رئیس جمهوری که با داعیه عدالت و مهرورزی بر مسند قرار گرفت، نه تنها برای مردم خود که این گوهرهای گم‌شده دنیای امروز را برای مردم جهان نیز مطالبه کرد و با ایده مدیریت مشترک جهانی که برای نخستین‌بار در اجلاس توسعه هزاره سوم سازمان ملل مطرح شد، سعی کرد تا از یکجانبه‌گرایی برخی کشورها برای مدیریت جهان جلوگیری نماید. نیازی مشترک که البته مخالفان مشترکی هم در داخل و خارج داشت! ایده مدیریت مشترک جهانی محمود احمدی‌نژاد، جهانی بهتر را برای آیندگان نوید می‌دهد.

اقدامات یکجانبه برخی کشورها، برخوردهای ناعادلانه و تبعیض‌آمیز و درنظر نگرفتن حقوق ملت‌ها باعث شده که وضعیت جهان در عرصه بین‌المللی به نقطه غیر‌قابل تحمل امروز برسد. 

رئیس جمهوری که با داعیه عدالت و مهرورزی بر مسند قرار گرفت، نه تنها برای مردم خود که این گوهرهای گم‌شده دنیای امروز را برای مردم جهان نیز مطالبه کرد و با ایده مدیریت مشترک جهانی که برای نخستین‌بار در اجلاس توسعه هزاره سوم سازمان ملل مطرح شد، سعی کرد تا از یکجانبه‌گرایی برخی کشورها برای مدیریت جهان جلوگیری نماید. نیازی مشترک که البته مخالفان مشترکی هم در داخل و خارج داشت! ایده مدیریت مشترک جهانی محمود احمدی‌نژاد، جهانی بهتر را برای آیندگان نوید می‌دهد. جامعه و جهانی که مد‌نظر اسلام و انقلاب بوده و از آن به عنوان مدینه فاضله یاد شده است، جهانی عاری از هر ظلم و خشونت و جنگ و نابرابری، جهانی که شرایط در آن به نفع ملت‌ها و به سمت وضعیت مطلوب تغییر خواهد کرد.
روزنامه ایران در بخش‌های قبل از سلسله گزارش‌های بررسی شاخصه‌های گفتمانی دولت احمدی‌نژاد، به خصوصیاتی همچون عدالت، ساده‌زیستی، مهدویت، احیاگری ارزش‌ها، عزتمداری جهانی، مردمی بودن، تلاش و پرکاری، روحیه تحول‌گرایی و اصلاح حقیقی، مهرورزی، مبارزه با فساد، هویت ملی، کرامت انسانی و آزادی پرداخته است.
مدیریت مشترک جهانی نیز از جمله شاخصه‌های گفتمان محمود احمدی‌نژاد در طول دوران ریاست جمهوری‌اش بود که آن را با صدای بلند فریاد زد.

عبور از پیچ حساس تاریخی و ایجاد هندسه جدید مدیریت جهان
امام خامنه‌ای در سخنان بسیار مهمی در شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران با اشاره به شرایط حساس گیتی و عبور جهان از یک پیچ تاریخی بسیار مهم و نشانه‌های بروز نظام نوین چند وجهی در مقابل نظام یکجانبه‌گرایی سلطه، به تبیین فرصت‌های نوید بخش پیش روی کشورهای مستقل و آرمان‌های اصلی کشورهای غیرمتعهد و همچنین نشانه‌های لبریز شدن پیمانه صبر مردم جهان به‌ویژه ملت‌های غرب از ساختارهای معیوب، منسوخ، ناعادلانه و غیردموکراتیک هندسه غلط بین‌المللی موجود، پرداختند و تاکید کردند: <جنبش عدم تعهد باید نقش جدیدی در شکل‌گیری نظم نوین بین‌المللی ایفا کند و اعضای این جنبش می‌توانند با هم‌افزایی امکانات و ظرفیت‌های گسترده خود، برای نجات جهان از ناامنی و جنگ و سلطه‌گری نقشی تاریخی و ماندگار بیافرینند.>

