با آغاز برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری انتظار می‌رفت آقایانی که در سال‌های اخیر به شدت برنامه و عملکرد دولت را زیر سؤال برده بودند، خود در میدان عمل برنامه جامع و دقیقی را برای برون‌رفت از شرایط ادعایی مطرح کنند، اما هرچه بیشتر به گفتارها و شعارهای نامزدهای محترم دقیق‌تر می‌نگریم، کمتر نشانی از وجود برنامه یا حتی ابتکار عملی تازه می‌یابیم!

در عین حال که همگی اعضای 2+6 (8 کاندیدای حاضر در عرصه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم) خود را به سلاح انتقاد از دولت مسلح کرده‌اند، اما در مقابل سعی دارند تا با کپی‌برداری از برنامه‌ها و طرح‌های دولت‌های نهم و دهم دکتر محمود احمدی‌نژاد آن را به نفع خویش مصادره نمایند.

محسن رضایی را باید پرچمدار مصادره طرح‌های دولت احمدی‌نژاد نامید. طرح هدفمندی یارانه‌ها که رؤسای جمهور قبلی جرأت اجرای آن را نداشتند و محمد خاتمی از آن به عنوان آرزوی اقتصادی دولت خود یاد کرده بود، امروز با نام یارانه سبز، از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دنبال می‌شود.
وی در خصوص طرح مد‌نظر خود می‌گوید: «یارانه سبز را که قرار است بدهم، تورم‌زا نیست، اما آن یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند، تورم‌زاست.»
از سوی دیگر در حالی که از همان روزی که طرح سهام عدالت دولت به مردم واگذار شد، بنابراین بود که از طریق تعاونی‌های استانی، شرایط خرید و فروش این سهام در بازار فراهم آید، محسن رضایی از امکان خرید و فروش سهام عدالت به عنوان طرح جدید خود نام می‌برد و در تحلیل شرایط اقتصادی این روزهای کشور تاکید می‌کند که اقتصاد کشور صاحب ندارد!

وقتی مسکن مهر تغییر نام می‌دهد
محمدرضا عارف نیز با کپی‌برداری از مسکن مهر که آن را به نام مسکن ماندگار تغییر داده است، به میدان آمده. معاون اول دولت اصلاحات با بیان این‌که هر ایرانی شایسته سرپناهی است استوار، زیبا و آرامش‌بخش، تاکید می‌کند: مسکن باید محل آرامش خانواده باشد و نه محور اصلی مشکلات!

وی این مطلب را طی یادداشتی در سایت شخصی‌اش با عنوان «تبدیل مسکن مهر به مسکن ماندگار» مطرح کرده است. طرح واگذاری زمین‌های 99 ساله از جمله اقدامات عارف در این حوزه است! این کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات با تاکید بر این نکته که هدفمندی یک طرح بود که شکی در اجرای آن نیست، می‌گوید: اما باید فاز اول آن به صورت کامل اجرا شود!

دولت نباید دایناسوری عمل کند
در میان نامزدها، ادبیات سردار نیز منحصر به فرد است. قالیباف در جمع فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌غربی با بیان این‌که رئیس جمهور باید ظرف شش ماه بداند که در کدام حوزه‌ها نباید فضولی کند و در کدام حوزه‌ها ثابت‌قدم باشد، تصریح می‌کند: دولت باید کوچک و چابک باشد و نباید دایناسوری عمل کند، زیرا به طور حتم منقرض می‌شود!
وی همچنین در پاسخ به سؤال ایرانیان خارج از کشور که چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی دارید و راهکار شما چیست، می‌گوید: هموطنان ما به موضوع مهمی اشاره کردند و چالش اقتصادی مهمترین چالش امروز کشور ماست. این چالش به قدری وسیع است که عزیزان خارج از کشور را نیز تحت تاثیر قرار داده است. سردار تاکید می‌کند که مهمترین برنامه بنده و اولویتم بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است!
دولت در گرفتن حق مردم نباید زیاده‌روی کند!
علی‌اکبر ولایتی نیز به تشریح دولت متمم خود می‌پردازد و خاطرنشان می‌کند: گرفتاری‌هایمان به دلیل افراط و تفریط است. دولت برای گرفتن حق مردم نباید کوتاه بیاید و نه زیاده‌روی کند، چرا که مردم ما اهل اعتدال هستند و ما باید جامعه‌ای آرام داشته باشیم.

سفرهای وزارتخانه‌ای راه می‌اندازم!
به گزارش ایران سعید جلیلی و حداد عادل نیز به انتقاد از دولت و سیاست‌های آن می‌پردازند. جلیلی با بیان این‌که در دولت آینده باید کارهای زیادی انجام گیرد، خاطرنشان می‌کند: ماشین دولت ضعیف و ناتوان است. وی نیز با بهره‌برداری از طرح سفرهای استانی رئیس جمهور، با اشاره به این‌که سفرهای استانی بسیار خوب بود، اما کافی نبود، می‌گوید: چون ماشین دولت راه نمی‌رفت، بنابراین سفرهای استانی پاسخی به این موضوع بود که آنان از این ماشین پیاده شوند. در حالی که دولت در تمام سفرهای استانی هیات وزیران را به همراه داشت و گهگاهی جلسه هیات دولت را نیز در استان‌های مختلف برپا می‌کرد.
جلیلی اضافه می‌کند: باید در کنار سفرهای استانی، سفرهای وزارتخانه‌ای هم داشته باشیم و هر وزارتخانه‌ای اشکالاتش رفع شود تا به حرکت دربیاید!

به وزرا چیزی را تحمیل نمی‌کنیم
غلامعلی حداد عادل نیز در تشریح برنامه‌هایش می‌گوید: از نکات مورد نظر من تاکید بر ثبات مدیریت است و در مسائل شخصی موضوعی را به وزرا تحمیل نکرده و به آن‌ها اختیار می‌دهم تا احساس مسئولیت کنند! وی تصریح می‌کند: از مشکلات ما در 8 سال گذشته این بوده که عده‌ای خواسته‌اند کشور را با تضاد اداره کنند که این روش‌ها، روش‌هایی اسلامی نیست. داستان غرضی و روحانی نیز مشخص است،‌گویی کشور چنان در ورطه نابودی قرار گرفته است که اگر اینان نباشند، خدای ناکرده کشور مساوی خواهد شد با نابودی!

برخی کاندیداها فکر می‌کنند از آسمان آمده‌اند
کار سیاه‌نمایی کاندیداها از وضع کشور تا بدانجا پیش رفته که رئیس دیوان عدالت اداری کشور با بیان این‌که برخی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ای حرف می‌زنند که فکر می‌کنند از آسمان آمده‌اند، می‌گوید: شنیدن حرف‌هایی که خدمات نظام و مسئولان در دوره‌های گذشته را زیر سؤال می‌برد، موجب تاسف و کمال بی‌انصافی است. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری تصریح می‌کند: چرا برخی فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینند و با تخریب دستاوردهای گذشته، خدمات نظام را زیر سؤال می‌برند.
وی با بیان این‌که در طول سه دهه از عمر نظام اسلامی، خدمات زیادی ارائه شده است، از کاندیداها خواست جانب انصاف را رعایت کنند.

٭٭٭
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری بوده که جاده‌های ناهموار و بن‌بست مدیریتی و اجرایی کشور را با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های متنوع بازگشایی کرد. طرح‌ها و برنامه‌هایی که نه تنها دولت بعدی که دولت‌های آینده هم مجبور به ادامه آن هستند.

وقتی پای انتقاد باز می‌شود، سیل ادعاها درباره عملکرد دولت روانه می‌شود و برخی طوری می‌گویند که گویی هیچ کار مثبتی در کشور صورت نگرفته، اما وقتی پای میدان عمل به میان می‌آید، سقف برنامه‌های ارائه شده، حداکثر همان چیزی است که دولت انجام داده، چرا که دولت احمدی‌نژاد سقف خدمتگزاری به مردم را تا حدی بالا برده که کاندیداهای حاضر در میدان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری حرفی برای گفتن در این زمینه ندارند.