«پایگاه خبری تحلیلی رئیس جمهور ما» قصد دارد از این پس در سلسله گزارش‌هایی، محورهای گفتمانی- اعتقادی دکتر احمدی‌نژاد را در دولت‌های نهم و دهم مورد بازخوانی قرار دهد. گفتمانی که بارها و بارها با تاییدات مکرر امام خامنه‌ای همراه شده است. در قسمت اول این گزارش، به مقوله عدالت که شعار اصلی محمود احمدی‌نژاد در دولت‌ بود، می‌پردازیم.

با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور در سال 84 که پس از دو دولت سازندگی و اصلاحات اتفاق افتاد، امیدهای بسیاری در دل‌ها زنده شد تا یک گام به جامعه ایده‌آل نزدیک ‌شویم. نکته‌ای که بسیاری بر آن مهر تایید نهادند و مقام معظم رهبری هم فرمودند: «مسیر انقلاب در این دولت به ریل اصلی‌اش بازگردانده شد.» حماسه‌ای که در سوم تیرماه 84 رقم خورد، یک رقابت کاملاً گفتمانی و نه سیاسی بود. آن هم گفتمانی که در رفتار عینیت داشت و نه تنها در بحث‌های روشنفکری آکادمیک که خاص طبقات روشنفکر و ویژه باشد. رقابت از جنسی بود که شعارهای انقلاب عیناً و عملاً در تبلیغات انتخابات دیده می‌شد.

 ویژگی‌هایی که بعداً همه جزو گفتمان و خصوصیت‌های دولت‌های نهم و دهم شد. روح سادگی و ساده‌زیستی، عبور از اشرافیت، مقابله با ویژه‌خواری، مقابله با زیاده‌خواهی، مقابله با غارت منابع عمومی یا حیف و میل این منابع، روح خدمت آن هم خدمت خالصانه و صادقانه برای پیشرفت کشور تحقق یافت و در واقع منش عدالت‌طلبی جایگزین ادبیات و روش‌های غربی‌ای شد که تا آن زمان باب بود.

دولت شما در قول و عمل نشان داد که به شعارهای انقلاب پایبند است
امام خامنه‌ای در دیدار هیات دولت در شهریورماه 86 خاطرنشان می‌کنند: «دولت، هم در قول و شعار- که مهم است- و هم در عمل، نشان می‌دهد که به اصول انقلاب و ارزش‌های انقلاب پایبند است. این برای انقلاب ما یک پدیده‌ معجزه‌آسا و بی‌نظیر است که ما امروز همان شعارهایی را می‌دهیم و همان اصول و مبانی‌ای را برای خودمان برنامه‌ عمل قرار داده‌ایم که در اول انقلاب همان‌ها اعلام شده بود؛ یعنی در برنامه‌ریزی‌های ما و در خواست ما، هیچ تخطی‌ای از این اصول صورت نگرفته است. این خیلی مهم است. روش‌ها تغییر پیدا می‌کنند، لکن مبانی و اصول باقی می‌مانند.

امروز انسان می‌بیند که این اصول از همیشه شفاف‌تر، زنده‌تر و برجسته‌تر مطرح است؛ در زبان شما و در شعارهای شما و در برنامه‌هایی که اعلام می‌کنید، اینها مطرح می‌شود و شماها چون مسئول هستید، آنچه که می‌گویید، در مقام حرف باقی نمی‌ماند و یک خط و شیار و عمقی را در جامعه به‌وجود می‌آورد؛ این طبیعت مسئولیت است... شعارهای شما، فضای اصولگرایی و فضای ارزش‌های انقلابی و فضای وفاداری به مبانی امام و انقلاب را بر جامعه حاکم کرده است؛ این خیلی چیز باارزشی است. اولین و مهم‌ترین شاخصه‌ دولت شما این است.»

روزنامه ایران قصد دارد از این پس در سلسله گزارش‌هایی، محورهای گفتمانی- اعتقادی دکتر احمدی‌نژاد را در دولت‌های نهم و دهم مورد بازخوانی قرار دهد. گفتمانی که بارها و بارها با تاییدات مکرر امام خامنه‌ای همراه شده است. در قسمت اول این گزارش، به مقوله عدالت که شعار اصلی محمود احمدی‌نژاد در دولت‌ بود، می‌پردازیم.

