گفتمان انقلابی عدالت و ولایتمداری در سال 84 و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد طلوعی مجدد کرد. گفتمانی که با تلاش شبانه‌روزی و تبعیت رئیس جمهور از رهبر معظم انقلاب اوج گرفت. احمدی‌نژاد اما ولایتمداری را نه چونان مدعیان به مانند لقلقه‌ای در زبان بلکه در عمل ثابت کرد و پای آن هزینه‌های بسیاری را متحمل شد، تا جایی که به نماز بی‌ولایت متهم شد!

گفتمان انقلابی عدالت و ولایتمداری در سال 84 و با روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد طلوعی مجدد کرد. گفتمانی که با تلاش شبانه‌روزی و تبعیت رئیس جمهور از رهبر معظم انقلاب اوج گرفت. احمدی‌نژاد اما ولایتمداری را نه چونان مدعیان به مانند لقلقه‌ای در زبان بلکه در عمل ثابت کرد و پای آن هزینه‌های بسیاری را متحمل شد، تا جایی که به نماز بی‌ولایت متهم شد!
رئیس جمهور از همان ابتدای آغاز به کار دولت‌هایش با رفتار و گفتار خود معنی و مفهوم تحسین‌برانگیزی از ولایتمداری را به همگان معرفی کرد. احمدی‌نژاد تاکید کرد که «برای این آمده‌ایم که تیرها به ما اصابت کند نه به آقا، از این به بعد نخواهیم گذاشت که تیرها به آقا بخورد.»
روزنامه ایران در بخش‌های قبل از سلسله گزارش‌های بررسی شاخصه‌های گفتمانی دولت احمدی‌نژاد به ویژگی‌هایی چون عدالت، ساده‌زیستی، مهدویت، احیاگری ارزش‌‌ها، عزتمداری جهانی، مردمی بودن، تلاش و پرکاری، روحیه تحولگرایی و اصلاح حقیقی، مهرورزی، مبارزه با فساد، هویت ملی، کرامت انسانی، آزادی، مدیریت مشترک جهانی، توحید، استقامت و پایداری، تعالی و پیشرفت، اعتماد به نفس و عقبه کارشناسی پرداخت. در قسمت بیستم و پایانی از سلسله گزارش‌های بررسی شاخصه‌های گفتمانی احمدی‌نژاد به ویژگی‌ای پرداخته‌ایم که در عمل اثبات شد، یعنی ولایتمداری حقیقی.

 

نظر احمدی‌نژاد به من نزدیک‌تر است
امام خامنه‌ای که همواره به عنوان یکی از همراهان و مدافعان دولت‌های احمدی‌نژاد در طول 8 سال ریاست جمهوری وی در صحنه‌های مختلف مطرح بوده‌اند، در سال 88 زمانی که منازعات میان مخالفان احمدی‌نژاد با وی و نظام اوج گرفت و فتنه 88 را رقم زد، در سخنان بی‌سابقه‌ای در خطبه‌های تاریخی نماز جمعه 29 خردادماه تاکید کردند: «این چهار نفری که وارد عرصه این انتخابات جدی شدند... یکی از اینها رئیس جمهور کشور ماست؛ رئیس جمهور خدوم، پرکار، زحمتکش، مورد اعتماد... البته بین ایشان [آقای هاشمی رفسنجانی] و بین آقای رئیس جمهور از همان انتخاب سال 84 تا امروز اختلاف نظر بود، الان هم هست؛ هم در زمینه مسائل خارجی اختلاف نظر دارند، هم در زمینه نحوه اجرای عدالت اجتماعی اختلاف نظر دارند، هم در برخی مسائل فرهنگی اختلاف نظر دارند [اما] نظر آقای رئیس جمهور به نظر بنده نزدیک‌تر است.»

ایشان در سال 89 و در دیدار با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به دلایل حمایت خود از دولت اشاره و می‌فرمایند: «بنده از همه دولت‌ها حمایت کرده‌ام، ولی این دولت با دولت‌های گذشته تفاوت دارد و فرق اساسی در این است که تلاش نمی‌کند حاکمیت دوگانه درست کند.»

 

عدم وجود حاکمیت دوگانه
امام خامنه‌ای در سال 90 و در ماجرای وزیر اطلاعات، همان جایی که بسیاری از مخالفان و دشمنان دولت احمدی‌نژاد هلهله سر داده بودند که دیدید چنان و چنین شد، تصریح می‌کنند: «شما ببینید در همین پنج - شش روز گذشته سر یک قضیه‌ای که آنچنان هم از اهمیت بالایی برخوردار نبود – سر مسأله اطلاعات و امثال این‌ها – چه جنجالی در دنیا راه انداخت. تحلیل‌ها را بردند به این سمت که بله در داخل نظام جمهوری اسلامی شکاف ایجاد شده است، حاکمیت دوگانه شده است، رئیس‌جمهور حرف رهبری را گوش نکرده است! دستگاه‌های تبلیغاتی خودشان را از این حرف‌های سست و بی‌پایه پر کردند. می‌دانند که دولت مشغول تلاش و فعالیت و خدمت است. خب واقعاً در کشور دارد خدمت انجام می‌گیرد.

هر جا خدمت باشد هم مردم طرفدار هستند هم رهبری طرفدار است. ما کار را خط را جهت‌گیری را ملاک و معیار قرار می‌دهیم. آنجایی که کار و خدمت و تلاش است حمایت ما هست حمایت مردم هست و بحمدالله امروز کار دارد انجام می‌گیرد. مسئولان دولتی هم حقاً و انصافاً دارند تلاش می‌کنند؛ هم اعضای دولت هم به خصوص خود رئیس‌جمهور. این‌ها شب و روز ندارند؛ من می‌بینم، من از نزدیک شاهدم. این‌ها دائم مشغول کارند، مشغول خدمت و تلاشند. خب این‌ها برای کشور خیلی با ارزش است.»

 

دولت اسلامی همیشه همین طور بوده
مقام معظم رهبری در سال 84 با بیان این‌که شعارهای دولت و مسئولان و اهداف تعیین شده آنان کاملاً با مبانی انقلاب و با مبانی اعلام شده امام عزیز ما منطبق است، خاطرنشان می‌کنند: «دشمن‌های زیادی هم دارید، مخالفان زیادی هم دارید، دولت اسلامی همیشه همین طور بوده. به خصوص وقتی که تازه نفس‌اند این دولت شعارهای صریح روشنی هم در دلبستگی به مبانی انقلاب دارد، [که] مخالفان بیشتری دارد.»

 

عدم احساس شرم از انگیزه‌های انقلابی
معظم له پس از آن‌که در طول 8 سال در بیانات و دیدارهای مختلف مهر تایید خود را بر کارنامه ولایتمدار دولت‌های نهم و دهم زدند در آخرین روز‌های کاری دولت دهم (23 تیرماه) و در آخرین دیدار خود با هیات دولت با بیان این‌که این دولت شعارهای امام و انقلاب را مطرح کرد، برجسته کرد سردست گرفت، به آن‌ها افتخار کرد، در مجامع جهانی احساس شرم از انگیزه‌های انقلابی و از اهداف انقلابی و از شیوه‌های انقلابی نکرد و این خیلی کار بزرگی بود، خاطرنشان می‌کند: «یک نکته دیگر هم که در مورد این دولت در طول این هشت سال مورد نظرم بود و بارها هم به آن اشاره کردم این است که این دولت بحمدالله توانست شعارهای انقلاب را سردست بگیرد و به آن‌ها افتخار کند و آن‌ها را در جامعه مطرح کند.»

 

بوسه بر دستان ولایت
محمود احمدی‌نژاد پیش از انتخابات سال 84 زمانی که هنوز ردای ریاست جمهوری را بر تن نکرده بود در ستادهای مردمی انتخابات خود تاکید نموده بود «من آمده‌ام تا شهید رجایی را زنده کنم، آنجایی که حتی بوسیدن دست ولی فقیه بعد از او به آرزو مبدل شده و من آمده‌ام این کار را انجام دهم.» احمدی‌نژاد به وعده خود عمل کرد و بعد از رأی اعتمادی که از مردم در سال 84 گرفت در مراسم تنفیذ بر دستان مبارک رهبر انقلاب بوسه زد.

 

دولت حاضر تنها دولتی بود که همه اعضای آن ولایت فقیه را قبول داشتند
دکتر احمدی‌نژاد در ماجرای وزیر اطلاعات در اردیبهشت ماه سال 90 پس از هیاهویی که مخالفان به راه انداختند، در جلسه هیأت دولت، ولایت فقیه را مهم‌ترین محور انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر شادمانی دشمنان از برخی مسائل داخلی کشور تصریح کرد: «ما هرگز به دشمنان اجازه نخواهیم داد از برخی مسائل داخل کشور سوء‌استفاده کنند و بی‌تردید کسانی که خیال کردند روزنه‌ای پیدا شده و می‌توانند به ملت ایران و انقلاب و نظام برآمده از اراده آن لطمه بزنند، حتماً پشیمان خواهند شد و برای چند دهمین‌بار متوجه خواهند شد که در اشتباه فاحش هستند.»
وی با اشاره به این‌که تئوری ولایت فقیه نقطه محوری اندیشه امام(ره) است، تأکید می‌کند: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصل ولایت فقیه در مقابل نظام سرمایه‌داری و مارکسیسم، روش جدیدی از زمامداری را مطرح نمود و این روش برآمده از اعماق اعتقادات ما و حلقه اتصال ما به همه اندیشه‌های الهی است که پیامبران الهی به بشریت هدیه نمودند.
رئیس‌جمهور تأکید می‌کند: اگر بخواهم این مسأله را در یک جمله بیان کنم، باید بگویم که ولایت فقیه راه امام زمان(عج) است. احمدی‌نژاد با اشاره به این‌که یکی از محورهای اصلی تبلیغات دشمنان و بدخواهان طی چند روز اخیر که به بهانه غیاب بنده صورت گرفت موضوع تبعیت از ولایت فقیه بود، خاطرنشان می‌کند: «عده‌ای در خارج با مکاری و تزویر و عده‌ای جاهل و بعضاً مغرض هم در داخل جشن و پایکوبی به راه انداختند که البته قصد پاسخگویی به آن‌ها را ندارم. آنچه روشن است این‌که در طول 5 سال و 6 ماهی که در دولت در خدمت مردم بودیم شبانه‌روز با عشق و ایمان مشغول کار بودیم و همه وجودمان در مسیر ولایت بوده است. دولت حاضر، تنها دولتی است که همه اعضای آن بر موضوع ولایت فقیه متفق‌القول هستند و میثاق بسته‌اند تا از آن تبعیت کنند.
احمدی‌نژاد تأکید می‌کند: کسانی که نمی‌توانند به قدرت اداره دولت، سیاست‌های اقتصادی و مدیریت آن ایراد بگیرند بازی جدیدی طراحی کرده‌اند ولی در اشتباه هستند، چرا که دولت تا آخر پای پرچم ولایت فقیه ایستاده است و وظایف خود را به‌طور کامل انجام خواهد داد. ولایت فقیه بحث کلیشه‌ای و دم‌دستی نیست
رئیس جمهور همچنین در دیدار مسئولان ستاد عالی و فعالان کانون‌های فرهنگی مساجد کشور در اسفند سال 91 به سوال یکی از حضار در ارتباط با بحث ولایت فقیه به عنوان حلقه واسطه بین انسان و امامت، گفت: جمهوری اسلامی تمرین امامت و ولایت است، همه عظمت جمهوری اسلامی از آن امام و شهداست و در واقع این راهی است که آن‌ها باز کرده‌اند و نظام ولایت فقیه پشت آن به امام زمان(عج) محکم است و در واقع برای امام زمان و استقرار حکومت امام زمان(عج) است. ولایت فقیه این نیست که جبهه سیاسی برای یک عده‌ای خاص باشد که خود را پشت آن مخفی کنند و بازی‌های انتخاباتی خود را پیش ببرند، بحث از این موضوع بالاتر است. نباید این موضوع را در قالب بحث‌های کلیشه‌ای یا دم دستی وارد کرد. رئیس جمهور در ادامه تأکید می‌کند: امامت و ولایت فقیه بحث‌های مبنایی و متعالی است و نباید در سطح کارهای دم‌دستی آن را پایین آورد.
٭ ٭ ٭
سفر یکروزه رئیس جمهور به استان اصفهان در اردیبهشت ماه سال‌جاری با حاشیه‌هایی همراه بود. حاشیه نگاری زیر روایت بخشی از حماسه حضور علاقه‌مندان به اوست:
«نزدیکای جایگاه بودیم که ناگهان دیدم یک جوانی با دوستش به همراه یک بنر بزرگ و یک عکس از دکتر احمدی‌نژاد و شهید بهشتی به سمت خودروی دکتر دوید...وقتی دکتر رفت، دیدم نفس‌نفس‌زنان روی زمین افتاد. با کمک دوستش به سختی بلند شد. کنارش رفتم و پرسیدم چی شده؟ با بغض خاصی گفت: «دکتر بنر و عکس من را دید.» گفتم چرا نوشتی «امروز احمدی‌نژاد بوی بهشتی می‌دهد»؟ نفس عمیقی کشید و گفت: «وقتی در یک جامعه دینی و ارزشی فضای تهمت و تخریب به وجود می‌آید، کار برای ولی حق و امام جامعه سخت می‌شود. شهید بهشتی هم همین‌جور بود. مگر حضرت امام‌(ره) نمی‌دانستند که ایشان گناهی ندارند و به ناحق مورد هجمه هستند؟! می‌دانستند، ولی نخستین سخن ایشان در دفاع از شهید بهشتی بعد از شهادت ایشان بوده است.

چرا؟ چون جریان نفاق و برخی خواص بی‌بصیرت طرفدار حق با خلق فضای تهمت و دروغ کار را برای امام حق سخت کردند.» آن جوان بعد به قیس بن‌سعد، استاندار امام علی‌(ع) در مصر اشاره کرد که به خاطر همین جوسازی‌ها و فضای دروغ و تهمت، مولا علی(ع) بر‌خلاف میل باطنی خویش و با علم به کاردانی و لیاقت وی، مجبور به عزلش می‌شوند. آن جوان حتی به وقایع صدر‌اسلام اشاره کرد و گفت: «این جریان در زمان پیامبر اسلام‌(ص) کاری کرد که پس از توصیف امیر‌المومنین(ع) در جنگ خندق، حضرت رسول(ص) تا مدت‌ها هیچ سخنی در باب فضیلت امام علی(ع) نتوانستند بگویند و حتی کار به جایی رسید که پیامبر اسلام(ص) در روز غدیر، ملاحظه این جریان نفاق و این خواص مدعی ولایتمداری، دغدغه ابلاغ امر خدا را دارد و حتی خدا آیه نازل می‌کند: والله یعصمک من‌الناس. امروز هم همین گونه است و به نظر من حمایت و نگاه رهبری به دولت دهم فرقی با دولت نهم نکرده است.

حضرت آقا در آخرین دیدار خود با دولت دهم که کارنامه هشت ساله دولت احمدی‌نژاد برای آیندگان است، عملکرد دولت‌های نهم و دهم را، برجسته کردن ارزش‌های انقلاب می‌نامند و حتی برای این سخن خود قید «خوشبختانه کاملاً برجسته» به کار می‌برند. آیا این حرف‌ها و تهمت‌های امروز را می‌توان با حرف‌های آقا جمع کرد یا نعوذ بالله رهبری از اوضاع کشور و رویکرد دولت بی‌اطلاع هستند؟!» از او پرسیدم چرا نوشتی «شهید احمدی‌نژاد»؟ آهی کشید و گفت: «منظورم از شهید، شهادت فیزیکی و جسمی نیست، بلکه ترور شخصیتی دکتر است.

شما می‌بینید که چگونه بر ضد ایشان هجمه می‌کنند. تلاش می‌کنند تا ارزش‌های دکتر را به ضد‌ارزش تبدیل کنند. واقعاً عجیب است. کسانی که برای ولایت و انقلاب تا به حال قدمی بر‌نداشته‌اند و فقط حرف می‌زنند، می‌گویند احمدی‌نژاد با ولایت مشکل دارد! احمدی‌نژاد استکبارستیز نیست، احمدی‌نژاد از مردم دور شده است. البته حق احمدی‌نژاد کمتر از شهادت نیست و مطمئناً آرزوی دکتر هم همین است.»