رهبر معظم انقلاب در پاسخ به وعده‌های رنگارنگ کاندیداها و اظهارنظرهای غیرمنصفانه ایشان دربارۀ دولت دهم، ابتدا از سیاهنمایی‌های مطلق برخی نامزدها درباره شرایط کشور انتقاد کردند و سپس درباره وعده‌های پرطمطراق به آن‌ها گوشزد کردند که طوری وعده ندهند که اگر رئیس‌جمهور شدند، قادر به اجرای آن وعده‌ها نباشند و به دنبال بهانه‌جویی بیفتند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛یک سال پیش در چنین روزهایی، هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری به شدت در حال تبلیغات انتخاباتی بودند تا بتوانند با جلب نظر مردم، سکان‌دار اجرایی کشور شوند.

در آن زمان، اکثر نامزدهای هشت‌گانه، مسابقه وعده‌های جذاب و بزرگ گذاشته بودند و هر یک با دادن شعارهای مختلف تلاش داشتند آراء توده‌های مردم را به سمت خود جلب کنند. از نگاه اصحاب فن، کارشناسان و مدیران اجرایی کشور، بسیاری از وعده‌های نامزدها در انتخابات سال ۱۳۹۲ با نگاه منطقی، دور از دسترس می‌نمود، اما شاید مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر آن‌چنان مردم را آزرده بود که آن‌ها دیگر به امکان عملی شدن وعده‌های نمی‌اندیشیدند و به ظاهر وعده‌ها اکتفا می‌کردند.

حسن روحانی یکی از نامزدهایی بود که وعده‌های پرشمار و جذابی ارائه می‌کرد و شاید اشتباه نباشد که بگوییم بیشترین و پرحرارت‌ترین وعده‌ها را او مطرح می‌کرد. مثلاً روحانی برای بهبود اقتصاد کشور آن‌چنان سخن می‌گفت و از دولت‌های نهم و دهم آن‌قدر قاطعانه انتقاد می‌کرد که هر انسان بی‌طرفی گمان می‌کرد که اگر امثال روحانی در این چند سال گذشته به جای احمدی‌نژاد رئیس دولت بودند، حتماً تمامی نقاط ایران به گلستان تبدیل شده بود و هیچ یک از مشکلات سال‌های اخیر بروز پیدا نمی‌کرد.

در همان گیرودار مسابقه وعده‌ دادن و سیاه‌نمایی اوضاع کشور از سوی اکثر نامزدها، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم بیست و چهارمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره)، سخنان مهمی خطاب به نامزدها مطرح کردند و عملاً ایرادات فاحش شیوه‌های تبلیغاتی آنان را برشمردند؛ ایراداتی که اگر اصلاح نمی‌شد در صورت پیروزی در انتخابات، حتماً دامان وعده‌دهندگان را می‌گرفت.

امام خامنه ای:«(نامزدها) وعده‌های نشدنی ندهند. من به نامزدهای گوناگون عرض می‌کنم جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. کاری را که می‌توانید انجام دهید، وعده بدهید»

رهبر معظم انقلاب همچنین خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری، از آنان خواستند قول‌هایی به مردم بدهند؛ قول‌هایی درباره عدم حاشیه‌سازی خود و اطرافیان، تمرکز بر رسیدگی به مسائل اقتصادی کشور و شاید مهم‌تر از همه عدم امتیاز به بیگانگان با این تصور غلط که «به دشمنان امتیاز بدهیم تا عصبانیت آن‌ها را نسبت به خودمان کم کنیم.» اگر بار دیگر نگاهی به سخنان یک سال پیش مقام معظم رهبری بیندازیم، کاملاً مشخص است که ایشان در تمامی حوزه‌های چالشی کشور، مسیر درست را به رئیس‌جمهور منتخب نشان دادند: در اقتصاد بر حل مشکلات تأکید کردند، درباره حاشیه‌سازی اطرافیان به رئیس دولت تذکر دادند، ظرفیت‌های قانونی گسترده رئیس دولت را بازگو کردند و در حوزه سیاست خارجی نیز بر گمان باطل کوتاه آمدن در برابر دولت‌های زورگو به بهانه تعامل سازنده با جهان، خط بطلان کشیدند. بدون تردید، اینک بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری، بسیار آموزنده است، خصوصاً برای رئیس دولت یازدهم:

«(نامزدها) وعده‌های نشدنی ندهند. من به نامزدهای گوناگون عرض می‌کنم جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. کاری را که می‌توانید انجام دهید، وعده بدهید. رئیس‌جمهور در کشور ما و طبق قانون اساسی ما، امکانات فوق‌العاده زیادی در اختیار دارد. رئیس‌جمهور امکاناتش در قانون اساسی، امکانات وسیعی است؛ رئیس‌جمهور بودجه‌ی کشور را در اختیار دارد، همه‌ی ارکان اجرائی کشور را در اختیار دارد، ترتیب اجرای قوانین را در اختیار دارد، توانائی استفاده از همه‌ی افراد صاحب‌نظر را در سراسر کشور در اختیار دارد؛ رئیس‌جمهور در همه‌ی مسائل گوناگون دستش باز است. تنها محدودیتی که برای رئیس‌جمهور در کشور ما وجود دارد، محدودیت قانون است؛ قانون فقط به او محدودیت می‌دهد که این هم محدودیت نیست؛ قانون، هدایت‌کننده است؛ محدودکننده نیست. قانون، راه را نشان می‌دهد که چگونه حرکت کنیم. آن کسانی که امروز با مردم حرف می‌زنند، آنچه که توانائی انجام آن را دارند و مردم به آن احتیاج دارند، آن را با مردم در میان بگذارند؛ قول بدهند با عقل و درایت عمل خواهند کرد؛ اگر برنامه‌ای در هر موردی از مسائل دارند، آن برنامه را برای مردم ارائه کنند؛ قول بدهند که با پشتکار و ثبات قدم در این میدان پیش خواهند رفت؛ قول بدهند که از همه‌ی ظرفیت‌های قانون اساسی برای اجرای وظیفه‌ی بزرگِ خودشان استفاده خواهند کرد؛ قول بدهند که به مدیریت اوضاع کشور خواهند پرداخت؛ قول بدهند که به مسئله‌ی اقتصاد – که امروز میدان چالش تحمیلی بر ملت ایران از سوی بیگانگان است – به‌خوبی خواهند پرداخت؛ قول بدهند حاشیه‌سازی نمی‌کنند؛ قول بدهند دست کسان و اطرافیان خود را باز نخواهند گذاشت؛ قول بدهند که به منافع بیگانگان، به بهانه‌های گوناگون، بیش از منافع ملت ایران اهمیت نخواهند داد. بعضی با این تحلیل غلط که به دشمنان امتیاز بدهیم تا عصبانیت آن‌ها را نسبت به خودمان کم کنیم، عملاً منافع آن‌ها را بر منافع ملت ترجیح می‌دهند؛ این اشتباه است.»

رهبر معظم انقلاب همچنین خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری، از آنان خواستند قول‌هایی به مردم بدهند؛ قول‌هایی درباره عدم حاشیه‌سازی خود و اطرافیان، تمرکز بر رسیدگی به مسائل اقتصادی کشور و شاید مهم‌تر از همه عدم امتیاز به بیگانگان با این تصور غلط که «به دشمنان امتیاز بدهیم تا عصبانیت آن‌ها را نسبت به خودمان کم کنیم.» اگر بار دیگر نگاهی به سخنان یک سال پیش مقام معظم رهبری بیندازیم، کاملاً مشخص است که ایشان در تمامی حوزه‌های چالشی کشور، مسیر درست را به رئیس‌جمهور منتخب نشان دادند: در اقتصاد بر حل مشکلات تأکید کردند، درباره حاشیه‌سازی اطرافیان به رئیس دولت تذکر دادند، ظرفیت‌های قانونی گسترده رئیس دولت را بازگو کردند و در حوزه سیاست خارجی نیز بر گمان باطل کوتاه آمدن در برابر دولت‌های زورگو به بهانه تعامل سازنده با جهان، خط بطلان کشیدند. بدون تردید، اینک بازخوانی فرمایشات مقام معظم رهبری، بسیار آموزنده است، خصوصاً برای رئیس دولت یازدهم:

به هر روی، اینک فرصت مناسبی است که در آستانه سالگرد انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور یازدهم، وعده‌های بزرگ او را مرور کنیم؛‌وعده‌هایی که او سال گذشته در چنین روزهایی شهر به شهر سفر می‌کرد و بر زبان می‌راند. در این گزارش قصد داریم به طور مصداقی نشان دهیم که چرا معتقدیم بسیاری از وعده‌های روحانی، عملی نشده و به بوته فراموشی سپرده شده و بسیاری نیز نقض شده‌اند. پیگیری وعده‌های روحانی از آن روی، اهمیت بیشتری می‌یابد که خود وی پس از انتخابات چندین بار بر پایبندی‌اش بر وعده‌هایی که به مردم داده، تأکید ورزیده است. همچنین روحانی اخیراً نیز با بیان این که دولت خود را معصوم نمی‌داند، خواستار نقد سازنده دولتش شده است. بنابراین معتقدیم حداقل خاصیت این گزارش، یادآوری برخی وعده‌های روحانی در انتخابات ریاست جمهوری است که شاید از یاد او رفته باشد. طبیعتاً این گزارش با مرور بر میزان پایبندی روحانی به وعده‌هایش مشخص می‌کند که فرامین و توصیه‌های یک سال پیش رهبر معظم انقلاب، چقدر دوراندیشانه و مدبرانه بود و اگر روحانی همان زمان به فرامین رهبری عمل می‌کرد شاید امروز با این لیست بلند وعده‌های بی‌عمل روبرو نبود.