عدالت‌گستری، محور‌ی‌ترین کار دولت
عدالت، این آرزو و دغدغه همیشگی جوامع بشری که در دولت‌های سازندگی و اصلاحات به یک حلقه مفقوده تبدیل گردیده بود، وقتی در کلام و عمل احمدی‌نژاد به عنوان شعار و مولفه اصلی دولتش ظهور و بروز پیدا کرد، توانست نظرات و توجهات سیاسیون و افکار عمومی را به خود جلب کند. در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در سال 84 مقام معظم رهبری پس از سخنرانی دکتر محمود احمدی‌نژاد که بخش عمده‌ای از آن در باب مفهوم عدالت و لزوم اجرای آن بود، می‌فرمایند: «رئیس‌جمهور محترم ما امروز سخنان خوبی بیان کردند... البته عدالت دشمنانی دارد... همه کسانی که نامشان در بی‌عدالتی است با عدالت دشمن‌اند... بعضی می‌خواهند با عنوان تندروی، عدالت را متهم و محکوم کنند. عدالت، تندروی نیست، حق‌گرایی است... عدالت را نباید تندروی و مخالفت با شیوه‌های علمی دانست.»
ایشان در سخنانی دیگر اقدام آقای احمدی‌نژاد در مطرح کردن شعار عدالت محوری را باعث جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن این شعار بسیار اساسی ارزیابی کردند و با اشاره به استقبال مردم از عدالت محوری دولت جدید می‌افزایند: «دولت باید به این شعار تحول‌آفرین و ملزومات آن کاملاً پایبند باشد.»
عدالت از شاخص‌های برجسته دولت است
معظم‌له در دیدار هیات دولت در شهریورماه 86 پیگیری عدالت را از دیگر شاخص‌های بسیار برجسته دولت نهم برمی‌شمارند و خاطرنشان می‌کنند: «حرکت در وادی طولانی، دشوار و پرخطر عدالت طبعاً در کوتاه مدت به همه نتایج مورد نظر نمی‌رسد اما جهت‌گیری عدالت‌طلبانه و همین قدم‌هایی که دولت در این مسیر برمی‌دارد بسیار با ارزش است و باید این حرکت را با همه قوا ادامه و گسترش داد.»

ایشان همچنین با اشاره به کارهای بزرگ انجام شده در کشور برای رفع محرومیت خاطرنشان می‌کنند: «عدالت همیشه در شعارهای دولت‌های پس از انقلاب مطرح بوده است اما این خطر وجود داشته که عمده شدن شعارهای خوب دیگر همچون پیشرفت و توسعه آزادی و مردم‌سالاری، شعار عدالت را کمرنگ کند در حالی که نباید هیچ شعار و ایده‌ای باعث کمرنگ شدن عدالت و فراموش شدن طبقات محروم شود.» ایشان همچنین در دیدار با اعضای هیات دولت در سال 86 تاکید می‌کنند: «ممکن است شماها نتوانسته باشید یا تا آخر عمر هم نتوانید همه آنچه را که در مورد عدالت می‌باید انجام داد انجام بدهید لکن نفس رویکرد شما به عدالت چیز با ارزشی است.»
پیگیری و اجرای عدالت، علت عمده هیاهو علیه دولت!
اما احمدی‌نژاد چه نکاتی را در گسترش و اجرای عدالت مد‌نظرش قرار داد که سبب ایجاد دشمنی‌های بسیار چه آشکارا و چه نهان شد.رئیس جمهور در مراسم رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی خود در آبان ماه سال 84 می‌گوید: «امروز علت عمده هیاهوهایی که علیه ملت ما هست، به خاطر پیگیری این رویکرد انقلابی، اسلامی و علمی است. اجرای عدالت دست بسیاری را از بیت المال کوتاه خواهد کرد.

