محمد جواد ظریف در حالی خبر رویترز را تکذیب و به انتقاد از رسانه ها پرداخته است که مضمونی مشابه با آنچه خبرگزاری رویترز منتشر کرده است را در سفر به نیویورک بیان کرده بود. ظریف شهریور گذشته دولت آمریکا را به برکناری خودش از سمت وزیر امور خارجه در صورت عدم دستیابی به توافق هسته‌ای تهدید کرده بود.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ سرانجام محمد جواد ظریف خبر جنجالی خبرگزاری رویترز را تکذیب کرد. خبرگزاری رویترز هفته قبل نوشت: «محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به آمریکا هشدار داده است که عدم موفقیت در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای احتمالاً حکایت از مرگ سیاسی «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران خواهد داشت و این خطر را به همراه دارد که بن‌بست یک دهه‌ای برنامه هسته‌ای ایران به پایان راه خود برسد.»
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سه تن از مقام های ایرانی به این خبرگزاری گفته اند که محمد جواد ظریف چندبار چنین نگرانی را طی هفته های اخیر با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در میان گذاشته است. این مقام های ایرانی که نامشان فاش نشده است همچنین گفته اند که آقای ظریف چنین نگرانی را با دیگر مقام های غربی حاضر در مذاکرات هسته ای نیز در میان گذاشته است.
محمدجواد ظریف و جان کری،‌ وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، جمعه ۱۷ بهمن‌ماه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به دیدار و گفت‌وگو با یکدیگر پرداختند.
به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری و محمدجواد ظریف به همراه تیم مذاکره کننده در حضور هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بیش از یک ساعت به گفت‌وگو پرداختند.
این مقام غربی به رویترز می‌گوید: «روحانی فکر می‌کند که از طریق زبان نرم سخن گفتن و خواستار نابودی اسرائیل نشدن، موجب می‌شود که قدرت‌های غربی حاضر شوند هر توافقی را با ایران به امضا درآورند. او اشتباه می‌کند. شاید قدرت‌های غربی خواستار توافق باشند اما آنها نیز محدودیت‌هایی را از جانب کنگره، اسرائیل و سعودی‌ها دارند.»
خبرگزاری فارس در واکنش اولیه به این گزارش رویترز نوشت: «در صورت صحت ادعای مشکوک رویترز، متاسفانه باید گفت تیم هسته‌ای ایران دست خود را به‌ طور کامل برای طرف مقابل رو کرده و راه را برای حداکثر امتیازگیری آنها باز کرده است. با چنین ابراز ضعفی ـ که بر اساس آن بقا یا عدم بقای یک دولت به نتیجه مذاکرات گره زده شده ـ طرف مقابل چرا نباید امتیاز بیشتری طلب کند؟»
وزیر خارجه روز شنبه ضمن تکذیب خبر رویترز گفت: «انتشار اخبار غیرواقعی و دروغ با اغراض خاص از سوی رسانه های بیگانه و بنگاه های خبرپراکنی آن هم در این مقطع تعجب برانگیز نیست. بلکه تعجب اصلی از برخی دوستان و رسانه های داخلی ا ست که برغم تکذیبیه رسمی مقامات وزارت خارجه و علم به ماهیت دروغ چنین ادعاهایی باز هم به بازنشر ان می پردازند.»
محمد جواد ظریف در حالی خبر رویترز را تکذیب و به انتقاد از رسانه ها پرداخته است که مضمونی مشابه با آنچه خبرگزاری رویترز منتشر کرده است را در سفر به نیویورک بیان کرده بود. ظریف شهریور گذشته دولت آمریکا را به برکناری خودش از سمت وزیر امور خارجه در صورت عدم دستیابی به توافق هسته ای تهدید کرده بود.
ظریف در پاسخ به سوال هاله اسفندیاری، که پیشتر در سال 86 در ایران بازداشت شده بود، درباره "تاثیر گفت‌وگوها بر مسائل سیاسی داخلی ایران، خاطرنشان کرد: «ما روندی را شروع کرده‌ایم که هدف از آن تغییر فضای سیاست خارجی کشور است. اگر با وجود تلاش‌های ما برای تعامل، این تلاش‌ها بی‌نتیجه بماند، مردم ایران این فرصت را خواهند داشت تا شانزده ماه دیگر که انتخابات پارلمانی در ایران برگزار می‌شود، به این عملکرد ما (با آرای خود) پاسخ بدهند. وقتی قبلا در تعامل و مذاکرات درباره توافق هسته‌یی با جامعه بین‌المللی در سال‌های 2004 و 2005 توافق‌هایی کردیم و تلاش‌های ما برای عملکرد شفاف، از جانب اتحادیه اروپا رد شد، مردم جواب ما را با انتخاب رییس‌جمهوری متفاوت (احمدی‌نژاد) دادند که مرا هم زود بازنشسته کرد! (خنده حضار)»
محمد جواد ظریف افزود: «البته باید توجه داشت که اتحادیه اروپا به تنهایی فعالیت نمی‌کرد و مقامات کاخ سفید و وزارت امورخارجه امریکا مانع از هرگونه توافق شدند همان‌طور که حالا هم کسانی هستند که نمی‌خواهند هیچ‌گونه توافقی حاصل شود قطع نظر از اینکه مفاد آن چه باشد. حالا من بار دیگر زنده شده‌ام (خنده حضار). به نظرمن، در انتقال پیامی که جامعه بین‌المللی و به ویژه غرب می‌خواهد به ایران منتقل کند باید بسیار دقت کند. باید دیگر تعامل ازجانب ایران و تلاش ایران برای بازبودن و نگاه به آینده داشتن با پاسخ مثبت مواجه می‌شود یا اینکه بار دیگر، رد می‌شود. من فکر می‌کنم مردم ایران پاسخ خود را در صندوق‌های رای نشان خواهند داد.»

منبع

در همین زمینه بخوانید:

ـ مهم: وقتی ظریف منافع جناحی را بر منافع ملی ترجیح میدهد

"Our President, analytical news site"