کشور و ملت بزرگ ایران، با توجه به اهداف و آرمانهایی که دارد، نیازمند حماسه سازی و حرکت جهشی در بخشهای مختلف است. سرعت پیشرفتهای علمی ایران بگونه ای بوده است که مجامع جهانی چاره ای جز اعتراف به آن نداشته اند. سرعت پیشرفت ملت ایران در زمینه های سیاسی، اجتماعی، سازندگی، آگاهی، بصیرت عمومی، اقتدار ملی و آبروی بین المللی نیز بالا بوده است اما بدخواهان ملت در تبلیغات خود به این مسائل اشاره ای نمی کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، آموزش و پرورش را یک دستگاه بسیار مهم و اساسی و زیر ساخت اصلی برای شکل گیری جامعه ای پیشرفته و برخوردار از خصلت های والای انسانی و سبک زندگی اسلامی دانستند و تأکید کردند: ادامه مسیر پرشتاب پیشرفت کشور در ابعاد مختلف نیازمند حرکت جهشی و خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است و آموزش و پرورش در این عرصه قطعاً نقش آفرین است.
در این دیدار که به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه ای با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله مطهری و همچنین شهدای معلم و دانش آموز، جایگاه و منزلت شغل معلمی را در جامعه اسلامی بسیار بالاتر و متفاوت تر از سایر مشاغل دانستند و افزودند: معلم در واقع شکل دهنده و پردازنده گوهرهای گرانبهایی است که کودکان و نوجوانان کشور هستند و بر همین اساس، شغل معلمی را نمی توان در ردیف دیگر مشاغل قرار داد.
ایشان خاطر نشان کردند: رسیدن یک جامعه به سرافرازی، رفاه، غنا، پیشرفت علمی، شجاعت، خردمندی، آزادگی و عقلانیت، در گرو آموزش و تربیت صحیح کودکان و نوجوانان است و بخش عمده ای از این وظیفه بسیار مهم نیز برعهده معلمان است.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: تأکید مکرر بر لزوم تحول بنیادین در آموزش و پرورش به این علت است که ایجاد هرگونه تحول در جامعه، مبتنی بر وجود زیر ساخت اصلی یا همان آموزش و پرورشِ برخوردار از جهت گیری اسلامی است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تصویب و ابلاغ سند تحول آموزش و پرورش، اجرایی شدن آن را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: البته در اجرای سند تحول آموزش و پرورش باید از هرگونه شتابزدگی پرهیز کرد و با در نظر گفتن همه جوانب و با تدبر و تأمل پیش رفت.
ایشان تحول در آموزش و پرورش را کاری عمیق خواندند و خاطرنشان کردند: کارهای عمیق، کوتاه مدت و زود بازده نیستند و بر همین اساس اجرای سند تحول آموزش و پرورش نیازمند کارهای تحقیقاتی متعدد در بخشهای مختلف آن است تا ریل گذاری صحیحی انجام گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم پشتیبانی مالی دولت و مجلس از آموزش و پرورش، به موضوع دانشگاه فرهنگیان نیز اشاره کردند و افزودند: این دانشگاه با دانشگاههای دیگر متفاوت است زیرا در آن، شخصیت معلمان ساخته می شود ، بنابراین آموزش عالی باید پشتیبانی های لازم را از دانشگاه فرهنگیان انجام دهد.
حضرت آیت الله خامنه ای کتابهای درسی را نیز یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برشمردند و تأکید کردند: همواره باید با چشمی بینا، بر محتوای کتابهای درسی نظارت کرد تا به تناسب نیازها و پیشرفتها و جنسیت دانش آموزان، معارف الهی و اسلامی و مدنی و تمدن ساز و انسان ساز گنجانده و برخی موارد غیر مناسب اصلاح شوند.
ایشان با قدردانی از معلمان و زحماتی که برای تعلیم و تربیت دانش آموزان متحمل می شوند، به ایستادگی معلمان در پای منافع انقلاب اسلامی و هوشیاری آنان، در طول 34 سال گذشته، اشاره کردند و افزودند: امسال که سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، قطعاً آموزش و پرورش می تواند در تحقق این حماسه نقش آفرین باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، تحقق حماسه را نیازمند شور و نشاط و نقش آفرینی همه آحاد مردم از جمله معلمان و دانش آموزان دانستند و خاطرنشان کردند: دانش آموزان اگرچه به لحاظ قانونی دارای شرایط رأی دادن نیستند اما می توانند بر خانواده های خود تأثیرگذار باشند و معلمان نیز می توانند هم در مسئله انتخابات به عنوان نقطه برجسته حماسه سیاسی و هم در حماسه اقتصادی که بلندمدت است، نقش آفرینی کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: کشور و ملت بزرگ ایران، با توجه به اهداف و آرمانهایی که دارد، نیازمند حماسه سازی و حرکت جهشی در بخشهای مختلف است.
ایشان با اشاره به پیشرفتهای شگرف ملت ایران در سه دهه گذشته بویژه پیشرفتهای علمی، تأکید کردند: سرعت پیشرفتهای علمی ایران بگونه ای بوده است که مجامع جهانی چاره ای جز اعتراف به آن نداشته اند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: سرعت پیشرفت ملت ایران در زمینه های سیاسی، اجتماعی، سازندگی، آگاهی، بصیرت عمومی، اقتدار ملی و آبروی بین المللی نیز بالا بوده است اما بدخواهان ملت در تبلیغات خود به این مسائل اشاره ای نمی کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: با وجود همه این پیشرفتها، ملت ایران برای رسیدن به اهداف و آرمانها، و جایگاه شایسته خود نیازمند پیشرفتهای بیشتر و شگرف تر است، و لازمه چنین پیشرفتها و جهش هایی خلق حماسه است.
ایشان با اشاره به تجربه موفق خلق حماسه در دوران دفاع مقدس، تأکید کردند: به لطف خداوند، ملت ایران در خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نیز موفق خواهد شد و آن را به چشم خود خواهد دید.
در ابتدای این دیدار آقای حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین گفت: برای اجرای این سند مهم، تدوین و آماده سازی 6 سند پایین دستی و نقشه راه تحول بنیادین در دستور کار قرار گرفت که تاکنون سند برنامه درسی ملی رونمایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش، اجرای نظام جدید آموزشی، هدایت دانش آموزان به سوی رشته های فنی و حرفه ای، توجه ویژه به دانش آموزان نخبه و ارتقای کمی و کیفی المپیادها، استفاده از فناوریهای جدید در مدارس و تأسیس دانشگاه فرهنگیان را از جمله زیرساختهای ضروری برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش برشمرد.
امام خامنه اي در جمع معلمان