دولت تدبیر و امید خود را در همه زمینه‌ها پاسخگوی مردم می داند و این را جزو وظایف خود می داند. آیا دولت تاکنون درباره گرانی مستمر خودرو در یک سال اخیر، پاسخگو بوده است؟

 

وعده‌های روحانی

شواهد عدم تحقق وعده ها

برنامه ای دارم که از همه متخصصان استفاده کنم.

اخراج ۳ هزار نفر از مدیران کشور طی ۶ ماه اول دولت روحانی/ اخراج دانشمندان هسته ای

اکنون برخی استان های ما احساس می کنند که توانایی استان را دارند اما متأسفانه اداره استان ها به تهران متمرکز شده است. باید بار را از دوش تهران برداریم.

هیچ اقدامی برای رفع تمرکز از تهران صورت نگرفته؛ هیچ طرحی هم ارائه نشده است

اساس کشور باید بر اساس قانون و ادامه آن دارای شفافیت باشد

نقض مکرر قوانین از جمله قانون هدفمندی یارانه‌ها – برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی

اداره کشور باید علمی باشد، باید حکمرانی شایسته باشد و از نخبگان استفاده شود، باید با شفافیت با مردم حرف زد، باید آمارها دقیق باشد

انتصابات فامیلی، جناحی و اخراج نیروهای ارزشی – ارائه آمارهای مبهم درباره میزان انصرافی ها از دریافت یارانه

چپ و راست فرقی نمی کند برای مسئولیت فرد متدین، دلسوز و کسی که قانون اساسی را قبول دارد و دلش می سوزد را باید به کار گماشت.

به اعتراف حامیان روحانی همچون مطهری، دولت یازدهم نیروهای اصولگرا را حذف کرده است

عدالت یعنی یک مسئول یک هواپیمایی برمی دارد فقط زن و بچه‌های خود و خبرنگاران را همراه خود به سفری نبرد بلکه کارآفرینان را در آن سفر به همراه داشته باشد

سفر خانوادگی روحانی به کیش و شمال

به رئیس سازمان صداوسیما بگویید که اگر به کسی توهین شد به آن شخص وقت دفاع دهد چرا که نباید سرمایه‌های انقلاب را تلف کنیم.

فشار به صداوسیما برای جلوگیری از ورود منتقدان دولت و مدیران دولت سابق

برای تحقق حماسه سیاسی باید روی تعامل بیشتر با روحانیون حساب باز کنیم.

انتقادات گسترده علما و مراجع از دولت

اگر رئیس جمهور شوم محیط امن و آزادی را فراهم می کنم؛ همچنین به بداخلاقی های سیاسی پایان می دهم.

بداخلاقی سیاسی در تخریب دولت قبل، اهانتهای مکرر به منتقدان دولت

برنامه پنجم توسعه علی القاعده در چارچوب سیاست های کلی بوده است که از طرف رهبری نظام ابلاغ شده است اما اگر دولتی در اجرای برنامه مشکلی دید راه حل آن است که لایحه اصلاحیه به مجلس فرستاده شود.

عدم اجرای بخش های متعددی از قانون برنامه پنجم

رئیس جمهور باید بداند که بحث رقابت ها مربوط به قبل از انتخابات است. همه حرف ها و جناح بندی ها مربوط به فضای قبل از انتخابات است، زمانی که رئیس جمهور مشخص شد باید بین حامیانش و آن کسی که حامی رقیبش بوده رئیس جمهور به عدالت رفتار کند.

ادبیات نامناسب رئیس جمهور در برابر منتقدان
تشدید فشارها به منتقدان دولت و تعطیلی رسانه‌های جریان اصولگرا

ما باید از صاحب نظران استفاده کنیم در دولت من نه تنها از کارشناسان دولتی استفاده می شود بلکه از بخش خصوصی و کارآفرینان نیز استفاده خواهد شد. در انتخاب وزیر نیز با تشکل های مربوطه مشورت خواهم کرد.

انتقادات مکرر فعالان بخش خصوصی درباره بی توجهی دولت به دیدگاه‌های آن ها

ما در خرد جمعی باید به مشورت اهمیت دهیم و آن زمانی رخ خواهد داد که خودشیفته نباشیم.

بی سواد خواندن منتقدان

نمایندگان مردم در مجلس نیز بر کار رئیس جمهور باید نظارت کنند.

انتقاد از سؤالات و تذکرات نمایندگان به دولت و طرح موضوع یکی بودن دولت و مجلس

اگر روشن شود فردی در دولت تخلف کرده باید با وی برخورد شود در اینجا خط قرمزی وجود ندارد و قانون برای همه مساوی است.

حمایت همه جانبه از رانت ۶۵۰ میلیون یورویی- عدم برخورد با حاشیه پردازی اطرافیان

برنامه هسته ای برای توسعه و عظمت کشور است و دولت من با کمترین هزینه این حق را تثبیت می کند.

