رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه عده‌ای از اینکه نام ایران برده می‌شود، ابراز ناراحتی و نگرانی می‌کنند، گفت: وقتی از ایران نام برده می‌شود بدین معناست که ایران پایگاه فریاد همه ارزش‌های الهی و انسانی است. ایران یک نژاد و طایفه‌ای در برابر دیگر طوایف جهان نیست و نباید نام بردن از ایران ناسیونالیسم معنا شود. چرا که معتقدیم ناسیونالیسم متعلق به عقب‌مانده‌های تاریخی است. ملت ایران همیشه جهانی بوده و اهداف و آرمان‌های جهانی را پیگیری کرده است.

رییس جمهور با بیان اینکه ویژگی برجسته ملت ایران خودپالایشی است، اظهار داشت: اگر چه در کشور مشکلات و کاستی‌هایی وجود دارد اما بدون تردید طوفان ملت ایران در موقع لزوم تمام پلشتی‌ها را خواهد شست و این ویژگی بارز ملت ایران است که از درون، خود را پالایش می‌کند.

دکتر محمود احمدی نژاد یکشنبه شب در ادامه سفر استانی به استان خوزستان در مراسم حماسه حضور با بیان اینکه ملت ایران، ملتی موحد و مؤمن و پایبند به همه خوبی‌ها و زیبایی ها است،‌ اظهار داشت: ملت ایران ملتی است که همواره قله‌های کمال را جستجو کرده و هیچگاه به خواری و تصمیم تن نداده است.

رییس جمهور با بیان اینکه تحقق آرزوهای فکری بشری نیازمند عوامل و لوازمی است، تصریح کرد: اولین عامل در این مسیر شناخت دائم راه، قله و راهنماست.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به تجلیل از ایثارگران، عالمان و خادمان ملت ایران در این مراسم، اظهار داشت: در این مراسم از سه قشر تجلیل شد که اولین آن ایثارگران بودند، ایثار، خمیرمایه تجلی انسانیت انسان است و اگر نباشد هیچ نوع زیبایی در عالم خلق نخواهد شد.

رییس جمهور تصریح کرد: ایثار رمز کمال و بقاء انسان است و یکی از جلوه‌های ایثار، دوران دفاع مقدس بود که اگر نبود، از ایران، توحید، اصالت و شرافت نیز خبری نبود.

دکتر احمدی نژاد همچنین با اشاره به تجلیل از عالمان و دانشمندان در این مراسم، اظهار داشت: راه رسیدن به قله داشتن علم و معرفت است، همه زیبایی‌ها زمانی معنا می‌یابد که همراه با معرفت و شناخت باشد حتی ایمان به خدای یگانه نیز زمانی کمال‌آفرین و ارزشمند است که در پرتو شناخت و علم حاکم شده باشد.

رییس جمهور به تجلیل از خدمتگزاران در این مراسم اشاره کرد و گفت: خدمتگزاران کسانی هستند که آسایش و زندگی و آرزوهای خود را در خدمت تحقق آسایش و آرزوهای جامعه قرار می‌دهند و از این رو تجلیل از آنان ارزشمند است.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: ایثار، علم و خدمت راه رسیدن به قله‌های کمال است و امروز باید بر این اساس ایران را بسازیم و این یک مأموریت تاریخی است.

رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه عده‌ای از اینکه نام ایران برده می‌شود، ابراز ناراحتی و نگرانی می‌کنند، گفت: وقتی از ایران نام برده می‌شود بدین معناست که ایران پایگاه فریاد همه ارزش‌های الهی و انسانی است. ایران یک نژاد و طایفه‌ای در برابر دیگر طوایف جهان نیست و نباید نام بردن از ایران ناسیونالیسم معنا شود. چرا که معتقدیم ناسیونالیسم متعلق به عقب‌مانده‌های تاریخی است. ملت ایران همیشه جهانی بوده و اهداف و آرمان‌های جهانی را پیگیری کرده است.

وی خاطر نشان کرد: عده‌ای نام بردن از ایران را در مقابل اسلام قرار دادن آن معنا می‌کنند در صورتی که مگر غیر از ایران اسلامی هم در دنیا وجود دارد؟ البته نه اینکه مسلمانی در جهان وجود ندارد، بلکه اسلام با مسلمانی تفاوت می‌کند. وقتی عده‌ای ثروت مسلمانان را علیه توحید و پیامبران بکار گرفته و پول ملت مسلمان را برای مسلمان‌کشی و تثبیت رژیم صهیونیستی هزینه می‌کنند، آیا می‌توان آن را اسلام نامید؟

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: ساختن ایران بدین معناست که باورها و ارزش‌ها و حقیقت انسان را در جهان برافراشته کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه باور به حکومت جهانی عدالت در عمق همه باورهای ملت‌ها نهفته است، اظهار داشت: اگر باور به انسان کامل و حاکمیت انسان کامل از جامعه بشری برداشته شود، تضمینی برای هیچ ارزشی باقی نمی‌ماند و اصولاً جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ارزش‌های انسانی برپا شده است.

دکتر احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه چرا امروز نیازمند خلق حماسه هستیم، اظهار داشت: حماسه برای جهش های بلند و رسیدن به قله‌های رفیع و عبور از موانع ایجاد شده دشمنان است.

رییس جمهور با بیان اینکه چه کسانی می‌توانند حماسه خلق کنند، اضافه کرد: کسانی می‌توانند حماسه‌آفرین باشند که اهل ایثار باشند و روشن است که جوانان بیشتر از دیگران اهل ایثار و فداکاری می‌باشند.

دکتر احمدی نژاد خاطر نشان کرد: لازمه وقوع ایثار این است که فرصت‌ها فراهم شده و راه باز شود. کسی که فرصت خلاقیت و ابتکار نداشته باشد نمی‌تواند خالق ایثار باشد.

رییس جمهور تصریح کرد: مقدمه لازمه برای تحقق حماسه اعتماد به جوانان و ملت و باز کردن راه برای اعمال اراده ملت است. باید ملت تصمیم بگیرد تا تمام حصارهای طبیعی و مصنوعی در هم شکسته شود.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: جوانان موتور حرکت یک ملت هستند و برای خلق حماسه نیاز است که تمام موتورها با قدرت بکار بیفتد و در چنین صورتی همه شرایط به نفع آرمان و اهداف ملت ایران متحول خواهد شد و امیدوارم جرقه این حماسه از استان خوزستان باشد.

سخنرانی مشایی

در این مراسم در پی اصرار مکرر حاضرین برای سخنرانی مهندس رحیم مشایی یکی از جوانان حاضر در مراسم به نمایندگی از سایر جوانان در سخنانی از رییس‌جمهور در خواست کرد که مهندس رحیم‌مشایی نیز در این مراسم دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کنند که وی در پایان سخنان رییس‌جمهور پشت تریبون قرار گرفت و با اشاره به اعتراض یکی از حضار در خصوص عدم سخنرانی‌اش گفت: من از ایشان دعوت می‌کنم که پشت تریبون آمده و نظرات خود را بیان کنند.

مهندس رحیم مشایی اضافه کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که مردم فهیم هستند و معیار فهمشان جهانی است اصولاً موافقم هستم که مخالفان بنده و دولت دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و معتقدم که باید حرف بزنیم تا حقایق روشن شود.

این سخنان مهندس رحیم مشایی مورد تشویق‌های مستمر حاضرین در مراسم قرار گرفت به نحوی که تعدادی از آنان پس از آنکه وی از تریبون به پایین آمد در اطراف وی حلقه زده و از وی تشکر و قدردانی کردند.