حضور اکبر هاشمی رفسنجانی علاوه بر آن‌که تقسیم‌بندی‌ها، مرزبندی‌ها و ائتلاف‌های سیاسی ـ انتخاباتی و به نوعی آرایش سیاسی کشور را بر‌هم زد، سبب شد تا بار دیگر دوقطبی گفتمانی قدرت و ثروت و سازش در یک‌سو و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در سوی دیگر شکل بگیرد.

حضور اکبر هاشمی رفسنجانی علاوه بر آن‌که تقسیم‌بندی‌ها، مرزبندی‌ها و ائتلاف‌های سیاسی ـ انتخاباتی و به نوعی آرایش سیاسی کشور را بر‌هم زد، سبب شد تا بار دیگر دوقطبی گفتمانی قدرت و ثروت و سازش در یک‌سو و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی در سوی دیگر شکل بگیرد.

اما در این میان ضلع سوم دیگری نیز وجود دارد که سعی می‌کند تا از ظرفیت مثبتی که احمدی‌نژاد در سوم تیر 84 آن را ایجاد کرد، یعنی برگرداندن انقلاب به ریل اصلی آن به نفع خویش استفاده کند و حالا در سال 92، یعنی انتخابات یازدهم با نسبت دادن واژه‌هایی چون انحرافی و سناریوسازی‌هایی چون پیوند فتنه و انحراف که آیت‌الله محمد خامنه‌ای از پشت‌پرده آن نیز سخن گفتند، این ظرفیت را مصادره به مطلوب خویش کنند! و آدرس ظرفیت مثبت رأی کاندیدای حامیان گفتمان دولت را که می‌توان نشانه‌هایی از آن را در سبد آرای مردمی دید، به غلط جای دیگری نشان دهند!
آیت‌الله محمد خامنه‌ای که کمتر در مسائل سیاسی ورود پیدا می‌کنند، مگر به ضرورت با اشاره به پروژه‌های دشمن در خصوص انتخابات با اشاره به یکی از گام‌های آن که القای وجود لولوی انتخاباتی جریان انحرافی است، می‌گوید: همانا ایجاد یک قطب دیگر انحرافی برای ایجاد تمایل افراد انقلابی مخالف آقای هاشمی به سمت او و سوق مردم به منطق «بد و بدتر» است تا این افراد برای فرار از خطر جریان انحرافی و طرد او جانب هاشمی را انتخاب کنند.
وی با بیان این‌که این جزء سناریوی مهم به جای خود تاثیری در گزینش مردم می‌گذارد، خاطرنشان می‌کند: «ایجاد یک «لولوی انتخاباتی» و سیاسی در مردم خیلی موثر است. نکته قابل تامل که بار دیگر باید بر آن تاکید کرد، این است که ایشان بر‌خلاف مدعیان اصولگرایی و مخالفان دولت که دائم بر شیپور جریان انحرافی ساخته هاشمی می‌دمند و آن را به دولتمردان و کاندیدای مورد حمایت گفتمان آن با الفاظی چون لیدر انحرافی، حلقه انحرافی و... منتسب می‌کنند، هیچ اشاره‌ای به این موضوع نمی‌کنند و سرنخ و آدرس را در جای دیگری می‌دهند!»

سناریوی کهنه و نخ‌نما شده!
به گزارش ایران سناریوی کهنه و نخ‌نما شده پیوند جریان فتنه و انحراف، گزینه دیگری است که مخالفان دولت سعی دارند تا با استفاده از آن بر ظرفیت مثبت رأی کاندیدای مورد حمایت حامیان گفتمان دولت تاثیر بگذارند.حسین شریعتمداری در این خصوص می‌نویسد: «احمدی‌نژاد با حضور غیر‌قانونی در جریان ثبت‌نام مشایی و اعلام حمایت از وی به اصحاب فتنه پیام خاصی را منتقل کرده است.»
وی می‌افزاید: «در این میان پیوند حلقه انحرافی با اصحاب فتنه نیز در فریب جناب هاشمی بی‌تاثیر نبوده است. توضیح آن‌که حلقه انحرافی به پایان عمر خود رسیده است و با خاتمه دولت احمدی‌نژاد، باید از قطاری که بی‌بلیت سوار آن شده بود، پیاده شود. بنابراین حلقه انحرافی برای ادامه حیات خود چاره‌ای جز پیوند با یک جریان سیاسی دیگر نداشت!»

