رئیس جمهور تأکید کرد:روحانی با اشاره به اینکه در توافق ژنو طرفین نشان دادند که به آنچه متعهد شدند، عمل کردند!!، گفت: ما به صد در صد توافق عمل کردیم و طرف مقابل نیز به طور نسبی به تعهداتش عمل کرد!!! در مواردی از نظر ما آنها دقیق عمل نکردند، اما تجربه پایبندی نسبی به توافقات را داریم و این واقعیت نشان می‌دهد که حل مشکلات از طریق گفتگو ممکن است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در ضیافت افطار با اصحاب رسانه و مطبوعات با اشاره به اینکه دولت یازدهم از روز اول به دنبال مقابله با تبلیغات منفی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت سلاح کشتار جمعی و عدم تعامل با جهانیان بوده است، گفت: دولت و ملت ایران هیچگاه به دنبال تهدید دیگران و سلاح کشتار جمعی نبوده و نیست.
روحانی تصریح کرد: ایران در مذاکرات هسته‌ای به دنبال تأمین این هدف بود که به دنیا بگوید آماده شفاف‌سازی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود می‌باشد تا همگان بدانند این جمله که «نظام ایران مخفیانه به دنبال سلاح کشتار جمعی است»، تهمتی بیش نیست.
رییس جمهوری با بیان اینکه هدف دیگر از مذاکرات نمایش این واقعیت است که جمهوری اسلامی ایران اهل منطق و گفتگو با دیگران برای حل مشکلات در پای میز مذاکره است، گفت: آنها اینگونه در تبلیغاتشان ایران را متهم می‌کردند که اهل تعامل با جهانیان نیست و به دنبال ستیز و مداخله و برخورد است و حل مشکل ایران یک راه‌حل بیشتر ندارد و آن جنگ و اعمال فشارهای اجتماعی و اقتصادی است تا ایران از تصمیماتش منصرف شود!
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه مسیر تعامل و گفتگو در 22 ماه مذاکرات به شکل جدی‌تر دنبال شد، گفت: معتقدم این مذاکرات می‌تواند نتیجه برد – برد برای طرفین داشته باشد، چرا که اگر طرف مقابل مدعی است که می‌خواهد مانع از ساخت سلاح هسته‌ای در ایران شود، هر چند ایران از ابتدا به دنبال آن نبوده و نیست، این هدف برای آنها حاصل می‌شود. چرا که ما قادریم راه و مسیر نظام را در موضوع هسته‌ای به خوبی تشریح کنیم.
روحانی ادامه داد: هدف ایران نیز این است که بتواند مسیر و راه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهد و تحریم‌های ظالمانه را بردارد و به نظر من اگر زیاده‌خواهی نباشد، مذاکرات می‌تواند پایانی برد – برد داشته باشد.
رییس جمهوری در همین خصوص ادعای طرف مقابل مبنی بر اینکه می‌خواهند زمان دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را به تعویق بیندازند، نادرست، واهی و بی‌اساس خواند و گفت: در کشور ما که رهبر معظم انقلاب در خصوص منع تولید و ساخت سلاح‌های کشتار جمعی فتوا دارد، برنامه‌ای برای ساخت چنین تسلیحاتی وجود ندارد.
روحانی با اشاره به اینکه در توافق ژنو طرفین نشان دادند که به آنچه متعهد شدند، عمل کردند!!، گفت: ما به صد در صد توافق عمل کردیم و طرف مقابل نیز به طور نسبی به تعهداتش عمل کرد!!! در مواردی از نظر ما آنها دقیق عمل نکردند، اما تجربه پایبندی نسبی به توافقات را داریم و این واقعیت نشان می‌دهد که حل مشکلات از طریق گفتگو ممکن است.
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر در مذاکرات این هفته و یا هفته آینده بتوانیم به توافق و تفاهم برسیم، معنایش کنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی در ایران نیست، اظهار داشت: مسیر اقتصاد مقاومتی را با همه توان و تلاش ادامه خواهیم داد، چرا که این مسیر به نفع کشور است و راهی است که می‌تواند قدرت ملی ما را افزایش دهد، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ استقامتی و تعامل سازنده با جهان اگر در کنار هم قرار گیرد باعث می‌شود تا از مشکلات پیش‌رو به سرعت عبور کنیم.
روحانی در ادامه افزود: همچنین اگر مذاکرات موفق باشد معنای آن بازگشت و بازتولید شیوه‌های اجرایی سال‌های گذشته نخواهد بود، دولت هیچگاه دلارها و سرمایه‌های فراوان را در مسیر واردات قرار نخواهد داد تا در طول 8 سال 720 میلیارد دلار!!!! صرف واردات کشور شود، اما مسایل کلان نظیر معضل اشتغال، محیط زیست و آب حل نشود.
رییس جمهوری تصریح کرد: البته من نمی‌خواهم بگویم که با آن وفور مالی و ارزی!!! می‌شد همه مسایل کشور را حل کرد و یا این دولت می‌تواند همه مشکلات را مرتفع کند، اما معتقدم می‌شد گام های بلندی در 8 سال گذشته برداشت.
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه شیوه عملکرد 8 ساله در صورت موفقیت مذاکرات نیز بازتولید نخواهد شد!!!، گفت: دولت از ماه ها قبل برای نحوه استفاده مطلوبتر از امکاناتی که پس از دوره تحریم فراهم خواهد شد، برنامه ریزی کرده است.
