قانون گریزی را کسانی انجام می‌دهند که هر روز برای خود یک جور تفسیر می‌کنند / بسیج شدند تا بتوانند یک مورد سواستفاده علیه اعضای اصلی دولت اثبات کنند که این اتفاق نیفتاد و نخواهد افتاد / اگر خدای متعال ما را خاک پای ملت ایران به حساب آورد، کلاهمان را به آسمان هفتم می‌اندازیم.

رییس‌جمهور در آخرین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود که از شبکه یک سیما پخش شد، گزارشی از عملکرد دولت‌های نهم و دهم ارائه داد و ضمن پاسخ به برخی انتقادات وارد شده، تاثیرات کارهایی که برای اولین بار در این دو دولت انجام شد را از دیدگاه خود تشریح کرد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما اولین دولتی هستیم که از روز اول در تمام بخش‌ها با برنامه حرکت کردیم گفت: ما حتی یک ساعت هم بدون برنامه نبوده‌ایم.
به گزارش فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم از شبکه یک سیما ضمن تسلیت ایام شهادت امام علی (ع) در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دولت‌های نهم و دهم متهم به بی‌برنامگی هستند و برخی مهمترین دلیل آن را نیز از بین رفتن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌دانند آیا شما از روز اول برنامه داشتید گفت: دولت 8 سال کار پرحجم انجام داده است و در حال حاضر می‌خواهد گزارش ارائه کند اما این 8 سال کار هدفمند و با نتایج گسترده در چند گزارش تلویزیونی نمی‌گنجد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما با مشورت با همکاران خود قالبی برای بیان مهمترین دستاوردهای این دولت تهیه کرده‌ایم ادامه داد: بنده در گزارش اول بحث عمومی دولت و در جلسه دوم مبانی نظری دولت، چرایی و علت اقدامات آن، نگاه دولت به عدالت، کرامت، انسان، حکومت و رابطه با مردم و همچنین خدمت‌رسانی را مطرح کردم.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه بنده در این برنامه کارهایی که برای اولین بار در این دولت اتفاق افتاد و  ابعاد ملی و جهانی داشت را بیان خواهم کرد اظهار داشت: بنده کارهای کلانی که نوآوری داشت و شرایط ملی و بین‌المللی را تحت تأثیر قرار داد بیان کرده و انشاءالله در یک برنامه نیز جلسه خداحافظی خواهد بود.

وی با اشاره به ارائه گزارش در جلسه کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب یادآور شد: من از همه همکارانم در سراسر کشور به خاطر اینکه ظرف مناسب معرفی خدمات آنها نیست عذرخواهی می‌کنم اما باید به مرور کار شده و در تاریخ ثبت شود.

حتی یک ساعت هم بی‌برنامه نبودیم

وی با تأکید بر اینکه ما از روز اول می‌دانستیم که می‌خواهیم چه کاری انجام دهیم و در تمام بخش‌ها با برنامه حرکت کردیم و این اولین دولت است که اینگونه بوده است تصریح کرد: ما حتی یک ساعت هم بی‌برنامه نبودیم اما نه اینکه صد در صد زوایا این گونه بوده اما جهت‌گیری کلی و عناوین اصلی برنامه‌ها را می‌دانستیم.

سازمان مدیریت را هدفمندتر کردیم

احمدی‌نژاد با بیان اینکه می‌گویند دولت می‌خواهد خلاف برنامه انجام دهد گفت: مگر برنامه فقط در سازمان مدیریت است؟ تمام وزارتخانه‌ها معاون برنامه‌ریزی دارند و خود دولت نیز برنامه دارد، معاونت وزیر معاون رئیس جمهور است و معاونت برنامه‌ریزی معاون رئیس جمهور است.

وی افزود: طبق اصل 126 قانون اساسی امور برنامه، بودجه، اداری، استخدامی مستقیماً زیرنظر رئیس جمهور است و رئیس جمهور می‌تواند به کسی واگذار کند؛ ما در جهت احیای قانون اساسی گفتیم که این معاون رئیس جمهور است و یک نهاد مستقل از رئیس جمهور نیست نه اینکه ساختار آن را به هم زده باشیم بلکه ساختار آن سر جای خودش است و فکر و برنامه‌ریزی می‌کند، قانون بودجه و برنامه را تهیه و نظارت می کند و گزارش تهیه می‌کند و همان کارکردها را دارد.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: اما این کارکردها هدفمندتر است، یعنی الان مجموعه معاونت برنامه‌ریزی، معاون رئیس جمهور است، یعنی یک اصل قانون اساسی احیا شده است حال فکر می‌کنم برنامه‌ریزی یک عنوان است که در این صورت ما می‌توانیم صد عنوان درست کنیم و اسم‌های خیلی خوبی بر روی آن بگذاریم اما چیزی از آن در نمی‌آید چرا که محتوا مهم است یعنی اینکه چه چیزی از آن سازمان خواسته شود و آن سازمان چگونه هم‌افزا و هدفمند عمل کند.

*از کوچکترین سطوح مدیریتی کار خود را آغاز کرده ‌ام

رئیس جمهور تصریح کرد: قانون هم همینطور است ما اهتمام ویژه‌ای به قانون داشته‌ایم بنده یک یادآوری کنم بالاخره این خادم کوچک که در حضور ملت گزارش می‌دهد باید بگویم بنده از کوچکترین سطوح مدیریتی کار خود را شروع کردم، یعنی از معاون فرماندار و بخشدار منطقه ساختارهای اجرایی و نیازهای کشور را دیده‌ام و قانون و چرخش‌ها را دیده‌ام و تقریباً همه رده‌ها را تجربه کرده‌ام که آخرین آنها شهرداری تهران قبل از ریاست جمهوری است.

* از همان ابتدا معتقد بودم کشور باید براساس قوانین جامع و مادر اداره شود

وی یادآور شد: بنده هم نیازهای کشور را می‌شناسم و از همان اول معتقد بودیم کشور باید براساس قوانین جامع، زیربنایی و مادر اداره شود؛ بدون قانون پایه که جهت‌ها را معلوم کند باید تنها در سر و کله هم زد؛ یکی از اقدامات ویژه این دولت تلاش برای تدوین لوایح قانونی، پایه و مادر کشور است که تقریباً قریب به اتفاق پایه قوانین مادر کشور غیر از بانکداری غیرربا، همه‌اش مربوط به این دوره است.

احمدی‌نژاد با اشاره به چند مورد از این قوانین افزود: برای اولین بار لایحه اصل 44 به مجلس داده شد، در دولت نهم که تکلیف اقتصاد کشور را معلوم کرد و 25 سال دعوا بود ما سرمایه‌داری هستیم، سوسیالیستی هستیم که در واقع دعواهای زرگری بود که این لایحه تکلیف را روشن کرد البته من الان نمی‌خواهم بگویم سرمایه‌دار یا سوسیالیست هستید اما دعوا تمام شد و مسیر مشخص شده است.

رئیس جمهور بر همین  اساس گفت که رقابت، مالکیت، سرمایه و سرمایه‌گذاری، بازار و خرید و فروش مشخص شد و این در دولت نهم اتفاق افتاد.

*عدم شفافیت در اقتصاد از موانع اصلی برنامه‌ریزی و پیشرفت است

رئیس جمهور در ادامه به لایحه مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: این لایحه جزء کارهای زیربنایی است که اقتصاد کشور را شفاف می‌کند چرا که اقتصادی که شفاف نباشد قابل برنامه‌ریزی نیست و از موانع اصلی برنامه‌ریزی و پیشرفت عدم شفافیت در اقتصاد است.

