جمعی از فعالان حقوقی و سیاسی با اشاره به فضاسازی های اخیر صورت گرفته از سوی مخالفان دولت نهم در این زمینه که "رییس جمهوری نباید اسامی مفسدان اقتصادی را اعلام کند" یا اینکه "اعلام این موضوع بر عهده رییس قوه مجریه نیست"، حمایت خود را از دکتر احمدی نژاد در این رویه اعلام کردند.

جمعی از فعالان حقوقی و سیاسی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، تاکید کردند که اعلام اسامی مفسدان اقتصادی از سوی رییس جمهوری می تواند اثرات مثبتی بر روی اقتصاد کشور و همچنین آگاه سازی مردم داشته باشد.

 

**رییس کمیسیون حقوقی مجلس:هرکه نگران اعلام نام مفسدان اقتصادی باشدریگی به کفش دارد

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر اساس فرمان مقام معظم رهبری همه قوا باید با مفسدان اقتصادی مبارزه کنند، نگران بودن برخی مخالفان دولت نهم را نشانه این دانست که ریگی به کفش آنان است.

علی شاهرخی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با انتقاد از افرادی که درباره اعلام اسامی مفسدان اقتصادی از سوی رییس جمهوری، مانع تراشی می‌کنند، گفت: بر اساس فرمان مقام معظم رهبری همه قوا باید با مفسدان اقتصادی مبارزه کنند که در این راستا جلساتی نیز با هم داشتند و گزارش هایی به آنان داده شد.

شاهرخی تاکید کرد: منطقی است که برای دنبال کردن فرمان رهبر معظم انقلاب برای مبارزه با فساد همه دست اندرکاران سه قوه وارد عمل شوند و با ارائه مدارک و اسناد خود در این راستا اقدام کنند.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "هر که نگران اعلام نام مفسدان اقتصادی باشد، ریگی به کفش دارد"، ادامه داد: هر کسی در این زمینه اعلام نگرانی کند، خود را لو داده است. بنابراین اگر کسی به آنان وصل نیست چه ترسی باید داشته باشند؟

وی با مثبت دانستن نفس اعلام اسامی مفسدان اقتصادی از سوی دولت نهم اضافه کرد: مردم باید مفسدان اقتصادی را بشناسند و بدانند که آنان به کدام سوی انتخابات متمایل هستند، به این گونه می توانند انتخاب درستی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری داشته باشند.

شاهرخی با بیان اینکه "مفسدان اقتصادی همیشه به دنبال منافع خود هستند"، گفت: با معرفی آنان نامزدهای دیگر نیز می دانند که باید از ورود آنان در دایره نزدیک به خود جلوگیری کنند و اگر با تمام این حرف ها، باز هم مفسدان اقتصادی در اطراف یک نامزد می گشتند، با واکنش منفی مردم روبرو می شوند.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مفسدان اقتصادی در اخلال‌های ایجاد شده در اقتصاد کشور دخیل هستند.

 

**فعال دانشجویی:اعلام اسامی مفسدان اقتصادی وظیفه ذاتی رییس جمهوری است

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران با تاکید بر اینکه مخالفان دولت نهم برای زیر سوال بردن نگاه عدالت محور دولت به هر وسیله‌ای متوسل می شوند، اعلام مفاسد اقتصادی را جزو یکی از وظایف ذاتی رییس جمهور خواند.

احسان یاوری در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به جوسازی برخی مخالفان دولت نهم درباره اینکه رییس جمهوری حق ندارد اسامی مفسدان اقتصادی را اعلام کند، گفت: چرا رییس جمهوری به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور حق ندارد برای معرفی افرادی که از بیت المال و جایگاه خود سوء استفاده کرده اند، نام ببرد و زمینه را برای پیگیری های بعدی قوه قضائیه فراهم کند؟

یاوری با بیان اینکه "اعلام اسامی مفسدان اقتصادی وظیفه ذاتی رییس جمهوری است"، اضافه کرد: متاسفانه مشکل در اینجاست که دولت‌های قبلی در این زمینه فعالیت خاصی نداشتند و به همین دلیل مفاسد اداری در زمان دولت‌های قبلی ریشه دواندند.

وی با اشاره به قاطعیت دولت نهم در برخورد با مفاسد اداری و اقتصادی ادامه داد: بسیاری، منافع خود را در خطر می بینند و به همین دلیل دست به فضاسازی می زنند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران خاطرنشان کرد: برخی می خواهند به هر حربه‌ای متوسل شوند تا جلوه عدالت محوری دولت نهم را زیر سوال ببرند و فضاسازی‌های اخیر نیز در همین راستاست.

وی با ذکر این نکته که مردم منتظر افشاگری رئیس جمهور در مناظره‌ها و سخنرانی‌ها هستند، فرافکنی‌های اخیر درباره اعلام نام مفاسد افتصادی را در راستای جلوگیری از ادامه فعالیت دولت نهم دانست.

براى ادامه مطلب كلیك كنید

**یک کارشناس مسائل حقوقی: دولت نهم عرصه را بر آقازاده‌ها تنگ کرد

 

دبیر کل شورای عالی خواهران مسلمان با اشاره به موفقیت های دولت نهم در مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد که این دولت عرصه را بر آقازاده ها تنگ کرده است.