پلمپ سانتریفیوژها پس از توافق ژنو

دولت تدبیر از تهمت و تخریب پرهیز خواهد کرد

افراطی، مغرض و بی سواد خواندن منتقدان و ایراد اتهام به سودجویی آن ها از تحریم ها

این دولت حتی به آن هایی که هشت سال به ماها تهمت زدند، مقابله به مثل نخواهد کرد.

انتقادات یک طرفه از دولت احمدی نژاد در صداوسیما تا جایی که رسانه‌های حامی دولت هم معترض شدند

دولت تدبیر دولتی سازش ناپذیر و تسلیم دشمنان نخواهد شد، با این وجود ماجراجویی هم در سیاست ها نخواهیم داشت.

توافق ذلت بار ژنو- کوتاهی در برابر گستاخی های مقامات آمریکایی

با اجماع نظر کاری می کنم که محیط امنیتی از بین برود.

امنیتی ترین دولت تاریخ، دولت فعلی است

خط قرمزها زیاد نیست و قانون اساسی و نکاتی که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته از خط قرمزها محسوب می شود و نباید برخی ها سلیقه ای این خط قرمزها را افزایش دهند.

خط قرمز اعلام کردن انتقاد از مفاسدی چون کرسنت یا بنزین پتروشیمی

اساساً اولین شرط دولت شایسته و کارآمد در کنار شفافیت پاسخگویی است؛ دولت باید ضمن شفافیت در همه امور به مردم پاسخگو باشد.

هنوز کسی آمار دقیق انصرافی ها را نمی داند- پنهان کردن جزئیات توافق ژنو- عدم شفافیت در رانت ۶۵۰ میلیون یورویی

دولت دهم برخی از مصوبات مجلس را دولت بدون هیچ دلیلی اجرا نمی کرد.

عدم اجرای مصوبات مجلس در قانون بودجه همچون یکسان سازی نرخ ارز از سوی دولت یازدهم

تحریم ها را قدم به قدم کاهش داده و در نهایت آن ها را خواهیم شکست.

تحریم ها بیشتر شده است

در اداره کشور از مشورت و راهنمایی هاشمی و خاتمی استفاده می کنم.

این وعده، کاملاً در حال اجرا است

بنده از همه قوت دولت های گذشته نیز استفاده می کنم

طبق گزارش های تلویزیونی روحانی، دولت گذشته هیچ نقطه قوتی نداشته است

ما در سیاست خارجی باید منافع کشور و امنیت ملی را حفظ کنیم و شرایطی فراهم کنیم که فرصت های لازم برای مردم به وجود بیاید.

در توافق ژنو، منافع کشور حفظ نشد

پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران ظالمانه به شورای امنیت رفت؛ باید پرونده به شورای حکام بازگردد.

فعلاً کدخدا اجازه نمی دهد

در دولت بنده شایسته سالاری حاکم است باید از شایسته‌ها استفاده کرد متأسفانه طی ۸ سال اخیر اتوبوسی رفتند و اتوبوسی آمدند من با این کارها مخالفم. شایسته منتقد بهتر است شایسته ای است که مخالفتش را بیان نکند.

برکناری قطارگونه ۳ هزار مدیر فقط در ۶ ماه اول دولت یازدهم

به هیچ حزبی تعهدی ندارم و دولت تدبیر و امید فراجناحی خواهد بود و از جناح های مختلف و افرادی که جناح های مختلف دارند استفاده خواهم کرد و تاکنون نیز در مسئولیت های مختلف این کار را کرده و به مشکلی نیز برنخورده ام.

دولت کاملاً در اختیار اصلاح طلبان و کسانی است که به هاشمی هیچ نقدی نداشته باشند.

معیار برای اعضای کابینه راست گویی، درست کرداری، روشن اندیشی، واقع بینی و آینده نگری است که همه این موارد را می توان در کلمه درست کردار جمع کرد.

در جلسه رأی اعتماد، دروغ های افرادی چون زنگنه و نجفی افشا شد

دولت باید قانون گرا باشد و قانون گرایی یک اصل است چه این قانون، قانون اساسی باشد و یا قانون تصویب شده مجلس و یا شبه قانون باشد؛ بنابراین دولت موظف است به قانون و اسناد فرادستی عمل کند.

تخلف دولت از قانون بودجه و قانون برنامه پنجم توسعه

ما در برابر قدرت های بزرگ نه تسلیم می شویم نه در مسیر تقابل قرار می گیریم. ما مسیر تعامل سازنده را داریم.

احتمالاً سکوت در برابر گستاخی های آمریکا، به معنای تعامل سازنده است

من دوست ندارم در سفرهای استانی نامه ای دریافت کنم که درخواست پول کنند. من دوست دارم در نامه‌ها نقد عملکرد من باشد. باور کنیم که اگر به حرف مردم گوش دهیم کشور بهتر اداره می شود.

حذف اجازه صحبت به دانشجویان منتقد از برنامه‌های سفر استانی و جمع آوری نامه‌های مردم در سفرهای محدود استانی

به همه هم وطنان قول می دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می شود.

