"حضور نزدیک به 40 میلیونی مردم در پای صندوق‌های رأی یک افتخار برای نظام اسلامی است که همه رأی دهندگان با سلایق مختلف در این حماسه بزرگ سهیم هستند و وظیفه همه، پاسداری از این اتحاد ملی است." این جملاتی بود که رهبر انقلاب اسلامی روز گذشته در جلسه‌ای خطاب به نمایندگان ستادهای چهار نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری فرمودند.

 

" حماسه بزرگی" که رهبری از آن سخن گفتند، با "غفلت و خودخواهی" برخی‌ در داخل و فرصت طلبی مخالفان نظام از خارج، جای خود را به آشوب‌های خیابانی داد.

 

با این حال، فضای دیدار مذکور که هیچ شباهتی به آشوب نیمه شب برخی خیابان‌های مرکزی و شمالی تهران نداشت، بسیار آرام و دوستانه بود. این را، هم تصاویر دوربین و هم حاشیه هایی که پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری امروز منتشر کرد، نشان می دهد.

 

لحن و جملات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم به قدری آرامش بخش بود که همگان به این نتیجه برسند که آتش فتنه نمی تواند از سوی نمایندگان و مسئولین حاضر در این جلسه برافروخته شده باشد.

 

ایشان میانه‌های سخنان خود را به یک اصل مهم پیوند زدند و با تأکید بر "لزوم اعلام انزجار از اغتشاش"، اندک آشوبگران خیابانی را حامیان هیچ‌یک از کاندیداها ندانستند.

 

رهبر انقلاب تأکید کردند که هیچ‌کس نباید کاری را انجام دهد که تشنج آفرین باشد و همه باید صراحتاً بگویند که تشنج و اغتشاش خواسته آنان نیست. موضوعی که اگر کاندیداهای شکست‌خورده از ابتدا بدان توجه می‌کردند، شاید هرگز این همه خسارت جانی و مالی به مردم وارد نمی‌شد.

 

این مطلب را پیش از این رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران نیز به گونه‌ای دیگر در کنفرانس خبری عنوان کرده بود اما به جای اینکه با استقبال رقبای انتخاباتی او مواجه شود، زمینه‌ای برای اتهام و تخریب او شد.

 

احمدی‌نژاد که در کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی سخن می‌گفت، "همه 39 میلیون نفر" شرکت‌کننده در انتخابات را بازیگر اصلی و تعیین‌کننده دانست و با اشاره به اقدامات ضد مردمی "آشوبگران"، آن‌ها را چند عدد"خس و خاشاک" نامید.

 

او با بیان اینکه رودخانه زلال ملت جای برای خودنمایی اغتشاش‌گران نخواهد گذاشت، اضافه کرد که 70 میلیون ملت ایران و 40 میلیون شرکت‌کننده در انتخابات همه عزیز و ملت ایران و همدل هستند و دولت خادم و در خدمت "همه" آنهاست.

 

احمدی نژاد اغتشاش طلبی برخی افراد در خیابان ها را که خبرنگار انگلیسی آن را مورد سوال قرار داد، به رفتارهای غیرقانونی برخی حامیان متعصب یک تیم شکست خورده فوتبال تشبیه کرد تا نشان دهد که از دیدگاه او حتی اوباشی هم که در خیابان‌ها اغتشاش می کنند به دلیل تعصب دست به این کارها می زنند نه به خواسته رسانه های غربی.

 

با این سخنان، رئیس‌جمهور منتخب تلاش کرد که حساب حامیان میرحسین موسوی را که در "جایگاه متهم به آشوبگری" قرار داشتند، از حساب اراذل و اوباش اغتشاش‌گر جدا سازد.

 

اما دیدار نمایندگان نامزدها با رهبر انقلاب نکات قابل تأمل دیگری نیز در خود داشت. ایشان بار دیگر تأکید کردند که اشکالات باید از مجاری قانونی پیگیری شود و این فضای دوستانه نباید بعد از انتخابات به فضای تقابل و خصومت تبدیل شود زیرا هر 2 گروه از رأی‌دهندگان از ملت ایران و معتقد به نظام اسلامی هستند.

 

تأکیدات رهبر انقلاب بر حرکت در مسیر قانونی پیش از این نیز عنوان شده بود. ایشان به میرحسین موسوی که به دیدارشان آمده بود، این موضوع را تاکید کردند و گفتند که او حسابش را از آشوبگران جدا کند.

 

با این حال، آخرین نخست وزیر کشور که انگار دوست ندارد، آرامش بر جامعه حاکم باشد، پس از راهپیمایی بدون مجوز روز دوشنبه که به کشته و زخمی شدن 36 نفر انجامید، حامیانش را به بهانه جدیدی به حضور در خیابان‌ها دعوت کرده است.

 

میرحسین که هرگز از اقدامات خرابکارانه آشوبگران اعلام انزجار نکرده، در بیانیه‌ای از هوادارانش خواسته است که فردا با حضور در راهپیمایی و مساجد در مراسم عزاداری کشته شدگان حاضر شوند. او که تلویحاً تجمع روز دوشنبه حامیانش را با کشته‌ها بی‌ارتباط دانسته، تاکنون مجوزی برای تجمع روز پنج‌شنبه خود دریافت نکرده است.

 

تاکیدات رهبر معظم انقلاب به نمایندگان کاندیداها که حامل موضوعات و محورهای مهمی بود، لازم است تا با قرار گرفتن در دستور کار نامزدها و حامیانشان علاوه بر اینکه حق را به وضوح و بدون غبار جنجال سازی آشکار سازد، مخالفان نظام را نیز از سوءاستفاده از وضعیت موجود ناکام گذارد.

 

کاندیداها باید به هوش باشند که راه خود را گم نکنند چرا که هزینه انحراف از مسیر صحیح بسیار سنگین و گاه جبران ناپذیر است.