وی یادآور شد: این لایحه اولاً درآمد برای دولت است و مهمتر از آن شفاف‌سازی اقتصادی است و دیدیم که چه کسانی مخالفت کردند برای اینکه شفاف نشود؛ ما برای تأمین مسکن مردم به مجلس لایحه دادیم و یکبار برای همیشه گفتیم دولت در این مسیر باید حرکت کند و در مواردی نیز حمایت داشته باشد و اینکه طرح‌ها را چگونه تهیه کند و وزارت مسکن و شورای عالی شهرسازی چه کار کند.

احمدی‌نژاد در ادامه به لایحه مدیریت حمل‌ و نقل و سوخت اشاره کرد که جزء کارهای اصلی است و گفت: این لایحه در دولت نهم تهیه شد و آن به مجلس ارائه شد.

رئیس جمهور همچنین به لایحه هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: این لایحه یک تحول بزرگ اقتصادی است چون از قوانین پایه است و همه اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: لایحه تحول در امور گمرکی مورد دیگری است که در این دولت شکل گرفت؛ قانون جامع آب و خاک و قانون مبارزه با پول‌شویی همه از این دولت بوده است؛ لایحه جامع مالیاتی را نیز ما تهیه کردیم که حدود یک سال است در مجلس است و این از قوانین اصلی است.

* این دولت قانون‌مدارترین دولت تاریخ است

احمدی‌نژاد یادآور شد: البته تلاش‌هایی کردیم بعضی قوانین به تصویب برسد اما نشد که مهم نیست، بالاخره این موارد انجام شده است و در حال حاضر تکلیف کشور در بخش‌های فراوانی روشن است و اینکه در صنعت، کشاورزی، مسکن، حمل‌ونقل و مالیات چکار باید کرد؟ و این کار بزرگی است که دولت در مسیر قانون انجام داده است و این دولت قانون‌مدارترین دولت تاریخ است.

*در این 8 سال از چراغ قرمز عبور نکرده ایم

رئیس جمهور یادآور شد: بالاخره قانون‌مداری یک دولت را نباید در دعواهای سیاسی جستجو کرد بلکه باید در عمل جستجو کرد، بنده به یاد نمی‌آورم در این 8 سال که قبل از آن هم همینطور است ما از چراغ قرمز عبور کرده باشیم با اینکه بنده مسئولین سطوح گوناگون را می‌بینم که راحت عبور می‌کند یا از خط ویژه عبور کرده باشیم و بنده به مردم می‌گویم تاکنون از خط ویژه عبور نکردم و این به خاطر احترام به قانون بوده است.

وی یادآور شد: بنده به عنوان رئیس جمهور مجری قانون اساسی هستم و سوگند خورده‌ام حافظ قانون اساسی باشم و پاسدار آنها شوم معلوم است هر جا ببینم خلاف قانون اساسی باشد مقاومت کنم و این نامش قانون‌گریزی نیست بلکه حفاظت از قانون است، قانون اساسی اهم قانون و ام قانون است و در واقع مادر همه قوانین به شمار می‌رود و اگر این سست شود چیزی در کشور باقی نمی‌ماند و رئیس جمهور موظف است از آن دفاع کند.

قانون گریزی را کسانی انجام می‌دهند که هر روز برای خود یک جور تفسیر می‌کنند

احمدی‌نژاد اظهار داشت: هر چه نوشتند که آدم نمی‌تواند بپذیرد و مسئولم که در آنجا نپذیرم و این عین قانون‌مداری است که بگویم این خلاف قانون اساسی است و من به عنوان نماینده ملت به این مصوبه معترض هستم و این به معنای قانون‌گریزی نیست بلکه قانون گریزی را کسانی انجام می‌دهند که هر روز برای خود یک جور تفسیر می‌کنند و هر طور دلشان می‌خواهد عمل می‌کنند. یک مورد علیه دولت نتوانستند اثبات کنند با اینکه همه دستگاه‌های نظارتی تجهیز شدند تا دولت را متهم و اثبات کنند که چنین موردی است  اما تا الان نتوانستند.

*قوانین را نه تنها محترم بلکه مقدس می دانیم

رئیس جمهور گفت: دولت مر قوانین را  اجرا می‌کند ما قوانین را نه تنها محترم بلکه تا حدی مقدس می‌دانیم و به همین خاطر اصرار داریم قانون باید درست نوشته شود و قانون اساسی باید رعایت شود اینهایی که متهم می‌کنند می‌خواهند بپوشانند و کارهای خود را انجام دهند.

رئیس جمهور با این قانون بالا آمده و اگر بخواهد ‌آن را زیر پا بگذارد خود را زیر پا گذاشته است.

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه مهم‌ترین قوانین کشور در این دولت تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است، گفت: پایه اداره و پیشرفت کشور در این دوره ریخته شد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه دولت بیشتر به کارهای روبنایی می‌پردازد تا کارهای زیربنایی، گفت: ایجاد سیستمی که تنها بتواند از طریق مجاری دیوان‌سالاری به مشکلات مردم رسیدگی کند یک آرزو است.

*من مخالف له شدن مردم در مسیر توسعه هستم

رئیس جمهور ادامه داد: من بعید می‌دانم شخصی از مردم عادی مانند ما بتواند ادعا کند که خواهد توانست چنین سیستمی را ایجاد کند ما همه آدم‌های ناقصی هستیم، آیا سیستم آمریکا به این شکل است یعنی سیستم به گونه‌ای می‌چرخد که همه به حق خود می‌رسند؟ یعنی در آنجا فاصله طبقاتی پیدا نمی‌شود؟ اروپا به این گونه است؟ آیا نظام تصمیم‌گیری ما یکپارچه است؟ یعنی شما اگر ایده‌ درستی داشته باشید می‌توانید آن را به همان صورت جلو ببرید؟ در این پیچ‌و‌خم‌ها این ایده زخم برمی‌دارد. این زخم‌ها یعنی تبعات اجتماعی و این تبعات اجتماعی به داخل زندگی مردم می‌رود.

وی افزود:‌ ما باید فصلی برای جبران آن بگذاریم و اتفاقاً این عین نگاه زیربنایی است. من مخالف دیدگاهی هستم که می‌گوید باید در مسیر توسعه برخی از مردم له شوند. چون نگاه انسانی نیست توسعه برای مردم است یعنی ما مردم را له کنیم تا توسعه ایجاد شود.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در شب‌های شهادت حضرت امیرالمؤمنین (ع) به سر می‌بریم و ایشان خود فرمودند که مبادا کارهای مهم شما را از کارهای جزیی مربوط به تک‌تک مردم منصرف کند، چرا که مردم در چنین ساختارهایی دچار مشکل می‌شوند.

*دولت 37 تا 38 میلیون نامه را جواب داده است

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه دولت 37 تا 38 میلیون نامه را جواب داده است، گفت: نه تنها دولت از کارهای زیربنایی باز نمانده است بلکه در هر بخشی چند برابر مدت مشابه کار شده است. بزرگترین اصلاحات ساختاری همچون اصل 44، مالیات بر ارزش افزوده، خصوصی‌سازی، هدفمندی، کارهای زیربنایی و عمرانی در این دولت انجام شده است.

وی افزود: شما اگر بخواهید اقتصاد را درست کنید باید تولید را سامان دهید و مقدمه تولید ایجاد زیرساخت است. اگر گاز، انرژی، راه  و حمل‌ و نقل نباشد تولید چه معنایی دارد؟

رئیس جمهور ادامه داد: در بحث اجرای اصل 44 که قانون بسیار وسیعی نیز هست 14 نهاد و دو واحد جدید تأسیس شده است. طی 15 سال پیش از این دولت نزدیک به دو هزار و 700 میلیارد تومان، میزان واگذاری بوده است اما این میزان واگذاری در دولت جدید به 116 میلیارد تومان رسیده و همه آن شفاف است. آن چیزی که در قالب سهام عدالت، بورس و تهاتر برای پروژه‌های عمرانی واگذار شده و همه معلوم است.

*تشکیل صندوق توسعه ملی با 52 میلیارد دلار موجودی

احمدی‌نژاد گفت:‌اجرای اصل 44 یک کار زیربنایی است چرا که پایه‌های اقتصاد متحول شد.

