تمام این گمانه زنی ها توسط اهل سیاستی مطرح میشود که میخواهند با قواعد بازی های سیاسی رفتار احمدی نژاد را تحلیل نمایند. و به قول معروف “هر کسی از ظن خود شد یار من * از درون من نجست اسرار من” و نباید چندان جدی تلقی شود! چرا که آنهایی که منصفانه قضاوت میکنند، میدانند او اهل سیات بازی نیست.

به گزارش میدان ۷۲ به نقل از برای مردم، تمام سیاسیون معتقدند که احمدی نژاد یک مهندس زبده‌ی فضای سیاسی است. کم حرف میزند و بیشتر عمل میکند. و همیشه فعالان سیاسی غافلگیر اقدامات او شده اند. آمدنش در انتخابات ۸۴، مناظرات ۸۸ و امروز سکوت او اهل سیاست را شک زده کرده است.

اما احزاب و فعالین عرصه سیاست، گویا دیگر نمیخواهند، غافلگیر رفتارهای “احمدی نژادی” شوند و دست روی دست بگذارند و ببینند که او چگونه فضا را به نفع خود مهندسی میکند. شاید به همین خاطر باشد که این روزها بازار گمانه زنی ها داغ است. روزنامه ها و سایت ها پر شده از مصاحبه ها و خبرها و شایعه ها و شنیده ها، شاید در این میان بتوانند بفهمند که در ذهن رییس جمهور سابق چه میگذرد!

یکی از مهمترین عرصه هایی که در روزهای گذشته مورد تحلیل قرار گرفته، رفتار احمدی نژاد در انتخابات مجلس آینده است! آیا او می آید؟ آیا به سکوتش ادامه میدهد؟

در این زمینه نیز چند احتمال و دلیل را مطرح میکنند:

احمدی نژاد از “قم” نامزد انتخابات مجلس میشود. این نظریه بیشترین طرفدار را در بین سیاسیون دارد، آنها برای این ادعای خود و این که چرا احمدی نژاد “قم” را انتخاب میکند به ۵ دلیل استناد میکنند: ۱- سال‌هاست رییس مجلس از قم انتخاب شده و احمدی نژاد به کمتر از “کرسی ریاست مجلس” رضایت نمیدهد. ۲- مرکزیت جبهه پایداری که در بین طیف های اصولگرایی به احمدی نژاد نزدیکترند، قم است و این کار را برای او آسان تر میکند. ۳- رقیب جدی او برای ریاست مجلس، لاریجانی است. لاریجانی در این دوره ها نماینده قم بوده و اگر احمدی نژاد و یارانش بتوانند در دوره انتخابات او را از میدان به در کنند، در مجلس رقیب جدی برای او وجود نخواهد داشت. ۴- قم شهری مقدس بوده و همواره مبدا فعالیت های انقلابی به شمار میرفته است و احمدی نژاد نیز به چنین کارهای “نمادین” علاقه زیادی دارد. ۵-درسالهای آخر دولت دهم، برخی اختلافات بین مراجع تقلید و دولت به وجود آمد، کاندیداتوری و انتخاب او از قم میتواند پایان دهنده ی این اختلافات بوده و زمینه را برای ریاست جمهوری ۹۶ آماده سازد.

احمدی نژاد حامی یک لیست خواهد بود. عده ای دیگر معتقدند که احمدی نژاد مرد اجرایی است و به قوه مقننه علاقه و عقیده ای ندارد! اما یقینا منفعل نخواهد بود و از یک لیست حمایت می‌کند. برای لیست مورد حمایت احمدی نژاد نیز گمانه های مختلفی زده میشود. ۱-اصولگرایان و احمدی نژادی ها درحال نزدیک شدن و اتحاد با یکدیگر هستند. از این رو برخی معتقدند که احمدی نژاد برای شکست اصلاح طلبان هم که شده از لیست اصولگرایان حمایت میکند. ۲- عده ای دیگر معتقدند که احمدی نژاد اعتقادی رفتار میکند و چون منش جبهه پایداری به عقاید او نزدیک تر است، اگر آنها لیست جداگانه‌ای بدهند، از آنها حمایت خواهد کرد. ۳- عده ای دیگر نیز معتقدند که وی نامزدهای مستقلی را از میان همفکران خود انتخاب نموده و از آنها حمایت می‌کند.

احمدی نژاد سکوت میکند. گمانه دیگر که طرفدار کمتری در میان اهل سیاست دارد، آن است که احمدی نژاد سکوت خود را ادامه میدهد و نه خود نامزد میشود و نه از لیستی حمایت خواهد کرد. این افراد معتقددند که احمدی نژاد تا انتخابات ریاست جمهوری همین رویه سکوت را ادامه می دهد و ثمره آن را در خرداد ۹۶ برداشت خواهد کرد. البته این افراد نیز معتقدند که حامیان احمدی نژاد برای سنجش پایگاه اجتماعی خود هم که شده لیست انتخاباتی ارائه خواهند داد اما نه با حمایت مستقیم محمود احمدی نژاد.

تمام این گمانه زنی ها توسط اهل سیاستی مطرح میشود که میخواهند با قواعد بازی های سیاسی رفتار احمدی نژاد را تحلیل نمایند. و به قول معروف “هر کسی از ظن خود شد یار من * از درون من نجست اسرار من” و نباید چندان جدی تلقی شود! چرا که آنهایی که منصفانه قضاوت میکنند، میدانند او اهل سیات بازی نیست. احمدی نژاد مرد تکلیف است! در هر زمان تکلیف هرچه بوده همان را انجام داده و به همین دلیل است که با گمانه زنی ها نمیتوان رفتار او را تحلیل یا پیش بینی نمود.

ریس جمهور سابق درحال حاضر خود را مکلف به کارعلمی و فرهنگی میداند و کسانی که او را میشناسند، میدانند که تمام هم و غم خود را بر روی این موضوع گذارده است. نه سکوت او ترفند سیاسی است و نه آمدنش! احمدی نژاد اهل عمل به وظیفه است، هرچند وظایف خود را به بهترین نحو ممکن و با قدرت تمام انجام میدهد.