بی شک تحریمهای امروز غرب حاصل فتنه گری برخی مزدوران داخلی بود همانها که با سفرشان به آمریکا و انگلیس برای زمین زدن دولت و ملت ایران راهکار ارائه می دادند و به سرزمین خود انواع و اقسام خیانتها را کردند.

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ دولت های نهم و دهم مقتدرانه در قبال غرب ایستاد و تن به خفت مذاکره با جنایتکاران دنیا نداد از همین رو حاصل این اقتدار و عزت، هر روز بیش از گذشته در پیشرفتهای علمی و اصلاح زیر ساختهای کشور نمایان شد.

کم کاری دولت های هاشمی و خاتمی در ساخت مسکن و راه و … را یک تنه دولتهای نهم و دهم بر دوش کشیدند و بسیاری از این مشکلات کهنه کشور را حل کردند. تنها مشکل موجود برخی تحریمها هماهنگ شده با برخی داخلی ها بود که آنهم با دور زدن تحریم‌ها و در عوض فروش نفت به قیمتی بالا در بلندت مدت جبران می شد. البته نابسامانی بازار داخلی در آستانه انتخابات هم مشکل دیگری بود که انگار اساسا آن یک مشکل نبود بلکه یک جنگ داخلی بود که احتمالا بعد از انتخابات و در اولین شب جمعه تمامی دزدان داخلی و برهم زنندگان بازار سکه و ارز توبه کردند!

حال مردی که به گفته خود معتدل است سکان اجرائی کشور را در دست گرفته است. انصافا در ابتدای کار حداقل در ادبیات و نگاهش به جریانات معتدل بود اما کم کم خودخواسته یا دیگران خواسته وارد فاز جدیدی شد. فازی که دیگر نه ادبیاتش رنگ و بوی اعتدال داشت و نه عملکردش تا جایی که با کوچکترین موضوعی منتقدانش را به باد توهین می گرفت.

داخل پرانتز متذکر شویم که برخی می گویند؛ فتنه ۸۸ حاصل خس و خاشاک خواندن فتنه‌گران از سوی رئیس جمهور قبلی بود! در پاسخ به این جماعت باید گفت اگر با خس و خاشاک خواندن اراذل و اوباشی که آرامش و آسایش مردم را سلب کرده اند ۸ ماه فتنه محقق شود با توهینهای مکرر رئیس جمهور محترم دولت یازدهم به منتقدان خود که نه اراذل و اوباشند و نه اردوکشان خیابانی و نه مردمانی از جنس بی قانونی، چند صد سال باید فتنه گری را شاهد باشیم؟!

بگذریم؛ دردها بسیار است و رئیس جمهور محترم باز هم بر این دردها می افزاید. در اوج رزمایش ارتش با طعنه هایش به تلاش دانشمندان این مرز و بوم در پیشرفتهای نظامی، دل دشمنان را شاد و دل نخبگان داخلی را ناشاد می گرداند که انسان تعجب می کند آیا چنین موضوعی در دنیا سابقه داشته است که یک رئیش جمهور در اوج رزمایش اقتدار کشورش، با سخنانش اقتدار ملت و سرزمینش را زیر سئوال ببرد؟!

از این موضوعات فرعی(!) بگذریم. جناب آقای روحانی! سئوال مردم این است؛ چگونه اوضاع را تدبیر کردید که امروزه نه تنها قدرتمندان استکباری بلکه سوسمارخوران وهابی هم جسارت پیدا کرده اند که دوران سیاه نفتی را برای کشورمان رقم بزنند؟!

آفرین به اینهمه سیاست خارجی و تدبیر و امیدی که این روزها یک به یک به ملت ارزانی می دهید. اگر تا دیروز پاسپورتمان در آمریکا و چند کشور استکباری و جنایتکار ارزش نداشت امروز حتی در سازمان ملل هم نماینده نداریم. امروز نفت و سرمایه ملی مان هم دیگر ارزش ندارد، امروز سیاهترین دوران نفتی به برکت اینهمه تدبیر دولت حضرتعالی و کم کاری برخی وزرای محترمتان محقق شده است.

