همزمان با ايام الله دهه فجر و در آستانه سي و سومين سالگرد پيروزی انقلاب اسلامي، حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر انقلاب اسلامي در نماز جمعه پر شکوه تهران، با ارائه تحليل جامعي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي، مطالب مهمي در خصوص مسايل داخلي، تهديدات دشمنان، اوضاع منطقه و جهان و همچنين انتخابات نهمين دوره مجلس بيان کردند.

حضرت آيت الله خامنه اي در مقدمه خطبه اول با گراميداشت دهه مبارک فجر و سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، شکر براي اين نعمت بزرگ الهي را لازم دانستند و افزودند: در اين ايام بايد از ملت ايران نيز تشکر کرد که در 33 سال گذشته، از خود وفاداري، ايثار، شجاعت، جوانمردي، بصيرت و حضور دائمي در صحنه نشان دادند.
ايشان همچنين با اشاره به حال و هواي متفاوت دهه فجر امسال بدليل انقلاب هاي پيروز منطقه بويژه در تونس، مصر و ليبي، خاطر نشان کردند: اين تحولات، براي ملت ما مژده بزرگ و حادثه شيرين و مبارکي است و ملت ايران با پيروزي اين انقلابها، بطور نسبي از غربت در آمد.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه به خطوط اساسي و دستاوردهاي انقلاب اسلامي اشاره کردند و افزودند: انقلاب، رژيم ضد اسلام و ديکتاتور و مستبد را از بين برد و رژيمي اسلامي و مردم سالار بر سرکار آورد.
حضرت آيت الله خامنه اي، از بين رفتن وابستگي و جايگزيني استقلال همه جانبه، از بين رفتن اختناق نفس گير و حاکميت فضاي آزادي، رهايي از تحقيرشدگي تاريخي و بدست آوردن عزت ملي، از بين رفتن ضعف نفس و خودکم بيني و حاکم شدن روحيه اعتماد به نفس ملي را از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي برشمردند و تاکيد کردند: يکي ديگر از دستاوردهاي انقلاب، تبديل شدن ملت ايران، از ملتي منزوي و بي نقش در مسايل سياسي و کشور، به ملتي آگاه و داراي تحليل سياسي و تاثير گذار در مسايل کشور است.
ايشان با تاکيد بر اينکه اين دستاوردها و خطوط اساسي انقلاب نهادينه شده است، خاطر نشان کردند: امروز شعارهاي انقلاب همان شعارهاي روزهاي اول انقلاب و اين نشان دهنده سلامت انقلاب است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: شعارهاي انقلاب همچون علامت اشاره به سمت اهداف انقلاب هستند و هنگامي که شعارها تغيير نکرده باشند، اين، به معناي منحرف نشدن مسئولان و مردم از صراط مستقيم انقلاب اسلامي است.
حضرت آيت الله خامنه اي بعد از برشمردن برخي دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي، به بيان برخي نقاط قوت و همچنين نقاط ضعف پرداختند و تاکيد کردند: ما ضمن تقويت نقاط قوت، نبايد نقاط ضعف را پنهان کنيم بلکه بايد با برطرف کردن ضعف ها، از نهادينه شدن آنها جلوگيري کنيم.
ايشان خاطرنشان کردند: در حرکت 33 ساله انقلاب اسلامي، افت و خيز بوده اما حرکت به سمت اهداف اصلي، هيچگاه متوقف نشده و همواره ادامه داشته است.
رهبر انقلاب اسلامي، غلبه بر چالش ها را يکي از نقاط قوت بسيار مهم انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي، قدرتهاي جهاني همواره تلاش داشتند تا با مانع تراشي هاي فراوان همچون تحميل جنگ هشت سال ، انجام اقدامات تروريستي، و تحريم ها، حرکت ملت ايران را متوقف کنند و انقلاب اسلامي را به زانو در آورند و ملت را پشيمان کنند اما، با وجود همه اين چالش ها، نظام اسلامي راه خود را با قوت ادامه داده و بر آنها غلبه کرده است. حضرت آيت الله خامنه اي گسترش کيفي و کمي خدمات درجه اول به مردم، در سراسر کشور را از ديگر نقاط قوت نظام اسلامي دانستند و با اشاره به پيشرفتهاي علمي خاطر نشان کردند: پيشرفتهاي علمي و فناوري، يکي ديگر از نقاط قوت بسيار مهم است زيرا علم زمينه ساز اقتدار و پايه پيشرفت همه جانبه کشور است.
