امیدوارم که تذکر شرعی و ولایی رهبر فرزانه انقلاب در خصوص خلاف‌شرع و قانون بودن بیان اتهامات اثبات نشده علیه افراد و نهادهای قانونی کشور، همانگونه که برای دولتمردان حجتی شرعی است، برای آن دسته از مدعیان اصولگرایی که 3 سال است دولتمردان را به انحراف و فساد و فراماسونری و نفاق متهم می‌سازند نیز حجت بوده و نقطه پایانی برای طرح «اتهام زنی بدون سند» علیه رئیس جمهور و همکارانش رقم خورد تا امنیت و آرامش روانی جامعه با «منحرف خواندن» مسئولان اجرایی کشور بیش از این به خطر نیفتد.

سخنان مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلابی و فرزانه انقلاب اسلامی در جمع پرشور مردم آذربایجان، حاوی آموزه‌های راهبردی مهمی است که تأمل در آن ها می‌تواند چراغ راهنمایی را فرا راه آینده حرکت انقلاب اسلامی فراهم آورد:
اول- مقابله با القای «بحران اعمال سلطه»: بحران‌های «کارآمدی» و «اعمال سلطه»، دو بحران از مجموع بحران‌های چهارگانه‌ای است که نظام‌های سیاسی را درگیر می‌کنند. بحران «کارآمدی» زمانی بروز می‌کند که یک نظام سیاسی از پاسخگویی به حداقل نیاز شهروندان خود ناتوان می‌شود.بحران «اعمال سلطه» نیز هنگامی آغاز می‌شود که یک نظام سیاسی نتواند میان نیروهای طرفدار خود وفاق و یکپارچگی ایجاد کند. در میان بحران های چهارگانه هر نظام سیاسی، تنها بحران «اعمال سلطه» است که منجر به فروپاشی نظام سیاسی خواهد شد و از همین حیث، این بحران واجد اهمیت مضاعفی نسبت به سایر بحران‌های سیاسی است.

غربی‌ها در چند سال اخیر با اعمال تحریم‌های وحشیانه تلاش کرده‌اند تا نظام جمهوری اسلامی ایران را در پاسخگویی به نیازهای اولیه شهروندان ایرانی ناتوان ساخته و نظام را درگیر بحران «کارآمدی» سازد که البته با تدابیر و تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان و دولت خدمتگزار، اهداف دشمن در این عرصه تاکنون ناکام مانده است.
همین ناکامی در عرصه ایجاد بحران «کارآمدی»، سیاستمداران غربی را بر آن داشت تا از حوادث ایجاد شده در جلسه استیضاح یکشنبه 15 بهمن 91 - که به صحنه تقابل مجلس با دولت مبدل شد- روایتی ارائه دهند که در آن القای «عدم سازش میان قوای حاکم در جمهوری اسلامی ایران» و به تبع آن القای بحران «اعمال سلطه» دال محوری آن را تشکیل می‌داد. از فردای جلسه استیضاح 15بهمن 91، رسانه‌های غربی در اقدامی یکپارچه تلاش کردند تا نظام جمهوری اسلامی ایران را در عرصه «تعامل بین القوا» در «بن‌بست» نمایش داده و با بازنمایی جهت دار و ارائه روایتی مغرضانه از وقایع اخیر، قوای حاکم در جمهوری اسلامی و مسئولان ارشد نظام را در تقابل و رویارویی آشتی ناپذیر تصویر نمایند.

حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای، رهبر انقلابی و مجاهد انقلاب اسلامی نیز با تشخیص دقیق این نقطه آسیب و به منظور مقابله با خط تبلیغاتی القای بحران «اعمال سلطه» در نظام، روز شنبه 28 بهمن 91، همه مسئولان کشور را مخاطب قرار داده و فرمودند «وقتی ما همه با هم برادریم، وقتی دشمن مشترک جلوی روی ما هست، وقتی توطئه را می‌بینیم، چه کار باید بکنیم؟ تا امروز مسئولان در مقابل توطئه‌های دشمن همیشه کنار هم ایستاده‌اند، حالا هم باید همین جور باشد، همیشه هم باید همین جور باشد...توقع بنده از مسئولان این است حالا که رفتار دشمن شدت پیدا کرده است، شما هم رفاقت‌هایتان را با هم شدت بدهید و بیشتر با هم باشید. »1
دوم- نقطه پایان طرح اتهام زنی به دولت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در همین دیدار از افشای «اتهامات اثبات نشده» بر اساس فیلم مذاکرات آقایان فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی انتقاد کرده و آن را کاری «بد»، «نامناسب»، «خلاف شرع»، «خلاف قانون»،«خلاف اخلاق» و «تضییع کننده حقوق اساسی مردم در برخورداری از آرامش و امنیت روانی» 2 قلمداد کردند.
بدیهی است التزام به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در این رابطه، واجب شرعی است و در عین حال اظهار نظر صریح معظم له، حکمی ولایی است که تبعیت، تمکین و گردن نهادن به آن، بر همه آحاد جامعه و بویژه مسئولان، صاحب منصبان و مدیران عرصه‌های گوناگون واجب است. اما آموزه راهبردی موجود در این بخش از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنها به جلسه استیضاح 15 بهمن 1391 محدود نیست.
در شرایطی که رهبر انقلابی و مجاهد انقلاب اسلامی ایراد اتهام اثبات نشده‌ای که حتی در پیوست آن فیلم مستندی نیز موجود بود را بر نتابیده و آن را با عباراتی نظیر خلاف شرع و قانون توصیف کردند، بدیهی است انتشار عمومی اتهامات اثبات نشده و بی‌پایه از سوی سیاستمداران و رسانه‌های مدعی اصول و ولایتمداری در 3سال اخیر که دولت و خدمتگزاران مردم و بویژه رئیس جمهور و مهندس مشایی را هدف قرار داده‌اند نیز به نحو اولی و با اتکا به نظر فقهی و ولایی رهبر انقلاب شامل امورخلاف شرع و قانون هستند.
آیا مسئولان ارشدی که بدون توجه به جایگاه و مسند حکومتی خود، همکاران رئیس جمهور را به غرقه بودن در فساد اقتصادی متهم نمودند نیز از این بیان رهبر انقلاب درس خواهند آموخت؟ آیا بزرگانی که همکاران رئیس جمهور را به انحراف، فراماسونری و بزرگترین خطر از صدر اسلام تاکنون متهم ساختند نیز از این بیان رهبر انقلاب درس خواهند آموخت؟

آیا آن دسته از مدعیان ارزشمداری که با استفاده از حاشیه امنیت خاص، همکاران رئیس جمهور را به ارتباط با منافقین، مفاسد اخلاقی و ده‌ها تهمت شرم آور دیگر که هیچ سند و مدرکی نیز برای آن ارائه نکرده و نمی‌کنند متهم می‌کنند نیز از این بیان رهبر انقلاب درس خواهند آموخت؟ آیا دست‌اندرکاران امپراتوری رسانه‌ای که در 3 سال اخیر انبوهی از اخبار کذب و اتهامات بی‌پایه و اساس و اثبات نشده را به سمت همکاران رئیس جمهور حواله کردند نیز از این بیانات رهبر انقلاب درس خواهند آموخت؟
در پایان امیدوارم که تذکر شرعی و ولایی رهبر فرزانه انقلاب در خصوص خلاف‌شرع و قانون بودن بیان اتهامات اثبات نشده علیه افراد و نهادهای قانونی کشور، همانگونه که برای دولتمردان حجتی شرعی است، برای آن دسته از مدعیان اصولگرایی که 3 سال است دولتمردان را به انحراف و فساد و فراماسونری و نفاق متهم می‌سازند نیز حجت بوده و نقطه پایانی برای طرح «اتهام زنی بدون سند» علیه رئیس جمهور و همکارانش رقم خورد تا امنیت و آرامش روانی جامعه با «منحرف خواندن» مسئولان اجرایی کشور بیش از این به خطر نیفتد. فاعتبروا یا اولی الابصار

عبدالرضا داوری- مشاور وزیر و رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور