در مدیریت جهادی امام خامنه‌ای، سه عنصر اصلی وجود دارد: ۱ـ نیت الهی و ایمان به نصرت پروردگار بر مبنای این کلام نورانی که فرمودند: «من کان لله کان‌الله له» ۲ـ عقلانیت، علم و درایت و انجام کارها مبتنی بر نگاه ترکیبی آرمان‌گرایی واقع‌نگر ۳ـ جهاد و تلاش همه‌جانبه با روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیری

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ بیست‌وپنج سال از آغاز دوران ولایت و رهبری حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) می‌گذرد و در این ربع قرن، جهانیان شاهد مدیریتی متفاوت از معظم‌له در مقایسه با مدیریت دیگر زمامداران و حکمرانان معاصر بوده‌اند. سبک رهبری و مدیریت امام خامنه‌ای از جهات مختلف با مدیریت و رهبری دیگر رهبران دنیا متفاوت است. بهترین عنوان برای سبک رهبری ایشان، همانا عنوان «مدیریت جهادی» است. اساساً پیامبران و رهبران الهی، دارای مدیریت جهادی هستند و کارآمدی آنان برای پیشبرد امور و حل مشکلات در راستای تعالی جامعه، به دلیل همین نوع مدیریت است. یکی از ضروریات و اقدامات لازم در قبال شعار سال، تبیین دقیق و کاربردی مفاهیم کلیدی عنوان سال است. «مدیریت جهادی» از مفاهیم کلیدی شعار سال جاری است. بهترین روش برای تعریف «مدیریت جهادی» و قابل فهم و درک نمودن آن ارائه نمونه‌ها و مصادیق این نوع مدیریت است. برای نمونه مدیریت فرماندهان در دوران دفاع مقدس، مدیریت جهادی بود. ملت ایران و رزمندگان اسلام، در پرتو مدیریت جهادی موفق شدند جنگ تحمیلی را به «دفاع مقدس» تبدیل کنند.
از مصادیق جامع و برجسته مدیریت جهادی، مدیریت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در پیشبرد انقلاب و اداره کلان جمهوری اسلامی طی بیست‌وپنج سال گذشته است. البته این مدیریت که سرچشمه از وحی و آموزه‌های دینی دارد، تداوم مدیریت جهادی حضرت امام خمینی(ره) است. رهبر فرزانه انقلاب اسلامی طی این بیست‌وپنج سال، انقلاب را در مقیاس جهانی رهبری کرده و اکنون جهانیان شاهد پدیده بیداری اسلامی در جهان اسلام و بیداری سایر ملل مظلوم و مستضعف هستند. مقام معظم رهبری طی این بیست‌وپنج سال، جمهوری اسلامی ایران را از میان توفان حوادث شکننده عبور داده و اینک همگان اعتراف می‌کنند که ایران قدرت اول منطقه راهبردی غرب آسیا(خاورمیانه) است. این رویداد مهم در حالی به‌وقوع پیوسته است که نظام سلطه با محوریت آمریکا، در پی آمریکایی کردن منطقه خاورمیانه به عنوان پیش‌نیاز برای تحقق نظام تک‌قطبی با رهبری ایالات متحده بود. آمریکایی‌ها برای سلطه بر این منطقه راهبردی به بهانه مبارزه با تروریسم در پی حادثه خودساخته ۱۱ سپتامبر به افغانستان و سپس عراق لشکرکشی کرده و درصدد اشغال نظامی کشورهای اسلامی در منطقه بودند. این رویکرد آمریکایی‌ها، منطقه غرب آسیا و خصوصاً کشورهایی چون افغانستان، عراق، لبنان و در نهایت سوریه را به عرصه رقابت و نبرد راهبردی بین ایالات متحده و متحدانش از یک طرف و جمهوری اسلامی با ملت‌های منطقه و گروه‌های مقاومت از طرف دیگر تبدیل کرد. اکنون با گذشت بیش از یک دهه از این نبرد و رقابت سنگین خصوصاً در دو حوزه عراق و سوریه، شکست‌های راهبردی برای آمریکا و پیروزی‌های راهبردی برای جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت حاصل شده و روند تحولات منطقه از پایان عمر امپراتوری فرو ریخته در این نقطه از جهان حکایت می‌کند. تمام آشنایان به مسائل، نیک می‌دانند که مدیریت کلان و عالی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در تحولات منطقه، نقش اساسی و تعیین‌کننده داشته است.