روحانی تصریح کرد: در صورت توافق، دولت یازدهم متعهد به اجرای مفاد آن توافق است و تنها شرط آن نیز پایبندی طرف مقابل در عمل به تعهداتش است.
رییس جمهوری اظهارداشت: اگر آنها در انجام تعهداتشان در چارچوب توافق متعهد بمانند ما نیز متعهد خواهیم ماند.
رییس شورای عالی امنیت ملی همچنین تاکید کرد که دولت آمادگی کامل دارد که اگر هر روز آنها توافق را زیر پا بگذارند، مسیر را شدیدتر از آنچه که در ذهن آنها می گذرد، برگرداند و تغییر دهد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سرمایه دولت و رسانه ها، سرمایه اجتماعی و حمایت مردم است ، گفت: امیدوارم همگان اهداف ملی را مدنظر قرار دهند!! و آنچه در زمینه مذاکرات حق ملت است بدست آوریم و واقعیت ها!!! را برای مردم توضیح دهیم.
دکتر روحانی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: ایشان امام صلح و رحمت در میان امت اسلامی است و راه و شیوه او می‌تواند مسیر هدایت ما باشد.
رییس جمهوری با تشکر از اصحاب رسانه بخاطر همکاری وهمراهی که با دولت تدبیر و امید داشتند، گفت: اصحاب رسانه از یک سو باید نظرات مردم و جامعه را به دولتمردان، مسئولین و کارگزاران نظام انتقال دهند و از سوی دیگر در پی انتقال نظر دولت و نظام به مردم هستند که این امر وظیفه مطبوعات را سنگین کرده است.
روحانی با بیان اینکه دولت به دنبال تحت فرمان قرار دادن اصحاب رسانه نیست، بخاطر اینکه این امر نه قانونی و نه حرفه‌ای است، اظهار داشت: باید مطبوعات به صورت آزاد عمل کنند و نظرات خود را بیان کنند. تنها معیار، رعایت قانون و اخلاق حرفه‌ای در همه جا از سوی همگان است.
رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید در رسانه‌ها شاهد ترویج تشویش اذهان عمومی و افترا و تهمت به نظام و افراد باشیم، گفت: وظیفه رسانه‌ها باید تبیین واقعیت‌ها باشد و هدف شفاف‌سازی و آگاه‌سازی مردم نه خدای ناکرده سردرگم کردن آنها باشد.
رییس جمهوری تاکید کرد: بیان واقعیت‌های راهبردی و مسایل مربوط به اهداف ملی و نظام در ذهنیت‌ها باید راهبرد رسانه‌ها در سطح جهانی و جامعه باشد.
پیش از سخنان رییس جمهوری علی جنتی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی با اشاره به کاهش روند صدور مجوز برای نشریات، از تنوع و تکثر فرهنگی و برخورد برابر با رسانه‌ها به عنوان سیاست این وزارتخانه یاد کرد و گزارشی از نحوه حمایت‌ها و پرداخت یارانه از رسانه‌ها اعم از اینکه مخالف یا موافق دولت باشند، تدوین لایحه قانون جامع رسانه، تدوین لایحه سازمان صنفی رسانه، عملیاتی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد اطاعات، موضوع ارایه تبلیغات دولتی به رسانه‌ها ارایه کرد.
وی با اشاره به ایجاد بانک جامع برای روزنامه‌نگاران داخلی و رسانه‌های خارجی در کشور، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده است تا در همه امور از نظرات پیشکسوتان روزنامه‌نگاری و فرهیختگان جامعه استفاده کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز طی سخنانی در باب فضیلت ماه مبارک رمضان بیان کرد و با تأکید بر سخنان بزرگان دین مبنی بر پرهیز از غیبت، ستم، دشنام و در ماه صیام گفت: اصحاب رسانه، مطبوعاتی‌ها و رسانه‌ای‌ها باید با تأسی از این فرامین از افشاگری‌های درست و نادرست، اتهام‌زنی‌ها، شایعه‌پراکنی‌ها و سایر اعمال نادرست امتناع کنند و این سیره باید به روش عملی و خط مشی‌ ما در همه زمان‌ها تبدیل شود.
وی حرمت انسان و آزادی بیان را خاطر نشان ساخت و با تأکید بر میانه‌روی و اعتدال برای حفظ منافع ملی گفت: امام حسن(ع) با نثار آبرو تلاش کرد تا اساس دین برقرار بماند و اگر ما نیز از آن امام همام پیروی کنیم بساط بسیاری از کدورت‌ها در جامعه برچیده خواهد شد.
یونس شکرخواه استاد روزنامه‌نگاری و فعال مطبوعاتی نیز با اشاره به تغییرات بنیادین فضای رسانه‌ای در جهان، که منجر به دو سویه شدن جریان ارتباطات شده است، گفت: امروز دولت و روزنامه‌نگاران به سواد ارتباطی و رسانه‌ای جدید نیاز دارند تا بتوانند علاوه بر پاسخگویی به مخاطبان، اهداف و رسالت رسانه‌ها را حفظ کنند.
وی با اشاره به تصویب قانون دسترسی آزاد به اطلاعات از سوی دولت که برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، ضرورت تدوین سیاست ارتباطی و رسانه‌ای از سوی دولت به منظور تبدیل شدن سواد رسانه‌ای به دستورالعمل ملی را یادآور شد.
در این مراسم همچنین رییس جمهوری از محمد رضا حیاتی مجری و گوینده با سابقه بخش خبر سازمان صدا و سیما تقدیر کرد.(+)

"Our President, analytical news site"