اقای روحانی! برای یکبار هم که شده است به حرف منتقدانت بدون تکرار توهینهای قبلی گوش بده و باور کن که اینهمه شکست های مکرر تنها و تنها حاصل همنشینی و مذاکره با کسانی است که سالهای سال در جای جای دنیا هر مظلومی را از دم تیغ گذرانده اند. اگر خداوند متعال مدبر امور عالم است، باری تعالی پیشرفت را در سایه ایستادگی و مقاومت و پایداری در مقابل زورگویان عالم قرار داده است نه کرنش و مذاکره و هم نشینی و لبخند زدن به آنها.

جناب روحانی! تا بیش از این آه کودکان شهدای کشورمان و فلسطین و عراق و … دامنگیر دولتت نشده است تدبیری کنید و دربهای پلمپ شده علم را به روی نخبگان کشور و همکاران شهید احمدی روشن باز کنید و مذاکراتی که هیچ کسی به آن خوش بین نیست را متوقف کنید و با برطرف کردن اندک نقاط منفی دولت قبلی و پرورش نقاط بیشمار مثبت آن راه جدیدی را در پیش بگیرید تا شرایط خفت بار امروز بیش از این ادامه نداشته باشد که نه چرخ زندگی مردم بچرخد و نه سانتریفیوژها و نه دیگر نفتمان ارزش و جایگاهی در دنیا برای فروش داشته باشد.

گفتنی است؛ بازار فروش نفت در شرایط نابسامانی بسر می برد. کاهش قیمت نفت از طریق اعمال فشار نظام سلطه و همراهی کشورهای مطیعی همچون عربستان که سهم قابل توجهی از بازار را برعهده دارد و کم کاری وزرای مربوطه کشورمان، شرایط را بسیار نابسامان کرده است.

در این شرایط اقدامات ضربتی و انقلابی و بهم زدن بازی حریف تنها راهکار رسیدن به اهداف موردنظر و بازی نکردن در زمین نظام سلطه است. در اینخصوص دولت باید حداقل از منافع مشترک ایران و روسیه بهره ببرد . اقدامات سنگین تحریمی از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا همزمان و بطور مشابه در حال شکل گیری و اعمال بر این دو کشور است؛ متاسفانه به دلیل ناهمسویی سیاستمداران و نبود یک طرح مشترک برای اقدام عملیاتی، روزبروز تحریم ها بدون آنکه نتیجه منفی برای تحریم کنندگان داشته باشد شدت می یابد.

این مهم بویژه در قیمت فروش نفت نمود چشمگیر داشته و اقدام مشترک از سوی ایران و روسیه را اجتناب ناپذیر می کند؛ دراینخصوص بازگشت به پیشنهاد رهبر انقلاب می تواند راهگشا باشد:

«از جمله کارهای مهمّی که دولتهای عرب میتوانند بکنند این است که صادر کنندگان نفت از نفت استفاده کنند. این حرفی که غربیها در دنیا به راه انداخته‌اند که از سلاح نفت استفاده نکنید، حرف درستی نیست. نفت مال ملتهاست و باید به سود خودشان از آن استفاده کنند. امریکاییها از گندم و از محصولات غذایی به عنوان سلاح استفاده کردند؛ در خیلی جاهای دنیا هم میکنند. چرا کشورهای اسلامی و عربی این حق را نداشته باشند؟ یک ماه – فقط یک ماه – به‌صورت نمادین و سمبلیک، صادرات نفت را به همه کشورهایی که با اسرائیل روابط حسنه دارند قطع کنند.»

بسیاری از کارشناسان حتی یکی از زمینه های کودتای آمریکا در ونزوئلا در سال ۸۱ را بواسطه تهدید رهبری در خصوص تحریم نفت ارزیابی می کنند.