دکتر عاطفه سمایی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره علل مخالفت برخی با اعلام اسامی مفسدان اقتصادی از طرف دولت، اظهار داشت: این مخالفت ها علل متفاوتی دارند. عده‌ای مخالفند و ارائه اسامی و رسیدگی به پرونده آنان را وظیفه قوه قضاییه می دانند که باید به آنان گفت آری طبق تبصره 3 الحاقی مورخه 24/3/85 ماده 188 از قانون آیین دادرسی در مورد محکومیت قطعی مفسدان اقتصادی این وظیفه به شما واگذار شد که تاکنون حرکت شایسته‌ای در معرفی این اسامی صورت نگرفته و این تسامح نه به صلاح نظام است و نه توجیه پذیر.

سماعی ادامه داد: برخی دیگر نیز تفسیرهایشان مرض آلوده است و واقفند که این حرکت دولت منجر به رسوایی هیمنه و ظاهر پوشالی آنان می‌شود که این امر برای آنان در ایام انتخابات نگران کننده است.

وی با بیان اینکه "اینان تا چندی پیش، تمام توان خویش را برای تخریب برنامه های دولت به کار بستند و این مخالفت از جنس معاندت پیشین است"، افزود: این افراد می دانند دولت نهم دقیقا بر این نکته اشراف پیدا کرد که علت به بن بست رسیدن برنامه های اقتصادی چیست فلذا با اصالت بخشیدن به پژوهش های بنیادی و کاربردی و توسعه فناوری و برنامه های آموزشی و حرفه ای و دادن اطلاعات شفاف و مفید و تقویت قدرت انتخاب در میان جامعه، باور "ما می توانیم" را محقق ساخت و عرصه را بر روابط حاکم بر بازار فرایندها و فرهنگ آقازاده‌ها تنگ کرد آنچنان که زمین و آسمانشان به هم نزدیک شد و نفس کشیدن بر آقازاده ها سخت آمد.

وی با اشاره به تعبیر برخی افراد نسبت به فعالیت های اقتصادی دولت که آن را گداپروری خوانده اند، اظهار داشت: دولت نهم با ایجاد بازارهای مفقوده، شکاف عریض و طویل عرضه و تقاضا را که ناشی از فقدان بازارهای ریسک و نسیه بود، با بیمه های اجتماعی برای پوشش این ریسک ها و اعطای وام های متعددخاتمه بخشید.

دبیر کل شورای عالی خواهران مسلمان ادامه داد: گروهی که همواره معتقد بودند نباید به ترکیب بازار دست زد چرا که به هم خوردن فاصله های طبقاتی، مدعیان حق به جانب را از طبقه متوسط و فقیر تربیت می کند که عرصه را برای فعالیت به اصطلاح خواص مفت خور تنگ می کند، زبان به طعن و انتقاد گشودند و برنامه های اقتصادی دولت را تعبیر به گداپروری داشتند!

سماعی با تاکید بر اینکه "دولت نهم در مظان اتهام این به اصطلاح تئوریسین های اقتصادی قرار می گیرد"، درباره دلیل این امر حاطرنشان کرد:دولت نهم با رانت خواری و سوء استفاده از قدرت که به فعالیت های مستقیما غیر مولد منتهی می شود، مبارزه کرد زیرا نخواست و نگذاشت که دولت، تحت تسلط گروه‌های خاص ذینفع قرار گیرد که با دنبال کردن منافع خاصی، علایق بخشی محدود و تنگ نظر را مطالبه کرده و مانع پیگیری سیاست‌های بهینه می‌شوند.

وی در پایان تاکید کرد: جنس مخالفت با اعلام اسامی مفسدان اقتصادی از جنس فوق است.

 

 

**فعال دانشجویی: رییس جمهوری همین امشب مفسدان اقتصادی را معرفی کند

مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به ترس منتقدان دولت از اینکه رییس جمهوری اسامی مفسدان اقتصادی را اعلام کند، مناظره امشب را بهترین فرصت برای آگاه کردن مردم درباره واقعیت این افراد دانست.

امیرحسین ثابتی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به قصد دکتر احمدی نژاد مبنی بر اعلام اسامی برخی مفسدان اقتصادی و جوسازی های بعدی رسانه های مخالف دولت در این زمینه، گفت: رییس جمهوری فرصت های باقی مانده را از دست ندهد و در مناظره امشب مفسدان اقتصادی را معرفی کند چرا که برای مردم آگاهی دهنده است.

ثابتی واکنش مخالفان دولت و رسانه های وابسته به آنان را نشانه ای مبنی بر حق بودن سخنان دکتر احمدی نژاد دانست و اظهار داشت: این تقلاها و تلاش ها بیش از هر چیز به ما در شناخت منبع اصلی فساد در کشور و عوامل آن و وابستگی های سیاسی کمک می کند.

به گفته او، اعلام نام مفسدان اقتصادی از سوی دولت نهم مسبوق به سابقه است به طوری که دکتر احمدی نژاد در سفر فروردین ماه سال گذشته به شهر قم اشاره هایی به واردات سیگار کرد و هنگامی که مردم از او خواستند به طور مشخص به نام افراد و گروه های مرتبط با این مسئله اشاره کند، به آنان پاسخ داد که تا همین مقدار نیز ببینید فردا صدای جیغ بنفش چه کسانی بلند می شود.

ثابتی در ادامه با بیان اینکه "گروهی که هم اکنون نامزد مد نظر آنان در این دور از انتخابات ریاست جمهوری نیز حضور دارد، اعتراض های شدیدی درباره موضوع سیگار ابراز داشتند" به پیگیری‌های بعدی رسانه ها در این زمینه اشاره کرد که سبب روشن شدن موضوع شد.

وی تاکید کرد: رییس جمهوری می خواهد مانع افرادی شود که با پشتوانه های سیاسی سوء استفاده های کلانی می کنند و به جای صیانت از امانت در آن خیانت می کنند.