ایشان حفظ همبستگی و پیوند اعضای جنبش عدم تعهد در چارچوب آرمان‌های مشترک را دستاوردی بزرگ خواندند و افزودند: <خوشبختانه چشم‌انداز تحولات جهانی، نویدبخش یک نظام چند وجهی است که در آن، قطب‌های سنتی قدرت، جای خود را به مجموعه‌ای از کشورها و فرهنگ‌ها و تمدن‌های متنوع و با خاستگاه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی و سیاسی می‌دهند و این جابه‌جایی تدریجی قدرت، فرصتی را برای کشورهای عدم تعهد به‌وجود آورده تا نقش موثر و شایسته‌ای را در عرصه جهانی بر عهده بگیرند و زمینه یک مدیریت عادلانه و واقعاً مشارکتی را در پهنه گیتی فراهم آورند.» معظم له در دیدارهای متعدد و مختلف به اهمیت و نقش موثر امروز جمهوری اسلامی ایران در معادلات جهانی اشاره می‌فرمایند.
امام خامنه‌ای در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج تصریح می‌کند: ‌
«امروز روزی است که ملت‌ها و دولت‌های مسلمان می‌توانند ابتکار عمل را به دست گیرند و کاری بزرگ را آغاز کنند که البته وظیفه نخبگان سیاسی و دینی و فرهنگی و رجال ملی و جوانان و دانشگاهیان کشورهای اسلامی از همه سنگین‌تر است و وحدت و همدلی نشاط علمی، نشاط سیاسی، تلاش فرهنگی و بسیج کردن همه نیروها باید سرلوحه این نهضت فراگیر باشد.»

اسلام از حاشیه خارج شده است
امام خامنه‌ای، بیداری اسلامی را از جمله پدیده‌های شگرف امروز جهان می‌دانند و طی بیاناتی در اجلاس «علما و بیداری اسلامی» تاکید می‌کنند:
«موضوع (بیداری اسلامی) که شما در این اجلاس به آن خواهید پرداخت، امروزه در صدر فهرست مسائل جهان اسلام و امت اسلامی است؛ پدیده شگرفی است که اگر باذن الله سالم بماند و ادامه یابد، قادر خواهد بود سربرآوردنِ تمدن اسلامی را در چشم‌اندازی نه چندان دوردست، برای امت اسلامی و آنگاه برای جهان بشریت رقم زند. آنچه امروز در برابر چشم ما است و هیچ انسان مطلع و هوشمندی نمی‌تواند آن را انکار کند، آن است که اکنون اسلام از حاشیه معادلات اجتماعی و سیاسی جهان خارج شده و در مرکز عناصر تعیین‌کننده حوادث عالم، جایگاهی برجسته و نمایان یافته است و نگاه تازه‌ای را در عرصه زندگی و سیاست و حکومت و تحولات اجتماعی عرضه می‌کند؛ و این در دنیای کنونی که پس از شکست کمونیزم و لیبرالیزم، دچار خلأ عمیق فکری و نظری است، پدیده‌ای مهم و پرمعنی به شمار می‌رود. این نخستین اثری است که حوادث سیاسی و انقلابی در شمال آفریقا و منطقه عربی، در مقیاس جهانی بر جای گذاشته است، و خود مبشر حقایق بزرگ‌تری است که در آینده اتفاق خواهد افتاد.»

