احمدی نژاد با اشاره به تلاش حاکم نظم جهانی چهار قرن گذشته برای تعریف سعادت بشری در قالب بهره برداری حداکثری مادی انسان افزود: در این نظم انسان ها را نه دوست بلکه دشمن و رقیب هم تعریف کرده اند.

موضوع هسته ای تنها جلوه ای از دشمنی امپریالیسم علیه ملت ایران است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه واقعیت این است که امپریالیسم هیچ دولت مستقلی را نمی‌پذیرد، گفت: موضوع هسته ای ایران قابل حل است، اما باید موضوع مهمتر را که همان مناقشه تاریخی برخی کشورهای غربی با ملت ایران است، حل و فصل کرد، چرا که موضوع هسته ای تنها جلوه ای از دشمنی امپریالیسم علیه ملت ایران است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر به روسیه برای شرکت در دومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، در دیدار با جمعی از نخبگان و اندیشمندان این کشور با بیان اینکه معتقدیم دنیای بهتر و سعادتمند را باید همگان با کمک یکدیگر بسازند تا سرشار از زیبایی، دوستی و عدالت بوده و حقوق همه ملت‌ها در آن تأمین شود، گفت: رسیدن به این هدف، نیازمند مشارکت همگانی است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه باید همه اراده‌ها و اندیشه‌ها در یک جهت هم افزا باشند، خاطر نشان کرد: معتقدیم مشکلات جهانی تنها با دوستی و عدالت، حل و فصل خواهد شد و تمام عوامل و مرزهایی که به موجب آن برای عده ای خاص امتیازاتی بوجود می‌آید باید از بین برود.

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه راهی جز همکاری دوستانه و براساس عدالت پیش روی بشریت قرار ندارد، اظهار داشت: خوشبختانه جامعه بشری به سرعت به سمت تحقق این حقیقت حرکت می‌کند.

رییس‌جمهور اظهار داشت: اندیشه‌های انسان‌ها به سوی جهانی شدن و مدیریت مشترک جهانی نیل دارد و ارتباطات به گسترش روابط و نزدیکی اندیشه‌ها کمک شایانی کرده است و مطمئنم در آینده این اتفاق بزرگ و مهم رخ خواهد داد.

دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال یکی از نخبگان روسی در مورد موضوع هسته ای ایران و راهکارهای حل و فصل آن اظهار داشت: موضوع هسته ای موضوعی مستقل است و راه‌های فراوانی برای حل و فصل عادلانه آن وجود دارد.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز شرایطی بوجود آمده که ما به دولت‌های غربی بی اعتماد هستیم، اظهار داشت: به هر ترتیب راهکار آن است که باید مذاکره کرد و راهکاری برای حل مسایل پیدا نمود.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه موضوع دیگری که در مسأله هسته ای مطرح است، بحث مقابله تاریخی زیاده‌خواهان با ملت ایران و ملت‌های مستقل جهان است، گفت: بیش از 100 سال انگلیس و آمریکا در ایران حضور داشته و سرنوشت ایرانی‌ها را تعیین می‌کردند و درطول این سال‌ها با اقدامات گوناگون از جمله کودتا و تحمیل جنگ، دشمنی‌های فراوانی با این ملت داشته‌اند.

وی با بیان اینکه امروز قطار حرکت ملت‌ها به سمتی که مستکبران و زیاده خواهان تمایل دارند، حرکت نمی‌کند، تصریح کرد: امروز حرکت جامعه جهانی به سمت نقطه آرمانی و آرزوی همه ملت‌ها است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه از ظرفیت موضوع هسته ای ایران برای بسط اندیشه عدالت در جهان استفاده شد، اظهار داشت: از لحاظ شخصی بنده معتقدم موضوع هسته ای ایران 4 سال پیش حل شده چرا که با وجود گسترش دشمنی دشمنان برای جلوگیری از هسته ای شدن ملت ایران، اما در نهایت به این هدف دست پیدا کردیم و امروز کسانی که نتوانستند از هسته ای شدن ما جلوگیری کنند چگونه خواهند توانست ما را به گذشته باز گردانند.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: تنها راه پیش روی آنان تفاهم و پذیرفتن شرایط موجود بوده و بهترین گزینه آن است که آنها از موضع تنازع به موضع همدلی و همکاری بروند و این اتفاق خواهد افتاد، اما باید فکری به حال رفع مناقشات تاریخی برخی کشورهای غربی‌ با ملت ایران داشته باشیم.

رییس‌جمهور در خصوص چگونگی تلاش‌ها برای ایجاد ارتباطات فرهنگی و آموزشی میان ایران و روسیه و توسعه روابط بین اندیشمندان و نخبگان دو کشور گفت: دو ملت از فرهنگ، تاریخ و سنت‌های یکدیگر اطلاعات کمی دارند که بخشی از آن ناشی از حوادث تاریخی و بخش مهمتری از آن متأثر از دخالت‌های امپریالیسم برای دور نگه داشتن ملت‌ها از یکدیگر است.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه مطمئناً تبلیغات ضد ایرانی در روسیه زیاد بوده و به همان نسبت در ایران نیز این مسأله توسط محافل خاص و از سوی دشمنان مشترک مدیریت می‌شود، اظهار داشت: تلاش کرده‌ایم در سال‌های اخیر این جهت گیری تغییر کند و امروز تعداد دانشجویان ایرانی در روسیه چند برابر شده، اما کافی نیست، چرا که طبق برنامه ریزی صورت گرفته حداقل باید 12 هزار دانشجوی ایرانی در روسیه داشته باشیم و این نیازمند تلاش و همکاری جدی میان دانشگاه‌های دو کشور است.

دکتر احمدی‌نژاد در خصوص تحولات و رخدادهای سوریه نیز با بیان اینکه در این جریانات چند نکته حائز اهمیت است که اولین آن حقوق ملت‌ها می‌باشد، اضافه کرد: معتقدیم، برخورداری از آزادی، عدالت و امنیت حق همه ملت‌ها بوده و آنها باید حاکمانشان را خود انتخاب کنند، اما این حق هرگز با دشمنی و جنگ به دست نمی‌آید، بلکه باید با تفاهم و انتخابات آزاد به آنها دست یافت؛ دوستی که با جنگ و کشتار بیاید هرگز پایدار نخواهد بود.

رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه تفاهم ملی و برگزاری انتخابات آزاد راه حل مورد نظر و حمایت جمهوری اسلامی ایران برای برطرف شدن مشکلات در سوریه است، گفت: سیاست‌های کلان غربی‌ها برای سوریه از دیگر موضوعات دارای اهمیت است؛ آنها پیش از این هم اعلام کردند که به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید هستند در حالی که باید با احترام به حقوق همه ملت‌ها، تحولات سوریه را نیز در این محور بررسی کنیم.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه غربی‌ها هرگز نمی‌خواهند موضوع سوریه حل و فصل شود، خاطر نشان کرد: ادامه این وضعیت در سوریه مطمئناً به نفع غربی‌ها خواهد بود، چرا که آنها به بهانه سوریه ناامنی را به منطقه منتقل کرده و فضای امنی برای رژیم صهیونیستی بوجود آورده اند و این به معنای آن است که فضایی مناسب برای ترمیم تجارت و اقتصاد غرب ایجاد می‌شود و از لحاظ سیاسی، تمرکز دولت‌ها و ملت‌های منطقه در مخالفت با آمریکا از بین خواهد رفت.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه معتقدیم تحریک گسل‌های تاریخی در منطقه به نفع ملت‌های آن نیست، تصریح کرد: امروز دشمنان می‌خواهند گسل‌های تاریخی را در منطقه فعال کنند، اما باید مراقب باشیم که کشتن انسان‌ها هرگز منطقه به سمت صلح و استقلال نخواهد برد؛ البته این شرایط در میان مدت و دراز مدت تغییر خواهد کرد، اما مطمئناً در کوتاه مدت برای منطقه مضر است.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان اینکه همه ملت‌های منطقه در یک بلوک قرار دارند و سرمایه داری جهانی در نقطه مقابل است، گفت: نباید جبهه خود را گم کنیم چرا که آنها می‌خواهند همه کشورهای جهان را به هم بریزند تا بتوانند مسایل خود را حل و فصل نمایند؛ راهی جز همکاری و اتحاد نداریم؛ چرا که به طور طبیعی جغرافیای تاریخی داشته و متحد هم هستیم.

