وجود حدود ۵۰ سایت منتسب به جریان قالیباف مولود انتخابات دهه ۸۰ و به خصوص ۳ سال اخیر است که در گوشه و کنار بوجود آمدند. البته در ماه‌های منتهی به انتخابات با تشکیل اتاق فکر از ظرفیت همه این سایت‌ها استفاده می‌شود ولی نباید به دید یک سازمان با نظارت و کنترل روزانه به آن‌ها نگریست...

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از صاحب نیوز: بررسی سایت های منتسب و حامی قالی‌باف و استفاده بهینه و بهنگام او از ابزار رسانه، قالی‌باف را به مثابه یک حزب رسانه‌ای بدون تابلو در ایران معرفی می‌کند.

به گزارش خبرنگار صاحب نیوز، یکی از برترین دولت‌مردان ایرانی و شخصیت های سیاسی که به طور کامل مفهوم رسانه را درک کرد و از توانایی های آن در پیشبرد اهداف خود استفاده کرد محمدباقر قالیباف است.

لبخندهای معنادار او و حرکات زیبای زبان بدن در مناظرات تلویزیونی و مصاحبه‌هایش همه از داشتن یک تیم رسانه‌ای قوی در پشت برنامه‌های قالی‌باف خبر می‌دهد و این ادعا با جملات ژورنالیستی مثل این عبارات در مناظره با دکتر ولایتی «شما دیپلماسی را در حد پروتکل پایین آوردید» یا «زمانی که شما با میتران قهوه می‌خوردید، ما در جبهه موشک‌های میراژش را می‌خوردیم» دقیقاً این ادعا را ثابت می‌کند.

قالیباف را شاید بتوان رسانه‌ای ترین و رسانه سازترین سیاستمدار ایرانی دانست، چرا که از برکت حضورش در سیاست ایران‌زمین مجموعه‌ای اثربخش از سایت‌های اصول‌گرا پدید آمدند که صرف‌نظر از تبلیغ اهداف شخصی و حزبی قالیباف در شکل‌دهی انسجام رسانه‌های اصول‌گرا و همچنین گسترش گفتمان اصول‌گرایی نقش ارزنده داشتند.

سایت ها و رسانه‌های منتسب به قالیباف را می‌توان به شکلی حد فاصل بین رسانه‌های اصول‌گرای معقول و معتدل با رسانه‌های اصلاح‌طلب غیر حزبی دانست، چون در کشور رسانه‌های اصلاح‌طلبی هم وجود دارند که از حزب خاصی سرچشمه نمی‌گیرند ولی در عمل با توجه به سمت‌و سویشان اصلاح‌طلبی را تبلیغ می‌کنند (هرچند بر زبان بگویند که اصلاح‌طلب نیستند) و در برخی موارد رفتار سایت های حامی قالیباف به این جریان ها نزدیک می‌شود.

یکی از علت‌ها این است که گردانندگان سایت های منتسب به قالی‌باف را، فرهنگیان و جمعیت روابط عمومی و رسانه‌ای بدنه شهرداری تهران تشکیل می‌دهند و این طیف افرادی با گفتمان و رفتار فرهنگی خاصی هستند، که قالیباف در کمپین های انتخاباتی اش بر روی آن تاکید داشت.

ولی دلیل نزدیک شدن به جریان های اصلاح‌طلب را باید در استفاده از برخی نیروهای رسانه‌ای اصلاح‌طلب در این رسانه‌ها دانست، به طوری که به نقل از یکی از گردانندگان این سایت ها، گذشته افراد و تمایلات فعلی آن‌ها برای همکاری با این سایت‌ها ملاک نیست و تفکر غالب این سایت‌ها این است که مطلب خوب را استفاده کنند حتی اگر یک اصلاح‌طلب نوشته و این طرز نگرش روشنفکرانه یکی از رویه های این سایت‌ها می باشد. به طوری که زمانی که در حین انتخابات برخی ستادهای دکتر قالیباف با ابهام فعالیت رسانه‌ای افراد اصلاح‌طلب در آن‌ها روبرو شدند، این‌گونه پاسخ دادند که نباید کتمان کنیم که ۷۰ درصد روزنامه‌نگاران خوب و ورزیده کشور از بدنه اصلاحات بیرون آمدند و ما باید سعی کنیم از این نیروها برای اهداف متعالی استفاده کنیم.