مهدی محمدی فعال سیاسی و از یادداشت‌نویسان کیهانی نیز می‌نویسد: «اکنون یکی از مهمترین اتفاقاتی که رخ خواهد داد، این است که کسانی سعی خواهند کرد بگویند اصلی‌ترین دوقطبی این انتخابات دوقطبی مشایی ـ هاشمی است، چرا که هر دو حس می‌کنند این وضع کاملاً به نفع آن‌هاست! اما هر دوی این تصورات اشتباه است.
اکنون دو قطب این انتخابات هاشمی و مشایی نیستند. یکی از مهمترین پیام‌های انتخابات 92 این است که هاشمی و مشایی در یک قطب یعنی قطب ساختارشکنان و ضد‌ارزش‌گرایان قرار دارند و مجموعه اصولگرایان نیز در سوی مقابل، قطب دوم را تشکیل می‌دهند!»
در این میان آیت‌الله محمد خامنه‌ای در ادامه تبیین این سناریو می‌افزاید: «برخی مدعی شده‌اند که در پشت پرده، مثل قضیه شرکت مشترک دکتر معین و آقای هاشمی، این بار هم جریان معروف به اشرافیت [هاشمی] با گروه معروف به جریان انحرافی نوعی تقسیم کار کرده‌اند تا عامه مردم که چند سال است از این جریان گریزانند، از ترس توفیق جریان انحرافی جبراً به هاشمی رأی دهند و به اصطلاح دفع «بدتر» به «بد» کنند!>

حذف نام کاندیدای حامیان دولت از معادلات
اما سناریوی دیگری که مخالفان حامیان گفتمان دولت دنبال می‌کنند، حذف نام کاندیدای حامیان دولت (مشایی) از اضلاع انتخاباتی و معادلات سیاسی است!
محمدحسین فرهنگی، نماینده مجلس نهم معتقد است رقابت اصلی بین ولایتی، قالیباف و هاشمی خواهد بود! وی درباره وضعیت جریان حامی دولت در انتخابات نیز تصریح می‌کند: من این جبهه را خیلی قوی و از قطب‌های اصلی انتخابات نمی‌دانم. حتی اگر آنها از سوی شورای نگهبان مورد تایید قرار بگیرند! اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که چرا جریان مخالف دولت که از طیف اصولگرایان و اصلاح‌طلبان آغاز تا هاشمی ادامه پیدا می‌کند، این گونه یکپارچه به میدان آمده و در مقابله با کاندیدای مورد حمایت حامیان دولت در یک جبهه قرار گرفته‌اند؟! نخستین پاسخی که می‌توان نسبت به این صف‌آرایی داد، این است که حاضران در میدان 92 می‌دانند که گزینه مدنظر حامیان گفتمان دولت از ظرفیت آرای مردمی بسیاری برخوردار می‌باشد.