دشمنان در پی نابودی جمهوری اسلامی و یا تضعیف و منزوی ساختن ایران بودند؛ لکن ملت ایران با رهبری‌های حکیمانه و مدبرانه رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، علاوه بر برخورداری از قدرت بازدارندگی نظامی در برابر هر نوع تهدیدی و از جمله آمریکا، با دستیابی به مولفه‌های اصلی قدرت، در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت بین‌المللی است. دشمنان، جنگ علمی را با هدف عقب نگه داشتن جمهوری اسلامی از قافله علم و پیشرفت بر ملت ایران تحمیل کردند، لکن این رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند که با طرح «جهاد علمی و جنبش نرم‌افزاری»، بسترهای پیشرفت علمی کشور را فراهم ساختند و اینک ایران، رتبه اول تولید علم در منطقه، رتبه شانزدهم در جهان و سرعت تولید علمش یازده برابر میانگین سرعت تولید علم در جهان است! نشانه‌های این تولید علم را در هسته‌ای شدن ایران، ورود جمهوری اسلامی به باشگاه فضایی جهان، پیشرفت‌های چشمگیر در علوم پزشکی و تولید داروهای راهبردی، صنایع دفاعی و نظامی، علم نانو و… می‌توان ملاحظه کرد. دشمنان طی این سال‌ها، استقلال و عزت ملی ایرانیان را نشانه رفته بودند، لکن رهبر معظم انقلاب با هوشمندی تمام، سیاست‌ها و راهبردی‌های دشمنان را یکی پس از دیگری خنثی نمودند. سیاست‌ها و راهبردهای غرب در قبال موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی از یک طرف و نقش امام خامنه‌ای در تبدیل ساختن ایران به یک کشور ‌برخوردار از دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای از طرف دیگر، بر هیچ کس پوشیده نیست. دشمنان با جنگ نرم و سیاست نفوذ و استحاله، به دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی از درون بودند و پس از بیست سال کار، فتنه ۸۸ را با کمک ضد انقلاب و ریزش‌های انقلاب پدید آوردند، لکن این مدیریت الهی امام خامنه‌ای بود که بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین توطئه علیه انقلاب اسلامی را با شکست مواجه ساخت و فتنه‌گران و حامیان داخلی و خارجی آنان را رسوا و منزوی کرد. دشمنان با فتنه ۸۸ به دنبال تعمیق شکاف‌های اجتماعی در ایران بودند، لکن همگان ملاحظه کردند که چگونه رهبر معظم انقلاب اسلامی با شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» در سال گذشته، این توطئه بزرگ را خنثی کردند. اینک نبرد جدی میان جمهوری اسلامی و ملت ایران از یک طرف و نظام سلطه از طرف دیگر، در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی درجریان است؛ به‌طور قطع، با تدابیر حکیمانه و مدیریت جهادی رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، سرنوشت نبرد در این حوزه‌ها، همانند سرنوشت نبرد در حوزه نظامی (دفاع مقدس، جنگ علمی و رقابت‌ها و نبردهای منطقه افغانستان، عراق، جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، ۸ روزه و سوریه) خواهد بود. نامگذاری سال جاری از سوی معظم‌له با شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و همچنین گفتمان‌سازی برای اقتصاد مقاومتی، از عزم و اراده جدی نظام برای ناکام ساختن دشمن در عرصه نبرد اقتصادی حکایت می‌کند. ان‌شاءالله این مهم به حول و قوه الهی حاصل خواهد شد و با دستیابی ملت ایران به یک اقتصاد مقاوم، آسیب‌ناپذیر و پویا، آخرین حربه دشمنان برای آسیب زدن به جمهوری اسلامی (تحریم اقتصادی) کارآیی خود را به طور کامل از دست خواهد داد.
آری، آنچه آمد، نمونه‌هایی از عرصه‌های تجلی مدیریت جهادی امام خامنه‌ای در ربع قرن اخیر است. در مدیریت جهادی معظم‌له، سه عنصر اصلی وجود دارد: ۱ـ نیت الهی و ایمان به نصرت پروردگار بر مبنای این کلام نورانی که فرمودند: «من کان لله کان‌الله له» ۲ـ عقلانیت، علم و درایت و انجام کارها مبتنی بر نگاه ترکیبی آرمان‌گرایی واقع‌نگر ۳ـ جهاد و تلاش همه‌جانبه با روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیری
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پرتو چنین مدیریتی، انقلاب و کشور را به پیش بردند و با تبدیل ایران به کانون الهام‌بخش برای سایر ملل، جهان را در آستانه تحولی عظیم قرار داده‌اند. باید خداوند را شاکر بود به دلیل نعمت رهبری و این شکرگزاری، با تبعیت کامل از ولایت‌مطلقه فقیه حاصل می‌شود.
دکتر یدالله جوانی