دست بسیاری را از دست اندازی به منابع بانکی و ملی کوتاه خواهد کرد. کسانی که یک شبه ره صد ساله را طی کردند، این فرصت از آن‌ها گرفته خواهد شد.»وی خاطرنشان می‌کند: «فشارها را همه می شناسید - از اجرای عدالت متضرر می شوند نمی آیند بگویند که دست ما از بیت المال کوتاه شده، به همین دلیل دایم فریاد می زنند و فشار می آورند. عزیزی می گفت من وضعیت دولتها از اول انقلاب تا الآن را بررسی کرده ام.

دولتی نداریم که در دو ماه اول استقرارش با این حجم عظیم تبلیغات منفی در خارج و داخل کشور مواجه شده باشد. البته چون ما هم می دانیم و شماها هم می دانید علت و ریشه‌اش کجاست، نه پاسخ می دهیم نه علاقه مندیم که وقت بگذاریم و نه خیلی آزرده می شویم، اما می دانیم که علت ناراحتی‌ها از کجاست. هیچ وقت نمی آیند بگویند چون این مصوبه دولت دست ما را از فلان مجموعه دولتی کوتاه کرد ما ناراحتیم. می آیند یک اتهاماتی به این دولت می زنند. این دولت جز تصمیم گیری قانونمند و علمی و جز جهت گیری اسلامی و مردمی ندارد.»
اجرای عدالت، سخت‌ترین مرحله انقلاب 
رئیس جمهور همچنین در جمع دانشجویان دانشگاه بیرجند تصریح می‌کند:... سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مرحله انقلاب ما مرحله اجرای عدالت است. تا قبل از اجرای عدالت، جبهه ای که ما با آن برخورد داریم، جبهه بیرونی است. کسانی که مخالف استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ما هستند، جبهه ای است که مقابل کلیت کشور می ایستد و مبارزه کردن با آن خیلی آسان است. اگر نگوییم خیلی آسان است، آسان‌تر از این مبارزه ای است که امروز می خواهد آغاز بشود. اما در اجرای عدالت جبهه درگیری از دوستان نزدیک خود آدم شروع می شود. دوستان آدم، نزدیکان، کسانی که توقع دارند به خاطر آشنایی، رابطه و به خاطر این‌که برای خودشان حق بیشتری قائل هستند، امتیاز ویژه بگیرند. همان چیزی که شما به آن رانت می گویید.

گروه‌ها، دسته‌ها و مجموعه هایی هستند که باور کرده‌اند باید حق بیشتری بگیرند. اینها در مبارزه با دشمن بیرونی همراه هستند. در دفاع از استقلال کشور همراه هستند. چه بسا در دفاع از آزادی هم همراه باشند، اما در اجرای عدالت صفها جدا می شود. خیلی وقتها آدم ممکن است مجبور باشد با برادر و یار بیست ساله و بیست و پنج ساله خودش هم به خاطر اهمیت ندادن و رد کردن توقعات بیجا و تقاضاهای غیرقانونی برخورد بکند. مطمئن باشید کسانی که عادت کرده‌اند طی 15، 20 سال با یک تلفن، با یک ارتباط و با یک تقاضای معمولی همه نیازهای خود و دوستانشان را برطرف کنند، وقتی مشاهده می کنند که این راه به لطف الهی و به دست قدرتمند ملت ایران بسته شده است، حتماً ناراحت و نگران می شوند!

دکتر الهام در گفت‌و‌گوی خود با ویژه‌نامه دولت معیار در پاسخ به این سؤال که «آیا انتخابات 84 یک تغییر جدی در وضعیت ارزش‌ها و گفتمان و مفاهیم انقلاب به وجود آورد»، تاکید می‌کند: «بله، کما این‌که رهبری اساساً این موضوع را تصریح کردند که احمدی‌نژاد اگر فقط در همین حد موفق بود که شعار عدالت را احیا کند، خود این یک پیروزی بزرگ بود. این سخن رهبری، دگرگونی ارزش‌ها را نشان می‌داد. یعنی اینقدر این ارزش‌ها به محاق رفته بود و غیر‌قابل طرح شده بود که جرات می‌خواست یک نفر دوباره پرچمدار احیای آن بشود و این اتفاق را احمدی‌نژاد در سال 84 رقم زد.».