وی با اشاره به اینکه ای کاش اجازه می‌دادند طرح هدفمندی‌ یارانه‌ها اجرا می‌شد، افزود: این طرح تمام بخش‌های اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده است و یک کار زیربنایی است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما برای پشتیبانی از تولید، صندوق توسعه ملی را تشکیل دادیم و هم‌اکنون 52 میلیارد دلار هم ذخیره دارد.

وی افزود: ما زمانی که در برنامه عمل می‌کنیم توجه‌‌مان به نکات پایه و درگیر در زندگی مردم است. به عنوان مثال ما در همان سال اول گفتیم که اگر دولت محصولی را از گندم‌کار می‌خرد باید در همان زمان و بلافاصله پول آن را بدهد. ما در همین حوزه بدهی‌هایی داشتیم که از سال 72 پرداخت نشده بود اگر قرار است کشاورزی رشد کند گام اول آن تقویت کشاورزان است.

بعد از انقلاب سراغ ندارم که اینقدر کار زیربنایی درباره اقتصاد شده باشد

احمدی‌نژاد گفت: من نمی‌گویم وضعیت کشاورزان مطلوب است اما وضع خیلی عوض شده است و این حاصل کار زیربنایی است. دولت نقاط کلیدی اقتصاد را دستکاری کرد که می‌توان به مالیات، هدفمندی و اصل 44 اشاره کرد و من در این 27 و 28 سال بعد از انقلاب سراغ ندارم که اینقدر کار زیربنایی درباره اقتصاد شده باشد.

وی افزود: ما با ایجاد بانک قرض‌الحسنه مهر امام رضا قرض‌الحسنه را به بدنه اجتماعی آوردیم ما برای اولین‌بار ستاد کشاورزی در کشور تشکیل دادیم و من در جلسات آن شرکت می‌کردم و به قطعیت به هر استان رسیدگی می‌کردم.

*صادرات غیر نفتی با واردات برای اولین بار مساوی شد

رئیس جمهور گفت: به خاطر اینکه کار زیربنایی در کشور انجام شد برای اولین بار و در چهار ماهه اخیر میزان صادرات نفتی با واردات غیر نفتی مساوی شد. برخی فراموش کردند که زمانی 200 میلیون دلار صادرات غیرنفتی بالا می‌رفت چه جشنی در این کشور می‌گرفتند.

احمدی‌نژاد گفت: وقتی ما دولت را تحویل گرفتیم 7 میلیارد صادرات غیر نفتی و 36 میلیارد واردات بود، الان صادرات و واردات مساوی شده است و پشت این یعنی توسعه تولید و تولید تنها با کارهای زیربنایی گسترش می‌یابد اینها همه همدیگر را تأیید می‌کنند.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: کدام دولت در گذشته توانسته صادرات غیر نفتی را اینقدر افزایش دهد. ما از همان روز اول با برنامه وارد شدیم و ما چندین جلسه با صادر کنندگان غیر نفتی داشتیم تا گیرها و نواقص را برطرف کنیم و این حرکت هم‌اکنون آغاز شد است.

وی افزود: 8 سال پیش تلفن موبایل در این کشور 2 میلیون تومان بود ولی شما هم‌اکنون می‌توانید با 2 هزار و 500 تومان خط تلفن را بگیرید.

رئیس جمهور ادامه داد: این حاصل نگاه برنامه‌ای است و نمی‌توان به آن نگاه سطحی داشت.

*عزل و نصب ها نیز بر اساس برنامه بوده است

رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به این پرسش مجری که آیا عزل و نصب‌هایی که در دولت صورت گرفته نشان از برنامه‌دار بودن دولت بوده است؟ گفت: قطعاً نشانه برنامه است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما اگر برنامه نداشته باشیم ضرورتی به وجود تغییر نیز احساس نخواهد شد. بهترین‌ مربی‌های فوتبال نیز حداکثر تغییر را در زمین صورت می‌دهند، بنابراین تغییر مهم نیست، هدف و نتیجه مهم است.

وی با بیان اینکه باید به مجموعه نتیجه‌گیری توجه داشت، خاطرنشان کرد: بعضی‌ها بر این اصرار دارند که فلان شخص حتماً باید باشد اما بنده از همان ابتدا گفتم که ما اصالت را به این نمی‌دهیم که شخصی حتماً باید مدیر باشد بلکه اصالت به کاری است که باید برای مردم و کشور انجام شود و ما همه چیز را با این می‌سنجیم.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد:‌ اگر شخصی که در پست مدیریتی قرار دارد هماهنگ جلو می‌رود دست وی را می‌بوسیم ولی اگر هماهنگ نبود باز هم دست وی را می‌بوسیم ولی می‌گوییم جایت را با شخص دیگری تعویض کن. بنابراین با کسی نیز دعوایی نداریم. نگاهمان نیز جناحی و سیاسی نبوده است. بنده هیچ وقت توضیح هم ندادم اما گفته‌ام که بالاخره ما اهداف روشنی داریم و این هدف برای ما مهم است نه پست اشخاص.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه هیچکس برای پست خلق نشده است، تأکید کرد: پست حق کسی نیست، بلکه حق، همان هدفی است که متعلق به همه مردم است.

*در آرزوی عدالت مطلق هستیم

وی در مورد عدالت و رسیدن به شاخص‌های این مقوله در دولت دهم و نهم نیز گفت: وقتی از عدالت سخن می‌گوییم باید توجه داشت که عدالت یک هدف آرمانی است و ما در عدالت با دو مقوله نسبی و مطلق روبرو هستیم. آنچه که ما در آرزوی آن هستیم و برای آن نیز تلاش می‌کنیم، عدالت مطلق است که توسط انسان کامل که تجلی عدالت است تحقق می‌یابد و ما در آرزوی آن هستیم.

رئیس‌ قوه مجریه اضافه کرد: ما در جهت عدالت تلاش می‌کنیم و می‌دویم. دولت نهم و هم نیز کارهای زیادی انجام داده که نتایج آن معلوم است و در آن تردیدی نیست.

احمدی‌نژاد به اقدامات دولت نظیر سهام عدالت اشاره و تصریح کرد: چون دولت کارهای بزرگی انجام داده بنابراین می‌گوییم این کارها چیزی نیست. حال کسی که کاری انجام نداده است قبلاً می‌گوید این چیزی نیست ما هم می‌گوییم بسیار خوب لابد این نمی‌داند کار یعنی چه، اما آنهایی که درگیر کار بودند بگویند چیزی نیست جای تعجب است.

وی افزود: شناسایی 45میلیون انسان و سهام و سازماندهی آنان در قالب شرکت‌ها و سهام‌ها را به حسابشان بریزید بزرگترین کار اجرایی و نرم‌افزاری تاریخ ایران است.

رئیس‌جمهور کشورمان هدفمندی یارانه‌ها را توزیع ثروت در کشور برشمرد و اظهار داشت: یارانه مسکن و مسکن مهر باعث شد چند میلیون مسکن به لایه‌های پائین بیاید. بنگاه‌های کوچک نیز مربوط به طبقات پائین بوده است یعنی ما چند بار ثروت را توزیع کرده‌ایم و حقوق بازنشستگان، کارکنان رده پائین همه افزایش داشته است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما حتی به زندانیان نیز توجه داشته‌ایم، چون عدالت این را می‌خواهد. وقتی می‌گوییم زندانیان منظورمان زندانیان معسر است و منظور از معسر نیز زندانیان است که اشتباهی کرده که سبب بدهکاری وی شده و الآن نیز نمی‌توانند این مبلغ را پرداخت کنند و ناتوان است اما دولت پشتیبانی کرد و بیش از 20 هزار نفر در دولت نهم و دهم آزاد شدند.

