نشریه فارین پالسی طی گزارشی نوشت، دولت اوباما فکر می‌کند تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، تهران را به امتیازدهی در مذاکرات هسته‌ای وادار می‌کند اما ایران در حال حاضر بیش از نیمه سال 2012، نفت می‌فروشد و این امر، میزان تاثیرگذاری استراتژی تحریم‌ها را مورد تردید قرار داده است.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»، نشریه فارین پالسی طی گزارشی در مورد بی‌اثر بودن تحریم‌های نفتی اوباما علیه ایران نوشت، احتمالا دولت اوباما شرط بندی کرده‌ است که تحریم‌های نفتی علیه صادرات نفت ایران، این کشور را مجبور خواهد کرد تا در مذاکرات هسته‌ای امتیاز دهد اما ایران در حال حاضر بیش از نیمه سال 2012، نفت می‌فروشد و این امر، میزان تاثیرگذاری استراتژی تحریم‌ها را مورد تردید قرار داده است.
بر اساس اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی، صادرات نفت ایران در ماه فوریه به علت افزایش خریدهای چین، هند و کره جنوبی به روزانه 1.65 میلیون بشکه رسیده است. این میزان بیش از میزان تعیین شده یک میلیون بشکه در روز در توافق 6 ماهه ژنو است.
همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در ماه مارس به حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته است اما این ارقام احتمالا پس از تکمیل اطلاعات، افزایش خواهد یافت و به میزان صادرات ماه فوریه نزدیک خواهد شد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد، صادرات نفت ایران افزایش یافته و از زمان اعلام توافق موقتی در سال گذشته، بالا مانده است.
صادرات نفت، منبع اصلی درآمد دولت ایران است؛ مقامات آمریکا معتقدند که موافقت ایران برای مذاکره تا حد زیادی به علت تحریم‌های اعمال شده بر بخش‌های انرژی و مالی این کشور از سال 2012 است. اما صندوق بین‌المللی پول در ماه جاری میلادی اعلام کرد، ایران می‌تواند امسال و سال آینده رشد اقتصادی ملایمی داشته باشد.
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده‌اند که تلاش‌های متمرکزی برای غلبه بر اختلافات میان دو طرف مورد نیاز است و طرفین ماه آینده در وین بار دیگر با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.
مارک دوبویتز مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی، گروه حامی تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران گفت: این امر قدرت چانه‌زنی هسته‌ای ایران را افزایش خواهد داد و رسیدن به یک توافق دیپلماتیک که برنامه‌ هسته‌ای ایران را از بین ببرد، بسیار مشکل خواهد کرد.
جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت: تغییر ماهانه در بازارهای نفت عادی است و ما هنوز منتظریم و پیش‌بینی می‌کنیم که میزان صادرات ایران در بازه 6 ماهه به میزان متوسط برسد.
از سال 2012 آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش کرده‌اند تا اقتصاد ایران را با محدود کردن میزان صادرات نفت این کشور به عقب برانند. به طور کلی، سیاست تحریم‌ها موفق بوده و صادرات نفت ایران را از 2.5 میلیون بشکه در روز به کمتر از 800 هزار بشکه در روز کاهش داده است. بر اساس توافق هسته‌ای ژنو، آمریکا کاهش بیشتر صادرات نفت ایران را متوقف کرد اما اعلام کرد که ایران نمی‌تواند در حالی‌که مذاکرات ادامه دارد، بر حجم صادرات نفتی خود بیفزاید.
اما جدیدترین ارقام آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که چین و هند به طور خاص به افزایش خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که چین احتمالا حدود 500 هزار بشکه نفت در روز در سه ماهه نخست 2014 از ایران وارد کرده است که این میزان برای سال گذشته حدود 430 هزار بشکه در روز بوده است.
علی‌رغم فشار دیپلماتیک آمریکا و تعهد هند برای کاهش واردات نفت از ایران، خرید نفت این کشور از ایران نیز به شدت افزایش یافته است. بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، واردات نفتی هند از ایران در سه ماهه نخست امسال حدود 340 هزار بشکه در روز بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 190 هزار بشکه در روز بوده است.
دستیابی به ارقام دقیق صادرات نفت ایران بسیار سخت و ماهانه متغییر است. تجدید نظر ماهانه این آژانس در برآوردهای آن از صادرات نفتی ایران، خود تاکیدی است بر دشوار بودن ارائه یک تصویر دقیق از میزان صادرات نفت این کشور و اینکه این نفت به چه کسی فروخته می‌شود.
این گزارش مدعی شد یک علت این مشکل این است که بسیاری از نفتکش‌های ایرانی دستگاه‌های ردیابی خود را خاموش می‌کنند.
مقامات دولت آمریکا می‌گویند، بر روی برآوردهای ماهانه زیاد حساب باز نمی‌کنند و بر متوسط صادرات مستمر نفت ایران برابر با حدود یک میلیون بشکه در روز در طول بازه 6 ماهه مذاکرات متمرکز شده‌اند.
به علاوه مقامات دولتی خاطر نشان کردند که برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی از صادرات نفت ایران می‌تواند تصویری تحریف شده ارائه دهد چراکه این سازمان نفت خام معمولی و و نوع سبک آن با نام میعانات را با یکدیگر به عنوان ارقام نفتی محاسبه می‌کند. تحریم‌های آمریکا تنها شامل نفت خام معمولی می‌شود.
یک مقام دولت آمریکا در مصاحبه‌ای ماه گذشته گفت که این کشور با سطح صادرات نفت ایران مشکلی ندارد و روز گذشته نیز این دیدگاه را تکرار کرد.
آخرین مورد آشکار از افزایش صادرات نفت ایران، به چالش کشیدن تلاش‌های آمریکا برای فشار بر ایران از سوی مسکو است. از اوایل امسال، روسیه و ایران مذاکراتی در مورد یک قرارداد تهاتری نفت در برابر کالا داشته‌اند که می‌تواند درآمدی 20 میلیارد دلاری در عوض صادرات 500 هزار بشکه نفت در روز به روسیه برای ایران در بر داشته باشد.
مقامات دولت اوباما نظیر جان کری وزیر امور خارجه و جک لو وزیر خزانه‌داری اعلام کردند که چنین قراردادی در صورت نهایی شدن می‌تواند تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را در بر داشته باشد. در هفته جاری، رابرت منندز و مارک کریک سناتورهای حامی و طراح قوانین تحریمی علیه ایران به اوباما تاکید کردند که به ایران در مورد تلاش برای دور زدن محدودیت‌ها در زمینه فروش انرژی هشدار دهد.
آنتون سیلوناوف وزیر مالی روسیه، هشدارهای آمریکا را رد کرد و گفت: روسیه تنها به تحریم‌های سازمان ملل در مورد ایران پایبند است نه تحریم‌های آمریکا در مورد صادرات نفت این کشور.

منبع: فارس