الان هم باز مجدداً مذاکراتى بین دولت خودگردان فلسطین و صهیونیستها شروع شده است که مطمئناً نتیجه‌اى جز آنچه که در مذاکرات قبلى پیش آمد، نخواهد داشت؛ که عبارت است از عقب‌نشینى فلسطینى‌ها از حقوق خودشان، و تشویق متجاوز به تجاوز بیشتر، و سرکوب کردن مبارزات بحق مردم فلسطین.

بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
الحمد للَّه ربّ العالمین بارئ الخلائق اجمعین نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّى و نسلّم على حبیبه و نجیبه و خیرته فى خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداة المهدییّن المعصومین المکرّمین سیّما بقیّةاللَّه فى الأرضین.
همه‌ى شما برادران و خواهران عزیز نمازگزار و مؤمنین حاضر در این اجتماع باشکوه را و خودم را توصیه میکنم و دعوت میکنم به حفظ تقوا و پرهیزگارى، که مایه‌ى سعادت و پیروزى در دنیا و آخرت است. و تبریک عرض میکنم عید سعید فطر را به همه‌ى شما، و همه‌ى ملت ایران، و همه‌ى مسلمانان عالم.
ماه رمضان، سرشار از برکات الهى، بر ملت ما و دیگر مسلمانان گذشت و سعادتمندانِ بسیارى از برکات این ماه بهره‌مند شدند. در این هواى گرم، در این روزهاى بلند، با زبان روزه و با احساس گرسنگى و تشنگى و پرهیز از لذات و هوى‌هاى نفسانى، روز را به اطاعت پروردگار سپرى کردند و بسیارى شب را به دعا، به ذکر، به مناجات، به قیام للَّه پرداختند. آنهائى که با عبادت خدا، با انجام فرائض الهى در این ماه به تکلیف خود عمل کردند، احساس رضایت و بهجت میکنند. کار معنوى و مجاهدت با نفس در این ماه، به صاحبان همت و صاحبان اراده، که شما مردم عزیز هستید و روزه را تحمل کردید، احساس شادى و مسرت معنوى میبخشد. این هم یکى از خصوصیات کار براى خدا و تلاش و مجاهدت للَّه است که صاحب آن، با وجود تحمل مشکل و تحمل زحمت، احساس شادى میکند و خداوند این شادى را متصل کرده است به شادى روز عید فطر؛ که در عظمت این روز همین بس که شما در قنوتهاى نُه‌گانه‌ى این نماز پربرکت، خدا را قسم میدهید به این روز - «اسئلک بحقّ هذا الیوم»(1) - این نشان‌دهنده‌ى رتبه‌ى بالاى این روز است.
امیدواریم خداى متعال عبادات شما را قبول کند و رحمت و تفضل خود را بر ملت ایران سرازیر و مرحمت فرماید و اجر فراوانى به خاطر تلاشهائى که در این ماه انجام دادید، به شما بدهد. یکى از تلاشهاى بزرگ این ماه، راهپیمائى روز قدس بود که حقیقتاً با هیچ زبانى نمیتوان اهمیت کار شما را توصیف کرد؛ که در هواى گرم، با زبان روزه، در این خیابانها، در سرتاسر کشور، حرکت کردید براى اینکه ایستادگى ملت ایران را درباره‌ى این مسئله‌ى مهم جهان اسلام و تاریخ اسلام اثبات کنید. ملت زنده یعنى این. لازم است با همه‌ى وجود و از اعماق دل، از این همت ملت ایران تشکر کنیم.
یک سنت خوب هم امسال بیش از سالهاى دیگر دیده شد، که خوب است مورد توجه قرار بگیرد و آن، افطارى دادنهاى ساده و بى‌پیرایه در مساجد و در خیابانها بود در بیشتر شهرهاى کشور - که بسیار کار شایسته‌اى است - در مقابل افطارى‌هاى مسرفانه‌اى که شنیده شد، دانسته شد که بعضى‌ها به بهانه‌ى افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام میدهند و به جاى اینکه در ماه رمضان وسیله‌اى بشوند براى نزدیکى روحى به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانى غرق میکنند. نمیخواهیم بگوئیم که اگر در افطار، کسى غذاى مطبوعى مصرف کرد، این کار ممنوع است؛ نه، در شرع اینها ممنوع نیست؛ اسراف ممنوع است، زیاده‌روى ممنوع است، ریخت‌وپاش فراوانى که گاهى در اینجور مجالس انجام میگیرد، ممنوع است. چه بهتر که کسانى که میخواهند افطارى بدهند، با همین سنتى که رائج شده است، افطارى بدهند؛ که مردم را، رهگذران را و کسانى را که مایلند از افطارى استفاده کنند، در این سفره‌هاى رایگان و با بذل و بخشش و گشاده‌دستى، در کوچه‌ها، در خیابانها، در حسینیه‌ها، افطارى میدهند.