آمریکا به نماینده ایران در سازمان ملل، ویزا نداد

موضوع دانشجویان خارجی نیز باید حل شود به طوری که دانشجویان دوره کارشناسی به کشور برگردند و ادامه تحصیل دهند و دانشجویان دوره ارشد و دکترا نیز مشکل مالی نداشته باشند.

تلاش دولت برای لغو بورسیه ۳ هزار دانشجو به بهانه این که در دولت قبل، بورسیه شده اند- بلوکه شدن حساب بانکی دانشجویان ایرانی در آمریکا

پس از تشکیل دولت تدبیر و امید، دفتر ویژه ای را تحت عنوان «شکایات و نظرات مردم» تأسیس خواهم کرد.

کاهش فعالیت معاونت ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری به شکل چشمگیر

در هشت سال اخیر افرادی منزوی شدند بدین خاطر که به رقیب رأی دادند.

همین رفتار را دولت روحانی تکرار کرده است

نقد خیلی زیباست البته دلسوزانه و سازنده، با نقد منصفانه می شود تصمیمات را تصحیح کرد و نقاط ضعف را برطرف. نقاد بهترین خدمت را به کشور و دولت خواهد کرد.

بدترین برخوردها با منتقدان را دولت روحانی داشته است

من معتقدم در ابتدا باید انقلابی در سینما به وجود آید.

انقلابی در سینما نشد جز باز کردن فضا برای روشنفکران غرب زده تر

دولت تدبیر آزادی را به دانشگاه‌ها بازخواهد گرداند

لغو جلسات سخنرانی منتقدان دولت در دانشگاهها

در دولت تدبیر و امید و فرصت های اجتماعی فرقی بین زنان و مردان وجود نخواهد داشت.

سلب حق وزارت از بانوان

من عزت و غرور ملی ایرانیان را بازخواهم گرداند.

راه ندادن نماینده رسمی جمهوری اسلامی به سازمان ملل بر خلاف تمام مقررات بین المللی

در دولت تدبیر و امید برای آذربایجان شاهد تأسیس فرهنگستان زبان و ادب آذری در شهر تبریز خواهیم بود.

خبری نشد

احیای ارزش پول ملی و مهار گرانی و ریشه کنی بیکاری از اهم برنامه‌های من خواهد بود و این کار شدنی است.

ارزش ریال از ابتدای امسال ۱۰ درصد تضعیف شده است- دولت برای رفع بیکاری نیز هیچ برنامه ای ارائه نکرده است

در دولت تدبیر و امید در همه کارها با مردم مشورت می شود.

مذاکرات ژنو محرمانه بود و نحوه ثبت نام یارانه‌ها با نارضایتی مردم همراه بود

بی تردید آزادی اندیشه و بیان انتقاد، حق همه ما است، من همان راهی را دنبال می کنم که هاشمی و خاتمی رفتند.

این وعده محقق شده و مانند دوره هاشمی و خاتمی منتقدان در فشار هستند

نیازی نداریم فضای کشور را امنیتی کنیم

امنیتی کردن پرونده فساد کرسنت و شکایت شورای امنیت ملی از منتقدان دولت- امنیتی کردن مسئله بنزین پتروشیمی در وزارت نفت

برنامه‌های متعددی برای کشور دارم

در حوزه اشتغال، بانکداری، صنعت و کشاورزی برنامه ای دیده نشده است

شهرها باید در امور داخلی خود استقلال داشته باشند.

دخالت در شورای شهر تهران برای رأی نیاوردن قالیباف و رأی آوری محسن هاشمی

بنده فردی هستم که از ابتدای زندگی سیاسی مسیرم روشن بوده است و هیچ وقت پادگانی فکر نکردم و هیچ وقت نیز پادگانی عمل نکردم.

فشار به دانشجویان به دلیل مستند من روحانی هستم

من حقوقدان هستم، سرهنگ نیستم

توافق روی متن غیر حقوقی ژنو

می خواهم به ملت بزرگ ایران بگویم که بنده شیوه تخریب را نمی پسندم و حاضر نیستم رقیبم را تخریب کنم

تخریب دولت قبل در گزارش های تلویزیونی که حتی صدای حامیان روحانی را هم درآورد

در یک سال گذشته طلاق هفت درصد افزایش داشته است. از سویی دیگر اعتیاد نیز اهمیت زیادی دارد. به رغم مجازات های سنگین مشکل اعتیاد در کشور ما حل نشده است.

طلاق و اعتیاد همچنان رو به افزایش است

بخش خاصی در برنامه تدبیر و امید برای معتادان جامعه در نظر گرفته شده است در این بخش از تمام روش های علمی برای ترک استفاده خواهد شد.

از این بخش خاص، خبری نیست

ما باید نسلمان را به صورتی آماده کنیم که در زمان بمباران اطلاعاتی واکسن های لازم به وی تزریق شده باشد.

تلاش برای رفع فیلتر سایت های تحت مدیریت آمریکا و صهیونیسم بدون ارائه جایگزین مناسب داخلی

روستانشینان که فکر می کنند باید برای راحتی به شهرها بیایند دولت زمینه ای را آماده می‌‌کند که مهاجرت معکوس محقق شود.