وی با تأکید بر اینکه ما قرض‌الحسنه‌های خرد را در کشور توسعه دادیم، گفت: ما قرض‌الحسنه‌های خرد را به لایه‌های پائین اجتماعی بردیم که نتیجه آن سبب کاهش ضریب جینی شد و این شاخصی است که همه آن را می‌شناسند و من چون قبلاً این را گفته‌ام دیگر تکرار نمی‌کنم.

وی با بیان اینکه ما امروز تقریباً بر روی هدف برنامه قرار داریم تصریح کرد: نسبت مخارج دهک بالای درآمدی با پائین درآمدی برای اولین‌بار در تاریخ به زیر 10 رسید یعنی 10 درصد بیش از بیشترین خرج کننده به 10 درصد کمترین خرج کننده که به زیر 10 رسیده است که این اتفاق بزرگی است در حالیکه مصرف کل نیز افزایش داشته است و این بر همه روشن است چرا که ما سالانه بین 9 تا 10 درصد رشد مصرف در بخش‌های گوناگون داشته‌ایم.

رئیس‌جمهور کشورمان اضافه کرد: مصرف افزایش داشته، ضریب جینی و نسبت نیز کاهش پیدا کرده است که این به معنی حرکت به سمت عدالت است. البته وقتی دایره مدیریت شکسته می‌شود خود به خود یک فرصتی برای عدالت درست می‌شود.

وی در مورد اقدامات دولت در حوزه علم و فناوری نیز توضیح داد و در پاسخ این سؤال مجری مبنی بر اینکه به دولت شما اتهام می‌زنند که نخبگان به حاشیه رانده شدند گفت: من خودم یک دانشگاهی‌ام حال نمی‌دانم جزو نخبگان محسوب می‌شوم یا خیر.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ما هیچ وقت سعی نکردیم از تعابیر استفاده کنیم که معیار مشخصی ندارد. چرا که بعضی‌ها تعاریفی مطرح می‌کنند که معیارشان توسط خود آنان تعیین می‌شود. بنابراین ما همواره حرف‌هایی زدیم که با یک معیار روشن مورد قبول همگان قابل اندازه‌گیری است.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: ما سطح سواد و تحصیلات اعضای دولت را بررسی می‌کنیم بنابراین از همه دولت‌های قبل بالاتر هستیم و بیش از نیمی از اعضای دولت عضو هیئت علمی دانشگاه هستند و در رشته تخصصی خود امروز کار می‌کنند. ما شش تا استاد تمام در دولت داریم البته مدارکی جدی‌جدی و دکترای واقعی. کسانی که درس خوانده‌اند و بی‌خوابی کشیده‌اند.

وی تصریح کرد: یک دولت دانشگاهی سر کار آمد بنابراین اولین انتظار از این دولت این بود که علم رشد کند و بنده نیز بیش از 100 بار این را گفته‌ام که اگر بخواهیم پیشرفت کنیم پایه آن پیشرفت علمی است. چرا که اگر پیشرفت علمی نکنیم بقیه بخش‌ها به جایی نمی‌رسد. بنابراین معتقدم کشور را باید عالمانه اداره کرد.

رئیس‌جمهور گفت: کلی دستاورد داریم که دارای استاندارد است و حجم آن نیز زیاد است .

سه سال است که در سرعت پیشرفت علمی مقام اول را داریم

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با تأکید براینکه قانون به عنوان یک دیدگاه محسوب می‌شود، اظهار داشت: ما سه سال است که در سرعت پیشرفت علمی مقام اول را داریم و این را دیگران می‌گویند؛ آیا دولت واقعاً در این امر هیچ نقشی ندارد، چطور وقتی گوجه فرنگی گران می‌شود همه مسئولان آن را دولت می‌دانند اما وقتی موشک پرتاب می‌کنیم، هسته‌ای می‌شویم، بنیاد نخبگان راه‌ می‌اندازیم و موجود زنده به فضا می‌فرستیم می‌گویند دولت کاره‌ای نیست.

رئیس جمهور با طرح این پرسش که مگر ما هسته‌ای نشده‌ایم و در حال حاضر مشغول غنی‌سازی نیستیم، ادامه داد:‌ در حال حاضر 12 هزار سانتریفیوژ می‌چرخد و 5 هزار سانتریفیوژ نیز آماده است که کلید بخورد.

وی با اشاره به فرستادن موجود زنده به فضا آن را اوج علم دانست و یادآور شد: بسیاری از مدارس کشور در حال حاضر هوشمند شده‌اند و ما چرخه سوخت را نیز خودمان می‌سازیم در حالی که تکنولوژی آن بسیار بالا است و به همین خاطر وقتی آن را مطرح کردیم گفتند که بلوف می‌زنند.

احمدی‌نژاد با اشاره به تسلط ایران بر دانش لیزر و ساخت رادیو دارو در کشور به امکان صادر کردن آن پرداخته و افزود:‌ ما بسیاری از داروهای نوترکیب را نیز خودمان در تولید می‌کنیم و زمانی که ما آن را تحویل گرفتیم رقم آن تنها 2 عدد بود اما امروز این میزان به 30 رسیده است.

طب ایرانی باید زنده شود

رئیس جمهور به راه‌اندازی دانشکده طب سنتی برای اولین‌بار در کشور اشاره کرد و یادآور شد: دانش طب ایرانی باید زنده و آکادمیک شود و به صورت مرجع دربیاید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار در این دولت نظام رتبه‌بندی معلمان از نظر علمی صورت گرفت.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر تأمین انرژی کشور و امکان صادرات آن گفت:‌ امروز انرژی بخش اصلی اقتصاد و موتور آن محسوب می‌شود و این نقش مهمی در قیمت تمام شده و تنظیم تراز درآمد هزینه ملی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما کشوری نفت‌خیز هستیم، ادامه داد: در سال 85 مصرف بنزین به طور متوسط به 75 میلیون لیتر در روز رسید که اگر این منحنی مصرف را ادامه می‌دادیم الان بالای 140 میلیون لیتر در سال 92 در روز باید مصرف می‌کردیم و همین موضوع در حوزه گازوئیل و برق نیز صدق می‌کند.

وی با اشاره به طراحی کارت سوخت در دولت نهم آن را بزرگترین عملیات نرم‌افزاری خاورمیانه توصیف کرد و گفت: اینکه شما در چند هزار پمپ‌بنزین و چندین میلیون خودرو کارت سوخت ایجاد کنید معنای خودش را دارد و اگر کوچکترین اخلالی در این دو به وجود بیاید چه اتفاقی می‌افتد؟ این مسئله برای کشور بحران امنیتی درست می‌کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: این کارت طراحی و به مردم واگذار شد و سهمیه‌ها نیز هر ماه واریز می‌شود و نتایج آن شگفت‌انگیز است ما سال 85 با یک سوم خودرو 76 میلیون لیتر بنزین و حدود 4 میلیون متر مکعب گاز در روز مصرف می‌کردیم اما الان بعد از گذشت 7 سال و سه برابر شدن خودرو، ما 63 میلیون لیتر بنزین و 18 میلیون لیتر گاز مصرف می‌کنیم که این اتفاق بزرگی است و اگر دولت هیچ کاری نمی‌کرد و همین کار را برای ملت انجام می‌داد کار بزرگی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به صادرکننده سوخت تبدیل شدیم، تصریح کرد: طراحی کارت سوخت یک ریسک بزرگی بود که هیچ دولتی زیر بار آن نمی‌رفت اما ما شجاعانه پذیرفتیم و آن را با مردم در میان گذاشتیم که ملت نیز به دلیل هوشمندی خود دولت را یاری کرد.