رییس‌جمهور در خصوص مواضع ایران در قبال ترکیه و ارزیابی ها از رخدادهای اخیر در این کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها احساس رقابت ندارد و بنده در دیدارهای گوناگون از جمله ملاقاتی که با آقای اردوغان داشتم ضمن یادآوری موضوع سوریه گفتم که غربی‌ها برای همه کشورهای منطقه برنامه ریزی کردند چرا که آنها هرگز قدرت‌های مستقل را برنمی تابند.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه شاید تصور رهبران ترکیه این بود که چون در پیمان ناتو هستیم، آسیبی نخواهیم دید، تصریح کرد: این در حالی است که به هیچ پیمان غربی‌ها که حتی مکتوب هم باشد، نمی‌توان اعتماد کرد، چرا که تنها موضوع دارای اهمیت برای آنها منافع خودشان است.

رییس‌جمهور در خصوص نقض قرارداد سامانه S 300 میان ایران و روسیه و آینده همکاری‌های فنی میان دو کشور، گفت: متأسفانه این اتفاق و لغو این قرارداد دستاویز تخریب روابط ایران و روسیه شد، اما مسئولان مربوط در حال مذاکره هستند و امیدواریم این موضوع به خوبی حل و فصل شود.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: بنده آینده همکاری میان ایران و روسیه را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم که هیچ اتفاقی نمی‌تواند مانع از گسترش آن شود.

رییس‌جمهور در خصوص برنامه‌های کاری خود پس از اتمام دوران ریاست جمهوری در موضوع توسعه روابط ایران و روسیه گفت: توسعه علمی روابط ایران و روسیه مهمتر از توسعه روابط سیاسی دو کشور است.

دکتر احمدی‌نژاد تصریح کرد: علائق زیادی در حوزه علمی، اندیشه و فرهنگ بین دو کشور وجود دارد و اینها پایه روابط پایدار میان دو کشور خواهد بود، بنابراین بنده در هر جایگاهی توسعه روابط فرهنگی و علمی میان دو کشور را دنبال خواهم کرد.

دکتر احمدی‌نژاد همچنین در خصوص آینده روابط میان ایران و روسیه در موضوع استفاده از ظرفیت‌های دریای خزر گفت: دریای خزر دارای اهمیت بسیار زیادی است و اگر ایران و روسیه با یکدیگر متحد باشند، مسایل موجود در آن حل و فصل خواهد شد.

رییس‌جمهور ادامه داد: مطمئناً حضور بیگانگان در این منطقه به ضرر همه است؛ البته امروز در مسایل خزر هماهنگی بسیار خوبی میان دو کشور وجود دارد.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فرهنگ انتظار فرهنگ مشترک همه بشر و بهترین پایگاه برای طراحی ‌های آرمانی است، اظهار داشت: اگر امید به رسیدن به آینده ای بهتر وجود نداشته باشد، هیچ کس انگیزه زندگی نخواهد داشت چرا که زندگی بهتر زمانی اتفاق می‌افتد که پاکی و عدالت در جهان حاکم شود.

دکتر احمدی‌نژاد افزود: تنها کسانی می‌توانند پاکی و عدالت را در جهان برقرار کنند که خود به طور کامل عادل و پاک باشند و آن انسان کاملی است که ظرفیت‌های انسانی او فعال شده و پاک پاک است.

رییس‌جمهور تصریح کرد: ما می‌توانیم ساختارهای جهانی را تحت حاکمیت انسان کامل تنظیم کنیم و چنین کاری نظم یکسویه و ظالمانه جهان را به چالش خواهد کشید.

دکتر احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: مطمئناً آینده جامعه بشری بهتر از امروز است و اگر کسی تصمیم خوبی را گرفت باید همگان از آن حمایت کنند.

در این جلسه تعدادی از نخبگان و اندیشمندان مطالب و سخنانی در خصوص مسایل و موضوعات مهم بین المللی و منطقه ای و روابط میان دو کشور ارائه کردند.