در هر حال پیشنهاد قطع صادرات نفت به صورت همزمان توسط ایران و روسیه به مدت یکماه پیشنهادی است که در راستای فشار شدید در مقابل تحریمهای یک جانبه ایالات متحده و همپیمانان می تواند به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد

در اینخصوص محسن دانشمند در یادداشتی می نویسد: قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه های اخیر، افت بسیار شدیدی پیدا کرده است به گونه ای که از حدود ۱۰۷ دلار در اواخر خرداد امسال به حدود ۵۷ دلار در اواخر آذرماه رسید. هرچند برای وقوع این موضوع از لحاظ کارشناسی و فنی دلایل زیادی مانند افزایش عرضه و کاهش تقاضا (برهم خوردن موازنه عرضه و تقاضا به نفع عرضه) و افزایش تولید نفت شیل آمریکا بیان شده است اما بسیاری از کارشناسان صنعت نفت و کارشناسان مسائل سیاسی اعتقاد دارند، یکی از مهمترین دلایل و یا شاید مهمترین دلیل روند به شدت نزولی قیمت نفت، سیاسی است. یکی از مهمترین مستندات این ادعا، سخنان جیمز وولسی رئیس اسبق سازمان سیا در یک گردهمایی مسیحیان حامی رژیم صهیونیستی در واشنگتن (اواخر تیر ۹۳) است. رییس اسبق سازمان سیا در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون گفت: «روزی که نفت به جای ۱۰۰ دلار به بشکه‌ای ۶۰ دلار برسد، تاریک‌ترین روزی است که ایران تاکنون تصور کرده است. اگر ما می‌خواهیم روی ایران اهرم فشار داشته باشیم تنها یک راه وجود دارد و آن رسیدن نفت به بشکه‌ای ۶۰ دلار است.این کاهش همچنین تاریک‌ترین روز برای پوتین خواهد بود. روسیه هیچ چیزی نمی‌سازد. آخرین باری که شما در بازار ایستاده‌اید و یک کالای «ساخت روسیه» دیده‌اید چه زمانی بوده است؟ روسیه با درآمد نفت و گاز سر می‌کند. مساله‌ گاز قدری پیچیده است اما بحث نفت بسیار ساده است. نفت تنها منبع درآمد آنهاست. اگر قیمت این منبع درآمد ناگهان نصف شود، مطمئنا آنها را بسیار ناراضی خواهد کرد.»

حدود دو ماه قبل بود که با سقوط قیمت نفت به حدود ۸۰ دلار، موضوع سقوط قیمت نفت توسط مسئولین و رسانه‌ها به صورت جدی پیگیری شد. تنها راهکاری هم که برای اصلاح این وضعیت مطرح شد، ضرورت درخواست فوری ایران برای تشکیل جلسه اضطراری اوپک برای پایین آوردن سقف تولید اوپک بود. راهکاری که به دلایل نامشخصی مورد تایید مسئولین وزارت نفت قرار نگرفت و نهایتا نشست اوپک در وضعیتی که قیمت نفت به حدود ۷۰ دلار رسیده بود، به صورت عادی در اوایل آذرماه برگزار شد. در این نشست هم در حالی که انتظار می رفت، مسئولان ایرانی تلاش زیادی برای قانع کردن اعضای اوپک برای کاهش سقف تولید اوپک کند عربستان موفق شد با همکاری برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس (کویت، امارات و قطر) جلوی اجرای اقدامات جدی برای افزایش قیمت نفت را بگیرد و زنگنه نیز بعد از پایان نشست اوپک، به خبرنگاران گفت: «از تصمیم اوپک ناراحت نیستم!»

این اقدام عربستان با بهانه ضرورت حفظ سهم بازار اوپک در بازارهای جهانی نفت و در راستای همراهی این کشور با سیاست های غرب صورت گرفت، دقیقا همان بهانه ای که این کشور با استفاده از آن لوازم سقوط قیمت جهانی نفت در سال های پایانی جنگ تحمیلی با هدف ایجاد فشار به اقتصاد ایران را فراهم کرد و خدمتی بزرگ و ماندگار به آمریکا انجام داد.