تغییری صورت نگرفته است

فرهنگ اشرافی گری نباید بر کشور حاکم باشد

جشن اشرافی در سعدآباد- ۷ میلیارد تومانی هزینه دکوراسیون نهاد ریاست جمهوری

باید طوری عمل کنیم که کالاهای فرهنگی با کمترین موانع تولید شود.

خبری از این برنامه هم نشد

به ناتوی فرهنگی و بالاتر از آن معتقدم.

اصرار بر رفع فیلتر سایت های تحت مدیریت آمریکا و اسرائیل

ریزگرد های استان خوزستان هم یکی دیگر از مشکلات است. خوزستان که همیشه مهاجرپذیر بوده است، اکنون بسیاری از مردم دارند منطقه را ترک می کنند. چرا تا به اکنون فکری نشده است؟

چرا در این یک سال فکری نشده است؟

نقد می تواند موجب تصحیح خطا و اشتباه دولت شود، نقد حق و وظیفه مردم است و همه دولت ها به خصوص دولت تدبیر و امید از نقد استقبال می کنند.

اتهاماتی همچون بی سواد، حسود، افراطی، همسو با اسرائیل، بی شناسنامه، دنیا ندیده خطاب به منتقدان

طی سال های اخیر خیلی ها را منزوی کردند خیلی از اساتید را به خاطر اینکه به فلانی رأی داده است را کنار گذاشتند

اساتید ارزشی زیادی در دولت یازدهم به دلیل حمایت از رقبا اخراج شدند

اطلاعات مربوط به دولت باید به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد که این مسئله بسیار مهمی است؛ مقررات و قوانین باید به صورت شفاف در اختیار همه قرار گیرد و نباید یکی زودتر از این مسائل آگاه شود و فردی دیگر دیرتر.

دقیقاً مثل رانت ۶۵۰ میلیون یورویی

همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای ۲۰ درصد توان با ۶۰ درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال زایی در کشور برطرف می شود

کدام کارخانه در یک سال اخیر، افزایش اشتغال داده است؟

در ماه‌های ابتدای آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» موانع از سر راه تولید برداشته می شود

خود دولتی ها هم دیگر این شعار را تکرار نمی کنند

ما باید به سیاست های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری عمل کنیم، نه اینکه فقط شعار دهیم.

تذکر هفته گذشته مقام معظم رهبری درباره نگاه شعاری به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

در صورت انتخاب به سمت ریاست جمهوری، حقوق کارگران را طبق قانون به اندازه ای که تورم است، افزایش خواهم داد

حقوق کارگران در سال ۱۳۹۳ کمتر از تورم افزایش یافت

برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل کرده هاست

برنامه ای برای اشتغال زایی دیده نشد

اصلاح نظام اداری نیز جزء اولویت های من است زیرا با اصلاح نظام اداری جلوی فساد ها گرفته می شود

دولت مصوبه ای در این باره نداشته است

در کنار هدایت نقدینگی به سمت تولید باید با فساد و رانت خواری مبارزه کنیم چرا که بدون آن تولید رونق نخواهد یافت.

مثل رانت ۶۵۰ میلیون یورویی

باید خدمات و تسهیلات لازم را در اختیار کارآفرینان و تولیدگران قرار دهیم که هم معضل بیکاری و هم معضل تورم را حل کنیم.

تولیدکنندگان معتقدند تفاوتی در نگاه دولت ایجاد نشده است- نگاه کنید به انتقادات اعضای اتاق بازرگانی

۳درصد از درآمد نفت را به خوزستان اختصاص می دهم. این حق مردم خوزستان است

در سفر به استان خوزستان این وعده را پس گرفتند

در دولت آینده برای توجه به بخش خصوصی، سیاست های مدونی را در نظر گرفته ایم.

غیر از حضور رئیس اتاق بازرگانی در دفتر رئیس جمهور، کار خاصی نشده است

روی آوردن به مسیر واردات بزرگ ترین بی عدالتی است؛ یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.

واردات در دولت روحانی افزایش یافته است

شعارهای سیاسی ما با عملکردهای اقتصادی سازگار نیست. چرا که در شعار سیاسی، شعار مقاومت می دهیم، اما در مقام عمل شعار اقتصاد مقاومتی برقرار نیست.

این تناقض هنوز هم هست

در مسئله عدالت باید به مقوله رانت و فساد توجه کنیم

عملکرد دولت در پرونده کرسنت – فساد ۶۵۰ میلیون یورویی

یک کارگروه ویژه برای خوزستان تشکیل خواهم داد

خبری نیست

مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد؟

دستور بانک مرکزی به بانک ها درباره نرخ سود

ما شاهد هستیم که دلار بعد از چند ماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی ثباتی ها است.

