دانیم در دنیایی قرار گرفتیم که مذاکرات برد ــ باخت استمرار ندارد و باقی نمی‌ماند. آن مذاکراتی باقی می‌ماند که برد ــ برد باشد.
روحانی اضافه کرد: 1+5 می‌گوید: "ما در مذاکرات کاری کردیم و کاری خواهیم کرد که ایران سلاح اتمی نسازد." آنها این‌گونه می‌گویند ولی ما از قدیم گفته‌ایم تحصیل حاصل محال است. ما از اول دنبال سلاح اتمی نبودیم و نیستیم. اگر ما دنبال سلاح کشتار جمعی بودیم و چنین اراده‌ای داشتیم سلاح شیمیایی را که به‌مراتب آسان‌تر از سلاح اتمی است تولید می‌کردیم. ما قربانی سلاح شیمیایی بودیم نه در میدان جنگ بلکه در شهر سردشت علیه ما سلاح شیمیایی استفاده کردند، اما ما مقابله به مثل نکردیم و دنبال سلاح شیمیایی نرفتیم.
وی ادامه داد: ما به معاهده و کنوانسیون منع سلاح شیمیایی پیوستیم، پس این ملت دنبال سلاح شیمیایی و کشتار جمعی نبوده و نیست و نخواهد بود. بالاترین دلیل ما علاوه با معاهدات بین‌المللی و گزارش‌های آژانس بعد از 14 سال بازرسی مستمر فتوای رهبر معظم انقلاب است که ما می‌بینیم رئیس‌جمهور آمریکا نیز به این فتوا استناد می‌کند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: این فتوا نشان می‌دهد مردم ما از نظر دینی، اعتقادی و مذهبی دنبال سلاح نیستند و نخواهند بود. اگر شما در 1+5 به این پیروزی رسیدید که ایران دنبال سلاح هسته‌ای نخواهد رفت، من معتقدم پس شما پیروز هستید و حتی قبل از اینکه بدانید پیروز بودید، ما دنبال سلاح نبودیم و نخواهیم بود.
روحانی با بیان "اگر در گذشته دنبال این بودید که ایران را از اراده توسعه و اقتدار علمی بازدارید، نتوانسته‌اید و تا ابد نیز نخواهید توانست" تصریح کرد: ملت ما در مسیر توسعه علمی راه خود را ادامه خواهد داد همان‌طور که مذاکره کنندگان توانمند، شجاع و غیور ما در صدها جلسه به‌صراحت گفتند ما دست از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برنمی‌داریم.
وی افزود: نطنز ما به فعالیت خود ادامه خواهد داد، غنی‌سازی در نطنز ادامه خواهد یافت و بیش از هزار سانتریفیوژ در فردو مستقر باقی خواهد ماند و در اراک نیز راکتور آب سنگین برای تولید دارو و مصارف پزشکی خواهیم داشت. ما توسعه را بر مبنای توان اندیشمندان و دانشمندان خودمان طبق منافع ملی خود ادامه خواهیم داد.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر آنکه در اولین روز اجرای توافق همه تحریم‌های اقتصادی همان روز لغو شود و به‌حول و قوه الهی در مسیری که ملت ما تعیین کرده‌اند و خواست ملی ماست و در چارچوب رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده تلاش می‌کنیم و تلاش کرده‌ایم.
روحانی با تأکید بر "ما مدعی نیستیم دولت پیروز میدان است بلکه این ملت هستند که پیروز میدان است" افزود: این رهبر معظم انقلاب است که پیروز میدان است، این اراده ملت ایران است که پیروز است. البته دولت به‌عنوان خادمان مردم از جمله تیم مذاکره کننده به‌عنوان شخصیت‌ها و چهره‌هایی که خود را از طرف مردم مأمور می‌دانند و مجری مأموریت ملت ایران هستند تلاش می‌کنند و تلاش خود را انجام خواهند داد و ملت ما هیچ‌گاه تلاش سربازان فداکارش را فراموش نمی‌کند و تقدیر و تشکر خودش را با بزرگواری خودش نثار خادمان خودش می‌کند.