وی با اشاره به گاز سوز کردن خودروها یادآور شد: زمانی که ما این کار را شروع کردیم برخی صحبت از نبودن قطعه، سوخت و وسایل آن می‌کردند که ما ایستادیم و امروز خودمان به صادرکننده تجهیزات آن تبدیل شده‌ایم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه در کل دنیا 15 میلیون خودروی گازسوز وجود دارد که 3 میلیون آن متعلق به ایران است، گفت: ما یک میلیون و 350 هزار خودروی فرسوده را خارج کردیم که خود این نیز پروژه بزرگی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای اولین‌بار در کشور پس از هدفمندی و مدیریت سوخت مصرف خانگی کاهش پیدا کرد و مصرف صنعت کشاورزی افزایش یافت، افزود: این همان چیزی بود که ما می‌خواستیم سوخت به تولید برود.

وی با تأکید براینکه هنوز کار تمام نشده است، تصریح کرد: هدفمندی باید به صورت کامل اجرا تا حلقه‌های مدیریت بر سوخت تکمیل شود؛ این باعث شد که خیلی از خودروسازان استانداردهای خود را اصلاح کردند و کیفیت را افزایش دادند. در حالی که اگر آن را به صورت صددرصد اجرا کرده بودیم سرعت اصلاح تکنولوژی در کشور بیشتر می‌شد.

عوامل گوناگون در تصمیم‌گیری فرهنگی دخالت دارند

رئیس جمهور در خصوص اقدامات فرهنگی دولت اظهار داشت: دولت متولی همه امور فرهنگی نیست و ملت فرهنگ را حفظ کرده و از این به بعد هم ملت آن را حفظ می‌کند.

احمدی‌نژاد افزود: دولت باید موانع را بردارد و فعالان حوزه فرهنگ را تشویق کند که ما سعی کردیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه، وقتی در حوزه فرهنگ تخصصی می‌شویم، اختلاف‌نظر به وجود می‌آید چرا که عوامل گوناگون در تصمیم‌گیری دخالت دارد، در عین حال اقدامات فرهنگی دولت را قابل قبول توصیف کرد.

رئیس جمهور گفت: امروز خودباوری ملی در سطح بالاتر از سال 84 قرار دارد و می‌توان در این راستا به محصولات علمی و صنعتی و تکنولوژی اشاره کرد که ناشی از خودباوری ملی است.

احمدی‌نژاد گفت: امروز میزان امید در کشورمان خیلی بالاست و شجاعت و آگاهی نسبت به مسائل جهان و همچنین همبستگی ملی در اوج قرار دارد و کار دولت در این سطح است.

وی در عین حال تصریح کرد: دولت باید کارهایی را مورد حمایت قرار دهد که این کار انجام شده و امروز در حوزه فیلم و سینما، می‌بینیم که فیلم‌های خوبی ساخته شده و در سطح جهان جایزه می‌گیرند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه همه این کارها را دولت انجام نداده، خاطرنشان کرد: دولت تلاش کرده موانع ساختاری و فرهنگی و تعصباتی را بردارد و می‌بینیم با وجود خودخواهی و رقابت‌های نامناسب، کارها خوب پیش می‌رود.

*در 8 سال گذشته چند برابر 26 سال قبل کتاب چاپ شد

رئیس جمهور گفت: در حوزه کتاب با وجود موانعی که من برخی از ‌آنها را قبول ندارم، در هشت سال گذشته به اندازه چند برابر 26 سال گذشته کتاب چاپ شده است.

احمدی‌نژاد افزود: در حوزه موسیقی، نقاشی و هنر نیز کارهای عملیاتی خوبی انجام شده که البته ما به هیچ وجه از حجم مجموعه فعالیت‌هایی که انجام شده راضی نیستیم چرا که ایران پایگاه هنر است.

وی ادامه داد: ما باید جریان‌ساز فرهنگی در دنیا باشیم اما باید برخی حوزه‌ها که تعریفی روشنی ندارد و نسبت به آ‌ن هجوم و ممانعت می‌شود، تعریف شود و اجازه دهیم هنرمندان پرواز کنند.

رئیس جمهور گفت: در فرهنگ عمومی کارهای خوبی انجام شده و امروز می‌بینیم که اعتماد به نفس و عشق به ایران و سرزمین در ملت افزایش یافته و ایرانیان به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنند که اینها خیلی مهم است.

احمدی‌نژاد یکی دیگر از مسائل مهم در حوزه فرهنگ را توجه به فرهنگ کار و تلاش عنوان کرد و متذکر شد: در این عرصه موفقیت‌های زیادی به دست آمده و فرهنگ اشرافی‌گری از سیستم خارج و ساده‌زیستی و پاک‌دستی مسئولان جایگزین آن شده و فرهنگ کار و تولید در مقابل مصرف قرار گرفته است.

وی ادامه داد: پیش از این میراث ملموس کشور ما ثبت جهانی می‌شد اما اکنون میراث معنوی که یک نرم‌افزار است مانند نوروز، تعزیه و خطبه حضرت زهرا (س) برای اولین بار به ثبت جهانی رسید که یک کار بزرگ فرهنگی است.

رئیس جمهور گفت: ما برای اولین بار سند مهندسی فرهنگی کشور را تصویب کردیم که از کارهای زیرساختی و نگاه مبتنی بر قانون‌مداری است و ساعت کار زنان سرپرست خانوار را در حمایت از نظام خانواده کاهش داده‌ایم.

*خطر اضمحلال نسل را اولین بار من مطرح کردم

احمدی‌نژاد افزود: اولین بار خطر اضمحلال نسل را من مطرح کردم اما برخی که فکر می‌کنند جمعیت عنصری مکانیکی است که هرگاه بخواهند شیر آن را باز کنند و ببندند و اصلاً متوجه نمی‌شوم که یک ملت موجود زنده است.

وی ادامه داد: وقتی یک ملت به پیری رسید دیگر قدرت تولید و بازسازی ندارد و مصرف‌کننده صرف می‌شود و شکست خورده قطعی است در حالی که جمعیت باید زایش داشته باشد.

احمدی‌نژاد گفت: ما آمدیم و منحنی‌های جمعیتی را ترسیم و تحلیل کردیم و دیدیم که به نقطه خطر نزدیک می‌شویم که من فریاد زدم اما خیلی‌ها اعتراض و حتی مسخره کردند چون نمی‌دانستند موضوع چیست.

وی ادامه داد: بحث جمعیت و تحلیل آن بسیار پیچیده است و ما بعد از آنکه تحلیل کردیم نسبت به انقراض نسل هشدار دادیم که البته حالا تازه برخی‌ها متوجه موضوع شدند که انقراض نسل شدند که انقراض نسل شوخی نیست.

رئیس جمهور به طرح بحث فرهنگ امامت نیز اشاره کرد و گفت: ما فرهنگ امامت را در سطح وسیع مطرح کردیم و گفتیم که اخلاق، فرهنگ، انسانیت، عزت و پیشرفت همه در سایه فرهنگ امامت است.

احمدی‌نژاد افزود: ما گفتیم که امامت و انسان کامل حلقه اتصال انسان به آسمان است و هر کس به این حلقه متصل شد بالا می‌رود و الا راهی برای رفتن به سمت بالا ندارد و معنویت و کمال در سایه این فرهنگ است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: فرهنگ امامت در ایران پیش از اسلام سابقه دارد و منحصر به بعد از اسلام نیست و بعد از اسلام مصداق آن به خوبی پیدا شد و الا ملت ایران قبل از آن هم به این ایده باور داشت.

رئیس جمهور به نتایج حاصل از توجه و گسترش فرهنگ امامت اشاره کرد و گفت: در عرصه ورزش که بحثی فرهنگی است برای اولین بار در والیبال و بسکتبال به جام جهانی صعود کردیم که در همین دولت اتفاق افتاد.

احمدی‌نژاد افزود: در المپیک مقام آوردیم و در آسیا اول شدیم و در مسابقات جهانی هر روز مدال می‌آوریم و برای اولین بار مقام چهارم المپیاد و المپیک مهارت را کسب کردیم که هم علم و هم فرهنگ و هم تکنولوژی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ عمومی اتفاقات خوبی رخ داده تصریح کرد: در حوزه فرهنگ خاص کارهای زیادی شده اما به نظرم باید کارهای بیشتری انجام دهیم.