جلوگیری رئیس کل بانک مرکزی از ارزان شدن دلار و رسیدن دلار به ۳۳۰۰ تومان

در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه وجود دارد. ما می توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور به وجود آوریم

در ۱۰۰ روز اول هجمه به دولت احمدی نژاد، برنامه دولت بود و در ۱۰۰ روزهای بعدی هم خبری از برنامه نشد

در دولت تدبیر و امید، همواره از متخصصان استفاده خواهد شد، شورای پول و اعتبار به قدرت خود برمی گردد، سازمان برنامه و بودجه دوباره احیاء می شود

سازمان برنامه و بودجه احیا نشده است

کارخانه‌های کشور بین ۲۰ تا ۴۰ درصد در حال فعالیت هستند، ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل ۱۰۰ درصدی برسانیم و این کار امکان پذیر است.

فشار به کارخانجات برای عدم افزایش قیمت منجر به کاهش فعالیت آن ها شده است

در حال حاضر بیش از ۴۱ هزار واحد صنعتی نیمه تمام داریم و اگر ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار این واحدها گذاشته شود، همه کامل و فعال می شود و ۴۹۹ هزار نفر را مشغول به کار می کند.

اعتباری به واحدهای تولیدی اختصاص نیافته است

اگر تولید رونق یابد در بخش های مختلف هم بیکاری حل می شود و هم وقتی این مسئله افزایش یابد عرضه کالا زیاد می شود و در برابر تقاضا تعادل به وجود می آید در این صورت ناچار نمی شویم بنجل ها را از خارج وارد کنیم و برای کارگر چینی کار درست کنیم.

افزایش شدید واردات از چین در دولت یازدهم

اولین قدم در دولت تدبیر و امید بهبود دائمی محیط کسب وکار است که در کوتاه مدت بسته‌های تشویقی ویژه ای را برای حرکت اقتصادی در جامعه در نظر گرفته شده است.

بسته تشویقی خاصی ارائه نشده است جز مصوبات اجرانشدنی

در اقتصاد مقاومتی باید به دنبال تولید داخل و رشد اقتصادی برویم و خرج های بیجای دولت را کم کرده و به جای شعار برنامه ریزی و کار کنیم

هزینه‌های جاری دولت در یک سال اخیر افزایش یافته است

هدفمندی یارانه‌ها حرکت قشنگی بود و مجلس از برنامه دوم و سوم به دنبال تحقق آن بود؛ اما ای کاش در اجرا همان طور که مجلس تصویب کرده بود، پیش می رفت چرا که قرار بود در هدفمندی ها به تولید هم برسیم.

همچنان قانون مجلس اجرا نمی شود

هدفمندی یارانه عدالت بود و چون مصوبه مجلس و قانون است باید ادامه پیدا کند اما باید قانون را با دقت اجرا کرد و نواقص گذشته را جبران و اشکالات قبلی را رفع کرد.

روال سابق هدفمندی یارانه‌ها در حال تکرار است

دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آن چنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلاً به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیازی نداشته باشند.

۹۷درصد مردم نشان دادند که این وعده، محقق نشده است

باید کار را به جایی برسانیم که به جای اینکه مردم دستشان را به سوی دولت دراز کند، دولت دستش را به سوی مردم دراز کند.

مردم در سبد کالا به شکل تحقیرآمیزی مجبور شدند که دستشان را به طرف دولت دراز کردند. در دور جدید ثبت نام برای اخذ یارانه، دولت نردم را مجبور کرد تا اعلام کنند نیازمندند

با ارائه سند راهبردی برای ۳۱ استان کشور که از سال ها پیش تهیه شده، می توان نقاط ضعف و قوت هر منطقه را بررسی کرده و به تک تک آن ها پرداخت.

سند راهبردی استان ها مطرح نیست

برنامه‌های اقتصادی وسیعی از سوی «دولت تدبیر و امید» طراحی شده که با اجرای آن ها می توان کشور را به سرعت از بحران موجود خارج کرد.

مشکلات اقتصادی پابرجا است و دولت هیچ برنامه اقتصادی جز رفع تحریمها ندارد.

رهبر معظم انقلاب اصل ۴۴ را انقلاب اقتصادی دانستند اما تا الآن محقق نشده چرا که قرار بود ما بخش بزرگی از صنعت را به مردم واگذار کنیم اما آمار نشان می دهد که فقط ۱۳ درصد خصوصی شده و بقیه به شبه دولتی ها واگذارشده است.

توقف خصوصی سازی های اصل ۴۴ در برخی وزارتخانه‌های دولت یازدهم

ما در زمینه مشاغلی که سرمایه زیادی نمی خواهد باید فعال شویم. به اعتقاد من یکی از مهم ترین وظایف دولت آینده بحث اشتغال است. من در برنامه دولت مهر و امید برنامه جامعی را برای این کار تدوین کرده ام و این برنامه در اختیار مردم قرار گرفته است.

در حوزه اشتغال، دستان دولت یازدهم، خالی است

سه راهبرد در بخش اشتغال ذکر شده است و برای هر کدام راه حل های ریز تدوین شده است تا ما بتوانیم مشکل بیکاری را در همان سال اول تا حد زیادی تقلیل دهیم.

