"در دولت اسلامی باید همه هدف ها و آرمان های انقلاب اسلامی بطور کامل محقق شود. نظام سازی بر اساس قوانین وقواعد شریعت حق و طراحی هندسه نظام اسلامی، ابر راهکارِ تحقق این اسلام در عرصه ی تمدنی و جهانی است. نظام سازی یگانه راه تحقق کامل دین اسلام است.

«پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»/ انقلاب اسلامی و نظام سازی و طراحی نظام اجتماعی اسلامی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند، بعبارتی برای دست یابی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، باید اقدام به طراحی نظام های الهی و اسلامی برآمده از قواعد و قوانین برآمده از اسلام ناب محمدی (ص) کرد. از این رو اولین مسئله ای که در این نوشتار باید به آن پرداخته شود، تبیین اهداف انقلاب اسلامی است. هدف از انقلاب اسلامی، بدست آوردن آزادی و استقلال و عدالت حقیقی برای انسان ها بوده است، هدف، حرکت از حکومت طاغوتی به سمت حکومت توحیدی و الهی بوده است، حکومتی که در آن همه ی انسان ها به حقوق فطری و طبیعی خود دست یافته و در آن به راحتی در مسیر رشد و شکوفایی استعدادهای خود قدم بردارند.
هدف از انقلاب اسلامی این است، که در پرتو ولایت الهی، جامعه، از ظلماتِ احکام و قواعدِ ظلمانیِ طاغوتی به سمت احکام و قواعد نورانیِ الهی برود و در پرتو توجه به نور حق و توحید، همه انسان ها در محیطی که رفاه مادی با معنویت و عبودیت همراه باشد، به سر برند.
هدف از انقلاب اسلامی ایجاد حیات طیبه انسانی بر روی زمین است.
هدف از انقلاب اسلامی تغییر و حرکت از نظم غیرفطری به سمت نظم فطری است.
هدف از انقلاب اسلامی، تاسیس یک حکومت عدل الهی بر مبنای اسلام ناب محمدی (ص) است نه فقط تغییر ظاهر حکومت و ظاهر حاکمان و مسئولان، بلکه تغییر ساختارها و آرمان ها و محتوای حکومت؛ شهید بهشتی در این باره می گوید: "ما انقلاب کردیم که هم شاه برود هم سنت های شاهی".
آرمان انقلاب اسلامی، همان آرمانی است که در طول تاریخ، تمامی انبیا و ائمه و اولیا در مسیر آن تلاش کرده و رنج ها و زحمت ها را متحمل شده اند تا انسان ها را در لوای ایجاد حیات طیبه، به هدف خلقت شان که همان عبودیت و بندگی مطلق خداوند و جایگاه خلیفه اللهی است، دست یابند.
انقلاب اسلامی بزرگترین و مهم ترین گام برای زمینه سازی ظهور حکومت امام زمان و طلیعه ی تمدنی است که مبنا و اساس آن را قوانین و قواعد اسلام ناب محمدی تشکیل میدهد.
هدف از انقلاب اسلامی، تحقق بخشیدن کامل به اسلام است.
هدف از انقلاب اسلامی، حضور اسلام درمتن زندگی اجتماعی انسان هاست.
و هدف از انقلاب اسلامی اجرای احکام شریعت الهی برای تحقق توحید در عرصه ی اجتماع و زدودن شرک، از همه اجزای حکومت و نظام حیات انسانی است.
دومین مسئله ای که باید به آن پرداخته شود این است که راه تحقق بخشیدن به این آرمان ها و عملی کردن آن ها در صحنه ی زندگی اجتماعی و تمدنی انسان ها، چیست؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی ۱۲/۹/۷۹راجع به فرآیند تحقق انقلاب اسلامی تا رسیدن به منتها مرتبه کمال خود اینگونه می فرمایند:
"ما می‏خواهیم آن نظامی، آن تشکیلاتی و آن حکومتی را که بتوان این هدفها را در آن محقق کرد، به وجود آوریم. این یک فرآیند طولانی و دشواری دارد و شروعش از انقلاب اسلامی است. انقلاب یعنی دگرگونی بنیادی؛ انقلاب آن‏جایی است که پایه‏های غلطی برچیده می‏شود و پایه‏های درستی به جای آن گذاشته می‏شود. این قدمِ اول است. انقلاب که تحقق پیدا کرد، بلافاصله بعد از آن، تحقق نظام اسلامی است. نظام اسلامی، یعنی طرح مهندسی و شکل کلی اسلامی را در جایی پیاده کردن. مثل این‏که وقتی در کشور ما نظام سلطنتی استبدادی فردی موروثی اشرافی وابسته برداشته شد، به جای آن، نظام دینی تقوایی مردمی گزینشی جایگزین می‏شود؛ با همین شکل کلی که قانون اساسی برایش معین کرده، تحقق پیدا می‏کند؛ یعنی نظام اسلامی. بعد از آن که نظام اسلامی پیش آمد، نوبت به تشکیل دولت اسلامی به معنای حقیقی می‏رسد. مرحله‏ی چهارم - که بعد از این است - کشورِ اسلامی است. اگر دولت به معنای واقعی کلمه اسلامی شد، آن‏گاه کشور به معنای واقعی کلمه اسلامی خواهد شد؛ عدالت مستقر خواهد شد؛ تبعیض از بین خواهد رفت؛ فقر بتدریج ریشه‏کن می‏شود؛ عزت حقیقی برای مردم به وجود می‏آید؛ جایگاهش در روابط بین‏الملل ارتقاء پیدا می‏کند؛ این می‏شود کشور اسلامی. از این مرحله که عبور کنیم، بعد از آن، دنیای اسلامی است. از کشور اسلامی می‏شود دنیای اسلامی درست کرد. الگو که درست شد، نظایرش در دنیا به وجود می‏آید. خوب الان ما در مرحله ی سوم یعنی در مرحله ی تشکیل دولت اسلامی که سخت ترین مرحله از این فرآیند است قرار داریم و البته اگر این مرحله به تحقق پیوست دو مرحله ی دیگر بدنبال آن بوقوع می پیوندد."