*امروز به صادر کننده برق تبدیل شده ایم

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود به کارهای شاخص دولت در حوزه عمرانی اشاره کرد و گفت: ما همیشه و تا پیش از این دولت در تابستان قطعی برنامه‌ریزی شده برق داشته‌ایم. الان شبکه پایدار است و در عین حال جزو صادرکنندگان بزرگ برق نیز هستیم و تقریباً به همه کشورهای همسایه برق صادر می‌کنیم.

وی افزود: ترکیه، عراق، عمان، پاکستان، افغانستان، آذربایجان و ارمنستان کشورهای دریافت‌کننده برق ما هستند و از طریق عراق نیز برای لبنان برق صادر می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: این برای اولین بار است که کشوری که خود خاموشی داشته است امروز به صادرکننده برق تبدیل شده است و سال گذشته وزارت نیرو نزدیک به 2 میلیارد دلار برق صادر کرده است.

احمدی‌نژاد گفت: یکی از آرزوهایی که بارها مطرح شده بود و نزدیک به 50 سال سابقه داشت انتقال آب از شمال و جنوب به دشت مرکزی بود، بعد از انقلاب نیز بارها مطرح شد و برای اولین‌بار در این دولت کار آغاز و پروژه‌ آن نیز تعریف شده است.

وی افزود: هم‌اکنون پیمانکار نیز در حال کار است و پروژه انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه شروع شده است.

تعداد مسکن موجود از تعداد خانوار پیشی گرفته است

رئیس جمهور ادامه داد: برای اولین‌بار در کشور تعداد مسکن موجود از تعداد خانوار پیشی گرفته است همیشه تعداد خانوار نسبت به مسکن بالای یک بود و هم‌اکنون به زیر یک رسیده است.

احمدی‌نژاد گفت:‌ در همه کشور کارهای عمرانی عادلانه توزیع شده است و شما امروز به هر نقطه‌ای که بروید کار عمرانی در حال انجام است.

وی افزود: برای اولین‌بار ما طرح‌ مهرماندگار را تعریف کردیم تا پروژه‌هایی که بالای 50 درصد پیشرفت داشته است را تمام کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: بسیاری از این پروژه‌ها به مرحله افتتاح رسیده است و فکر می‌کنم برای یک سال تا یک سال و نیم آینده پروژه برای افتتاح وجود داشته باشد.

احمدی‌نژاد گفت: این برای اولین‌بار است که چنین اتفاقی می‌افتد و ما بار سنگینی از روی دوش دولت برداشتیم و بعد پروژه‌های آماده‌ای را گذاشتیم تا افتتاح شود.

وی افزود: تلاش کردیم تا این پروژه‌ها به گیر تغییر دولت نخورد و پروژه‌های صنعتی و عمرانی به سرعت آماده افتتاح شود.

*صهیونیسم ستون فقرات نظم جهانی استکبار است

رئیس جمهور با اشاره به ابتکارات و نوآوری‌های دولت در عرصه سیاست خارجی گفت:‌ من بیش از 115 مسافرت خارجی داشتم اولین و مهم‌ترین کار ما یک گفت‌وگوی دو جانبه با ملت‌ها بود. یعنی رئیس جمهوری از جانب ملت خودش با ملت‌ها گفت‌وگو می‌کند تا هم ملت‌ها حرف او را بفهمند و هم او حرف ملت‌ها را بفهمد و این سبب شد تا یک گفتمان مردمی در دنیا شکل بگیرد.

احمدی‌نژاد گفت: ما در هر اجتماعی که می‌رفتیم با مردم صحبت می‌کردیم و حتی مردم پیش از خود ما نیز صحبت می‌کردند که این گفتمان فصل مشترک مطالبات فطری ملت‌ها است چرا که ما هرجا رفتیم از آزادی و کرامت انسانی صحبت کردیم و استقبال گسترده‌ای نیز از این سخنان در کشورهای مختلف دنیا شد.

وی افزود: در گام دوم ما دیدیم نظمی که در دنیا وجود دارد یک نظم یک طرفه است و 400 سال سابقه دارد و همه جا را گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما بررسی کردیم تا ببینیم حلقه ماندگاری این نظم کجاست ما دیدیم این نظم همه چیز را نفی می‌کند و دیدیم که همبستگی این نظم پیرامون رژیم صهیونیستی است.

احمدی‌نژاد گفت: آنها روی خدا، حضرت عیسی و اخلاق تعصب ندارند اما روی این مسئله تعصب دارند همه منافع تاریخی و مادی استکبار در صهیونیست خلاصه شده است.

وی افزود: راه اول جنگ بود اما ما اهل جنگ نیستیم چرا که می‌خواهیم کار خود را با فکر و مردم جلو ببریم. این مسئله به این منجر شد تا من سؤالی درباره هولوکاست را طرح کنم و به این ترتیب تمام ادعاهای غرب درباره آزادی اندیشه و انتقاد زیر سؤال رفت.

رئیس جمهور ادامه داد: هرچه خواستند در این باره پاسخ بدهند کار بدتر شد سؤال دیگر در این باره بود که چه کسی این کار را انجام داده است و به فلسطین چه ارتباطی دارد پس معلوم است که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است.

وی افزود: معلوم است که شما طرحی برای اشغال فلسطین داشته‌اید و تنها این مسئله یک بهانه است و آنها نتوانستند به این مسئله جواب بدهند.

گفتند باید کاری بکنیم که اسم احمدی‌نژاد از تاریخ محو شود

رئیس جمهور ادامه داد‌:‌البته برخی‌ها در داخل طرح این مسئله را به نفع صهیونیست‌ها دانستند اما آنها متوجه نمی‌شوند که صهیونیست و غرب یعنی چه و یک مقدار ساده فکر می‌کنند آنها برای حمایت از رژیم صهیونیستی منتظر ما نمی‌مانند و تمام ارزش‌های خود را فدا کرده‌اند.

احمدی‌نژاد گفت: آنها آزادی، اخلاق‌، عشق و حقوق بشر را زیر پا گذاشته‌اند البته اگر این کار به نفع آنان است چرا آنها آنقدر عصبانی هستند و چرا گفتند باید کاری بکنیم که اسم احمدی‌نژاد از تاریخ محو شود و دیگر کسی جرات نکند کنار وی بایستد و از وی حمایت کند.

*مدیریت مشترک جهانی منجر به روی کار آمدن صالحان می شود

رئیس جمهور ادامه داد: اتفاق مهم دیگر اصلاح ان‌پی‌تی بود ما مطلع شدیم که چیزی را پخت‌وپز کرد‌ه‌اند و می‌خواهند در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برسانند. اول آنکه پذیرش پروتکل الحاقی را برای همه اجباری می‌کرد و دوم اسم ایران را به عنوان کشوری که متخلف است و باید پروتکل الحاقی را بپذیرد، آورده بود.

احمدی‌نژاد گفت:‌ من به همین دلیل به نیویورک رفتم و در سخنرانی خود 11 پیشنهاد را مطرح کردم و تنها یک پیشنهاد رد شد خوشبختانه الزام پذیرش پروتکل رد شد بخش مهمی از پیشنهادات ما مرتبط به خلع‌سلاح بین‌المللی بود که در متن بیانیه ذکر شد و به علاوه اسم رژیم صهیونیستی جایگزین ایران شد تا زیر نظر آژانس بیاید.

وی افزود: ما در مقابل نظام سلطه طرح مدیریت مشترک را مطرح کرده کردیم که یک طرح فعال روبه جلو است.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی مدیریت مشترک مطرح شد صالحان بالا می‌آیند چرا که فصل مشترک تمام ملت‌ها فطرت الهی است وقتی صالحان بالا آمدند ما به اندیشه مصلح کل می‌رسیم. ما به عدالت جهانی، حکومت جهانی و اندیشه جهانی می‌رسیم. ما به این شکل پله پله بالا آمدیم و اندیشه و مهدویت را مطرح کردیم.

