شواری نگهبان نهادی قانونی است که بر اساس قانون اساسی و تاکید مؤکد امام خمینی(ره) به وجود آمده است و نگهبان قانون اساسی و انقلاب اسلامی است. قانون کشور نیز بر اساس منافع کشور و همه مردم کشور وضع شده است و نباید بنا به خواست افراد تغییر نماید. اما متاسفانه از سال 1375 متاسفانه جریانی در انتخابات ها دیده می شود که پیش از انتخابات ها در پی تغییر قانون انتخابات به نفع خود است و همواره پیش از انتخابات شایعه تقلب در انتخابات را مطرح می کند و اگر نتیجه انتخابات با خواست او یکی شد نتیجه را می پذیرد و اگر با خواست او یکی نشد دست به تحریک افکار عمومی می زند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری تاکنون در مقابل هجمه های مختلف ایستادگی کرده است. جمهوری اسلامی ایده کاملی بود که توسط امام خمینی(ره) مطرح شد و با رأی مردم قوام یافت. اما در طول تاریخ انقلاب عده ای در پی خدشه دار کردن جمهوریت نظام بوده اند و در پی تحول آن بر اساس خواست و منافع خود بودند. در طول انقلاب اسلامی افرادی در پی تغییر قانون انتخابات در جمهوری اسلامی بر وفق منافع خود بوده ­اند. در ادامه به بررسی برهه های مختلفی که این جریان اتفاق افتاده است می پردازیم.

انتخابات ریاست جمهوری سال 1376

حزب کارگزاران سازندگی در زمستان سال 1374 پیش از انتخابات مجلس پنجم، توسط نزدیکان اکبر هاشمی شکل گرفت. این حزب تلاش بسیاری برای موفقیت در انتخابات مجلس پنجم نمود اما تنها فردی که از این حزب موفق شد به مجلس پنجم راه پیدا کند فائزه هاشمی بود. پس از ناکامی در انتخابات مجلس پنجم این حزب تمام تلاش خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در سال 1376 انجام داد.

با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 1376 عطاءالله مهاجرانی و عبدالله نوری برای حفظ منافع حزب، دست به اقدامی بی سابقه زدند. آن­ها مسئله تغییری در قانون انتخابات را مطرح کردند. با توجه به محدودیت قانونی که رئیس جمهور نمی تواند بیش از دو دوره پشت سرهم رئیس جمهور باشد آن ها در پی آن بودند تا با تغییر این قانون موجبات دور سوم ریاست جمهوری اکبر هاشمی را فراهم کنند اما این پروژه با شکست مواجه شد. بلافاصله پس از شکست این رویکرد، پروژه جدیدی از سوی کارگزاران سازندگی کلید خورد. حمایت از سیدمحمد خاتمی و مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات. در این دوران به صورت گسترده شایعه تقلب در انتخابات از سوی حزب کارگزاران سازندگی مطرح شد و شعار معروف «بنویسیم خاتمی، بخوانیم ناطق» منتشر شد. در این انتخابات سیدمحمد خاتمی رای آورد و به ریاست جمهوری رسید. علی رغم تلاش های کارگزاران برای تغییر قانون انتخابات به نفع اکبر هاشمی و همچنین مخدوش نشان دادن سلامت انتخابات، انتخابات با سلامت برگزار شد و چون نتیجه انتخابات مطابق با خواست این حزب بود از تمامی ادعاهای پیشین خود مبنی بر تقلب صرف نظر کردند.

انتخابات ریاست جمهوری سال 1388

با گذشت از فضای مشابه در انتخابت مجلس ششم و انتخابات دولت نهم، انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 با اتفاقاتی همراه شد که تلخی آن اتفاقات شیرینی انتخابات را از مردم ربود. در این انتخابات چهار نامزد حضور پیدا کردند اما رقابت اصلی میان میرحسین موسوی و محمود احمدی نژاد بود. در احزاب و چهره هایی که حامی میرحسین موسوی بودند چهره های اصلاح طلب و کارگزاران زیاد به چشم می خوردند که قرابت زیادی با هم پیدا کرده بودند. در این انتخابات نیز شاهد شکل گیری بی قانونی های انتخاباتی متعددی بودیم. گروه های حامی میرحسین پیش از انتخابات با مطرح کردن ادعای قدیمی خود مبنی بر تقلب در انتخابات، کمیته صیانت از آراء را به وجود آوردند. این کمیته، غیرقانونی و مخالف قانون اساسی بود. وجود این کمیته برای زیر سوال بردن کارکرد شورای نگهبان و قانون انتخابات کشور بود. همچنین رفتارهایی دور از انتظار و بی سابقه در طول زمان برگزاری انتخابات رخ داد از جمله مصاحبه عجیب میرحسین موسوی در زمان برگزاری انتخابات و پیش از پایان رأی گیری که می گوید: "با اخباری که رسیده بنده با اختلاف بالا پیروز قطعی انتخابات هستم" و همچنین انتشار کلیپی از عفت مرعشی همسر اکبر هاشمی که در آن می گوید: "اگر تقلب شد مردم بریزند توی خیابان ها" که تحریک افکار عمومی را به همراه داشت، خبر از آماده سازی برای شروع یک فتنه پیچیده می داد. با پیروزی محمود احمدی نژاد وقتی جریان مذکور نتیجه انتخابات را مطابق میل خود ندید، بر ادعای همیشگی خود اصرار ورزید به تشنج فضا دامن زد. قانون شکنی دیگر این جریان در زمانی رخ داد که برای اعتراض از مجرای قانونی آن اقدام نکردند و منافع خود را در اعتراض خیابانی دید. به این ترتیب با بی احترامی به جمهوریت نظام و رای میلیون ها نفر خواستار تغییر انتخابات به نفع منافع خود شد.

انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، هفتم اسفند

با شروع ثبت نام برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تعداد زیادی افراد برای نام نویسی به وزارت کشور مراجعه کردند. این تعداد در مقایسه با دوره های قبلی انتخابات تفاوت چشمگیری داشت.

عدم تمکین به قانون انتخابات با شروع آزمون اجتهاد از نامزدهای انتخابات خبرگان رهبری شروع شد. طبق قانون انتخابات افرادی که در انتخابات خبرگان شرکت می کنند باید در آزمون اجتهاد شرکت کنند مگر افراد خاصی که شورای نگهبان آن ها را استثناء کرده است. با شرکت نکردن حسن خمینی در امتحان اجتهاد خبرگان، مطالبی از سوی طیف اکبر هاشمی و برخی از اطرافیان ایشان مطرح شد. ایشان با نادیده گرفتن قانون انتخابات خبرگان در پی تعریف روش جدیدی برای ورود سید حسن خمینی به انتخابات خبرگان رهبری بود و آن اینکه با مطرح کردن مطالبی از جمله بدهکار بودن به بیت امام(ره) و مطالبی از این دست در پی ایجاد بدعت در روند رسیدگی به صلاحیت نامزدهای خبرگان بود. از طرف دیگر جریان دیگری با انتشار مطالبی از مراجع در خصوص شایستگی های سید حسن خمینی در پی ایجاد روش نوینی در احراز صلاحیت نامزدهای خبرگان از طریق تعریف مراجع برآمدند. که هر دو روند مخالف قانون انتخابات و جمهوریت نظام بود. شورای نگهبان با قاطعیت تمام در برابر انحراف قانون انتخابات به نفع منافع شخصی افراد جلوگیری کرد.

اقدام دومی که علیه قانون اساسی جمهوری اسلامی انجام شد، پس از اعلام نتایج تایید صلاحیت های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی بود. شورای نگهبان در تایید صلاحیت ها براساس معیارهای قانون صلاحیت های نامزدها را بررسی کرد و افرادی که صلاحیت نداشتند و یا صلاحیت آن ها احراز نشده بود را برای شرکت در انتخابات تایید نکرد. اما باز چون نتایج تایید صلاحیت ها مطابق میل اکبر هاشمی نبود در این دفعه رویکرد تخریبی علیه شورای نگهبان اتخاذ شد. علیرغم نص صریح اصل 99 قانون اساسی مبنی بر نظارت شورای نگهبان بر روند انتخابات و تایید صلاحیت ها سخنی عجیب از اکبر هاشمی شنیده شد که به شورای نگهبان و نظارت آن بر انتخابات اعتراض داشت. از آن عجیب تر مسئله ای مانند نظارت مردم بر انتخابات را مطرح کرد. و این خط توسط سایر افراد منصوب به این جریان ادامه یافت. به این ترتیب در پی تضعیف و از بین بردن نهادی که بر اساس قانون اساسی در ساختار انتخابات وجود داشت پرداختند.

کلام آخر

شواری نگهبان نهادی قانونی است که بر اساس قانون اساسی و تاکید مؤکد امام خمینی(ره) به وجود آمده است و نگهبان قانون اساسی و انقلاب اسلامی است. قانون کشور نیز بر اساس منافع کشور و همه مردم کشور وضع شده است و نباید بنا به خواست افراد تغییر نماید. اما متاسفانه از سال 1375 متاسفانه جریانی در انتخابات ها دیده می شود که پیش از انتخابات ها در پی تغییر قانون انتخابات به نفع خود است و همواره پیش از انتخابات شایعه تقلب در انتخابات را مطرح می کند و اگر نتیجه انتخابات با خواست او یکی شد نتیجه را می پذیرد و اگر با خواست او یکی نشد دست به تحریک افکار عمومی می زند. شورای نگهبان تا کنون به محکمی در برابر دیکتاتوری این جریان ایستاده است و از جمهوریت نظام دفاع کرده است و مهمترین نهاد قانونی است که این امور در دست اوست و مورد حمایت مردم نیز قرار دارد.(+)

لينک کوتاه مطلب: https://miniurl.ir/J9ePC