مسئله بعدی این است که چگونه باید دولت اسلامی را بالتمامه محقق کرد؟ رهبر انقلاب در این باره می فرمایند:
"در دولت اسلامی باید همه هدف ها و آرمان های انقلاب اسلامی بطور کامل محقق شود. به عبارتی در مرحله سوم از فرآیند تحقق انقلاب اسلامی، اسلامِ طرف‌دار عقلانیت، اسلامِ فلسفه‌های عمیق، اسلامِ تفکر، اسلامی که در قرآن این‌همه به عقل و فکر و لب و مانند اینها اهمیت داده است، اسلامِ ضد قشری‌گری، ضد تحجر، ضد اسیر اوهام و تخیلات خود شدن، اسلامِ رحمت به ضعفا، اسلامِ جهاد و مبارزه‌ی با مستکبران، یعنی همان اسلام ناب ، حاضر در متن زندگی، شده و در تمام عرصه های محیطِ واقعیِ زندگی وارد می شود تا انسان ها در پرتو آن طعم زندگی واقعی و حقیقیِ شایسته ی انسانی را بچشند."
نظام سازی بر اساس قوانین و قواعد شریعت حق و طراحی هندسه نظام اسلامی، ابر راهکارِ تحقق این اسلام در عرصه ی تمدنی و جهانی است. نظام سازی یگانه راه تحقق کامل دین اسلام است. در این میان عده ای هستند که ایجاد و تشکیل دولت اسلامی، به معنای تحقق کامل اسلام در صحنه ی زندگی را کاری بیهوده دانسته و به وضع موجود راضی اند. به عبارتی اینها، همان ها هستند که به دین حداقلی راضی شده اند و این از نظر اسلام قابل قبول نیست.

امام خامنه ای در بیانات خود در دیدار اعضاى مجلس خبرگان رهبرى در تاریخ۲۱/۱۲/۹۳در این باره می فرمایند:
"دین حداقلی و اکتفای به حداقل‌ها، از نظر اسلام قابل قبول نیست؛ ما در معارف خودمان چیزی به‌عنوان دین حداقلی نداریم،بلکه در قرآن کریم در موارد متعددی اکتفای به بعضی از تعالیم دینی دون بعضی، مذمت شده است؛ اَلذینَ جَعَلُوا القُرءانَ عِضین یاآیه‌ی شریفه‌ی وَ یَقولونَ نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض که مربوط به منافقین است، اشاره‌ی به همین است".
همانطور که رهبری می فرمایند این نوع مسلمانی مربوط به منافقین است وگرنه مومن و مسلمان حقیقی به دنبال اسلام حداکثری و آن اسلامی است که شرایطی را فراهم کند تا همه انسان ها در آن محیط به عزت و آزادی و عدالت حقیقی و والاترین هدف خلقت خود که عبودیت مطلق خداست، برسند. ایشان در همان سخنرانی، کاستن آرمان ها و راضی شدن به دین حداقلی را مساوی با نابودی آرمان ها میدانند. دین حداقلی؛ یعنی کاستن از آرمانها که به‌معنای نابودی سیرت دین است. این دین حداقلی یعنی در واقع دین را حذف کردن.
منظور از نظام سازی و طراحی هندسه نظام اسلامی چیست؟
در نظامی که ظاهر آن رنگ و بوی اسلام دارد ولی ظرفیت های مجموعه انسانی آن بیکار مانده و استعدادها هدر رفته و ضایع می شوند نظام اسلامی واقعی به معنی تمام کلمه محقق نشده است، چرا که نظام اسلامی به‌معنای مجموعه‌ی ظرفیتهایی است در کشور که حرکت عمومی مردم را و مسئولین را شکل میدهد؛ به این میگوییم نظام؛ همه‌ی ظرفیتهایی که موجب حرکت عمومی مردم و مسئولین میشود، مجموع اینها، نظام اسلامی است.
