برخی ارزیابی های اطلاعاتی نشان می دهد اقدامات آلمان علی رغم اینکه در تحولات سوریه نمایان نیست ولی این کشور فعالترین سرویس اطلاعاتی در سوریه است.

به لحاظ گستردگی جمع آوری خبر و جاسوسی از محیط داخلی سوریه هیچ کشوری به اندازه آلمان موفق نبوده و حتی برخی از مسؤولین اطلاعاتی آمریکایی نیز به این موضوع اعتراف کرده اند.

اطلاعات جمع آوری شده مأموران سرویس‌های فدرال اطلاعات آلمان (BND) به عنوان منابع مطمئن در تصمیم سازی برای کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس درباره سوریه نیز مؤثر بوده است.

به همین دلیل ارزیابی های اطلاعاتی آلمان حتی برای نیروهای مخالف سوریه نیز بارها مبنای عملیات های مختلف نظامی قرار گرفته است.

با این وجود اخیرا برخی منابع خبری مدعی شده اند که دولت ایتالیا با حمایت مستقیم آلمان طرحی سیاسی برای حل بحران سوریه ارایه داده که در نوع خود دیدگاهی جدید محسوب شده و بر اساس آن 'بشار اسد ˈ در ˈدولت انتقالیˈ حضور خواهد داشت و ریاست جمهوری وی نیز به مدت دو سال تمدید می شود .

این طرح پس از شکست مذاکرات ژنو ۲ مطرح شده و از آنجایی که سرویس اطلاعاتی آلمان این طرح را تایید کرده مورد توجه کشورهای دیگر اروپایی و حتی آمریکا تا حدودی قرار گرفته است.

پایه اساسی این طرح حفظ اسد در طول دولت انتقالی بوده و معتقد است که اگر اسد در دوران دولت انتقالی نباشد هر طرحی دیگر با مشکل مواجه خواهد شد.

در حال حاضر مخالف سرسخت این طرح فرانسه است که به شدت با آن مخالفت کرده.

نکته جالب این طرح این است که اسد در مدت دو سال، ریاست دولت انتقالی را برعهده خواهد گرفت و حتی در صورت تمایل می تواند برای ریاست جمهوری کاندیدا شود.

برخی تحلیلگران معتقدند گرچه آمریکایی ها خواستار بررسی بیشتر جزئیات این طرح شده اند ولی این موضوع نشان می دهد که بن بست در مذاکرات ژنو ۲ نشان داد که نظام بشاراسد دست برتر در طرح سیاسی دارد.

این تحلیلگران معتقدند برآورد اطلاعاتی آلمان نشان می دهد که کنار گذاشتن بشار اسد نه تنها مقدور نیست بلکه تشکیل هر نوع دولت و طرح سیاسی بدون وی نیز منجر به شکست خواهد شد.