رئیس دیوان محاسبات در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد دولت ۴ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی برداشت کرده و ۲ میلیارد دلار آن را در بانک مرکزی تبدیل به ریال کرده است که در اصل ایجاد پول پرقدرت و تورم‌زاست

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ موضوع برداشت 4 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی با اظهارات روز گذشته دادستان دیوان محاسبات مبهم‌تر از قبل شد. در حالی که همه مسؤولان دولتی برداشت از صندوق توسعه ملی را قویا تکذیب می‌کنند، دادستان دیوان محاسبات دیروز اعلام کرد برداشت 1/4 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی صحت دارد و اصل برداشت دولت از صندوق توسعه روش و ترفندی خاص داشته است اما تخلف یا قانونی‌بودن آن در دست بررسی است.
فیاض شجاعی در گفت‌وگو با مهر گفت: برداشت صورت گرفته اما اینکه تخلف بوده یا نه بحث جدایی دارد.وی ادامه داد: براساس قانون، دولت بر مبنای مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی یا مجلس شورای اسلامی امکان برداشت از صندوق توسعه ملی در راستای اهدافی که در اساسنامه صندوق مقرر شده، دارد.دادستان دیوان محاسبات اظهار داشت: حسابرسان ما که بر صندوق توسعه نظارت می‌کنند، متوجه برداشت 1/4 میلیارد دلاری دولت از این صندوق شده‌اند. در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا این برداشت با مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صورت گرفته و این نوع برداشت جزو مصادیق مصوبه ستاد محسوب می‌شود یا خیر.وی تصریح کرد: دیوان محاسبات در این باره به مجلس گزارش داده است و در حال بررسی تخلف‌بودن یا نبودن این اقدام است. چندی پیش خبری مبنی نامه رئیس دیوان محاسبات به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر برداشت 1/4 میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه ملی منتشر شد.بر اساس این گزارش 6/2 میلیارد دلار از این پول تبدیل به ریال شده است. این خبر توسط معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد تکذیب شد.
تکذیب سیف
روز گذشته ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی موضوع برداشت از صندوق توسعه ملی را تکذیب کرد و حتی مدعی شد نه‌تنها دولت از این صندوق برداشت نکرده بلکه واریزی هم به این صندوق صورت داده است.
رئیس‌ کل بانک مرکزیدر حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادستان دیوان محاسبات گفته است که دولت از حساب توسعه ملی با ترفند خاصی 1/4 میلیارد دلار برداشت کرده است، گفت: ما قبلا این موضوع را توضیح داده‌ایم و این موضوع تکذیب می‌شود و دولت هیچ برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشته است. به‌هیچ‌وجه این موضوع صحت ندارد و ما 1/4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت نکرده‌ایم. وی افزود: ما حتی مبلغ 20 درصد از مبلغ موجود را به حساب صندوق واریز کرده‌ایم. اگر سوء‌تفاهمی درباره این موضوع وجود داشته باشد پیگیری و اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
شروع ماجرا
اولین بار مسعود میرکاظمی در 27 فروردین ماه امسال خبر برداشت غیرقانونی 4میلیارد دلاری دولت را رسانه‌ای کرد و فردای آن روز روند تکذیب این موضوع توسط مسؤولان آغاز شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در 28 فروردین در دیدار با اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی اعلام کرد: دولت و ستاد تدابیر ویژه اقتصادی هیچ مصوبه‌ای درباره برداشت از منابع صندوق توسعه ملی نداشته و اصرار دارد که به هیچ وجه از منابع صندوق در بودجه کشور استفاده نشود.با وجود تکذیب معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دیوان محاسبات در نامه‌ای خطاب به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد دولت ۴ میلیارد دلار از حساب صندوق توسعه ملی برداشت کرده و ۲ میلیارد دلار آن را در بانک مرکزی تبدیل به ریال کرده است که در اصل ایجاد پول پرقدرت و تورم‌زاست.
این خبر را احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی فقط با حکم حکومتی رهبری و مصوبه مجلس شورای اسلامی قابل اجراست و اقدام دولت غیرقانونی است.
دولت راسا نمی‌تواند مصوبه‌ای برای برداشت از صندوق توسعه ملی داشته باشد. در سوم اردیبهشت نیز امیرآبادی در مجلس نسبت به برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی به رئیس‌جمهور تذکر داد. وی در جلسه علنی مجلس گفت: این درآمد نفتی هنوز وارد کشور نشده تقسیم شده است و معادل 6/2 میلیارد دلار یعنی 6 هزار و 500 میلیارد آن در کشور به عنوان پول پرقدرت توزیع شده است. دولت اگر کسری بودجه داشت باید در قالب اصلاحیه لایحه بودجه سال 92 مشکل خود را حل می‌کرد چرا از راه قانونی این اقدام را انجام ندادید و از طریق ستاد ویژه تدابیر اقتصادی اقدام کردید؟ براساس قانون، مازاد درآمد فروش نفت پس از واریز به صندوق توسعه ملی باید صرف تقویت بنیه دفاعی شود اما دولت این کار را انجام نداد.
تکذیب قوی!
با وجود این تذکرها و تاییدها اما سخنگوی دولت در 10 اردیبهشت باز هم برداشت از صندوق توسعه را تکذیب کرد اما این بار قویا! نوبخت در این باره گفت: من در این زمینه و در ارتباط با چگونگی 1/4 میلیارد دلار که حاصل از فروش پول نفت بود، به کمیسیون برنامه و بودجه توضیح دادم و در آن روز نمایندگان دیگر هیچ سوالی مطرح نکردند و حتی این موضوع را در کمیسیون عمران نیز مطرح کردم، ضمن اینکه بشدت این مطلب بی‌اساس را قویا تکذیب می‌کنم.
ترفند خاص چیست؟
محمدرضا‌ پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این موضوع و امکان برداشت قانونی از صندوق توسعه ملی گفت: در صندوق توسعه ملی تصمیم و نحوه نگهداری به‌گونه‌‌ای است که می‌تواند‌ قانونی و غیرقانونی باشد که در اینجا شکل انجام کار یک بحث است و محتوای انجام کار بحث دیگری است. ما این را ‌به دیوان محاسبات بردیم تا‌ در‌باره آن اظهارنظر کند. اکنون که دیوان محاسبات نظر خودش را داده، باید دید این کار چگونه ‌بوده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: البته در گزارش اولی که دیوان محاسبات به مجلس شورای اسلامی فرستاده بود، به صراحت گفته که دولت تخلف کرده است و در گزارش دوم نیز مقرر شده بود که دیوان محاسبات دوباره بررسی کند ولی در جریان باشید که نحوه نگهداری حساب‌های دولتی در بحث فروش نفت و اعداد و ارقام اعمال شده در صندوق توسعه ملی به‌گونه‌ای است که می‌شود ‌محتوایی کار برداشت را انجام داد و ‌‌به‌صورت شکلی رعایت قانون کرد که در اینجا این احتمال وجود دارد. وی در توضیح نحوه انجام این کار گفت: در حساب‌ها ثبت دفا‌تر می‌زنند و به گونه‌ای کار می‌کنند که از نظر شکلی مشکل قانونی نداشته باشد، ولی در صورت محتوایی مفهوم برداشت مصداق دارد البته به دلیل آنکه مجلس شورای اسلامی به تعطیلی خورد‌ه است، از گزارشی که دیوان به مجلس فرستاده است، بی‌اطلاعیم و تاکنون گزارشی به دست ما نرسیده ولی گزارش اول احراز بود اما با این توضیحات، احتمالا از نظر شکلی رعایت شده اما از نظر محتوایی برداشت شده است.

محسن جندقی