وی با تصریح بر اینکه این مسیر تا موفقیت نهایی ادامه خواهد داشت، گفت: امروز در لوزان یک گام بزرگ برداشته شده و گام‌های بعدی به‌حول و قوه الهی و تلاش همه مذاکره‌کنندگان توانمند و شجاع از سازمان انرژی اتمی، حقوقدانان، اقتصاددانان برداشته خواهد شد و همه آنهایی که در این مسیر تا امروز به ما کمک کردند از جمله مجلس، قوه قضائیه و نیروهای مسلح که باعث اقتدار کشور و دولت هستند، همه ما منسجم در سال همدلی و همزبانی بوده‌ایم و خواهیم بود.
رئیس‌جمهور با بیان "امروز به روان پاک شهدا مخصوصاً شهدای هسته‌ای درود می‌فرستیم و از تلاش همه اندیشمندان و دانشمندان در سازمان انرژی اتمی و دانشگاه‌ها تجلیل می‌کنیم" اظهار داشت: امروز نمونه مشترک سوخت نشان می‌دهد که ما راه علمی خود را ادامه خواهیم داد.
روحانی افزود: امروز همه دستاوردها در زمینه پزشکی، درمان، رشد و توسعه و صنعت نشان می‌دهد اندیشمندان بزرگ ما با شجاعت همان‌طور که یاران‌شان جان خود را فدا کردند مسیر را ادامه خواهند داد.
وی تصریح کرد: شما، برخی از قدرت‌هایی که مدعی انسانیت هستید، چرا دانشمندان ما را کشتید؟ چرا خون‌ اینها را ریختید؟ چرا ملت ما را تحریم کردید؟ چرا دارو، گندم، پول بانکی و گردش مالی را تحریم کردید؟ شما کار غیرانسانی کردید، مسیر شما مسیر ناصحیح بود و فکر کردید با فشار و تحریم می‌توانید یک ملت بزرگ، شجاع، مسلمان و تاریخ‌ساز و فرهنگ‌ساز را تسلیم کنید؟ چه اشتباه بزرگی کرده‌اید.
رئیس جمهور با ابراز "اگر می‌خواهید با ملت ایران کار کنید دست دوستی ما به‌سمت شما دراز است" تصریح کرد: همه کشورهایی که می‌خواهند در چارچوب اصول انسانی، احترام مشترک و منافع مشترک کار کنند ما هم حاضریم با آنها کار کنیم.
روحانی با تأکید بر "توافق هسته‌ای را اولین گام در مسیر تعامل سازنده در جهان می‌دانیم" اظهار داشت: این تعامل سازنده به‌نفع شرق و غرب خواهد بود، این تعامل سازنده به‌نفع منطقه خواهد بود. کشورهای منطقه بیایید برادری کنید و به ملت‌ها احترام کنید، زیرا با بمباران ملتی تسلیم نمی‌شود و بچه‌های بیگناه را نکشید.
وی افزود: با بمباران ملتی بزرگی مانند یمن تسلیم نمی‌شود، بیایید به فکر پایان جنگ و آتش‌بس باشید و به فکر کمک‌های نوع‌دوستانه و انسان‌دوستانه به مردم یمن باشید و بیایید فضایی را آماده کنید که یمنی با یمنی کنار میز مذاکره برای آینده خود تصمیم بگیرد، چرا به کشتار مردم می‌پردازید؟
رئیس‌جمهور اضافه کرد: شما یک کشور ضعیف را از لحاظ نظامی پیدا کردید که البته این کشور از لحاظ اراده کشور بزرگی است، بعد شما به 3 تا 4 هواپیمای خود می‌نازید. نمی‌دانید پایان کار چه خواهد بود، این راه غلط است و برگردید. شما در لبنان و سوریه امتحان کردید و دیدید که اشتباه کردید و به‌زودی نیز خواهید فهمید که در یمن هم اشتباه می‌کنید.
روحانی با بیان اینکه راه درست راه برادری و دوستی است، گفت: بیایید صلح و ثبات و دوستی را در منطقه مستقر کنید. خشونت، افراط، آدم‌کشی و تروریسم راه ناصحیحی است و آنان که به کمک تروریست‌ها رفتند در پایان ضرر کردند. از سرنوشت صدام درس بیاموزید، زیرا اگر سلاح شیمیایی مؤثر بود صدام جواب می‌گرفت.(+)
"Our President, analytical news site"