*احتمالا اتوبان شهید احمدی‌نژاد ایجاد شود

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به موارد ویژه‌ای که در این دولت اتفاق افتاد خاطرنشان کرد: بیشترین پرواز با هلی‌کوپتر و هواپیما توسط مسئولان دولت انجام شد و این به خاطر حضور در مناطق مختلف کشور بود.

رئیس جمهور در پاسخ به این صحبت مجری که خیلی‌ها دوست داشتند اتوبان شهید احمدی‌نژاد ایجاد شود گفت: احتمالاً درست شود و این اسم را بگذارند!

وی ادامه داد: به اندازه ساعت موظف یک خلبان در طول 30 سال ما پرواز کرده‌ایم؛ نکته دیگری که برای اولین بار اتفاق افتاد این بود که اولین رئیس جمهوری که در کنار مرزهای رژیم صهیونیستی رفت که 40 پرنده دشمن نیز در آسمان بود این دولت بود که در آنجا ایستاد و از حقوق ملت فلسطین دفاع کرد و این بشارت را به بشریت داد که صهیونیست‌ها رفتنی هستند.

احمدی‌نژاد با یادآوری خاطره‌ سخنرانی خود در مرز رژیم صهیونیستی و لبنان ادامه داد: برای ما ننگ بود که رئیس جمهور  ایران از پشت یک حفاظ و شیشه با مردم لبنان سخن بگوید و به همین خاطر مستقیم به پشت تریبون رفتم.

*دولت نهم و دهم اولین بار در تاریخ به خاطر کارهای انجام شده مثبت مورد هجوم قرار گرفت

رئیس جمهور تصریح کرد: دولت نهم و دهم اولین دولتی است که نه به خاطر کارهای انجام نداده بلکه به خاطر کارهای انجام داده مثبت مورد هجوم قرار گرفت و این در تاریخ و نه در بعد از انقلاب جز اولین‌هاست.

وی ادامه داد: دولت ما اولین دولتی است که در انتخابات ریاست جمهوری بعد از خودش کاندیدا نداشت و رقیب کسی نبود؛ اولین رئیس دولت و هیأت دولتی که هلی‌کوپترش به کابل برخورد کرد اما به خاطر دعای مردم آن اتوبان شهید احمدی‌نژاد درست نشد ما بودیم!

احمدی‌نژاد این موضوع را ناشی از دعای مردم و عنایت امام عصر (عج) دانست.

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که شما از شنبه عصر و پس از پایان مسئولیت خود در دولت می‌خواهید چه کارهایی را انجام دهید در حالی که برخی می‌گویند شما به دفتر رئیس جمهور پیشین یا بنیاد بهار و دانشگاه می‌روید اظهار داشت: شما چه فکری می‌کنید که مجری در پاسخ به این سؤال گفت شما قابل پیش‌بینی نیستید؛ که احمدی‌نژاد گفت بله برای من هم این موضوع قابل پیش‌بینی نیست.

دانشگاه بین المللی تأسیس می کنم

رئیس جمهور افزود: یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام شود توسعه علمی کشور است و به نظرم رسید که اگر بتوانم کمکی به کشور کنم به این بخش بروم.

وی با بیان اینکه ما باید در سطوح بالا از اساتید برجسته دعوت کنیم و در 15 رشته‌ای که مرزهای دانش را شکل می‌دهد وقتی بیشتری بگذاریم اضافه کرد: من از مدتها قبل مجوزها را گرفته و اساسنامه آن را نیز آماده کرده و کارها را شروع می‌کنیم اما بخش اصلی کار یک دانشگاه بین‌المللی است که از بیرون هم دانشجو می‌پذیرد و شاید در ادامه گفتمان و ادبیات جهانی باشد.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه ما برای اولین بار مفهوم امام زمان را به شکل خودمان در دنیا مطرح کردیم، گفت: عده‌ای سال‌ها می‌گفتند که امام زمان می‌آید و دو سوم جمعیت جهان را می‌کشد اما امام زمانی که ما به دنیا معرفی کردیم از جنس بهار، عشق، دوست داشتن، زیبایی و پاکی بود چرا که امام زمان از دل مردم و در فطرت مردم است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما امام زمان را در بین مسیحیان و بودائیان با شجاعت مطرح کردیم و آنها نیز استقبال کردند و این برای اولین‌بار صورت گرفته و تأثیرات خود را نیز خواهد گذاشت.

نبض دولت با نبض مردم زده شد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دولت از سال 84 از لحاظ ساختاری و ابعاد بزرگتر شده یا کوچکتر، خاطرنشان کرد: ما یک اعتقاد پایه داریم و از آنجا به دولت نگاه می‌کنیم؛ این دولت متعلق به مردم است بنابراین باید همیشه از مردم ، با مردم یا برای مردم باشیم چرا که دولت غیر از این معنای نخواهد داشت.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه در تمام این 8 سال سعی داشتیم برای مردم باشیم، گفت: نبض دولت با نبض مردم زده شده و اراده عمومی به هر سمت حرکت کرده دولت نیز به همان طرف رفته است.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید براینکه هیچ کس حس این را نداشته که دولت مقابل آنها قرار دارد، ادامه داد: حتی مخالفین نیز حس نکردند که دولت مقابل آنان قرار دارد. بنابراین ما همواره کنار مردم بودیم و اولین دولتی هستیم که به درون مردم می‌رویم و هیچ دغدغه‌ای هم نداریم که بعد از 8 سال خیلی راحت به میان مردم برویم و در محافل مختلف حضور یابیم ما با همین نگاه مدیریت‌ها را سازمان دادیم.

وی اضافه کرد: هر کس با مردم بود و این اندیشه را می‌پذیرفت درون دولت راه داشت و هر کس از این فاصله می‌گرفت دیگر جایی برای او در دولت باقی نمی‌ماند.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه برای اولین‌بار یک رئیس جمهور همه مردم ایران را دیده و با آنان ملاقات کرده است، گفت: دولت با اشراف تصمیم می‌گرفت چرا که همه نیازهای کشور را می‌شناخت.

رئیس جمهور با بیان اینکه چون برخی اختیارات را به استان‌ها واگذار کردیم  دولت کوچک شده است، تصریح کرد: بخشی دیگر از دولت در بورس و سیاست‌های اصل 44 تعریف شد و بیش 700 هزار نفر از دولت بیرون رفتند. بنابراین دولت از نظر حجمی کوچک شده است از لحاظ ساختاری نیز چند وزارتخانه را با هم ادغام کرد. عده‌ای می‌ترسیدند که دو وزارتخانه را با هم ادغام کنند اما اگر راهکار را بلد باشیم چیزی نمی‌شود چرا که باید وظایف حفظ شود.

وی معتقد است که بیشترین واگذاری‌ها و تصدی‌ها در دولت نهم و دهم صورت گرفته است که به گفته وی بیشترین واگذاری به اختیارات استان‌ها در دولت نهم و دهم انجام گرفته و به استان‌ها گفته‌ایم که خودتان تصمیم بگیرید چرا که این تصمیمات محلی است.

احمدی‌نژاد با تأکید براینکه حلقه بسته مدیریت شکسته شده است، خاطرنشان کرد:‌  یک نسل جدیدی از مدیران متخصص، مردمی و دلسوز معرفی شدند. خیلی از این افراد کاندیدای ریاست جمهوری هم شدند که اگر ردصلاحیت و عدم احراز صلاحیت نمی‌شدند رأی هم می‌آوردند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد:‌ عملکرد این مدیران نشان می‌دهد که بهتر از دولت‌های قبلی کار کردند. البته بنده نمی‌خواهم زحمات دیگران را نفی کنم اما کار این دست از مدیران در دولت فعلی درخشان بوده است. این مدیران از اقوام مختلف آمدند و هیچ مارک و عنوانی روی آنان نبوده است و خیلی از این افراد برای اولین‌بار مردم نام‌شان را شنیده‌اند اما موفق عمل کردند.