تحقق مدیریت جهانی، تضمین صلح پایدار
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم با درک از نیاز جامعه جهانی که در برگیرنده نابرابری‌های مختلف بود، با ایده مدیریت مشترک جهانی، اندیشه‌ای نو را به دنیا در جهت تغییر وضع کنونی ارائه نمود. ایده‌ای که برپایه‌هایی چون عدالت، مهرورزی، کرامت انسانی و ارزش‌های الهی استوار بود.
رئیس جمهور در شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران با بیان این که امروز روز ملت‌ها و روز بازتعریف و پیگیری آرمان‌های اصلی جنبش عدم تعهد و برنامه‌ریزی برای تحقق همه آرمان‌ها و اهداف انسانی است،‌ تاکید می‌کند: باور من این است که تحقق مدیریت مشترک جهانی که تضمین صلح پایدار بر اساس عدالت، آزادی و کرامت انسانی است، خلاصه‌ آرزوهای بنیانگذاران فقید جنبش عدم تعهد است؛ مسئولیت خطیری که اینک بر دوش یکایک ما سنگینی می‌کند. دکتر احمدی‌نژاد موضوع و مسأله اصلی در این راستا را مدیریت جهانی عنوان کرد که باید به طور مبنایی و اصولی اصلاح شود و تصریح می‌کند: اگر سال‌ها همگی بنشینیم و بدون اصلاح اساسی مدیریت حاکم بر جهان هزاران تصمیم کوچک و بزرگ خوب بگیریم و برای اجرای آنها تلاش نماییم، دوره ما هم به سر خواهد رسید، بدون آن که تغییری اساسی و تعیین کننده اتفاق بیفتد. باید در مدیریت جهانی به نفع ملت‌ها و در جهت عدالت تغییرات اساسی صورت پذیرد و روشن است که مدیریت آینده باید حائز دو ویژگی اساسی یعنی عشق به ارزش‌های مشترک الهی و انسانی مانند عدالت، آزادی، کرامت انسانی، احقاق حق، احترام متقابل و مهرورزی به نوع انسان در سراسر جهان باشد.
ایران برای مدیریت جهان روش و الگو دارد
رئیس جمهور در مصاحبه‌ای در سال 86 و پس از سفر به نیویورک خاطرنشان می‌کند: «... خب ملت ایران دارای روش مشخص و الگوی معین برای مدیریت جوامع و حل و فصل مسائل بین‌المللی و استقرار صلح و آرامش پایدار است. مبانی بسیار روشن است، استدلال، راه و الگو دارد. در کنار اینها نسبت به تحولات جاری در جهان ملت ایران دیدگاه‌ها و نقطه نظرها، تحلیل‌های بسیار روشن و راهگشا و تعیین کننده هم دارد.>

ماموریت اصلی ایران در سیاست خارجی
احمدی‌نژاد در سخنانی در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در سال 86 تاکید می‌کند: <ماموریت اصلی ما در سیاست خارجی تغییر این شرایط به نفع ملت‌ها و به سمت شرایط مطلوب است. این ماموریت ماست. از این که این ماموریت را با صدای بلند فریاد بزنیم، نگران و ناراحت نمی‌شویم. آن که دارد دنیا را به آتش می‌کشد، می‌آ‌ید، می‌گوید من ماموریت دارم که آزادی را به زور (آزادی از نوع خودشان) بمباران و گلوله‌باران و اشغال به مردم تحمیل کنم. چپاول ثروت ملت‌ها را با یک پوشش به نام آزادی این جور تحمیل می‌کنند. با صدای بلند هم سینه سپر می‌کنند و حرف می‌زنند. آن وقت ما می‌خواهیم بگوییم، می‌خواهیم شرایط را تغییر دهیم، باید خجالت بکشیم از این که بگوییم؟ یا بگوییم آنها ناراحت می‌‌شوند، خب ناراحت بشوند. ناراحت شدن یا نشدن آنها که ملاک نیست. حرکت به سمت تغییر این وضعیت وظیفه و مسئولیت ماست. می‌خواهیم به کجا برویم؟ عنایت کنید.

نقطه مطلوب ما کجاست؟ ما از خودمان حرفی نمی‌زنیم، نقطه مطلوب همان چیزی است که خدای متعال برای بشریت قرار داده است. همان چیزی است که همه انبیای الهی آن را فریاد زده‌اند و در جهت تحقق آن تلاش کرده‌اند. چیزی نبوده که جمهوری اسلامی از خودش دربیاورد یا کسی بخواهد از خودش چیزی اختراع بکند. خدای متعال انسان و جهان را خلق کرد و در این دنیا برای خلق بشر عنایتی قرار داد. این همه پیامبران آمده‌اند و همان را فریاد زده‌اند. بیانش هم خیلی ساده است. همه هم می‌فهمند ما دنبال استقرار وضعیتی در جهان هستیم که همه خدای یگانه را بپرستند و به واسطه پرستش خدای یگانه در بین خودشان به عدالت و انصاف و عشق و محبت رفتار کنند. در پی وضعیتی هستیم که زندگی مادی بستر عروج انسان‌ها به قله‌ها و کمال آنها باشد. کینه، جنگ، بدخواهی، حسادت، سلطه‌طلبی و استکبار و فریب و نیرنگ نباشد...»

