محمد باقر نوبخت که آن روز معاون پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک بود، در مصاحبه ای رکورد احمد توکلی را شکست و تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها را 550 در صد پیش بینی کرد. نوبخت گفت: «در صورت آزادسازی قیمت ها و نقدی کردن یارانه ها شاهد تورم 550 در صدی در کشور خواهیم بود...این طرح به طور حتم بار تورمی سنگین همراه خواهد بود که در صورت عدم کنترل موجب فشار به اقشار کم درآمد خواهد شد.»

 

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما» به نقل از دولت بهار/ برخورد سیاسی با موضوع اقتصاد و برنامه های کلان اقتصادی کشور بدون شک یکی از مهمترین معضلات حال حاضر جمهوری اسلامی است. جریانات سیاسی بعضا در راستای رقابت های سیاسی، به ارائه تفسیر های عجیب و غریب از برنامه های تحولات اقتصادی می پردازند که تبعات آن روشن است. در این زمینه طرح عظیم هدفمندی یارانه ها یکی از مهمترین قربانیان رویکرد سیاست زده در اقتصاد است.

از ماه ها پیش از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها توسط دولت نهم، بسیاری از کارشناسان اقتصادی وابسته به گروه های سیاسی مخالف دولت می کوشیدند با بزرگنمایی برخی از آثار این طرح، ضمن تشویش اذهان عمومی دولت را از تصمیم شجاعانه خود منصرف کنند. شاه بیت این مخالفت ها نیز ارائه پیش بینی های هولناک از نرخ تورم پس از هدفمندی یارانه ها بود. احمد توکلی در ان مقطع روزی نبود که با یکی از شبکه های صدا و سیما مصاحبه نکند و مردم را از تورم 150 درصدی نترساند. در آن مقطع اما دیگر کارشناسان و اقتصاد دانانی هم بودند که احمد توکلی در برابر سیاست زدگی و قدرت تخیل بالای آن ها چیزی به حساب نمی آمد. محمد باقر نوبخت که آن روز معاون پژوهش های اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک بود، در مصاحبه ای رکورد احمد توکلی را شکست و تورم ناشی از هدفمندی یارانه ها را 550 در صد پیش بینی کرد. نوبخت گفت: «در صورت آزادسازی قیمت ها و نقدی کردن یارانه ها شاهد تورم 550 در صدی در کشور خواهیم بود... اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها با شیوه نادرست آثار سوئی بر اقشار کم درآمد جامعه دارد... این طرح به طور حتم بار تورمی سنگین همراه خواهد بود که در صورت عدم کنترل موجب فشار به اقشار کم درآمد خواهد شد.»

آقای نوبخت پیش بینی تورم 550 درصدی هم در راستای منافع ملی بود؟

اما این پیشگویی نوبخت که به سختی بتوان تعبیری به جز جنگ با دولت و این طرح ملی برای آن یافت، اخیرا پس از چند سال توسط مشاور فعلی او در دولت، تکذیب شد. محمد کردبچه مشاور معاونت برنامه‌ریزی در گفتگویی با خبرگزاری دولتی ایسنا، گفت: «تورم ناشی از افزایش ۶۰۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله اول هدفمندی ۱۰ درصد هم نبود؛ از این رو نباید در جامعه نسبت به تغییرات بعد از رشد متوسط ۶۰ درصدیقیمت‌ها در فاز دوم وحشت ایجاد شود.»

این اعتراف مشاور محمد باقر نوبخت، تنها اعتراف به سیاست زدگی و رویکرد تخیلی آقای نوبخت به مساله اقتصاد که تورم ناشی از هدفمندی را 55 برابر آنچه رخ داد پیش بینی می کرد و البته میزان احترام و تعهد او به منافع ملی نبود. سخنان آقای کرد بچه نشان داد ادعای آن دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مخالفان دولت که سهم نوسانات قیمت ارز در افزایش تورم را به پای هدفمندی یارانه ها می نوشتند و با همین ادعا مانع از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در دولت دهم شدند، تا چه اندازه پوچ و بی اساس است.

محمد باقر نوبخت، اقتصاددانی که پیش بینی هایش از تورم را برای رضای خدا در عدد 55 ضرب می کرد، حالا معاون رئیس جمهور است. او اخیرا در مصاحبه ای با سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن ملی توصیف کردن قانون هدفمندی یارانه ها به انتقاد از رسانه ها و شخصیت هایی پرداخته که آنان را به کارشکنی و همراهی نکردن با منافع ملی متهم کرده است. اقتصاددانی که یک بار مردم را تهدید کرد که در صورت انصراف ندادن از دریافت یارانه نقدی، شیب افزایش قیمت حامل های انرژی تند خواهد شد و روز دیگر گفت که به یارانه بگیران دیگر وامی تعلق نمی گیرد.