اعتماد به نفس و خودباوری را باید به نوعی لازمه تحقق دیگر شاخصه‌های گفتمانی محمود احمدی‌نژاد دانست،‌ چرا که تا روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نباشد، هیچ کدام از شاخصه‌های دیگر شکل نگرفته و حرکت جدیدی اتفاق نمی‌افتد. رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم سعی کرد این اعتماد به نفس و روحیه خودباوری که آن را ناشی از الطاف الهی می‌داند، به بدنه عمومی جامعه تزریق نماید.

 اعتماد به نفس همواره یکی از موتورهای محرک هر شخص و ملتی است که با باور به آن می‌توان به قله‌های کمال و تعالی راه یافت.

اعتماد به نفس و خودباوری را باید به نوعی لازمه تحقق دیگر شاخصه‌های گفتمانی محمود احمدی‌نژاد دانست،‌ چرا که تا روحیه اعتماد به نفس و خودباوری نباشد، هیچ کدام از شاخصه‌های دیگر شکل نگرفته و حرکت جدیدی اتفاق نمی‌افتد. رئیس جمهور دولت‌های نهم و دهم سعی کرد این اعتماد به نفس و روحیه خودباوری که آن را ناشی از الطاف الهی می‌داند، به بدنه عمومی جامعه تزریق نماید.
روزنامه ایران در بخش‌های قبل از سلسله گزارش‌های بررسی شاخصه‌های گفتمانی دولت احمدی‌نژاد به خصوصیاتی چون عدالت، ساده زیستی، مهدویت، احیاگری ارزش‌ها، عزتمداری جهانی، مردمی بودن، تلاش و پرکاری، روحیه تحولگرایی و اصلاح حقیقی، مهرورزی، مبارزه با فساد، هویت ملی، کرامت انسانی، آزادی، مدیریت مشترک جهانی، توحید، استقامت و پایداری و تعالی و پیشرفت پرداخته است. در قسمت هجدهم به ویژگی‌ای پرداخته می‌شود که اگر نبود، حوادثی همچون حماسه تاریخی دانشگاه کلمبیا شکل نمی‌گرفت.

 

فرهنگ ما می‌توانیم، تعلیم امام به ملت
مقام معظم رهبری در سالگرد رحلت حضرت امام در 14 خرداد امسال، با تبیین و تشریح جهت‌گیری‌های اصلی انقلاب که مبتنی بر نگاه امام عظیم‌الشأن بود، خاطرنشان می‌کنند: «در باور به خود- اعتماد به نفس- امام به مردم ایران «ما می‌توانیم» را تعلیم داد. امام قبل از آن که «ما می‌توانیم» را به مردم ایران تلقی کند و تعلیم دهد، «ما می‌توانیم» را در وجود خود زنده کرد؛ اعتقاد خود را به توانایی شخصیتی خود، به معنای حقیقی کلمه، به مظهر بروز و ظهور رساند. در روز عاشورای سال 42 امام در عین غربت، در میان طلاب و مردم قم در مدرسه فیضیه، محمدرضا شاه را که با اتکای امریکا و قدرت‌های خارجی، به طور بی قید و شرط و بی‌مهاری بر کشور حکومت می‌کرد، تهدید کرد که اگر اینجور حرکت کنی، این راه را ادامه دهی، من به مردم ایران خواهم گفت تو را از ایران بیرون کنند! این را چه کسی می‌گوید؟ یک روحانی ساکن در قم، بدون سلاح، بدون تجهیزات، بدون پول، بدون پشتوانه بین‌المللی، فقط به اتکای ایمان به خدا و اعتماد به نفس که می‌تواند در این میدان بایستد. عزیزان من!
100 سال به ما ملت ایران تلقین کرده بودند که شما نمی‌توانید: نمی‌توانید کشورتان را اداره کنید، نمی‌توانید عزت به دست بیاورید، نمی‌توانید ساخت و ساز کنید، نمی‌توانید در میدان علم حرکت کنید، نمی‌توانید، نمی‌توانید، ما هم باورمان شده بود.»
امام خامنه‌ای همچنین می فرمایند: «پیشرفت شاخص‌هایی دارد. یکی از شاخص‌های پیشرفت یک ملت، عزت ملی و اعتمادبه‌نفس ملی است. ادعای من این است که با لحاظ این شاخص، ملت ما پیشرفت زیادی کرده است. امروز ملت ما دارای اعتمادبه‌نفس در عرصه سیاست بین‌المللی است. این‌که شما ملاحظه می‌کنید مسئولان کشور در مواجهه با قضایای جهانی، با اعتمادبه‌نفسِ کامل حرف می‌زنند، ناشی از این است که ملت ما احساس عزت و اعتمادبه‌نفس می‌کند. اسلام به ما این اعتمادبه‌نفس را داده است. هر مقداری که با اسلام و احکام قرآن و معارف قرآن آشناتر باشیم، این اعتمادبه‌نفس ملی بیشتر خواهد شد.»