جهان در آستانه تحولاتی عظیم
رئیس جمهور در چهاردهمین اجلاس مجمع عمومی جهانی اهل بیت در سال 86 تاکید می‌کند: <جهان امروز در یکی از نقاط عطف تاریخ خود به سر می‌برد. همه ما شاهد دگرگونی‌های وسیع، متنوع و سریع هستیم. گویی خداوند تبارک و تعالی تحولات بزرگی را با تدبیر خود رقم می‌زند و با قدرت و حکمت بالغه خود سنت‌های خویش را جاری می‌کند. باطل در مسیر هزیمت و اضمحلال است و حق در حال تحقق با کلمات رب است؛ و لیحق الحق بکلماته. با نگاهی اجمالی به اوضاع امروز جهان، به این حقیقت واقف می‌شویم که معادلات جهانی به سرعت به نفع حق و علیه باطل رقم می‌خورد. ملاحظه بفرمایید قدرت بزرگ و جهانی شوروی سابق درهم شکسته شد،‌ بدون جنگ و خونریزی و دخالت و تدبیر انسانی. این تدبیر الهی و جلوه‌ای از اعمال قدرت اوست.>
***
مهندس اسفندیار رحیم مشایی، مشاور رئیس جمهوری و رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد با بیان این که امروز دنیا بیش از هر زمان دیگر به آرامش و صلح نیازمند است و تحقق صلح و عدالت جهانی جز از مسیر اراده مشترک مردم جهان ممکن نیست، خاطرنشان می‌کند: <امروز در سایه انقلاب شکوهمند اسلامی، فرصتی برای ملت ایران فراهم شده تا در عرصه بین‌المللی برای ارتقای زندگی جامعه جهانی پیشقدم باشد. اگر ظرفیت‌های انسانی شکوفا و به خواست خدا و کلام انبیا عمل می‌شد، بشریت امروز در بالاترین سطح و مقیاس جهانی قرار می‌گرفت، جهانی متفاوت از مسائل ملی و نژادی و بدون دغدغه‌ها، تمایلات و گرایشات خاص.>
قرن توجه به معنویت و استقلال
امام خامنه‌ای در دیدار مردم استان سمنان در سال 85 طی بیاناتی با اشاره به این‌که یک حادثه بین‌المللی بزرگی در سطح جهانی شروع شده است، خاطرنشان می‌کنند: «این قرن - قرنی که در پیش داریم - قرن شکست سیاستها و روش‌های قرنهای نوزدهم و بیستم است. قرنهای نوزدهم و بیستم برای ملت‌های منطقه از یک سو و قدرتهای غربی از یک سوی دیگر، قرن دین‏زدایی و سپس سلطه و دست‏اندازی به کشورها بود؛ قرن استعمار و استثمار بود. قرن بیست‏ویکم - که این قرنی است که چند سال است در آن وارد شده‏ایم - برحسب آنچه که انسان از قرائن می‏فهمد، قرنِ محو کردن و ازاله کردن آثار حرکت قرن‌های نوزدهم و بیستم است؛ باید نشانه‏های استیلای قدرت‌های بزرگ بر کشورها و ملت‌ها به کلی از صفحه‏ زندگی بشر پاک بشود؛ سلطه باید وجود نداشته باشد. این قرن، باید قرن بازگشت ملت‌ها به هویت خود، به انسانیت خود و شکستن طلسم سلطه‏گری و سلطه‏پذیری باشد؛ همچنانی که این قرن، قرن رو کردن به معنویت است.

حالا درباره‏ هزاره ‏سوم حرف‌های یاوه‏ زیادی می‏زنند؛ برای هزار سال پیش‏بینی‌هایی می‏کنند که به هیچ مستند علمی و فنی متکی نیست. اما اگر انسان بخواهد از روی حدس و گمان درباره‏ این هزاره حرفی بزند، می‏تواند بگوید که این هزاره، هزاره‏ معرفت انسان به ارزش خودش است. در این هزاره، انسان‌ها به ارزش خودشان و ارزش نزدیک شدن به خدای خودشان واقف می‏شوند. اگر بشود برای هزاره حدسی زد، آنچه که قابل حدس است، این است. ما حالا بحث هزاره را نمی‏کنیم؛ اما این قرنی که در پیش است، قرن رو کردن به معنویت و قرن استقلال و هویت ملی ملت‌هاست و ایران، سرآغاز آن بود. دنباله‏ ایران بسیاری جاهای دیگر پیش خواهد آمد و قدرت‌هایی که با این حرکت عظیم بشری مواجه و سینه به سینه بشوند، شکست خواهند خورد و قدرت استکباری یکی از اینهاست.»