محمد صدر- از معاونین وزارت خارجه در دولت اصلاحات- در مصاحبه با روزنامه مردم امروز و در پاسخ این سؤال که چرا تنش‌زدایی با عربستان نتایج مورد نظر را کسب نکرده، می‌گوید: مشکلی که وجود دارد این است که متأسفانه در شرایط فعلی عربستان هنوز تغییرات در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را بعد از دولت آقای احمدی‌نژاد درک نکرده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ وی می افزاید: هنوز برخوردهای این کشور با ایران در چارچوب همان برخوردهایی است که با دولت آقای احمدی‌نژاد داشت. این عدم درک شرایط جدید باعث :شده متأسفانه دچار اشتباه شود و اقدامات تناقض‌آمیز انجام دهد. برای مثال از یک طرف برای وزیر خارجه ایران دعوت‌نامه ارسال می‌کند و از طرف دیگر در کنار همتای آلمانی خود مواضع منفی علیه ایران می‌گیرد.

عضو بنیاد باران خاتمی ادامه می‌دهد: عربستان تنها با ایران دچار مشکل نیست و دولت عربستان با دست زدن به اقدامات رادیکال با بسیاری از کشورهای منطقه حتی با دوستان و متحدانش هم به مشکل برخورده است. فکر می‌کنم به مرور زمان آگاهی‌های عربستان نسبت به تغییرات در سیاست خارجی ایران و دولت جدید افزایش پیدا خواهد کرد و نسبت به رفع کدورت‌ها(!) اقداماتی انجام شود چراکه همکاری دو کشور هم به نفع منطقه و هم به نفع جهان اسلام و هم صلح و امنیت جهانی است.

اظهارات آقای مشاور درحالی است که عربستان متهم اول جنگ‌افروزی‌های زنجیره‌ای در کنار ترویج اسلام آمریکایی است و نقش اصلی را در افزایش تولید و کاهش شدید قیمت نفت علیه ایران داشته است. رئیس‌جمهور پیش از این رژیم‌های دخیل در کاهش عمدی قیمت نفت را تهدید کرد که پاسخ خیانت خود را از ملت‌های منطقه دریافت خواهند کرد. سعودی‌ها همچنین از تروریست‌ها در منطقه و از جمله ایران حمایت کرده‌اند.

در حقیقت رژیم آل سعود به اعتبار وابستگی‌اش به آمریکا و انگلیس و گسترده‌تر شدن ارتباطش با رژیم صهیونیستی، با توجه کامل به دشمنی با ایران می‌پردازد. اما آقای صدر ادعا می‌کند کدورتی پیش آمده و همکاری با عربستان به نفع جهان اسلام است. می‌توان گفت در دوره‌ای که مدعیان اصلاح‌طلبی خواستار سفر وزیر خارجه کشورمان و آقای هاشمی به عربستان بودند، آل‌سعود گستاخ شده و دشمنی‌ها را تشدید کردند.

ر‌ژیم سعودی جزو حامیان و سرمایه‌گزاران فتنه و آشوب ۱۳۸۸ بود و یکی از سران فتنه یک ماه قبل از آن انتخابات سفری به ریاض داشت. وزیر ارشاد در دولت اصلاحات نیز که خود را جزو ۵ نفر عضو اتاق فکر جنبش سبز در لندن معرفی می‌کرد، در «مرکز گفت‌وگوی ادیان»- راه‌اندازی شده از سوی رژیم سعودی در وین- به کار گرفته شد و حتی در نشست بندر الجنادریه در عربستان که پادشاه عربستان برگزار کرد، شرکت داشت.