ايشان، پيشرفتهاي علمي 33 ساله کشور را حيرت آور توصيف کردند و افزودند: اين پيشرفتهاي علمي در عرصه هاي مختلف بوده اما برخي از آنها همچون فناوري هسته اي بيشتر معروف شده است.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پيشرفت هاي علمي شگفت آور در بخش هاي هوا- فضا، پزشکي، راديو داروها، زيست فناوري، نانو فناوري، سلول هاي بنيادي و شبيه سازي، داروهاي ضد سرطان، ساخت ابر رايانه ها، و انرژي هاي نو، تاکيد کردند: معتبرترين مراکز علمي دنيا، اين پيشرفتها را تاييد کرده اند و بر اساس گزارش سال 2011 ميلادي يکي از اين مراکز معتبر علمي، رشد علمي ايران سريعترين رشد علمي در دنيا بوده است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: بر اساس همين گزارش، رتبه علمي ايران در منطقه، رتبه اول و در دنيا، هفدهم است.
ايشان خاطر نشان کردند: بر اساس سند چشم انداز ما بايد در سال 1404، به رتبه اول علمي منطقه دست پيدا مي کرديم اما اکنون، سالها زودتر از پيش بينيها به اين رتبه رسيده ايم.
رهبر انقلاب اسلامي، پيشرفت هاي کشور در ايجاد زير ساخت هاي فني و مهندسي صنعتي، راهها و ارتباطات، مخابرات و صنعت را از ديگر نقاط قوت نظام اسلامي برشمردند و
خاطر نشان کردند: با وجود اين پيشرفتهاي عظيم، اما گزارش هاي خوب و روشني از اين پيشرفتها به مردم داده نمي شود که جاي تأسف دارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، انتقال ارزشهاي انقلاب اسلامي به نسل هاي دوم و سوم را از ديگر نقاط قوت نظام اسلامي دانستند و افزودند: گواه آشکار اين موضوع، دانشمندان شهيد مصطفي احمدي روشن و رضايي نژاد هستند، که با اينکه دوران انقلاب و امام و دوران جنگ را درک نکرده بودند اما با درک وظايف انقلابي و اسلامي به درجات عالي علمي نيز رسيدند و با وجود مورد تهديد بودن، به راه خود ادامه دادند.
ايشان با تأکيد بر اينکه شهيدان احمدي روشن و رضايي نژاد نسل سوم انقلاب بودند،
خاطر نشان کردند:‌ حرکت عظيم جوانان، بعد از شهادت شهيد احمدي روشن، در اعلام آمادگي براي ادامه مسير علمي اين شهيد، حرکتي بسيار مهم و نمونه ديگري از انتقال ارزشها به نسل سوم است.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: البته در کنار اين رويش ها، توبه کار و پشيمان از انقلاب هم داشتيم اما رويش ها بيشتر از ريزش ها بوده است.
ارتقاي جهش وار ملت ايران در اثرگذاري در مسايل منطقه و حتي جهان، بنيه قوي و ساخت مستحکم کشور و نظام در مواجهه با دشمني ها، و ارتقاي کمي و کيفي دانشگاهها و
حوزه هاي علميه، از ديگر نقاط قوتي بودند که رهبر انقلاب اسلامي به آنها اشاره کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي بعد از بيان اين نقاط قوت، تأکيد کردند: همه اين پيشرفت هاي علمي، اجتماعي و فني در شرايط تحريم همه جانبه محقق شده که اين، موضوع مهمي است و اميدها را افزايش مي دهد.
ايشان در ادامه به برخي نقاط ضعف نيز اشاره کردند و افزودند: يکي از اين ضعف ها، گرايش برخي مسئولان به دنيا طلبي، مادي گرايي، ثروت، تجمل، تشريفات و اشرافي گري است که نتيجه اين گرايش نيز، گسترش اين روحيه در ميان مردم و جامعه است.
رهبر انقلاب اسلامي با اظهار تاسف از وجود روحيه اسراف و مصرف زدگي در جامعه تأکيد کردند: بايد تلاش شود تا مصرف زدگي و حرص به دنيا کاهش پيدا کند و اين نقيصه از جامعه برطرف شود.