برخی به دنبال متوقف کردن حرکت رو به رشد دولت هستند
در این زمینه عبدالرضا داوری، مدیر مسئول شهروند در گفت‌وگو با ایران در ارزیابی و تحلیل خود از این هجمه‌های صورت گرفته به حامیان گفتمان دولت می‌گوید:‌ از سال 84 که دولت نهم با ریاست دکتر احمدی‌نژاد بر سر کار آمد همه جریان‌ها و نیروهای مخالف تلاش کردند که با وارد کردن هجمه‌های مختلف این دولت تکرار نشود که در سال 88 شاهد بودیم که چه فتنه‌هایی به پا شد و در واقع پروژ‌ه‌ای را به عدم تکرار دولت راه‌اندازی کرده بودند. وی با بیان این‌که اکنون این فشارها و نگرانی‌ها با اعلام کاندیداتوری مهندس مشایی احیا شده است، می‌افزاید: حال به دنبال این هستند که با حذف مشایی در صحنه و با اعمال فشار در طرف‌های مختلف ادامه حرکت رو به رشد دولت دهم را در دولت یازدهم متوقف کنند. داوری معتقد است که مسیر عدالت پر از سختی است اما باید در مقابل این فشارها مقاومت کرده و مسیر عدالت دولت دهم ادامه یابد.

اهانت به دولت نادیده گرفتن حقوق ملت ایران است
همچنین مجید امیدی شهرکی، کارشناس مسائل سیاسی نیز در همین زمینه اظهار می‌کند: همیشه کسانی که در عمل در حوزه‌های منطق کم آورده و در گفت‌وگو و تعامل چیزی برای گفتن ندارند به دنبال آلوده کردن فضا هستند. وی معتقد است: کسانی که در این چند روز اخیر نسبت به دولت هجمه وارد کردند، به دنبال آشفته کردن فضای جامعه هستند تا بتوانند به اصطلاح از آب گل‌آلودی که خود درست کردند ماهی گرفته و از آن به نفع خود استفاده کنند. شهرکی با بیان این که امروز حرکت‌های منسجم و اتحاد نانوشته‌ای را علیه خدمتگزاران مردم به‌خصوص شخص رئیس‌ جمهور شاهد هستیم، تصریح می‌کند: اخیراً برخی با ایجاد هجمه نسبت به رئیس قوه مجریه، به دنبال رسیدن به امیال شخصی خود هستند اما نمی‌دانند این اهانت‌ها به رئیس قوه‌مجریه، نادیده گرفتن حقوق ملت ایران است.

هاشمی تبلور همه به جز احمدی‌نژاد است
دکتـــر غلامحســـین الهام، در گفت‌وگویی که ماه‌ها قبل با روزنامه ایران داشت در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اگر هر کسی غیر از آقای هاشمی در مقابل احمدی‌نژاد قرار می‌گرفت ایشان رئیس‌جمهور نمی‌شدند، می‌گوید: «پاسخ خودش را در مرحله دوم نشان داده! خب چرا دیگرانی که در مرحله نخست بودند در برابر آقای هاشمی قرار نگرفتند و به مرحله دوم راه پیدا نکردند؟!‌ مرحله دوم یک گزینش تمام‌عیار مردم نسبت به کاندیدای موجود بود!
وی با بیان این‌که آقای هاشمی تبلور همه کاندیداهای مرحله نخست در مرحله دوم بود، خاطرنشان می‌کند: «اما احمدی‌نژاد شخص دیگری بود! آقای احمدی‌نژاد به مرحله دوم رسیده بود. پس نگرش، نگرش بغضی نبوده است! این حقیقت بیانگر این بود که مردم امیدی به تغییر نداشتند.
در بین همه گزینه‌ها فقط یک امید وجود داشت و آن احمدی‌نژاد بود! طرف مقابل هم هیچ امیدی به گزینه‌های دیگر غیر از هاشمی نداشت چرا که آن‌ها همه همان هاشمی بودند. مردم نشان دادند که این جدال، جدال کاملاً ارزشی و گفتمانی است.
٭٭٭
حالا شاید بهتر توانست پشت پرده سناریوهایی چون پیوند جریان واقعی فتنه و جریان موهوم انحرافی را ارزیابی کرد و شاید بتوان این پیوند مدعیان را در پشت صحنه و در جای دیگری جست‌وجو کرد، همان جایی که به خوبی از سبد رأی حامیان دولت آگاه است!