البته در بسیاری از موارد نزدیک بودن تحلیل های سایت های منتسب به قالیباف به رفتار رسانه‌های اصلاح‌طلب، سبب افزایش خواننده و دوری از برخی بلواهای اصول گرایان شده است.

در جدیدترین خبر سایت اصول‌گرای رجانیوز که در دوران انتخابات هم به ریخت و پاش های انتخاباتی قالیباف می‌تازید، مدعی حمایت قالیباف در بوجود آمدن شبکه ای متشکل از ۴۰ سایت شده است و این بار هم قالیباف با افزایش تعداد سایت ها و رسانه‌هایش سعی در حذف تبلیغات کاغذی و کشاندن تبلیغات به عرصه سایبری دارد (اینجا).

سایت‌های تاریخ مصرف دار یا جریان فعال رسانه‌ای

این ها بیشتر مجموعه‌ای از سایت های تاریخ مصرف دارند تا جریان منسجم رسانه‌ای، روش کار این سایت ها به شکلی است که در دوران غیر از انتخابات به صورت کج دار و مریز به قول اصفهانی ها گذرا می‌کنند و با برخی از اخبار جذاب که کمتر زمان می برند مخاطبان خود را راضی نگه می‌دارد، مثلاً: با ساختن بسته‌های خبری ویژه با اخبار دیگر رسانه‌ها و یا تغییر تیتر برخی از اخبار و بازتولید آن‌ها و یا استفاده از عکس نوشت و دیگر اشکال تولید آسان محتوا، رسانه خود را سرپا نگه می‌دارند، این پایگاه‌ها که رسانه‌های درجه دو یا حلقه تکمیلی سایت های دکتر قالیباف هستند، به طور زیرپوستی در زمان های غیر انتخابات و به طور علنی در حین انتخابات اهداف و بیانات قالیباف را ترویج می‌کنند.

این خود نشان می‌دهد که رسانه‌های حامی قالیباف تنها در زمان نزدیکی به انتخابات از نظر مالی خوب تغذیه می‌شوند به طوری که منابع ما خبر می‌دهند، این تغذیه‌های مالی در فصول سه ماهه برای انتخابات های غیر مهم و فصل ۶ ماهه قبل از انتخابات های بزرگ (از نظر منافع حزبی و سیاسی قالیباف) صورت می‌گیرد و در ماه‌های دیگر این رسانه‌ها به جز رسانه‌های «مادر» که به اوصافشان خواهیم پرداخت، باید با بنزین آن ماه‌ها پیش بروند یا با همان خبرهای ساده و ترفندهای ذکرشده روزگار بگذرانند.

رسانه‌های «مادر» در مجموعه سایت‌های قالیباف رسانه‌های مرجعی هستند که جزء اولین سایت های شکل‌گرفته در این مجموعه هستند و یا ارتباط نزدیک تری با تشکیلات دکتر قالیباف دارند و فعالیتشان هم دایمی است و همیشه اخبار تولیدی دارند و فقط در ایام انتخابات ها کمی فعال تر می‌شوند و در مواقع غیر انتخابات هم وانمود می‌کنند که به جایی وابستگی حزبی و جناحی ندارند و خود را رسانه مستقل معرفی می‌کنند.

سایت‌های شفاف نیوز، آتی نیوز، انعکاس و فردانیوز به نوعی سایت‌های مادر در مجموعه سایت‌های قالی‌باف و سایت‌های فرارو، خبر فوری، شهر خبر، سروش، کاشف نیوز، وبلاگ قالی‌باف هم نقش میانی را بازی می کنند و نقطه پیوند به سایت‌های دیگر و حامیان شهرستانی دکتر قالی‌باف هستند که در این میان یکی از فعال‌ترین سایت های حامی قالی‌باف در شهرستان ها اصفهان فردا نام دارد، البته چیدمان این سایت ها همان طور که رسانه‌ای دیگر خبر داده همه کشور را در برگرفته و نزدیک به ۵۰ سایت هم می‌رسد (اینجا).