امیدواریم خداوند متعال به همه‌ى شما ملت ایران برکت بدهد، اعمال شما را قبول کند و توفیق حفظ دستاورد ماه مبارک رمضان را تا سال آینده به همه‌ى شما مرحمت کند.
بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
والعصر. انّ الانسان لفى خسر. الّا الّذین ءامنوا و عملوا الصّالحات‌
و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر.(2)
بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
الحمد للَّه ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام على سیّدنا و نبیّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطیبین الأطهرین المنتجبین سیّما علىّ امیرالمؤمنین و سیّدة نساء العالمین و الحسن و الحسین سبطى الرّحمة و امامى الهدى و علىّ‌بن‌الحسین زین‌العابدین و محمّدبن‌علىّ الباقر و جعفربن‌محمّد الصّادق و موسى‌بن‌جعفر الکاظم و علىّ‌بن‌موسى‌الرّضا و محمّدبن‌علىّ الجواد و علىّ‌بن‌محمّدالهادى و الحسن‌بن‌علىّ‌العسکرى و الحجّة القائم المهدىّ صلوات اللَّه علیهم اجمعین و السّلام على ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و نستغفر اللَّه و نتوب الیه.
همه‌ى برادران و خواهران را دعوت میکنم، توصیه میکنم به رعایت تقوا در گفتار، در کردار، در موضعگیرى، در حرکتهاى گوناگون اجتماعى، اقتصادى، سیاسى.
در این ایام، در منطقه‌ى غرب آسیا و شمال آفریقا و کلاً در منطقه‌ى اسلامى، حوادث بسیارى در جریان است؛ چند مورد از این حوادث را با اختصار مورد اشاره قرار میدهیم. در کشور خود ما، حادثه‌ى مهم، تشکیل دولت جدید است که بحمداللَّه با همت مردم و تلاش همه‌جانبه، این خواسته‌ى قانونى و سنت ملى با بهترین وجهى انجام گرفت و ان‌شاءاللَّه بزودى با انجام وظیفه‌اى که مجلس شوراى اسلامى نسبت به انتخاب وزراى صالح خواهد کرد، دولت تشکیل خواهد شد و کارهاى بزرگ و مهمى را که بر عهده دارد، آغاز خواهد کرد؛ اگرچه هم‌اکنون هم بسیارى از کارها را شروع کرده‌اند. امیدواریم توفیق الهى شامل حال رئیس جمهور محترم و مسئولان اجرائى کشور باشد و همراهى مردم هم به آنها کمک کند، دعاى مردم هم کمک کند که بتوانند کارهاى بزرگى را که برعهده دارند - که کارهاى بزرگ، منافع بزرگى هم دارد؛ دشوارى‌هاى بزرگى هم دارد - به بهترین وجهى به انجام برسانند.
اما در سایر کشورهائى که در حول و حوش ما هستند - در منطقه‌ى غرب آسیا و شمال آفریقا - حوادث به این صورت شادى‌آور نیست؛ نگران کننده است. یک حادثه، حوادث فلسطین مظلوم است که بعد از گذشت شصت‌وپنج سال از اشغال رسمى فلسطین، هنوز ظلم و جور و اجحاف به آن ملت مظلوم به طور روزانه ادامه دارد؛ تخریب خانه‌ها، دستگیر کردن بى‌گناهان، جدا کردن فرزندان از پدران و مادران، انباشتن زندانها از کسانى که بدون گناه در زندانند یا دوران محکومیت زندانى خود را سپرى کردند؛ و دردناک اینکه قدرتهاى مسلط غرب هم از آن جنایتکاران با همه‌ى وجود حمایت میکنند. این یکى از مصیبتهاى دنیاى امروز کنونى است که از یک ظلم آشکار که مرکّب است از دهها و بلکه صدها ظلم به طور متراکم، کسانى حمایت میکنند که ادعاى طرفدارى از حقوق بشر، از دموکراسى و از اینگونه شعارهاى زیبا و رنگین بر زبان دارند، اما در عمل از جنایتکاران حمایت میکنند!
الان هم باز مجدداً مذاکراتى بین دولت خودگردان فلسطین و صهیونیستها شروع شده است که مطمئناً نتیجه‌اى جز آنچه که در مذاکرات قبلى پیش آمد، نخواهد داشت؛ که عبارت است از عقب‌نشینى فلسطینى‌ها از حقوق خودشان، و تشویق متجاوز به تجاوز بیشتر، و سرکوب کردن مبارزات بحق مردم فلسطین. خانه‌ها را خراب میکنند، ساختمانهاى غصبى براى مردم اشغالگر و غاصب میسازند و میگویند داریم مذاکره میکنیم! حالا هم که اعلام کرده‌اند مذاکرات سرّى است. دستپخت استکبار در این مذاکرات، مطمئناً به ضرر فلسطینى‌ها است.