در همین سال اول هیچ مشکلی از اشتغال، حل نشده است

دولت تدبیر نخواهد گذاشت که ارزش پول ملی ظرف ۶ ماه به یک سوم کاهش یابد.

ارزش پول ملی همچنان مانند قبل از انتخاب روحانی است.

در دولت تدبیر و امید در کنار یارانه نقدی یارانه کالایی نیز دیده شده است.

جز یک بار سبد کالا، این وعده متوقف شد

همه مردم باید بتوانند از پوشش بیمه ای استفاده کنند؛ در حال حاضر ۵ میلیون نفر از مردم از بیمه استفاده نمی کنند و از این رو، همگانی کردن بیمه یکی از اهداف دولت تدبیر و امید خواهد بود.

این وعده در حال تحقق است

چرا همواره به خام فروشی می پردازیم مگر نمی شود فرآورده‌های نفتی تولید کرد و با این کار درآمد کشور را به چند برابر افزایش داد.

برنامه اصلی دولت در حوزه نفت، افزایش خام فروشی نفت است- ترجیح واردات بنزین به تولید بنزین در داخل

چرا سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که به تصویب و ابلاغ رهبری رسیده در کشور عملی نشد.

توقف خصوصی سازی های اصل ۴۴

باید کاری کنیم که مردم در شرایط آینده، از محصولات کشاورزی این سرزمین استفاده کنند نه اینکه با مسیر توسعه واردات و حذف تعرفه ها، کشاورزی ایران را تعطیل کنیم و با واردات محصولات کشاورزی؛ صنعت کشاورزی دیگر کشورها از جمله شیلی، آرژانتین و فرانسه را توسعه دهیم.

در حوزه کشاورزی، واردات ادامه دارد

حتی ما در مقاطعی انگور از آرژانتین و شیلی وارد کردیم به خاطر بی برنامگی و به دلیل عدم توجه به نظرات تولیدکنندگان مجبور به واردات مرغ از ترکیه شدیم.

واردات مرغ برای سبد کالا و برنج از هند برای توزیع سبد کالا

راهی برای معضل چای گیلان پیدا نکردند و مزارع چای کشور به دو سوم تقلیل پیدا کرده است.

برنامه ای از دولت برای کمک به تولیدکنندگان چای دیده نشد

ورود برنج خارجی سبب لطمه وارد آمدن به محصول داخلی است

واردات برنج از هند برای توزیع سبد کالا

کشاورزان ما با مشکلات فراوان روبرو بودند و ما به جای حل مشکلات آنان به دیگران پرداختیم و در حالی که کارگران کارخانه ما در بیکاری به سر می بردند برای کارگران چینی کار ایجاد کردیم.

افزایش واردات از چین در دولت یازدهم

به اعتقاد من هدفمندی یارانه‌ها هنوز هدفمند نشده است و فاز اول آن ناقص و در برخی مواقع هم با تخلف اجرا شد.

فاز دوم هدفمندی هم ناقص و با تخلف در حال اجرا است درآمد دولت کمتر از هزینه‌های هدفمندی است

در اجرای فاز اول هدفمندی دو تخلف بزرگ صورت گرفت، یکی این بود که ۳۰ درصد به تولید داده نشد و دوم اینکه قرار بود یارانه از محل افزایش قیمت حامل های انرژی پرداخت شود که از منابع دیگر هم پرداخت شد.

این تخلفات همچنان ادامه دارد

باید با صاحبان صنایع بنشینیم و ببینیم که بهترین راه برای پرداخت یارانه به صنعت چیست.

هیچ پولی به تولیدکنندگان پرداخت نشده است. رئیس مجلس به وزیر صنعت برای همین موضوع اعتراض کرد

متأسفانه امروز در برخی جاها به جای مسکن خوابگاه برای مردم درست شده بر همین اساس باید نواقص این پروژه برطرف شود.

توقف مسکن مهر و عدم ارائه طرح جایگزین

سانتریفیوژها باید بچرخد و زندگی مردم نیز باید بچرخد؛ باید یادمان باشد کشور توسعه می خواهد؛ ما برای بمب که انرژی هسته ای را نمی خواهیم به دنبال توسعه ایم و اگر دنبال توسعه هستیم باید درست رفتار کنیم و این بسیار تدبیر می خواهد.

اوضاع بازار کساد است و سانتریفیوژها هم پلمپ شده است

اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از اولویت های دولت است.

تخلفات در این حوزه ادامه دارد

اتکا بودجه جاری کشور باید قدم به قدم از نفت کاسته شود؛ زیرا پول نفت یکی از عوامل افزایش تورم است؛ راه دارا بودن اقتصاد بدون نفت افزایش صادرات غیرنفتی و ارائه تسهیلاتی برای صادرات غیرنفتی است.

افزایش وابستگی بودجه دولت به نفت در یک سال اخیر

 

منبع