نظام سازی به معنای این است که ظاهر و باطن و صورت و سیرتِ همه ی اجزای نظام و حکومت، اسلامی شود. در طی فرآیند نظام سازی و در نتیجه ی آن باید تمامی اجزای یک حکومت صددر صد اسلامی باشد و اینکه فقط ظاهر مسئولان و حاکمان آن نظام، ظاهر اسلامی باشد و برخی ظواهر دین رعایت شود اما در اصول اساسی جامعه و حکومت، روش ها، روش های غیر اسلامی وطاغوتی باشد، آن نظام، نظام اسلامیِ کامل نخواهد بود. نظامی که ظواهر شرعی در آن رعایت بشود، اما آداب و رسوم و سیاست های کلی برآمده از دل اسلام ناب در همه ابعاد آن نظام به منصه ی ظهور نرسیده باشد را نمی توان نظام و حکومت اسلامی ای که هدفِ تلاش و جهادِ همه ی انبیا و ائمه و اولیای خدا بوده است، نامید. وقتی این نظام واقعاً اسلامی است که در آن همه‌ی اجزای اسلام محفوظ باشد و صورت و سیرت اسلام در آن حفظ بشود.
هدف در نظام سازی ایجاد سیرت و صورت هماهنگ بر اساس شریعت حق و الهی می باشد .احکام و قواعد این شریعت از سوی خداوند حکیم علیم وضع شده است؛ خداوندی که احاطه علمی به تمام ذرات و اجزای عالم و نیازهاو استعدادهای آن ها داشته و با وضع این قوانین، آنها را در مسیر هدایت و رشد و سعادت ابدی، به راه و روش حکیمانه رهنمون شده است.
امروز، فرآیند نظام سازی و طراحی هندسه نظام اجتماعی اسلام، از اوجب واجبات انقلاب اسلامی و سریعترین راه رسیدن شجره طیبه انقلاب اسلامی به هدف و مقصود خود که تحقق توحید در سراسر جهان یعنی تحقق شعار لا اله الا الله است، می باشد و همان طور که امام امت در دوسخنرانی اخیر خود فرمودند، همه در قبال این مسئله ی مهم و حیاتی وظیفه دارند و البته در درجه اول نخبگان علمی و فرهنگی و طلاب و دانشجویان که سردمداران این نهضت علمی و فرهنگی هستند، بایستی جانانه، قدم در این جهاد علمی و فرهنگی گذاشته و تا مرحله ی کمال انقلاب اسلامی و پیروزی نهایی آن، که تحقق همه ی اسلام و اقامه ی همه ی دین در پهنه ی گیتی است، دست از تلاش و مجاهدت برندارند. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند:
"به نظر من این یک وظیفه‌ای است که به‌عهده‌ی همه است؛ دستگاه‌های تبلیغاتی ما، دستگاه‌های علمی ما، حوزه‌های علمیه‌ی ما باید این هدف را دنبال بکنند.
به نظر بنده اگر ما مجموعه‌ی روحانیون و اهل علم و کسانی که در مسائل دینی کار میکنند، در همه‌ی مسائل خودمان این را هدف قرار بدهیم یعنی تحقق اسلام بکامله و مقابله‌ی با دشمنی‌ها با این شکل، موفقیتهای زیادی خواهیم داشت.
ما باید این اصل را از یاد نبریم که وظیفه‌ی ما تحقق بخشیدن به اسلام بکامله است؛ باید دنبال اسلام کامل باشیم. این‌جور نباشد که از آرمان اسلام بکاهیم به‌خاطر اینکه مثلاً در فلان قضیه موفق بشویم؛ نه، موفقیت ما، پیشرفت ما وابسته به این است که ان‌شاءالله بتوانیم، اسلام کامل را محقق کنیم. اگر این‌جور شد، خدای متعال هم کمک خواهد کرد، و نصرت الهی قطعاً و یقیناً و بدون هیچ تردیدی متوقف به این است که ما دین خدا را نصرت کنیم. اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم؛ دیگر صریح‌تر از این و واضح‌تر از این، حرفی وجود ندارد؛ اِن تَنصُرُوا الله یعنی دین خدا را نصرت کنید؛ اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِت اَقدامَکُم؛ وَ لَیَنصُرَن اللهُ مَن یَنصُرُه؛ اینها دیگر چیزهای مؤکدی است که وعده‌های الهی است؛ نباید به این وعده‌های الهی بی‌توجه بود؛ اَلظآنینَ بِاللهِ ظَن السوء اینکه واقعاً انسان وعده‌ی خدا را غیر قابل تحقق بداند، بدترین سوءظن به خدای متعال است که خدای متعال در سوره‌ی مبارکه‌ی انافتحنا، آن کسانی را که این‌جور حرکت میکنند مورد غضب خود دانسته است."(+)

آمنه شمس

"Our President, analytical news site"