خروجی تصمیم بی فایده و ناامیدکننده اوپک، تشدید سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی بود به گونه ای که ظرف چند روز قیمت جهانی نفت به کمتر از ۶۰ دلار رسید. در روزهای اخیر هم قیمت نفت با نوساناتی در همین محدوده ۶۰ دلار روبرو بوده است. اما ظاهرا این پایان ماجرا نیست زیرا موسسات بین المللی معتبر غربی در حوزه انرژی مانند آژانس بین المللی انرژی خبر از کاهش دوباره تقاضای نفت در سال ۲۰۱۵ می دهند، مسئولین وزارت نفت امارات هم به بازار اطمینان می دهند حتی با ۴۰ دلاری شدن نفت هم اوپک، سقف تولید خود را کاهش نخواهد داد و رسانه های پرمخاطب غربی مانند خبرگزاری رویترز هم از احتمال ۲۰ دلاری شدن قیمت نفت در ماه های آینده سخن می گویند. با این وجود، همچنان هیچ اقدام قابل توجهی از سوی سایر اعضای اوپک صورت نمی گیرد و تولیدکنندگان اصلی نفت جهان (زیان کنندگان اصلی سقوط قیمت نفت) و به طور خاص ایران و روسیه به عنوان اصلی ترین اهداف جنگ قیمتی نفت در ماه های اخیر صرفاً با نگرانی در حال تماشای روند قیمت نفت در بازارهای جهانی هستند. اما آیا واقعا هیچ راهی برای مقاومت در برابر مدیریت قیمت جهانی نفت توسط غرب وجود ندارد و باید همچنان مسوولین کشور به صورت منفعلانه از اقدامات عربستان انتقاد کنند و منتظر افزایش خسارت کلان ناشی از سقوط قیمت نفت بود؟

اخیرا کارشناس یکی از کانون های تفکر حوزه انرژی در ایران از پیشنهاد «توقف یک ماهه عرضه نفت صادرات نفت ایران و ۴ صادرکننده بزرگ برای افزایش قیمت» سخن گفته است. این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه مجموع عرضه نفت به بازارهای جهانی توسط کشورهای ایران، روسیه، عراق، الجزایر و ونزوئلا مجموعا ۱۱ میلیون بشکه نفت در روز است، گفته است: «یک پیشنهاد مهم در این زمینه مطرح شده تا ایران به همراه این چند کشور با انجام یک توافق به صورت محدود برای مدت یک ماه عرضه نفت به بازارهای صادراتی خود را متوقف کنند، این اقدام می تواند به سرعت قیمت نفت را افزایش دهد و در مقایسه با فروش نفت با قیمت پایین، مزایای اقتصادی بیشتری را نصیب کشور کند». محاسبات این کارشناس انرژی نشان می دهد که در یک سال آینده اگر تنها یک ماه عرضه نفت را متوقف کنیم و قیمت نفت را حداقل از ۶۰ به ۷۰ دلار برسانیم، سود به مراتب بیشتری نصیب کشور می شود.

البته به نظر می رسد پیشنهادات دیگری را نیز در این زمینه می توان مطرح کرد که با مشکلات کمتری اجرایی می‌شوند. به عنوان مثال، در صورتی که صرفاً ایران و روسیه با انجام یک توافق دوجانبه به صورت محدود و برای مدت یک ماه، عرضه نفت به بازارهای صادراتی خود را متوقف کنند (مجموعا ۶ میلیون بشکه در روز)، این اقدام هم به تنهایی می تواند باعث افزایش سریع قیمت نفت در بازارهای جهانی شود. در مجموع و با توجه به شرایط فعلی، پیگیری مسئولین وزارت نفت برای تاثیرگذاری در روند تغییرات قیمت جهانی نفت در ماه های آتی، با اجرایی کردن این پیشنهادات ضروری است.

منبع: بی باک نیوز

"Our President, analytical news site"