حضرت آيت الله خامنه اي نبود پيشرفت مطلوب و مورد توقع در اخلاق، معنويت و تزکيه نفس بموازات پيشرفتهاي علمي و محقق نشدن عدالت اجتماعي مورد نظر اسلام را از ديگر نقط ضعف دانستند که بايد براي رفع آنها همت و تلاش بيش از پيش شود.
ايشان وظايف مسئولان و مردم براي ادامه حرکت در مسير اهداف انقلاب اسلامي و رسيدن به آرمانها را نيز يادآور شدند و افزودند : يکي از مهمترين وظايف ، مسئوليت پذيري بخصوص در ميان مسئولان است.
رهبر انقلاب اسلامي خاطر نشان کردند: مسئولان و خدمتگزاران مردم در دولت، مجلس و قوه قضاييه نبايد تقصيرها را به گردن يکديگر بياندازند زيرا وظايف رهبري، قوا و دستگاهها در قانون اساسي مشخص شده است و هر يک از مسئولان بايد بر اساس وظايف قانوني خود، مسئوليت پذير باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: حتي اگر اشکالي متوجه رهبري نيز بود، رهبري بايد متواضعانه آن اشکال را قبول و سعي کند، آن را برطرف نمايد.
غافل نشدن از مسايل و ارزشهاي اصلي بدليل سرگرم شدن به فرعيات، و حفظ اتحاد و همدلي، از ديگر نکاتي بودند که رهبر انقلاب اسلامي به مسئولان گوشزد کردند.
حضرت آيت الله خامنه اي تاکيد کردند: مسئولان سه قوه و ديگر مسئولان بايد حتي باوجود برخي اختلاف نظرها، اتحاد و همدلي را ميان خود حفظ کنند و در جهت گيريهاي نظام و کشور، همراه يکديگر باشند.
ايشان خاطر نشان کردند: اتحاد و همدلي ميان مسئولان، ميان مردم ، و ميان مردم و مسئولان، علاج قطعي بسياري از مشکلات کشور است.
حضرت آيت الله خامنه اي هوشياري در مقابل دشمن و فريب نخوردن در مقابل لبخند و وعده هاي دروغ او را يکي ديگر از کارهاي اصلي برشمردند و خاطر نشان کردند: اوايل برخي ها لبخند دشمن را باور مي کردند اما بتدريج پشت صحنه اين وعده ها را فهميدند و متوجه شدند که دشمن چه راحت دروغ مي گويد و چگونه بدون واهمه و دغدغه عهد شکني ميکند و بدون احساس خجالت زيرحرف و قولش مي زند.
رهبر انقلاب اسلامي با استناد به وجود نمونه هاي متعدد ي که ماهيت حقيقي لبخندهاي فريبنده و حرفهاي دروغ دشمن را اثبات مي کند، به سخنان و نامه اخير رييس جمهور امريکا، جواب جمهوري اسلامي به اين نامه وعکس العمل و اقدام بعدي آمريکا اشاره کردند و افزودند: روزي که لازم شد واين نامه ها در اختيار افکار عمومي ملتها قرار گرفت همه مي فهمند وعده ها و حرفهاي امريکا چقدر ارزش دارد و آنها چگونه برخلاف حرفهايشان عمل ميکنند.
ايشان در آخرين فراز از محور اول سخنانشان در باره کارهاي ضروري ملت و مسئولان، پرهيز از تنبلي، کسالت و کم کاري را مورد تاکيد قرار دادند و افزودند: بايد در همه زمينه ها از جمله اقتصاد، بطور جهادي کار کرد.
رهبر انقلاب اسلامي خطبه اول نماز را با تبيين اوضاع منطقه و جهان ادامه دادند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سرنگوني 4 طاغوت منطقه از دهه فجر سال گذشته تا کنون افزودند: در رويداد بسيار مهم ديگري مردم مصر و تونس در انتخابات به گروههاي اسلامي راي دادند اين مسئله اثبات کرد همه تلاشهاي تبليغات سياسي امريکا و صهيونيستها براي ايجاد اسلام هراسي در ملتها و ايجاد وحشت در افکار عمومي مردم از حکومت اسلامي نقش برآب شده و ملتها طرفدار اسلامند.
رهبر انقلاب اسلامي ضعف و انزواي روز افزون رژيم صهيونيستي و افزايش نشاط و اميد فلسطيني ها را از برکات بسيار مهم قيام ملتهاي منطقه برشمردند و تاکيد کردند: غده حقيقتاً سرطاني اسرائيل بايد درمنطقه از بين برود و اين مسئله بدون ترديد روي خواهد داد.
حضرت آيت الله خامنه اي در بحث اوضاع منطقه، مظلوميت مردم بحرين را نيز خاطر نشان کردند وافزودند: دستگاههاي رسانه اي مستکبران، با سکوت کامل، اين ملت مظلوم را مورد بايکوت قرار داده است اما اين کارها اثري نخواهد داشت و ملت بحرين هم به توفيق الهي پيروز خواهد شد .
ايشان با اشاره به ادعاي حکام جزيره بحرين در باره دخالت جمهوري اسلامي ايران در اوضاع بحرين افزودند: اين حرف کاملا دروغ است چرا که اگر ما دخالت مي کرديم اوضاع بحرين جورديگري مي شد .
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: ما هر جا دخالت کنيم صريحا مي گوييم همچنانکه به علت ضديت با غده سرطاني رژيم صهيونيستي در دو جنگ پيرزومند 33 روزه و 22 روزه دخالت کرديم و از اين پس نيز هرجا هر ملتي يا گروهي با رژيم صهيونيستي مبارزه و مقابله کند ما به او کمک مي کنيم و هيچ ابايي هم از گفتن اين مسئله نداريم.
رهبر انقلاب در تبيين اوضاع جهان به ضعف محسوس اقتصادي-مالي و سياسي امريکا اشاره و خاطرنشان کردند: امريکا در خاورميانه - فلسطين و مسئله عراق شکست خورده و دولت مردمي و ملت عراق نگذاشتند امريکاييها برغم خواست و تلاش فروانشان ، در عراق بمانند.
ايشان افزودند: البته امريکايي ها هنوز در عراق دخالتهاي نفتي و امنيتي دارند که ملت و دولت عراق در آينده حتما براي آن هم فکري خواهند کرد.
رهبر انقلاب اسلامي خودداري اوباما در سخنراني اخير در کنگره اين کشور از اشاره به تظاهرات 4 ماهه مردم در شهرهاي مختلف را يکي ديگر از نشانه هاي ضعف دولت امريکا برشمردند و افزودند: رئيس جمهور امريکا براي پنهان کردن اين ضعفها حتي اشاره به 4 ماه تظاهرات مخالفت آميز ملت امريکا و سرکوب شديد پليس نکرد.
حضرت آيت الله خامنه اي دولتهاي اروپايي را نيز از لحاظ اقتصادي - مالي و سياسي دچار ضعف روز افزون دانستند و با اشاره به وابستگي و تبعيت دولتهايي نظير فرانسه ازامريکا تاکيد کردند: اگر روزي ملتهاي اروپايي دريابند که علت اصلي مشکلات آنها، تبعيت دولتهايشان از امريکا و شبکه جهاني صهيونيزم است نهضت اجتماعي عظيمي براه خواهد افتاد که در پرتو آن دنياي جديدي بوجود خواهد آمد.
رهبر انقلاب در تشريح ابعاد مختلف موقعيت ضعيف غربي ها در سطح بين المللي تحريم جمهوري اسلامي و ملت ايران را از نشانه هاي اين ضعف چشمگير خواندند وافزودند: آنها مي خواهند ملت ايران را بخاطر وفاداري به اسلام مجازات کنند اما واقعيت اين است که تحريم از 2 جنبه به نفع نظام اسلامي و ملت تمام خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي تکيه ملت ايران به استعدادها و ظرفيتهاي داخلي را از جمله نتايج تحريم سي ساله ايران برشمردند و خاطر نشان کردند: اگرآنها ما را تحريم نظامي نمي کردند و نيروگاه بوشهر را مي ساختند و درهاي علم را بر روي ما نمي بستند، امروز اين پيشرفتهاي عجيب نظامي و علمي را نداشتيم، در غني سازي داراي اين موقعيت ممتاز نبوديم و در پزشکي و هوا فضا به اين حد از موقعيت نمي رسيديم، بنابر اين تحريم از زاويه تکيه نظام و ملت به استعداد و ظرفيتهاي بي پايان جوانان ايران به نفع ما بود و باعث شد اين چشمه هاي جوشان هر روز شکوفاتر شوند.