 

اعتماد به نفس‌مان قوی‌تر شده است
رهبر انقلاب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام در سال گذشته خاطرنشان می‌کنند: «یک واقعیت دیگر این است که کشور در مواجهه با چالشها و تهدیدها، در مقایسه با سال‌های اول انقلاب، به‌مراتب قوی‌تر شده. امروز ما در مواجهه با تهدیدها، از روز اول خیلی قوی‌تریم؛ هم اعتماد به نفس‌مان بیشتر است، هم توکل‌مان به خدا الحمدلله کم نیست، هم توانایی‌های عینی و موجود و محسوس و ملموس ما بیشتر از گذشته است. قدرت‌ها با همه توان‌شان دارند تلاش می‌کنند، اعتراف می‌کنند که نمی توانند پیش بروند؛ نتوانستند کار خودشان را پیش ببرند.»

 

اعتماد به نفسی که خدا داد
«اعتماد به نفس»، از جمله شاخصه‌هایی در گفتمان محمود احمدی‌نژاد بود که دوست و دشمن به آن معترف بودند. اما اعتماد به نفس مدنظر مخالفان و منتقدان احمدی‌نژاد، اعتماد به نفسی کاذب بود که منجر به غرور می‌شد. غافل از آن‌که اعتماد به نفس احمدی‌نژاد، نشأت گرفته از ایمان و توکل وی به قدرت لایزال الهی بود.
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به این سوال که چقدر به پیروزی خود در سال 84 اطمینان داشتید با بیان این‌که 100 درصد به پیروزی در نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مطمئن بودم، خاطرنشان می‌کند: «از چند ماه پیش از برگزاری انتخابات به پیروزی در انتخابات سال 84 اطمینان کامل داشتم و آن را در روزهای آخر مهلت ثبت‌نام که در انتخابات ثبت‌نام کردم نیز اعلام نمودم.»
دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از کجا به این اطمینان رسیدید؟ تاکید می‌کند: «به عظمت و آرمانخواهی ملت ایران باور داشتم، ما در میان و متن مردم بودیم و می‌دانستیم در آن برهه زمانی سطح موجود نیاز ملت برای کمال‌جویی را برآورده نمی‌کند؛ تکلیف دانستم بیایم تا فضا و مناسبات موجود را تغییر دهم، چون خط سیری برای سه، چهار دوره تجربه شده و مردم به دنبال فضای جدیدی بودند و فکر می‌کردم می‌شود این مناسبات را برپا کرد و بالاخره اعتماد به نفسی بود که خداوند متعال به من اعطا کرد.» رئیس‌جمهور در مراسم رژه روز ارتش در فروردین‌ماه امسال با اشاره به اینکه منابع اصلی اقتدار یک ملت را باید در درون آن ملت یافت، خاطرنشان می‌کند: ایمان به خدا نخستین مایه و نقطه جوشش اقتدار ملی است؛ کسانی که به خدا اعتقاد دارند پیوسته به منبع لایزال قدرت متصل هستند؛ کسی که به خدا ایمان دارد، حزب‌الله است و حزب‌الله همواره غالب خواهد بود.

 

مقاطع افول ملت‌ها
دکتر احمدی‌نژاد در مراسم بزرگداشت امیرکبیر در سال گذشته خاطرنشان می‌کند: «عامل اول روح جمعی ملت ایران و حضور این ملت در صحنه‌های تصمیم، اراده و پیشبرد کشور است؛ در هر مقطعی از تاریخ که روح جمعی ملت ایران و اعتماد به نفس ملی شکل گرفته و این ملت با احساس عزت، اراده و پیشرفت کشور را به دست گرفته‌اند، آن مقطع نقطه اوج و درخشش ملت ایران بوده است. اما هرگاه روح جمعی به خاموشی گراییده و اعتماد به نفس ملی خدشه‌دار شده آنجا مقاطع افول و حضیض این ملت بوده است.»
٭٭٭
علی مطهری، منتقد نشان‌دار دولت‌های احمدی‌نژاد پس از آن‌که مقام معظم رهبری از احمدی‌نژاد و دولت‌هایش به عنوان معیاری برای سنجش و انتخاب رئیس‌جمهور آینده یاد کردند، در تشریح نقاط مثبت احمدی‌نژاد می‌گوید: «احمدی‌نژاد آدم مستقلی بود که سعی داشت از ولی فقیه هزینه نکند. اعتماد به نفس بالای او و در نتیجه روحیه دادن به مردم از جمله مزیت‌های دیگر اوست که برای رئیس‌جمهور آینده نیز لازم است.»