ما معتقدیم دنیاى اسلام باید از انگیزه‌ى خود در مسئله‌ى فلسطین لحظه‌اى کوتاه نیاید و عمل غاصبانه‌ى گرگهاى درنده‌ى صهیونیست و حامیان بین‌المللى آنها را محکوم کند. این مذاکراتِ به اصطلاح با میانجیگرى آمریکا - که در واقع آمریکا میانجى نیست، خود او یک طرف قضیه است؛ در طرف غاصبان فلسطین و صهیونیستها قرار دارد - به ظلم بیشتر به مردم فلسطین و منزوى شدن مسلمانان مبارز فلسطین نینجامد.
مسئله‌ى دیگر، مسئله‌ى مصر است. ما از آنچه که در مصر میگذرد، نگرانیم. گمان وقوع جنگ داخلى در مصر، با کارهائى که دارد میشود، روزبه‌روز تقویت پیدا میکند؛ و این فاجعه است. لازم است ملت بزرگ مصر، نخبگان سیاسى، نخبگان علمى، نخبگان دینى در آن کشور بزرگ نگاه کنند به وضعیت موجود و ببینند چه عواقب وخیمى بر این وضعیت ممکن است مترتب شود؛ ببینند وضعیت سوریه را؛ ببینند آثار حضور مزدوران غرب و مزدوران اسرائیل و تروریستها را در هر نقطه‌اى که در آنجا تروریستها فعالند؛ ببینند این خطرات را. دموکراسى و مردم‌سالارى باید مورد توجه قرار بگیرد؛ کشتار مردم بشدت محکوم است؛ زبان خشن و زورِ گروههاى مردمى در مقابل یکدیگر، مطلقاً بى‌فایده است و حامل ضررهاى بزرگى است. از دخالت قدرتهاى بیگانه - آنطورى که الان مشاهده میشود - جز ضرر براى مردم مصر، چیزى به بار نخواهد آمد. گره مصر را خود مردم مصر باید باز کنند، نخبگانشان باید باز کنند؛ فکر کنند، عواقب وخیم و خطرناکى را که ممکن است بر این وضعیت مترتب شود، بسنجند. اگر خداى نکرده هرج‌ومرج به وجود بیاید، اگر خداى نکرده جنگ داخلى به وجود بیاید، چه چیزى دیگر میتواند جلوى آن را بگیرد؟ بهانه براى دخالت ابرقدرتها - که خودشان بزرگترین بلا براى یک کشور و یک ملت هستند - به وجود خواهد آمد. ما نگرانیم. برادرانه توصیه میکنیم به نخبگان مصرى، به مردم مصر، به گروههاى سیاسى، به گروههاى مذهبى، به علماى دینى، که خودشان به فکر بیفتند، خودشان اقدام کنند؛ اجازه ندهند به بیگانگان و قدرتمندان - که با احتمال قوى، سرویسهاى جاسوسى آنها در ایجاد این وضعیت بى‌دخالت نیستند - اینها باز بیایند دخالت کنند.
مسئله‌ى بعدى هم مسئله‌ى عراق است. در عراق، یک دولتى، یک حکومتى با موازین مردم‌سالارى و آراء مردم بر سر کار آمده است. چون ابرقدرتها و نیروهاى مرتجع منطقه از این وضع ناراضى‌اند، میخواهند نگذارند آب خوش از گلوى مردم عراق پائین برود. این انفجارات، این کشتارها، این تروریسم جنایتکار، یقیناً از کمک و پشتیبانى‌هاى مالى و سیاسى و تسلیحاتى برخى از قدرتهاى منطقه‌اى و فرامنطقه‌اى ناشى شده است، که نمیخواهند بگذارند ملت عراق زندگى خودش را بکند. اینجا هم لازم است سیاستمداران عراقى، مسئولان عراقى، گروههاى عراقى، شیعه و سنى، عرب و کُرد، ببینند وضعیتى را که در برخى از کشورهاى دیگر هست؛ و ببینند عواقب اختلافات داخلى و جنگ داخلى را که زیرساختهاى یک کشور را نابود میکند، آینده‌ى یک ملت را تباه میکند. در همه‌ى این قضایا، رژیم صهیونیستى و غاصبان اسرائیل نشسته‌اند با خشنودى این وضعیت را تماشا میکنند و احساس راحتى و آسایش میکنند. آیا این روا است؟
پروردگارا ! به محمد و آل محمد، همه‌ى ما را از خواب غفلت بیدار کن. پروردگارا ! دست اشرار را، دست متجاوزان را از ملتهاى اسلامى و کشورهاى اسلامى کوتاه کن. پروردگارا ! به محمد و آل محمد، اسلام و مسلمین را در همه جا نصرت عطا فرما.
بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌
انّا اعطیناک الکوثر. فصلّ لربّک و انحر. انّ شانئک هو الأبتر.(3)
والسّلام علیکم و رحمةاللَّه و برکاته‌