رهبر انقلاب اسلامي در تشريح و اثبات ضرر تحريم ها براي غربي ها افزودند: بگفته غربي ها هدف اصلي تحريم ملت ايران عقب نشيني اين ملت از مواضع هسته اي است و چون اين نظام و اين مردم از دستاوردهاي پرافتخار هسته اي خود عقب نشيني نمي کنند بنابراين اين تحريم در نهايت موجب شکسته شدن هيبت تهديدهاي غرب در چشم ملتهاي منطقه و جهان مي شود و عزت و قدرت ملت ايران را در افکار عمومي جهان بيشتر مي کند، بنابراين تحريم از اين جهت هم به نفع ماست.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه سخنانشان جمله مکرر مقامات امريکايي را مبني بر اينکه همه گزينه ها روي ميز است، مورد اشاره قرار دادند و افزودند: معناي اين جمله تهديد به جنگ است اما همه مي دانستند که اين تهديد به ضرر امريکاست همچنانکه ايجادجنگ ده برابر بيشتر به ضرر امريکا خواهد بود.
ايشان سخن گفتن مقامات امريکايي را به زبان تهديد نشان دهنده عجز واشنگتن از مقابله منطقي و گفتماني باجمهوري اسلامي دانستند و افزودند: آنها در ميدان مقابله فکر و منطق دچار ضعف هستند و به همين علت از تشبث به زور و توسل به جنگ حرف مي زنند و معناي اين روش اين است که امريکا جز زور هيچ منطقي ندارد و براي غلبه خواستهايش جز جنگ هيچ روشي را نمي شناسند.
حضرت آيت الله خامنه اي توسل امريکا به تهديد و زورگويي را موجب بي اعتباري مقامات اين کشور در چشم ملتها و در افکارعمومي ملت امريکا دانستند وتاکيد کردند: حکومتي که اعتبارش در چشم ملتش ساقط شود، اميدي به بقايش نيست و هيچ سرنوشتي جز فروپاشي و سقوط نخواهد داشت همينطور که فروپاشي رژيم شوروي نشان دهنده اين واقعيت است.
حضرت آيت الله خامنه اي در همين زمينه تاکيد کردند: آمريکايي ها بدانند و البته مي دانند که جمهوري اسلامي در مقابل تهديد به جنگ و تهديد به تحريم نفتي، تهديدهايي دارد که وقتي لازم باشد انشاالله اعمال خواهد شد.
بخش پاياني خطبه اول حضرت آيت الله خامنه اي به انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي اختصاص داشت. ايشان انتخابات را مصونيت بخش کشور خواندند و افزودند: ملت عزيز ايران بدانند و مي دانند که حضور مردمي اصلي ترين عاملي است که هيبت ايران را به رخ دشمنان مي کشد و دشمنان را از تعرض به اين کشور مي ترساند.
رهبر انقلاب اسلامي حضور در انتخابات 12 اسفند و راهپيمايي 22 بهمن را از جمله مظاهر حضور مردمي برشمردند و افزودند: هر قدر حضور مردم در پاي صندوقهاي راي بالاتر باشد اعتبار و ارزش ملت بالاتر مي رود و امنيت و مصونيت کشور بيشتر و اينده ايران عزيز تامين و تضمين مي شود .
رهبر انقلاب تشکيل مجلس صالح، قوي و سالم را در آينده کشور و عملکرد دستگاهها از جمله دولت و قوه قضاييه، کاملا موثر خواندند و افزودند: چنين مجلسي را فقط حضور پرشورمردم، شکل خواهد داد.
ايشان تلاش چندين ماهه بوقهاي تبليغاتي دشمن را براي نااميد کردن مردم از حضور در انتخابات ياد آور شدند و افزودند: متاسفانه در داخل هم عده اي غافل بدون آنکه بفهمند با دشمن مغرض هم صدا مي شوند.
ايشان بزرگ کردن مسائل کوچک و القاي بي مبناي وجود بحران در کشور را ازجمله روشهاي دشمنان براي مايوس کردن ملت از انتخابات مجلس برشمردند و افزودند: در کشوري که کاملا آرام و امن است و دستگاهها و مردم در حال کار و تلاش هستند بحراني وجود ندارد اما دشمنان و غافلان مدام از آن حرف مي زنند.
حضرت آيت الله خامنه اي رقابت سالم وبدون تهمت و بدگويي رامورد تأکيد قراردادند و افزودند: فضاي انتخاباتي بايد سالم باشد و مردم نيز اگر خودشان کانديداهارا مي شناسند براساس اين تشخيص عمل کنند و اگر نه، از افراد بصير و متدين کمک بگيرند.
دقت کامل مجريان در اجراي درست انتخابات نکته ديگري بود که رهبر انقلاب مورد تأکيد قرار دادند.
ايشان يادآور شدند بيش از سي انتخابات در سه دهه گذشته با سلامت در کشور برگزار شده البته تخلفاتي احياناً بوده و کساني هم معترض بوده اند که به اعتراض آنها رسيدگي شده اما هرگز عدم سلامت انتخابات وجود نداشته است و بعد از اين هم بايد اين چنين باشد.
حضرت آيت الله خامنه اي درباره روند احراز صلاحيت هاخاطر نشان کردند: شوراي نگهبان از لحاظ قانوني بايد صلاحيت افراد را احراز کند البته هميشه گفته ايم که سطح صلاحيتها را در حد معقول نگه دارند و آنقدر بالا نبرند که عده کمي احراز صلاحيت شوند.
ايشان در همين زمينه افزودند: ممکن است کساني به نتايج نظارت شوراي نگهبان معترض باشند و اعتراضشان هم درست باشد اما وقتي يک نهاد مسئول قانوني، تصميمي مي گيرد بايد همه تسليم باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: کسي نبايد تصور کند که رد صلاحيت شدگان، لزوماً آدمهاي بي صلاحيت هستند چرا که آنها فقط براي نمايندگي مجلس،‌احراز صلاحيت نشده اند اما براي کارهاي ديگر شايد داراي صلاحيت باشند ضمن اينکه ممکن است کساني که او را رد صلاحيت کرده اند اشتباه کرده باشند.
مراقبت همه مردم، نامزدهاي انتخاباتي و مسئولان از امنيت کشور و هوشياري در مقابل توطئه دشمنان آخرين نکته اي بود که رهبر انقلاب درباره انتخابات مجلس يادآورشدند.
ايشان تأکيد کردند کساني که رأي نمي آورند کاملاً مراقبت کنند کلاهي که بر سر راي نياوردگان سال 88 رفت بر سر آنها نرود و فريب نخورند.
حضرت آيت الله خامنه اي درپايان خطبه اول نمازافزودند: همه نامزدها، هوادارانشان و مسئولان در مقابل توطئه احتمالي دشمنان براي بر هم زدن امنيت مراقب باشند و هيچ کس با متهم کردن ديگري، آب به آسياب دشمن نريزد.
رهبر انقلاب اسلامي در خطبه دوم نماز که به زبان عربي بيان شد نخستين سالگرد بهار بيداري انقلاب اسلامي را به امت اسلامي تبريک گفتند و با اشاره به پيروزي جريانهاي معتدل اسلامگرا در انتخابات تونس و مصر افزودند: اسلامگرايي با صفاتي چون ضد صهيونيستي بودن، ضديت با ديکتاتوري، استقلال طلبي، آزاديخواهي و پيشرفت طلبي سرانجام مسير مبارکي است که همه ملتهاي اسلامي در پرتو اراده قاطع خود، طي خواهند کرد.
ايشان با اشاره به پيروزي انقلاب اسلامي در سه دهه پيش خاطر نشان کردند پس از گذشت 32 سال از انقلاب پر برکت ملت ايران، بيداري اسلامي، با همان سبک و سياق و همان خواسته ها، خاورميانه اسلامي و عربي را در بر گرفته است.
حضرت آيت الله خامنه اي قرن حاضر را قرن اسلام و عصر ملتها خواندند و با اشاره به تأثيرپذيري جوانان و روشنفکران در واشنگتن و پايتخت هاي اروپايي از قيام ميدان تحرير مصر، تأکيد کردند: اين جريان، در آينده سرنوشت کل بشريت را تحت تأثير قرار خواهد داد.
ايشان با اشاره به مبارزه ملتهاي عرب با ديکتاتورهاي دست نشانده و به ستوه آمدن اين ملتها از فقر و عقب ماندگي و تحقير، و سرخوردگي ملتهاي عرب از سوسياليسم و ليبراليسم و ناسيوناليسم سکولار افزودند: انتخابات تونس و مصر و شعارها و رويکردهاي مردم در يمن، بحرين و ساير سرزمينهاي عربي، نشان مي دهد همه مي خواهند "مسلمان معاصر، بدون افراط خشک سرانه و تفريط غربگرايانه باشد و همه معتقدندملتها در پرتو ترکيب "معنويت، عدالت و عقلانيت" و با تکيه بر روش مردم سالاري ديني، از پس "تحقير و استبداد و استعمار و فساد و فقر و تبعيض "رهايي مي يابند.
حضرت آيت الله خامنه اي، دين ستيزي، سرسپردگي، ديکتاتوري، همراهي و تبعيت از صهيونيستها، فقدان آزادي قانوني و بي اعتنايي به فقر و عقب ماندگي مردم را از جمله خصوصيات حکومتهاي دست نشانده خواندند و افزودند: مخالفت و ضديت ملتها با اين خصوصيات، واضح ترين علائم شناخت ماهيت خيزش ملتهاي عربي - اسلامي است و آينده اين انقلابها نيز، با همين معيارها سنجيده خواهد شد.
رهبر انقلاب، با اشاره به تلاشهاي غرب براي تبديل انقلابهاي ملتهاي عربي به" ضد انقلاب"، مردم اين کشورها و انقلابيون را به مراقبت مستمر فراخواندند و افزودند: غرب با جمع بندي شکستهاي پياپي خود در ايران و عراق و لبنان و فلسطين مي داند که تاکتيک اسلام ستيزي و برخورد خشونت بار علني شکست خورده است. بنابراين در تلاش است با تاکتيک بَدَل سازي و توليد نمونه هاي تقلبي، انقلابها را مهار کند.
حضرت آيت الله خامنه اي در تشريح اين تاکتيک جديد غرب خاطر نشان کردند: مستکبران مي کوشند، عمليات تروريستي را بجاي شهادت طلبي،"تعصب و تحجّر و خشونت" را بجاي "اسلام گرايي و جهاد"، قوميت گرايي و قبيله سازي را بجاي "اسلام خواهي و امت گرايي" و "غربزدگي و وابستگي" را بجاي "پيشرفت و استقلال" در افکار عمومي ملتها تزريق کند. آنها در تلاشند سازشکاري را به اسم عقلانيت، "فساد و هرج و مرج اخلاقي" را بجاي "آزادي" و ديکتاتوري را به نام "نظم و امنيت" در ميان ملتها جا بياندازند و از اين طريق امواج خروشان بيداري اسلامي را کنترل و منحرف کنند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به پايان "دو قطبي سرمايه داري و کمونيزم"، افزودند: امروز دو قطبي تقابل "مستضعفين جهان به رهبري جنبش مسلمين" با "مستکبران جهان به رهبري آمريکا و ناتو و صهيونيزم" ايجاد شده است و اردوگاه سومي وجود ندارد.
حضرت آيت الله خامنه اي در تشريح عوامل و مؤلفه هاي حاضر در صحنه انقلابهاي ملتهاي عربي - اسلامي، بر سه مؤلفه تمرکز کردند: 1 - آمريکا، ناتو، رژيم صهيونيستي و متحدان و وابستگانشان 2 - ملتها و جوانان و 3- احزاب و فعالان سياسي اسلامي و غير اسلامي.
ايشان گروه اول يعني آمريکا، صهيونيزم و وابستگانشان را بازندگان اصلي صحنه مصر و تونس و ديگر کشورها خواندند و با اشاره به فرو رفتن اين جبهه در بحران عميق اعتماد جهاني و بحران تصميم گيري افزودند:" اين گروه پس از ناتواني در مهار و سرکوب بيداري ملتها، تلاش مي کنند بر اتاق فرمان انقلاب ها مسلط شوند و با نفوذ به درون احزاب مؤثر، ايجاد تفرقه ميان مردم و روشهاي گوناگون ديگر، ساختارهاي فاسد قبلي را حفظ و خسارات بسيار گسترده ناشي از نهضت بيداري اسلامي را جبران کنند و با کمک دلارهاي نفتي حکومتهاي وابسته منطقه، ضمن حفظ رژيم صهيونيستي، به جبهه مقاومت ضربه بزنند.
