از سخنان (…) چنین بر می آید که ایشان به آمار صحیح و دقیق در باره اقدامات و فعالیت های دولت های نهم و دهم دسترسی داشته اند. بنابراین سووال این است که ایشان چرا اینقدر با تاخیر اعلام نظر کرده اند! آیا بهتر نبود سالها پیش از این ، مردم را از این دروغ پردازی و فریب کاری بزرگ ، آگاه می ساختند تا تکلیف خود را در برابر چنین دولتی مشخص کنند! مگر نه آن است که جلوی ضرر را از هر جایی بگیریم سود کرده ایم.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ علی اکبر جوانفکر: در سخنانی منسوب (…)[۱] که هفته گذشته در رسانه های ارتباط جمعی منتشر شد، ایشان دولت قبل را به ارائه آمار غیرواقعی و دروغین متهم کردند و مدعی شدند که دولت سابق با این کار، خودشان و مردم را فریب می دادند و باعث دردسر مردم می شدند!

(…) در اعلام نظر و دادن فتوا بر این باور هستند که رعایت احتیاط ، شرط عقل و عدل است و به همین دلیل بسیاری از فتاوی صادره از سوی (…) مبتنی بر رعایت احتیاط است.

در جایی که نسبت به موضوع مورد استفتاء ، اطمینان بیشتری وجود داشته باشد ، بر وجوب احتیاط تصریح و تاکید می شود و در غیر اینصورت ، استحباب در احتیاط مورد توجه و ابرام قرار می گیرد اما در هر صورت ، اصل فتوا و نظر صادره ، مبتنی بر رعایت احتیاط است. وقتی (…) در جایگاه (…) در باره یک موضوع به صراحت تمام اعلام نظر می کنند، می توان استنباط کرد که ایشان در باره آن موضوع اطلاعات کامل ، دقیق ، کافی و وافی دارند و جای هیچ ابهام و شبهه ای در باره آن موضوع در میان نبوده است.

تصریح (…) بر دروغ بودن آمار ارائه شده از سوی دولت سابق ، یک اطلاق عام و فراگیر به تمامی آمار منتشره از سوی آن دولت است و نشان می دهد که ایشان اطمینان کامل حاصل کرده اند که نه فقط برخی از آمار بلکه تمامی آمار ارائه شده ، غیرواقعی بوده و دولت قبل به صورتی عامدانه و با هدف فریب مردم اقدام به انتشار آمار دروغین در جامعه کرده است.

در اینجا فقط یک یا چند نفر در مظان اتهام و گناه کبیره دروغگویی و فریب کاری قرار نگرفته اند بلکه تمامیت دولت که یک مجموعه بزرگ از مدیران ارشد و میانی و کارشناسان و کارمندان نظام اجرایی کشور هستند ، در برابر این اتهام سنگین قرار گرفته اند. بنابراین یکایک اعضای دولت باید تکلیف خود را قبال این موضوع مشخص کنند و دریابند که چه سهمی از این گناه بزرگ ، متوجه آنان است تا برای جبران آن، دست به اقدام بایسته و شایسته بزنند.

اولین نکته ای که ممکن است در این ارتباط به اذهان عمومی خطور کند این است که حتما آمار و اطلاعات دقیق و درست و واقعی در باره هر آنچه که دولت قبل به مردم گفته است نزد (…) موجود است و بنده هم به عنوان یک شهروند عادی و هم به عنوان یک مقام فریب خورده (به زعم (…) ) در دولت سابق ، از (…) درخواست می کنم که با انتشار آمار واقعی و درست ، هم امثال بنده را با ابعاد این گمراهی آشنا سازند و هم به مقاوم سازی افکار عمومی و خصوصی در برابر آمارهای تقلبی و دروغین کمک کنند.

از سخنان (…) چنین بر می آید که ایشان به آمار صحیح و دقیق در باره اقدامات و فعالیت های دولت نهم و دهم دسترسی داشته اند. بنابراین سوال این است که ایشان چرا اینقدر با تاخیر اعلام نظر کرده اند! آیا بهتر نبود سالها پیش از این ، مردم را از این دروغ پردازی و فریب کاری بزرگ ، آگاه می ساختند تا تکلیف خود را در برابر چنین دولتی مشخص کنند! مگر نه آن است که جلوی ضرر را از هر جایی بگیریم سود کرده ایم. این اعلام نظر (…)، اگر حمل بر صحت شود، نوش دارو بعد از مرگ سهراب خواهد بود و باید به خاطر از دست رفتن فرصت ها و سرمایه های بزرگ و تحمل خسارتهای سنگین زانوی غم بغل بگیریم!

ممکن است (…) به تازگی به آماری که واقعی و درست توصیف می شود دسترسی پیدا کرده باشند و پیش از این ، نمی توانسته اند در این باره اعلام نظر کنند که اگر چنین باشد رعایت احتیاط در متهم کردن تمامیت یک دولت خدمتگزار و مردمی به دروغ گویی و فریب کاری و غیرواقعی خواندن آمارهای ارائه شده در دولت سابق شرط عدل و انصاف و خداترسی است.

رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار رئیس جمهور و هیات دولت سابق فرمودند: من اصرار داشتم که دوستان (رئیس جمهور و وزرا) صحبت کنند و گزارش دهند… ما دوست داریم که این اظهارات، به سمع مردم عزیزمان هم برسد؛ هم خواص و کسانى که اهل فنّ و آشنا هستند، مطلع شوند .. اگرچه برخى از کارها جلوى چشم است. البته مخالفین و کسانى که بى‌اطلاعند ، بعضى از دستگاه‌هاى رسانه‌اىِ خارجىِ مغرض و گاهى افرادی در داخل، برخى از چیزهائى که جلوى چشم هم هست، انکار میکنند. یعنى کارى انجام گرفته، جلوى چشم است، همه مى‌بینند، منعکس شده، این را دوست دارند انکار کنند… حالا بعضى‌ها ممکن است نگاه خوشبینانه ، دوستانه‌ یا منصفانه‌اى نداشته باشند؛ بالاخره در فضاى عمومى کشور باید اینها گفته شود و ثبت شود؛ اینها بسیار مهم است… همه‌ى کسانى که میخواهند درباره‌ى دولتها، کابینه‌ها و رؤساى جمهور قضاوت کنند، خوب است به این نکته هم توجه کنند: حجم کار بالا و تلاش خستگى‌ناپذیر و اعراض از آسایشها و آسودگى‌ها و امتیازاتى که معمولاً مسئولان کشورها در دنیا دارند؛ استراحت میکنند، تفریح میروند، امتیاز میگیرند؛ اینها را نخواستن، ندیدن، طلب نکردن، امتیاز بزرگى است که این دولت بحمدالله از این امتیاز برخوردار بود…یک نکته‌ى دیگر هم که در مورد این دولت در طول این هشت سال مورد نظرم بود و بارها هم به آن اشاره کردم، این است که این دولت بحمدالله توانست شعارهاى انقلاب را سر دست بگیرد و به آنها افتخار کند… این دولت در مجامع جهانی، احساس شرم از انگیزه‌هاى انقلابى و از اهداف انقلابى و از شیوه‌هاى انقلابى نکرد؛ این خیلى کار بزرگى بود.

پانوشت:

[۱] از متن اصلی سانسور شده است.

منبع : میدان 72