به نظر می‌رسد که حضرت امام (ره) مخالف این پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی بودند چون اگر موافق بودند در این زمینه دستور می‌دادند و حتی خود آقای هاشمی رفسنجانی را مسئول و مأمور پیگیری آن می‌کردند.

سیاست روز می‌نویسد؛ بیش از 34 سال است که آمریکا با جمهوری اسلامی ایران خصومت دارد این خصومت در این سال‌ها افزایش هم یافته است. یافتن راهی برای پایان دادن به این دشمنی‌ها همواره در دولت‌های گوناگون پیگیری شده است اما هر بار به خاطر ماهیت آمریکا به بن بست خورده است.

این بن بست همیشه از سوی دولتمردان آمریکایی ایجاد شده چه دولت‌های دموکرات و چه دولت‌های جمهوری‌خواه. ماهیت آمریکا با این دو حزب هیچگاه تفاوت نکرده است. دولتی که زیر یوغ صهیونیست‌ها قرار دارد شاید هیچگاه نتواند با ایران به توافق برسد.

هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با فصلنامه مطالعات بین‌المللی - که گزیده آن در پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر شده است درباره مذاکره با آمریکا گفته است:« سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام« پذیرفتند و پذیرفتیم» و آنگاه «تمام است» را چقدر راحت بیان می‌کند؟! آیا واقعاً به همین راحتی است که او می‌گوید؟

آیا آمریکا به همین راحتی و آسانی می‌پذیرد که دست از حمایت از رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی بردارد؟

آیا آمریکا به سادگی می‌تواند بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود در چارچوب قوانین آژانس ادامه دهد؟

آیا آمریکا می‌پذیرد که در این 34 سال چه جنایاتی را علیه ایران و مردم کشورمان انجام داده و اکنون حاضر به جبران آنها هست؟

و بسیاری مسائل دیگر ...

وی در این گفت‌وگو به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز راهبرد پیش روی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت و افزود: من کاری به این ندارم که ایدئولوژی‌های مختلف چگونه هستند و ممکن است تحجّر و دگماتیسم در برخی ایدئولوژی‌ها باشد، ولی اسلامی را که من می‌شناسم و به آن معتقدم و بسیاری هم مثل من فکر می‌کنند، اسلام دُگم نیست.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: من در سال‌های آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم؛ تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی یکی از موضوعات مطرح شده در نامه‌اش به امام(ره) را مساله رابطه ایران و آمریکا عنوان کرد و گفت: یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم، اگر مواضع ما را پذیرفتند یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.

گرچه آقای هاشمی رفسنجانی این جمله را برای چندمین بار است که بیان می‌کند، اما هیچگاه از پاسخ حضرت امام(ره) به نامه دست خط خود سخنی نگفته است. اگر حضرت امام (ره) به این نامه پاسخی داده‌اند مکتوب یا شفاهی بهتر است هاشمی رفسنجانی از پاسخ آن هم سخن بگوید تا همگان بدانند که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نظرشان درباره نامه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چه بوده است تا بتوان درباره خواسته آقای هاشمی قضاوت کرد که در آن زمان چنین درخواستی آیا ظرفیت مطرح شدن و پیگیری کردن داشته است تا عملیاتی شود؟

اگر حضرت امام(ره) مخالف این پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی بودند اکنون آن زمان است که وی دلایل این مخالفت را بیان کند. اگر امام(ره) پاسخی داده‌اند چه مخالف و چه موافق باید روشن شود که این پاسخ چه بوده است.

اما به نظر می‌رسد که حضرت امام (ره) مخالف این پیشنهاد آقای هاشمی رفسنجانی بودند چون اگر موافق بودند در این زمینه دستور می‌دادند و حتی خود آقای هاشمی رفسنجانی را مسئول و مأمور پیگیری آن می‌کردند.

مواضع حضرت امام (ره) درباره آمریکا ثبت و ضبط شده است و به راحتی می‌توان آن‌ها را دریافت کرد. پس چگونه است که آقای هاشمی رفسنجانی که خود نیز مواضع ضد آمریکای‌اش در آن زمان روشن است اینگونه سخن می‌گوید. بازخوانی سخنان و مواضع آیت الله هاشمی می‌تواند کمک کند به افکار عمومی تا متوجه شوند که او در آن زمان چه مواضع انقلابی داشته است اما اکنون چرخش در مواضع انقلابی دیده می‌شود. یک سیاستمدار انقلابی دیدگاه‌های خود را در قبال کشوری چون آمریکا که سالهاست با جمهوری اسلامی ایران خصومت دارد صریح بیان می‌کند که البته پیش از این چنین رفتاری از ایشان دیده می‌شد اما اکنون نرمش‌هایی دیده می‌شود که با آرمان‌های انقلاب اسلامی و حضرت امام (ره) در تضاد است.

بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از مشکلاتی که هم اکنون کشورمان دچار است به خاطر خصومت‌ها، دشمنی‌ها و تحریم‌های آمریکا و غرب است اما می‌توان با کمی درایت و مدیریت بسیاری از این فشارها را از میان برداشت و آنگاه با اقتدار به مذاکره پرداخت.

مذاکره برای مذاکره نتیجه مطلوبی برای ما نخواهد داشت. اگر مذاکره با آمریکا به نتیجه نرسد، آنها فشارهای خود را هم بیشتر خواهند کرد. پس باید هنگامی قدم در راه نهاد که اوضاع اقتصادی را سامان دهیم.

اکنون هم که آمریکایی‌ها جرأت اقدامی را علیه جمهوری اسلامی ایران ندارند به خاطر وجود نیروهای مسلح مقتدر و آماده‌ای است که روز گذشته بخشی از آن به نمایش گذاشته شد.نیروهای مسلح ایران حماسه نظامی را رقم زده‌‌اند و دولت نیز باید با تکیه بر این حماسه، حماسه سیاسی را تکمیل کند و حماسه اقتصادی را هم به بروز و ظهور برساند.