در این شرایط بهترین توصیه به حسن روحانی این است که قبل از اندیشیدن به برگزاری همه پرسی دیگری، به عواقب آن بیاندیشد و مبادا طوری شود که مثل رفراندوم انصراف از یارانه، به یک رسوایی عظیم برای دولت تبدیل شود.

 

"من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دلم می‌خواهد شرایطی فراهم شود تا به این اصل قانون عمل کنیم و یک بار هم که شده آن چیزی را که برای همه مهم است و اهمیت دارد را از مردم بپرسیم. البته مجلس جای خودش مهم و محترم است ولی خوب بود سالی یک بار یا حداقل چند سالی یک بار این کار انجام می‌شد ولی الان 36 سال گذشته و این قانون عملی نشده است."

به گزارش «پايگاه خبري تحليلي رئيس جمهور ما»؛ این بخشی از صحبت های حسن روحانی در همایش اقتصاد ایران بود که روز یکشنبه 14 دی برگزار شد. رئیس دولت یازدهم این بار نگران یکی از اصول اجرا نشده قانون اساسی، یعنی برگزاری همه پرسی شده است. حال اینکه منظور او از مطرح کردن این گزاره چه بوده، باید صبر کرد و منتظر شنیدن اظهارات بعدی او بود. البته رسانه های اصلاح طلب و دولتی روز گذشته و امروز موجی درباره این موضوع راه انداختند و تفسیر و تحلیل های خود را از این گفته روحانی بیان کردند. تداوم غنی سازی، موضوعات اقتصادی وچند موضوع دیگر از حدسیات و گمانه های رسانه های اصلاح طلب از صحبت های رئیس دولت بود.

فارغ از این که مقصود و منظور روحانی چه بوده، به نظر برگزاری همه پرسی در موضوعاتی که به توده مردم مربوط است، امر مثبتی به نظر می رسد و باید امیدوار بود به سرنوشت دیگر وعده های حسن روحانی "بهبود شرایط اقتصادی در صد روز"، "چرخیدن همزمان چرخ غنی سازی و اقتصاد"، "کم کردن دامنه فیلترینگ" و ... دچار نشود.

اما حسن روحانی در شرایظی پیشنهاد برگزاری همه پرسی را مطرح کرده که وسیع ترین همه پرسی سال های اخیر، اوایل سال 93 کشور برگزار شد. این همه پرسی بعد از همه پرسی تغییر نظام شاهنشاهی به جمهوری اسلامی بزرگترین همه پرسی برگزار شده در تاریخ انقلاب اسلامی بود و طی آن بیش از نود و هفت درصد مردم به درخواست دولت برای انصراف از دریافت یارانه نه گفتند. و این در حالی بود که دولت تدبیر از ظرفیت همه رسانه ها اعم از روزنامه های مخالف و موافق، اصولگرا و اصلاح طلب، از جمله کیهان و شرق به صورت توامان، سایت ها و شبکه های سیما برای متقاعد کردن مردم بهره برد. شبکه های صدا و سیما، همگی پر بود از مصاحبه و گزارش از وزرا و معاونین روحانی در ترغیب مردم به انصراف از یارانه نقدی. روحانی حتی از سریال پایتخت و دیالوگ های بانو چوچانگ هم نگذشت! در ماجرای ترغیب مردم به گفتن آری در این همه پرسی حتی از برخی ظرفیت های دینی و مذهبی هم استفاده شد. اما نتیجه چیزی جز نه نود و هفت درصدی مردم به دولت روحانی نبود.

در این شرایط بهترین توصیه به حسن روحانی این است که قبل از اندیشیدن به برگزاری همه پرسی دیگری، به عواقب آن بیاندیشد و مبادا طوری شود که مثل رفراندوم انصراف از یارانه، به یک رسوایی عظیم برای دولت تبدیل شود. اگر دولت یازدهم تصور می کند جنبه پذیرش نتایج رفراندوم را دارد در کنار برگزاری رفراندوم هسته ای، موارد زیر نیز جهت بررسی پیشنهاد می شود البته قطعا این موارد هرگز نخواهند توانست خللی به رکورد همه پرسی یارانه سال 93 وارد آورند!

1- برگزاری رفراندوم درباره ضرر 54 میلیارد دلاری ایران در پرونده کرسنت و نحوه مجازات عاملان آن
2- برگزاری رفراندوم درباره نحوه مجازات افرادی که در برخورد با مردم از الفاظ بی ادبانه و خجالت آوری نظیر "بروید به جهنم، ای بی سواد های تازه بی دوران رسیده متوهم و ..." استفاده می کنند
3- برگزاری رفراندوم در باره میزان رضایتمندی مردم از اقدامات دولت قبل نظیر مسکن مهر

هر چند به نظر می رسد پیشنهاد برگزاری رفراندوم از جانب رئیس دولتی که در سفرهای استانی اش حتی از سازماندهی سربازان، دانش آموزان و کارمندان آن هم در روز روشن ابایی ندارد، بیش از هر چیز به یک نمایش نخ نما و پیش پا افتاده شبیه است.

محمد حسین جوادی

منبع

"Our President, analytical news site"