اظهارات انتخاباتی چند ماه قبل وزیر کشور درباره پول های کثیف و جنجال رسانه ای دو ماه گذشته در این رابطه سرانجام با عذرخواهی رسمی رحمانی فضلی از نمایندگان مجلس به پایان رسید اما همچنان یک نکته باقی مانده است و آن اینکه چه زمانی به پول های کثیفی که تا کنون در انتخابات های مختلف خرج شده است، رسیدگی خواهد شد؟

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ در این باره نباید فراموش کرد کهدر جریان دهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۸ دقیقا دو روز مانده به برگزاری انتخابات یعنی ۲۰ خرداد ۸۸، مهدی کروبی طی نامه ای به هاشمی رفسنجانی ضمن گلایه از خرج شدن پول های بیت المال در دانشگاه آزاد به نفع ستاد موسوی، تلیوحا گلایه کرد که چرا این پول ها به نفع ستاد وی خرج نشده است:
«اميدوارم به دوستان خود تذكر بدهيد كه از ادامه اين حركت تخريبي – كه جز به سود حريف نيست – خودداري كنند و بدانيد كه به‌رغم برخي داعيه‌ها اكنون همه اين رفتارها منتسب به حضرتعالي است و گرچه سهم برخي نهادهاي عمومي – مانند دانشگاه آزاد اسلامي – را نمي‌توان در ترويج نامزد مورد نظر شما را ناديده گرفت اما حق شهروندي‌شما در دفاع از نامزد خاص ملازمتي با خروج از دايره عدل و انصاف ندارد.»
جالب آنکه چند ماه پس از این ماجرا در شهریور ۸۸ حمزه کرمی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی روایت جالبی از نقش مهدی هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و پولشویی وی از بیت المال به نفع ستاد انتخاباتی پدرش داشت. هر چند در نهایت باید دادگاه در این باره حکم نهایی را صادر کند که مهدی هاشمی چنین جرمی مرتکب شده یا خیر، اما در هر صورت اگر دادگاه وی به صورت علنی برگزار می شد، این سوالات نیز پاسخ روشن تری پیدا می کرد:
«از سال ‏۸۲‏ من به سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت رفتم و به‌عنوان مدير فرهنگ سازي در ارتباطات منصوب شدم. مديرعامل سازمان مذكور آقاي مهدي هاشمي رفسنجاني بود و من در خلال كار متوجه شدم كه پدر وي قصد كانديداتوري در انتخابات ‏۸۴‏ را دارد و اصلاً فلسفه دعوت به آن سازمان، موضوع انتخابات بود. به هر حال آقاي مهدي هاشمي رفسنجاني اعتقاد داشت انتخابات در ايران با پول بيت‌المال انجام مي شود و اعتقاد به مصرف از هزينه شخصي و پول شخصي براي انتخابات نداشت ما بارها با وي صحبت كرده بوديم كه استفاده از بيت‌المال براي انتخابات جرم است و مجازات دارد ولي نمي پذيرفت.
با اين ديدگاه كه مهدي هاشمي داشت، سازوكاري را متأسفانه براي سندسازي و جعل در آن سازمان فراهم كرده بود. سازمان بهينه سازي مصرف سوخت سازماني است كه در جهت كاهش مصرف سوخت و انرژي در كشور كار مي كند. در زمينه ساختمان و مسكن، صنعت و خودرو و در اين ۳ زمينه فعاليت دارد و شركت هاي مختلفي به‌ويژه شركت هاي تبليغاتي با اين سازمان طرف قراردادند.
در آنجا شركت‌هاي تبليغاتي زيادي طرف قرارداد مي شوند كه اين شركت ها از دوستان آقاي مهدي هاشمي بودند و آماده شده بودند در جهت سندسازي در انتخابات فعاليت كنند كه از بيت‌المال و سازمان بهينه سازي پول با سندسازي بگيرند و به مصرف تبليغات انتخاباتي برسانند، در نتيجه به دستور آقاي مهدي هاشمي شركت هاي ذكر شده با فاكتورهاي جعلي و سند سازي موظف شده بودند كه براي تبليغات انتخابات رياست جمهوري كار كنند.
به‌عنوان مثال، شركت نشر ذره ۵۰۰ ميليون تومان پوستر مربوط به آقاي هاشمي را چاپ كرد اما پولش را از سازمان بهينه سازي گرفت، به اين صورت كه آقاي مهدي هاشمي با توافق نشر ذره فاكتوري صوري صادر كرد، مبني بر چاپ ۲۰۰‏ هزار نسخه از كتاب ‏۵‏ جلدي كودك يعني يك‏ ميليون جلد كتاب و اين فاكتور صوري به‌عنوان سند اصلي تلقي شد و پولش را از سازمان بهينه سازي پرداخت نمودم و در اختيار نشر ذره قرار گرفت در حالي كه فقط تعداد ‏۲۵‏ هزار از اين كتاب چاپ شد. برخی از شركت‌هاي ديگر بودند كه تحت عنوان آن‌ها پول پرداخت شده بود اما اين شركت‌ها اصلاً ثبت نشده بودند و وجود خارجي نداشتند.
آقاي مهدي هاشمي معتقد به پولشويي بود، يعني اعتقاد داشت به اينكه پول‌هايي كه از اين شركت‌ها اخذ مي شود، بايد به صرافي برود و در آنجا تبديل به دلار و سپس تبديل به ريال شود. يا يك سري وقت‌ها خودش براي كارهاي تبليغاتي دلار مي داد و مي‌گفت ببريد به ريال تبديل كنيد و سپس تبديل به دلار و دوباره تبديل به ريال كنيد. وقتي حكمت اين كار را از او مي پرسيديم، مي گفت با اين كار دستگاه‌هاي مذكور نمي توانند به سادگي به منشأ پول‌ها دست پيدا كنند.
به هر حال فشار مهدي هاشمي به زيرمجموعه و همين طور اين جانب و پرسنل واحد فرهنگ سازي و همين طور شركت‌هاي تحت پوشش باعث شد كه متأسفانه از اين سازمان با فشار وي پول برداشته و براي تبليغات انتخاباتي پدرش هزينه شود. هر چند وي ۳۲۰‏ ميليون تومان هم براي كساني كه اين كار را مي كردند، حق الزحمه در نظر گرفته بود. بنده به سهم خود آماده ام كه آن را به بيت‌المال برگردانم و آن را حرام مي دانم. چيزي كه در حوزه من برداشت شد، ‏۲‏ ميليارد تومان براي تبليغات انتخاباتي بود و در قسمت‌هاي ديگر هم بود كه احتمالاً اتفاقاتي افتاده كه اگر بررسي شود، منجر به نتيجه خواهد شد.»
در مجموع به نظر می رسد آدرس پول های کثیفی که تاکنون در انتخابات های مختلف خرج شده است شفاف است، ای کاش آقای رحمانی فضلی در جلسه با نمایندگان مجلس به صراحت به این موراد نیز اشاره می کرد.(+)

یاسر انصاری

"Our President, analytical news site"