ايشان، ملتها را گروه اصلي موثر در روند بيداري اسلامي خواندند و با اشاره به افزايش کاملا محسوس گرايشها ،شاخص ها و معيارهاي اسلامي در ميان ملتها و نفرت روزافزون آنها از آمريکا و اسرائيل افزودند: ملتهاي قيام کننده بدانند که انقلابشان هنوز ناتمام است بنابراين با هوشياري و قدرت، راهي را که آغاز کرده اند ادامه دهند.
رهبر انقلاب در همين زمينه تاکيد کردند ملت مصر دوباره در صف مقدم دفاع از آرمان فلسطين قرار مي گيرد وبا زير پا گذاشتن پيمان خيانت بار کمپ ديويد،کمکهاي رژيم ديکتاتوري مبارک به صهيونيستها را قطع خواهد کرد.
ايشان گروه سوم موثر در سرنوشت بيداري ملتها يعني احزاب و نخبگان سياسي را نيز به هوشياري، بي اعتمادي به وعده هاي آمريکا و ناتو، نهراسيدن از تهديدهاي پوشالي دشمنان اسلام ،پرهيز از ورود به بازي دلارهاي نفتي وابستگان و متحدان غرب در ميان دولتهاي عربي، کمک به روند حياي هويت اسلامي ملتها، تکيه بر مردمسالاري ديني ، بي اعتنايي به اسلام امريکايي وانگليسي، پافشاري بر اصول، پرهيز از محافظه کاري وتکيه بر عقلانيت وحکمت توصيه کردند.
رهبر انقلاب خطاب به گروهها وجريانهاي سياسي ونخبگان ملتهاي عرب افزودند مسئله اصلي شما چگونگي نظام سازي،قانون نويسي و مديريت کشورها و انقلابها ست و لازم است با ايفاي نقش تاريخي خود در اين مقطع بسيار حساس،
به شيوه اي مردم سالارانه و با رعايت عقلانيت وعلم ،جامعه سازي کنيد.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به دو الگوي غرب براي منحرف کردن انقلابهاي ملتهاي مسلمان يعني "اسلام تکفيري متحجر و خشن و" اسلام لائيک وسازشکار "تاکيد کردند:جريانها و عناصر تاثير گذار در سرنوشت ملتهاي به پا خواسته با تقويت الگوي اسلام اصولگراي معتدل و عقلاني با اين تلاشهاي منحرف مقابله کنند .
رهبر انقلاب در پايان خطبه دوم با تأکيد بر آمادگي جمهوري اسلامي و ملت بزرگ ايران براي همکاري و خدمت به ملتهاي انقلاب کرده، افزودند: انقلاب اسلامي موفق ترين تجربه اسلامي عصر جديد است و به ملتها مي آموزد که ايستادگي در مقابل زورگوييها و تحريمها و تهديدهاي غرب و صهيونيزم ، و در عين حال دستيابي به قله هاي پيشرفت امکان پذير است به همين علت قدرتهاي مستکبرکه از پايداري وپيشرفت ملت ايران کاملا عصباني وخشمگينند تلاش مي کنند جلوي پيوند روبه افزايش ملت ايران و ديگر ملتهاي مسلمان را بگيرند.
ايشان با ياد آوري حمايتها وکمکهاي جمهوري اسلامي و ملت ايران به ملتهاي مظلوم افغانستان، بوسني، لبنان، عراق،فلسطين و ديگر ملتها تاکيد کردند: ملتهاي اسلامي عربي در مقابل توطئه ايران هراسي و ايجادتفرقه ميان ايران و ديگر مسلمانها تحت عنوان شيعه و سني هوشيار باشند، چرا که نظام مردم سالار ايران هرگز به دنبال ايراني کردن اعراب يا شيعي کردن مسلمين نبوده و نيست و با پيشرفتهاي چشمگير خود در همه زمينه هاي علمي، اقتصادي و سياسي آماده است تجربيات بي نظير خود را در راه عزت و اقتدار و پيشرفت امت اسلامي و وحدت و برادري مسلمانان بکار گيرد.