با سفرهای استانی بوروکراسی را دور زدیم

وی سفرهای استانی دولت نهم و دهم را دور زدن بوروکراسی برشمرد و تأکید کرد: بوروکراسی خواص گوناگونی دارد که یکی از آن موضوع را می‌گیرد و در خود له و عوض می‌کند که سبب گرفتن انرژی کار می‌شود اما ما این بوروکراسی را دور زدیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: دولت بر همه امور کشور و بر همه جا اشراف داشت و ما با تمرکززدایی دولت را کوچک و اختیارات را واگذار کردیم و از همه مهم‌تر پاکی، ساده‌زیستی و در هم شکستن اشرافیت دولتی و ریخت‌وپاش‌هایی که اتفاق می‌افتاد بود.

«در این دولت همه تعهد دادند که کار اقتصادی شخصی نکنند و همه نیز رعایت کردند. گفتم آنهایی که کار اقتصادی می‌کنند در درون دولت نیایند و این سال‌ها را وقف مردم کنند و همه نیز وقف کردند و دیدید که همه دستگاه‌ها بسیج شدند تا بتوانند یک مورد سواستفاده علیه دولت و اعضای اصلی دولت اثبات کنند که این اتفاق نیفتاد و نخواهد هم افتاد چرا که همه تعهد دادند و به پای تعهد خود نیز ایستادند و پاک کار کردند که این خود تبدیل به فرهنگ شد و یک الگویی جدید از مدیریت عرضه شد که البته بنده نیز در آن کوچکترین هستم و نقشی نداشتم ولی چون همه متعهد به مردم بودند این برکت کرد.»

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: مردم از دولت پشتیبانی، حمایت و راهنمایی کرده‌اند و اتفاقات بزرگی صورت گرفت.

*اهل حزب و گروه نیستم

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر تشکیل حزب بعد از دوران ریاست‌جمهوری اظهار داشت: من اصلاً اهل حزب و گروه نیستم و قبلاً هم تجربه کرده‌ام اما باورهایی در من به وجود آمده که از آن کانال نمی‌شود اهداف و آرمان‌های الهی را دنبال کرد.

احمدی‌نژاد افزود: ممکن است دیگران عقاید دیگری داشته باشند و من نمی‌خواهم نفی کنم اما معتقدم حزب برای یکسری هماهنگی‌ها خوب است.

وی تصریح کرد: این که بخواهیم همه چیز را در حزب جا دهیم نمی‌گنجد چون انسان خیلی بزرگتر از این حزب‌ها و گروه‌هاست و اصلاً ملت در حزب نمی‌گنجند.

رئیس‌جمهور گفت: من یک خادم کوچک و یک قطره هستم و این باور من است؛ یعنی گفتم اگر خدای متعال ما را خاک پای ملت ایران به حساب آورد، کلاهمان را به آسمان هفتم می‌اندازیم.

احمدی‌نژاد افزود: ملت ایران خیلی عزیز و بزرگ است و ما کوچک ملتیم و یک گوشه می‌نشینیم و برای ملت کار می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته اینکه بگوییم در عرصه سیاسی هیچ حرفی نمی‌زنیم نمی‌شود، چرا که نمی‌شود کسی برای کشورش و مردمش کاری نکند.

«ما به مسائل کشور حساس هستیم اما اینکه حزب درست کنیم و بگوییم ما این طرف و شما آن طرف، اینطور نیست و من همچنان متعلق به همه و خادم و مخلص 76 میلیون نفرم.»

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که آیا در آینده حاضر است پستی را بپذیرد و به عنوان نمونه اگر شورای شهر چهارم او را به عنوان شهردار تهران انتخاب کند می‌پذیرد، گفت: ما خادم ملت و کشوریم.

احمدی‌نژاد افزود: من حاضرم شبها بروم و برای مردم با افتخار جوی‌های تهران را تمیز کنم اما بالاخره جوان‌ترها هستند و به حمدالله کاندیدا هم زیاد است و شهردار می‌شوند و ما هم کمکشان می‌کنیم و ایده‌ای هم داشته باشیم ارائه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با اشاره به فرا رسیدن لیالی قدر از این شبها به عنوان شبهای دعا و فرصت کم‌نظیر برای خودسازی و ارتقای معنوی انسان‌ها یاد کرد.

احمدی‌نژاد افزود: ما از یک سو قرآن و از سویی دیگر دعا را داریم که قرآن سخن خدا با انسان‌ها و کلام خداست و دعا کلام انسان کامل با خداست.

وی ادامه داد: دعا در واقع بازتاب قرآن است که نازل شده به سمت ما و به آیینه وجود انسان کامل اثابت می‌کند و به آسمان باز می‌گردد و لذا دعا همان قرآن است که به آسمان باز می‌گردد اما ادبیاتش متفاوت است.

رئیس‌جمهور گفت: این شبها شب‌های دعا و دعا دروازه‌ای و پنجره‌ای باز به روی انسان است و یادمان نرود خدا که ما را خلق کرده، دوست‌ترین دوست‌ها برای ماست و عاشق‌ترین عاشق‌ها خود اوست.

احمدی‌نژاد افزود: خدا دوست دارد همه انسانها سعادتمند شوند و به همین خاطر فرصت دعا را در اختیار ما قرار داده و ماه رمضان را بهترین فرصت برای کارهای ثواب قرار داده تا اجر مضاعفی نصیب انسان شود و ما باید از این فرصت برای دعا کردن در حق همدیگر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما باید خوبی‌ها را برای همه بخواهیم و نعمت و سلامتی و امنیت و دلشادی و عدالت و صلح را برای همه بخواهیم و اگر همه این خوبی‌ها را می‌خواهیم باید دعا کنیم که زودتر صاحب اصلی ما بیاید که تجلی همه خوبی‌ها و تجلی اتمّ خداست.

«همه باید دعا کنیم آنکه عاشق انسان‌هاست ظهور کند و دنیا را اصلاح کند تا همه نجات پیدا کنند و دعا کنیم که همه یار او باشیم چرا که در سایه او عقل ما کامل می‌شود و صلح و عشق و امنیت دنیا را فرا می‌گیرد و ما باید از فرصت این شبها برای دعا استفاده کنیم.»

رئیس‌جمهور گفت: این دولت برآمده از دعای مردم است و ایستاده بر دعاهای آنهاست و دوام این دولت با دعای این مردم بوده است که برای ما فرصت خدمت درست کرد و استعدادها را شکوفا کرد و ابتکارات را به وجود آورد.

احمدی‌نژاد افزود: اکنون فصل دعاست و برای همه هم باید دعا کنیم که در ادعیه رمضانی بر این توصیه شده و این یک نگاه الهی، دینی و انسانی است و نگاه ملت ایران است.

وی با بیان اینکه باید در این شبها بهترین‌ها را از خدا طلب کنیم، خاطرنشان کرد: نباید کم بخواهیم و وقتی که سه ساعت برای دعا وقت می‌گذاریم از خدا چیزهای بزرگ طلب کنیم و از خدا خودش را بخواهیم نه اینکه جزئی نگاه کنیم و در دعای سحر می‌خوانیم که خدایا من همه چیز تو را می‌خواهم که بهترین و بالاترین‌هاست.

وی در پایان با بیان اینکه در این شبها از خدا بخواهیم که بهترین سرنوشت را برای همه بشریت رقم بزند، خاطرنشان کرد که در یک برنامه دیگر با مردم سخن گفته و ضمن تشکر از حمایت‌های آنان از دولت حلالیت می‌طلبد.