در اکثر این پایگاه‌ها سعی شده که علاوه بر تأیید گفتمان های اصول‌گرایی جریانی مورد تبلیغ قرار گیرد که به دموکراسی خواهی و قانون مداری و زندگی مدرن اسلامی پیوند می‌خورد، که با کمی تأمل در قسمت «درباره ما» در این سایت‌ها هم به تشابه خط فکری و هم تقارن آن با شعارهای انتخاباتی قالیباف پی خواهید برد.

به نوعی واضح تر این پایگاه‌ها سعی می‌کنند، همان طور که خود را اصول‌گرا می‌دانند، طبقه‌ای از مخاطب روشن‌فکر را هم از طیف اصلاح‌طلب جذب کنند و به همین مناسبت این سایت‌ها وارد فضاهای صرفاً ارزشی که این مخاطب ها را از دست می‌دهد نمی‌شوند، به طور مثال در همین روزها که مسئله ریچارد فرای در سایت‌های اصول‌گرا با موضع مخالفت دفن وی همراه بوده، اما به طور ویژه این خبر گل سر سبد تفکرات تیم های این سایت ها است.

ماهیت و روش کار سایت های قالی‌باف

البته انصافاً شکل عمل کردن این سایت ها به نحوی نیست که اتاق های عملیات و فکر پیچیده‌ای داشته باشد، بلکه این مجموعه طیفی از هواداران فرهنگی دکتر قالیباف هستند که چند سایت (سایت های مادر و میانی) را تشکیل دادند و بقیه سایت‌ها هم به تبعیت از آن سایت ها و نوع تفکرات گردانندگان در تهران و سایر شهرستان‌ها به این تیم پیوستند.

مسایل اصلی این پایگاه‌ها و خطوط اصلی و مفاهیم قرمز این تیم بزرگ رسانه‌ای در مواقع انتخابات ابلاغ می‌شود ولی در سایر مواقع این سایت ها و گردانندگانشان فقط موظف به رعایت اصول اصلی حرفه‌ای و مطالب نزدیک به اصول‌گرایان آن هم به شکل معتدل، به دور از هرگونه تندروی هستند و تنها وظیفه آن‌ها انعکاس مصاحبه‌ها و نوشته‌های مربوط به قالی‌باف و حلقه نزدیکان وی مثل سردار طلایی است.

این پایگاه‌ها با نقل‌قول و تکرار اخبار و گزارش‌ها و نوشته‌های سایت‌های مادر و پایگاه‌های اصلی اقدام به بازنشر و جریان سازی توسط این شیوه رسانه‌ای در فضای مجازی می‌کنند تا هم سایت های خود را بیشتر معرفی کنند و هم نوشته‌ها را موثق‌تر جلوه دهند و طوری فراگیر عمل کنند که گویی این مطلب غیر تبلیغاتی و حرف روز است.

همچنین این پایگاه‌ها با روش بزرگنمایی و گزینشی عمل کردن سعی در برجسته‌نمایی برخی از رفتارها و گفته‌های قالی‌باف که نمود کمتری در دیگر رسانه‌ها داشته دارند و به محض دریافت خط فکری که به روند کلی فعالیت سیاسی این طیف کمک کنند، همه سایت های مجموعه در زمان‌های نزدیک به انتخابات موظف به تولید محتوا در آن زمینه هستند.

همچنین پایگاه‌های غیر اصلی این گروه در زمان انتخابات های مختلف راه‌اندازی شدند و در زمان های غیر انتخابات هم برای سایر اهداف سیاسی استفاده می‌شوند به طوری که اگر انتقادی از عملکرد قالی‌باف در رسانه‌ای صورت گیرد به شکل سازمان‌دهی شده‌ای پاسخ می‌دهند.

یکی از ترفندهای دیگر این سایت‌ها که به وضوح در بررسی این سایت ها به طور مشترک به نظر می‌رسد استفاده از آمارگیری و سنجش افکار عمومی است. این سایت ها سعی دارند که با طرح سئوالاتی نزدیک به دیدگاه‌های دکتر قالیباف قبل و بعد از هر انتخاباتی او را موجه‌ترین فرد برای انتخاب جلوه دهند و پس از عدم انتخاب نیز با تکرار مجدد این نکته که راهکار فلان درد فقط پیش قالیباف بود، آن نکته را باز تکرار کنند و بدون اینکه بخواهیم پیوند راهنما معرفی کنیم، زمزمه‌های زیرپوستی انتخاباتی از هم اکنون در این سایت‌ها شروع شده است!